quote:
Op maandag 3 september 2007 13:27 schreef TNA het volgende:Je loopt door je huis en in de verte zie je er weer eentje: een typische Hollander die sneaky naar binnen gluurt wat je aan het doen bent. Dat is nog niet het ergste, nee, het ergste is dat schijnheilige wegkijken zodra ze in de gaten hebben dat je ze ziet. Kom er dan gewoon voor uit dat je mijn leven buitengewoon interessant vindt!
Klacht: schijnheilige Hollanders!
Tja, het is toch een heel normale reactie ....
als je als voorbijganger langs zo'n typische nederlandse wioning komt met een geote voorruit op straatniveau waar je volop naar binnen kunt kijken om een blik te werpen....
als blijkt dat er iemand zit schrik je meestal eventjes, en zal je snel je gezicht wegdraaien, omdat je er meestal ook voor terugdeinst om iemand zo in zn privacy te storen...
echter, het is diegene die in de woning zelf zit die meer controle heeft of mensen wel of niet kunnen binnenkijken... mensen die een grote voorruit hebben op straatniveau en vervolgens helemaal niks doen om het zicht van buiten te blokkeren, lokken zelf uit dat mensen naar binnen gaan kijken, zelfs zonder dat die mensen zelf nu direkt erop uit zijn om alles van de ander te weten...
Ik zou het eigenlijk helemaal niet erg vinden als mensen eens wat meer zorg omtrend hun eigen privacy hadden en wat minder exhibitionistische ongevraagd hun hele leven te kijk zetten voor voorbijgangers..
het schijnt echter juist typisch hllands te zijn om dat niet te doen en zich welbewust 'open' te stellen voor die sociale controle; op een 'kijk-mij-ik-heb-niks-te-verbergen'-manier
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25