Minder chinees etenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 14:17 schreef Miljonair het volgende:
Tong poetsen doe ik ja..
Is me jaren geleden al door de tandarts aangeraden.
die stonk naar zweet.quote:
Leuk...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 14:19 schreef Bierik het volgende:
[..]
die stonk naar zweet.
Maar dat doet deze misshcien ook wel.
Zou ie dan ook zelf een fles deo tegen z'n eigen kop gegooid hebben?
En zelf naar de baas gegaan zijn?
dat jaquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 14:17 schreef DarkElf het volgende:
en anders kun je eens een mond hygieniste bezoeken? die kan je misschien ook helpen?
2x per jaar, zoals de meeste mensen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 14:20 schreef Ole het volgende:
Je zegt wel dat je vaak je tanden poetst, maar kom je ook regelmatig bij de tandarts? Ontstekingen van je tandvlees kunnen namelijk ook een oorzaak zijn.
Dan moet je, zoals DarkElf al opmerkte, naar de mondhygieniste
Volgens mij heb ik wel gezond tandvlees. Het ziet er mooi roze uit.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 14:23 schreef Ole het volgende:
Je kunt zelf zien of je tandvlees ontstoken is door met een tandenstoker tussen je tanden schoon te maken. Als het gaat bloeden is je tandvlees ontstoken
quote:Niemand wil het doen, dus is tandarts en parodontoloog Edwin Winkel (51), zegt hij, de enige met een slechte-ademspreekuur. Winkel ontvangt patiënten met halitose in Groningen en Amsterdam.
VOLLEDIGE TEKST:
1
Druk?
"Het is een ramp. Als het zo doorgaat heb ik een wachtlijst van drie jaar in Groningen en een half jaar in Amsterdam. In Groningen heb ik sinds begin dit jaar een slechte-ademspreekuur en ik zet er een onderzoekslijn op rond halitose. Mijn spreekuur in Amsterdam bestaat al bijna tien jaar. Ik leid mondhygiënisten op en werk ze in om spreekuren met mij te doen. Ik ben de enige. Het is niet iets dat collega's graag doen."
2
Wat vindt u er aantrekkelijk aan?
"Er is geen behandeling waarmee ik iemand zo blij kan maken. Ik heb mensen huilend in de stoel. Mensen wier relaties zijn verbroken, die geen kinderen hebben gekregen, die geen werk hebben durven aannemen, of die ontslag hebben genomen. Mensen die al twintig, dertig jaar lijden en zich proberen te redden met kauwgum, sprays of mondwater. We praten niet over iemand die een keer naar knoflook ruikt en ook niet over rokers. De misverstanden en het onbegrip zijn enorm in de medische wereld. Hoeveel patiënten wel niet allerlei maagonderzoeken hebben gehad, al jaren aan medicijnen zitten. Zinloos. Het komt namelijk bijna nooit uit de maag."
3
Waar komt het dan vandaan?
"Zo we het nu zien, heeft het te maken met commensale bacterien. Dat zijn bacteriën die thuishoren in de mondholte. Daarom zijn de antibioticakuren die huisartsen vaak voorschrijven ook zo'n flauwekul. Bij halitosepatiënten zie je vaak een dikke plak bacteriën achterop de tong. Een voedingsbodem voor andere bacteriën. Al die bacteriën produceren veel gassen. Dat ga je ruiken."
4
Hoe gaat de behandeling?
"Heel belangrijk is het stellen van een goede diagnose. Over het algemeen komt het uit de mondholte, maar dat moet je wel zeker weten. Soms komt het uit het bloed, soms zijn er KNO-problemen. Ik stel dat vast door zelf te ruiken aan patiënten. En we gebruiken apparatuur die gassen kan meten. Als het in de mondholte zit, kan het aan het tandvlees liggen en aan de tong. Het verhaal van de tong is vrij nieuw. Heb je daardoor een lichte halitose, zeg een ochtendgeur, dan heb je eigenlijk voldoende aan een tongschraper. Zware patiënten moeten ook gorgelen met mondwater. Met uitgestoken tong. Goede schrapers en mondwater zijn bij de apotheek vrij te koop. Tongschrapers van bijvoorbeeld de Etos nemen niet goed af, daar hebben wij onderzoek naar gedaan. Het volledige protocol staat ook op de website www.kvpa.nl."
5
Maar dan bent u straks niet meer nodig.
"Als men het zelf op kan lossen, graag. Zo'n spreekuur is best moeilijk. Eerlijk gezegd ben ik redelijk af na een ochtend spreekuur."
zoiemand heb ik hier ook op de zaakquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 14:32 schreef Mr.Cooper het volgende:
Ik ken iemand die altijd naar gore zweet stonk terwijl die 100x deo opspoot en al die shit, gelukkig zie ik hem niet meer want als ik er nog aan denk ga ik over me nek. Maar het is idd wel een probleem en hoop voor je dat het goed komt.
Moet je is zware shag roken dan ruik je naar rook ipv dat andere.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |