Hij zou er natuurlijk iets tegen kunnen doenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Heeft God dat gedaan? Volgens mij hebben mensen dat gedaan.
De mens heeft een vrije wil gekregen. Hoe verklaar je de vrije wil als alles via bepaalde regels en natuurwetten verloopt? Die zou er dan niet zijn. Liefde is pas echt liefde als het wederzijds en ongedwongen is. God wil dat je in vrijheid voor Hem kiest, en niet omdat je zo geschapen bent dat je niet anders kunt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hij zou er natuurlijk iets tegen kunnen doen
Ja - want alles wat we hoeven te doen om dit raadsel op te lossen is:quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:03 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ach kom nou, daar hoef je toch niet meer om te vragen. Excuus dat ik steeds voor mijn beurt zit te blaten (er werd mij niks gevraagd) maar de antwoorden zijn zó voorspelbaar. Omdat god oorlogen heeft veroorzaakt bijvoorbeeld, of omdat er nog steeds veel mensen arm zijn, of omdat er mensen ziek worden. Dat is voor mensen met enige kennis en/of besef van religie een belachelijke aanname, maar voor de zelfbenoemde 'atheisten' van dezer dagen natuurlijk niet.
Zijn keuze om niet in te grijpen is inderdaad ook dubieus. Zo van - shiiit - die holocaust is wel heel erg mischien moet ik toch maar eens verantwoording nemen voor mijn schepping...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hij zou er natuurlijk iets tegen kunnen doen
In vrijheid voor hem kiezen? Dit is meer een keuze tussen een pijnbank of een paradijs met voorwaarden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:10 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
De mens heeft een vrije wil gekregen. Hoe verklaar je de vrije wil als alles via bepaalde regels en natuurwetten verloopt? Die zou er dan niet zijn. Liefde is pas echt liefde als het wederzijds en ongedwongen is. God wil dat je in vrijheid voor Hem kiest, en niet omdat je zo geschapen bent dat je niet anders kunt.
Wat is dit nou weer, je kunt toch niet in de toekomst kijken, gekkie.. Mensen worden niet bestuurd door god of iets dergelijks. Ik begrijp niet hoe je het bestaan van een god ontkent, maar wel een discussie aan gaat over de goedheid of slechtheid van deze god. Dat is toch helemaal niet aan de orde?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:10 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ja - want alles wat we hoeven te doen om dit raadsel op te lossen is:
- De schuld bij de mensheid neerleggen
- De definitie van 'slecht' oprekken
natuurlijk.
Dan nu het volgende:
Stel je voor je kunt in de toekomst kijken. Je ziet je zoon/dochter geboren worden en opgroeien. Helaas pindakaas wordt deze zoon/dochter een verschrikkelijke dictator die miljoenen doden op zijn geweten gaat hebben.
Je kunt dit voorkomen door ervoor te kiezen geen kinderen te krijgen.
Als je toch kinderen neemt, ben je dan mede-veratwoordelijk voor de dood van die miljoenen of niet?
Nee nee, jij begrijpt dat verkeerd.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:12 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Zijn keuze om niet in te grijpen is inderdaad ook dubieus. Zo van - shiiit - die holocaust is wel heel erg mischien moet ik toch maar eens verantwoording nemen voor mijn schepping...
Is dat zo? Waarom kiezen zoveel mensen dan voor de hel?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
In vrijheid voor hem kiezen? Dit is meer een keuze tussen een pijnbank of een paradijs met voorwaarden.
Als ik iemand een pistool (hel) op zijn hoofd zet en hem een keuze geef, dan is dat toch geen redelijke keuze of wel?
Je vergeet dat wij niet in de hel geloven...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:17 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Is dat zo? Waarom kiezen zoveel mensen dan voor de hel?
Wat maakt het dan nog uit?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:18 schreef hugecooll het volgende:
Je vergeet dat wij niet in de hel geloven...
Klopt. De hel of de duivel zijn niet iets concreets.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je vergeet dat wij niet in de hel geloven...
Ik vraag mij slechts af waarom mensen in een goede god in de hemel geloven. Ik wil graag een antwoord. Ik snap niet dat mensen maar voor zoete koek slikken dat er goede god is.quote:
Als mens ben je nietig. Je bent al zondig zodra je geboren bent. Waarom dat zo is, dat moet je geloven. Geloof je dat, dan zul je zien dat God rechtvaardig en goed is, juist omdat Hij je een uitweg biedt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:21 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik vraag mij slechts af waarom mensen in een goede god in de hemel geloven. Ik wil graag een antwoord. Ik snap niet dat mensen maar voor zoete koek slikken dat er goede god is.
Omdat sommige mensen geen genoegen nemen met niets. Met geboren worden, werken en weer sterven. Die levensvraag (de zin van het leven) kan niemand beantwoorden, ook jij niet, en ook de beste wetenschapper niet. Jij hebt je daar bij neergelegd, ik - omdat ik niet anders kan - ook, maar er zijn ook mensen die 'hangen' aan een overtuiging die wel antwoorden voor hen heeft. Een soort handleiding dus. Zo zullen zij het zelf niet ervaren/zien, omdat ze worden geboren in een religieus nest, of in aanraking zijn gekomen met religie en er in zijn gaan 'geloven', maar als buitenstaander kun je het zo verklaren denk ik.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:21 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik vraag mij slechts af waarom mensen in een goede god in de hemel geloven. Ik wil graag een antwoord. Ik snap niet dat mensen maar voor zoete koek slikken dat er goede god is.
ik geloof dat dit nogal afhankelijk is van je geloofsovertuigingquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:25 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Als mens ben je nietig. Je bent al zondig zodra je geboren bent.
Klopt, maar het ging nu even over het Christendom.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:28 schreef hugecooll het volgende:
[..]
ik geloof dat dit nogal afhankelijk is van je geloofsovertuiging
De grootste christelijke kerk ter wereld denkt daar toch anders over namelijkquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:30 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Klopt, maar het ging nu even over het Christendom.
Argumenten. Ja. Dat is juist het hele knelpunt bij 'geloof' hequote:
Waarom zou je een geloof moeten beargumenteren.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:38 schreef Nexxennium het volgende:
[..]
Argumenten. Ja. Dat is juist het hele knelpunt bij 'geloof' he
Ja, maar die last kan je vervolgens overdragen aan Jezus Christus door de biechtenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:35 schreef Neutrino het volgende:
Ieder is nl verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Het is altijd handig om te weten waarom je ergens in gelooft. Als je zelf niet eens weet waarom je ergens in gelooft, hoe kan je dan een ander overtuigen dat het toch echt zo is?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:39 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom zou je een geloof moeten beargumenteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |