quote:bron:NRC
Eerste gekloonde kat geproduceerd
ROTTERDAM, 15 FEBR. In een laboratorium van de Texaanse A en M University is de eerste gekloonde kat geboren. Ze heet 'CC' en is inmiddels acht weken oud.
Het experiment is betaald door John Sperling, de 81-jarige eigenaar van het Texaanse bedrijf Genetic Savings en Clone. Dit bedrijf streeft naar het commercieel klonen van huisdieren, zodat geliefde honden of katten tijdig door een exacte kopie kunnen worden vervangen. Baasjes kunnen nu al weefsel van hun dier door het bedrijf laten invriezen. Er loopt ook een experiment om de Siberische husky Missy te klonen.Het klonen van een kat is opmerkelijk, omdat biologen nog weinig van de embryologie van katten weten. De onderzoekers van het CopyCat-project melden hun ontdekking in het wetenschappelijke tijdschrift Nature van volgende week. Het artikel is eerder vrijgegeven na geruchten over de kattenkloon.
Het katje is gekweekt uit cellen (geen eicellen) in de eierstok van een donorkat. De vacht van de kloon is niet dezelfde als die van het origineel. Het vlekkenpatroon van een kat wordt niet alleen door genen bepaald, maar ook door nog onbekende invloeden tijdens de ontwikkeling van de foetus. Dat het katje toch een echte kloon is, is aangetoond met DNA-analyse.
Behalve deze kat heeft de kloonpraktijk al gekloonde schapen, muizen, koeien, geiten en varkens opgeleverd. De techniek is goeddeels hetzelfde: DNA uit een lichaamscel van een donordier wordt ingebracht in een eicel, waaruit eerst het eigen genetisch materiaal is verwijderd. De eicel met het nieuwe genenpakket groeit vervolgens uit tot een embryo, dat zich verder ontwikkelt in een draagmoeder. De technologie is nog niet erg efficiënt: slechts één van 87 gekloonde kattenembryo's die werden geïmplanteerd bij draagmoeders redde het. CC werd met een keizersnee geboren.
===================================================================
Volgens het journaal verwacht men in de toekomst een grote vraag van particulieren naar het klonen van hun huisdier.
Ik zag hem vanavond op tv (de copycat) en hij was erg schattig, maar goed, schattig of niet, dit is wetenschappelijk gezien misschien zeer interessant maar persoonlijk vind ik het zeer bedenkelijk dat dit bedrijf streeft naar het commercieel klonen van geliefde huisdieren.
quote:Er hangt wel een prijskaartje aan hoor!
Op zaterdag 16 februari 2002 04:47 schreef Coos het volgende:
Waarschijnlijk zullen ze er in Korea heel blij mee zijn.
quote:Voor echt lekker eten is niks te duur!!
Op zaterdag 16 februari 2002 04:49 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Er hangt wel een prijskaartje aan hoor!
quote:hmmmm. ik zie wel degelijk voordelen. als blackie de poes doodgaat haal je gewoon weer een nieuwe (lees gekloonde) uit de diepvries. als je het een beetje handig aanpakt merken de kindertjes het niet eens. bepsaart je weer een hoop gejengel, dus ellende....
Op zaterdag 16 februari 2002 04:45 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik zag hem vanavond op tv (de copycat) en hij was erg schattig, maar goed, schattig of niet, dit is wetenschappelijk gezien misschien zeer interessant maar persoonlijk vind ik het zeer bedenkelijk dat dit bedrijf streeft naar het commercieel klonen van geliefde huisdieren.
quote:
Op zaterdag 16 februari 2002 04:52 schreef don_quichot het volgende:[..]
hmmmm. ik zie wel degelijk voordelen. als blackie de poes doodgaat haal je gewoon weer een nieuwe (lees gekloonde) uit de diepvries. als je het een beetje handig aanpakt merken de kindertjes het niet eens. bepsaart je weer een hoop gejengel, dus ellende....
quote:Een beetje oplettend kind wordt al snel argwanend wanneer Blackie de poes opeens een witte vacht met zwarte stippen heeft.
De vacht van de kloon is niet dezelfde als die van het origineel. Het vlekkenpatroon van een kat wordt niet alleen door genen bepaald, maar ook door nog onbekende invloeden tijdens de ontwikkeling van de foetus. Dat het katje toch een echte kloon is, is aangetoond met DNA-analyse.
quote:ik behoorde duidelijk niet tot die categorie....
Op zaterdag 16 februari 2002 04:56 schreef Cosma-Shiva het volgende:Een beetje oplettend kind
quote:Maar met Foelie en een beetje Kummel proeft geen kind dat meer!
Op zaterdag 16 februari 2002 04:56 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
[..]Een beetje oplettend kind wordt al snel argwanend wanneer Blackie de poes opeens een witte vacht met zwarte stippen heeft.
quote:waarschijlijk al als blacky opeens x jaar jonger is.
Op zaterdag 16 februari 2002 04:56 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
[..]Een beetje oplettend kind wordt al snel argwanend wanneer Blackie de poes opeens een witte vacht met zwarte stippen heeft.
Er zijn al zoveel katten op de wereld die naar een baasje zoeken. Ze zitten in asiels. En niemand kijkt naar een iets oudere kat want een jong katje is zo lief ![]()
Katten die teveel geboren worden op bijvoorbeeld een boerderij worden verdronken. Uit auto's gegooid of bij het afval gezet.
In sommige culturen vreet men ze op.
Lijkt mij dus duidelijk dat er katten genoeg zijn.
En wat gaat de westerse wereld doen? Die komen met een gekloonde kat. Tuurlijk zit er een prijskaartje aan maar waarom kunnen mensen niet accepteren dat alles wat leeft doodgaat en dat je dan verder moet???
Ik vind dit echt heel erg.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen een kloon van hun kat willen hebben:
- de vacht/tekening is anders
- het karakter is anders
Je krijgt er dus een andere kat voor terug; dan ga je toch net zo lief gratis naar een asiel ![]()
Dat hele gekloon word ik trouwens onpasselijk van .
Anyhoe, ze leren er wel veel van en dat leidt in de toekomst misschien wel weer tot goede dingen (zoals kweek van donor-organen, herstellen van dwarslaesies, ziekten als Alzheimer, Parkinson etc.)
Tot nu toe lijkt het echter dat ze het alleen doen omdat ze het willen kunnen, en natuurlijk is het klonen van een mens de hoofdprijs.
Mijn grootste bezwaren zijn dat je nooit kunt weten wat de effecten later zijn. Daar kom je alleen proefondervindelijk achter en om dat risico nu met kinderen te nemen? Vind ik niet kunnen.
Wat de glans er trouwens wat afhaalt is dat een kloon op deze manier nooit een exacte kopie is.
Niet alle DNA zit namelijk in de celkern, een deel in de 'vloeistof' eromheen.
Dus als ze de oude kern weghalen, blijft er DNA in de omringende vloeistof achter. Dan plaatsen ze de 'kloon-kern' (zonder het DNA omringende DNA van die kern).
Het resultaat is in zekere zin dus een mengsel.
Natuurlijk bevat de kern bijna al het DNA dus die kleine verschillen zullen niet opvallen, maar het is geen exacte kopie.
Klonen is niet zo erg als het lijkt. Er bestaan ook al klonen om ons heen. Elke een eiïge tweeling is ook een kloon (van elkaar).
Als een mens gekloond word, dan word er een baby geboren, niet een volwassen persoon dan zal iedereen gedurende haar/zijn kinderjaren zeggen "goh, wat lijk je op je moeder/vader"
Een levend wezen is een product van zijn genen, opvoeding en ervaringen, en dat dupliceren, dat zal zeer waarschijnlijk nooit kunnen.
Nadeel: de wereld is al overbevolkt, en zou een kloon gek worden wanneer zij/hij uitvindt dat zij/hij door wetenschap is gemaakt?
just my 2 cents
quote:=> $$$$
Op zaterdag 16 februari 2002 09:26 schreef Bridell het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat de bedoeling van dit gekloon is.
geldt voor vrijwel alles trouwens hoor.
quote:Levensgrote verschil is dat tussen zo'n tweeling geen verschil zit in tijd van leven, en dus geen verwachtingen (positief of negatief) van het jongere exemplaar.
Op zaterdag 16 februari 2002 09:37 schreef Shark.Bait het volgende:
Klonen is niet zo erg als het lijkt. Er bestaan ook al klonen om ons heen. Elke een eiïge tweeling is ook een kloon (van elkaar).
Als je er maar geld mee kan verdienen lijkt alles geoorloofd!
gelukkig valt fenotype niet te kloneren
Zieke gebeurtenissen hoor dat klonen.
quote:sterfelijkheid
Op zaterdag 16 februari 2002 19:18 schreef Vork het volgende:
..Vanwaar die vreselijke drang om de hele natuur enzo alles te willen controleren, besturen, in de hand te houden... Waarom moeten we daar nou persé in gaan lopen veranderen..
quote:Ook met klonen kun je de sterfelijkheid niet overwinnen. De cellen van zo'n gekloond katje zijn even oud als die van "het origineel" dus erg oud zal dat beest ook niet worden. ALs je dat katje dan ook nog een keer kloont, dan wordt die kloon nog minder oud...
Op zaterdag 16 februari 2002 19:19 schreef Re het volgende:[..]
sterfelijkheid
Het is gewoon pure hoogmoed van de mens die denkt boven de natuur te staan. En we weten wat er met hoogmoed gebeurt...
quote:Nee, schorpioen dat weet ik niet. Niet alles is bij voorbaat gedoemd om te falen. Het is pas hoogmoed om al te voorspellen wat de mens wel en niet zou kunnen.
Op zaterdag 16 februari 2002 20:06 schreef Schorpioen het volgende:Het is gewoon pure hoogmoed van de mens die denkt boven de natuur te staan. En we weten wat er met hoogmoed gebeurt...
quote:Dat is nog niet helemaal zeker.
Op zaterdag 16 februari 2002 20:06 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ook met klonen kun je de sterfelijkheid niet overwinnen. De cellen van zo'n gekloond katje zijn even oud als die van "het origineel" dus erg oud zal dat beest ook niet worden. ALs je dat katje dan ook nog een keer kloont, dan wordt die kloon nog minder oud...
Met die Dolly (dat gekloonde schaap) leek het eerst van niet, toen weer wel, toen weer niet en hoe de stand van zaken nu is weet ik niet.
In iedere cel zit een soort 'klok', die langzaam afloopt en als het op is gaat de cel dood.
Ze weten nog niet of die klok gereset wordt, om het zo te zeggen, of dat die meegekopieerd wordt.
Met die gekloonde koeien was het niet het geval, maar dat was een andere techniek. Die hadden echter wel een verminderde weerstand (sneller ziek enzo).
Daarbij kost het ze nog steeds honderden pogingen om 1 geslaagd kloonbeesje te maken.
Maar misschien lopen we mat wat wij weten wel ver achter de werkelijkheid aan en zijn er al gekloonde mensen...
Hoeveel kinderen worden er wereldwijd wel niet dmv in-vitro 'in elkaar gezet'?
Als een groepje artsen zou willen, kunnen ze ongestoord testen en kloontjes inplanten.
En alles wat kan, dat gebeurd vroeger of later ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |