abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 augustus 2007 @ 22:38:04 #1
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_52795476
Durf het bijna niet te zeggen, maar mijn laminaat klikt niet.

Heb tegellaminaat van de Karwei, zeker niet het goedkoopste van het goedkooptste, maar erg leuk voor een appartementje. Met leggen valt het volgens de verpakking in de categorie: makkelijk.
Omdat mijn broer met regelmaat laminaat legt en ik geen ervaring heb, zou hij het leggen. De eerste baan was binnen een paar minuten gelegd, dus dat zag er mooi uit. Maar bij baan 2 begonnen de problemen. Dit tegellaminaat klikt óf alleen aan de korte kant, óf alleen aan de lange kant, maar zogauw het beide moet begint het te kieren. En niet zo'n beetje.
We zijn uren op alle mogelijke manieren bezig geweest. Alles gedaan volgens de regeltjes. Wat betreft leggen van de vloer netjes de verpakking gevolgd. Toen dat niet lukt, alle andere denkbare oplossingen geprobeerd. Verschillende pakken, verschillende technieken. NIETS.

Op dat moment boden zich twee andere heren met laminaatervaring aan die het dan wel eens even zouden leggen. Weer twee uur proberen verder, weer niet zonder kieren.

Karwei gebeld: 'U ben echt de eerste dit niet kan leggen...'

Wat is nu verstandig om te doen? Paar lamellen meenemen naar de Karwei en me daar maar eens laten showen of het hen wel lukt?
Iemand nog ideeen? Nogmaals: of de korte kant, of de lange kant klikken: prima. 2 kanten (laat staan, 3 of 4), no way.

Dank vast!
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
  woensdag 29 augustus 2007 @ 22:48:40 #2
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_52795965
Hoe probeer je te klikken dan?
Ik pak altijd een afgezaagd stuk laminaat, hou die tegen de strook die ik leg en sla dan met een hamer en de ijzeren haak de strook in de ander
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_52796025
Meestal is het bij klik laminaat zo geregeld dat de lange kant klikt en de korte kant d.m.v. slaan tegen een speciaal blokje de tussen naad in elkaar getikt wordt en dan een naadloze aansluiting verkregen wordt lijkt mij dat het biij tegel laminaat ook zo werkt. Denk alleen wel dat je goed moet kijken wat de legrichting is omdat er vast wel een verschil in de naden is kwa type bevestiging de 1 klik en de ander "tik".
  woensdag 29 augustus 2007 @ 22:52:51 #4
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_52796157
Precies zo, al hebben we uit frustratie o.a. zelfs een speciaal 'houtblokje voor laminaat' gekocht om er tussen te houden. Broer moest en zou zorgen dat ie echt GEEEEEN idee meer kon hebben waar aan kan liggen, dus hoop centjes kwijt en een boel loze laminaatshit waardoor leggen 'nóg beter' zou gaan. Jeu:(
  woensdag 29 augustus 2007 @ 22:56:44 #5
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_52796334
We zijn begonnen in legrichting zoals beschreven voor dit laminaat. Toen dat niet lukte de andere manieren geprobeerd. Lukt ook niet, Karwei t weer laten uitleggen (oftewel weer methode nr 1 en terug bij af) en hele boel weer geprobeerd zonder resultaat.
Raak je best gefrustreerd van kan ik melden..

Het was best warm de eerste dag dat we probeerden, dus zelfs nog de luchtvochtigheid de schuld gegeven. Helaas pindakaas, zitten nu netjes tussen de 40 en 60% en ook dat blijkt het niet te zijn.
pi_52796339
Ik zou dan toch maar even naar Karwei gaan en e.a. laten demonsteren hoe ze daar denken dat het moet.
pi_52796538
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 22:56 schreef Here2Stay het volgende:
We zijn begonnen in legrichting zoals beschreven voor dit laminaat. Toen dat niet lukte de andere manieren geprobeerd. Lukt ook niet, Karwei t weer laten uitleggen (oftewel weer methode nr 1 en terug bij af) en hele boel weer geprobeerd zonder resultaat.
Raak je best gefrustreerd van kan ik melden..

Het was best warm de eerste dag dat we probeerden, dus zelfs nog de luchtvochtigheid de schuld gegeven. Helaas pindakaas, zitten nu netjes tussen de 40 en 60% en ook dat blijkt het niet te zijn.
En de maten?
Heb je die dingen al opgemeten?
Misschien heb je net een partij verkeerde planken.
Ik zwaai naar dieren.
pi_52797842
Er kunnen inderdaad verschillende methodes zijn. Soms moet je eerst 1 rij helemaal aan elkaar klikken en dan in zijn geheel 'gekanteld' op de rij die al ligt vastklikken. Soms helpt het zelfs als je de rij daarvoor iets optilt waardoor het makkelijker gaat.

Ook met een laminaat spanbandje of aanslagblokje moet het gewoon goed gaan. En als laatste optie, omdat je het over tegellaminaat hebt, verwissel je niet de voorkant en de zijkant met elkaar?

Kun je een close up foto maken van het kliksysteem?
  donderdag 30 augustus 2007 @ 09:20:54 #9
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_52803132
Wat je ook doet, zo min mogelijk slaan met die speciale dingen, je loopt kans om de kliknaad krom te meppen en dan kun je de gehele plaat weggooien.

Vorige week hebben wij de gehele woonkamer en slaapkamer bekleed met tegellaminaat van berryfloor, wij hadden het probleem dat we wel de lange kant konden klikken maar niet de korte kant. Oplossing: eerst over de gehele breedte de korte kant klikken, en als je een baan hebt liggen dan de hele baan in een keer aanschuiven, optillen (zodat de klikkant er tegen aanligt en de andere kant omhoog) en dan vastklikken in gedeeltes tot je de hele lengte vast hebt zitten.

Hmzzz hoop dat je hier wat mee kunt wat het staat er een beetje krom volgens mij, maar als je het eenmaal door hebt stelt het geen fluit voor
  donderdag 30 augustus 2007 @ 09:35:04 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_52803395
Ik zou een paar planken meenemen en naar de Karwei gaan, laat ze het dar maar laten zien dan.
pi_52803844
Ik zou het ook voor laten doen bij Karwei als het zo simpel is.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 10:02:40 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_52803922
Je moet toch in 1 keer één lange rij er in klikken? Laminaat wat ik had van de Praxis kreeg je ook niet per plank er makkelijk/netjes in. Dat heb ik per lange rij er horizontaal in moeten klikken (kutkarwei trouwens als je in je eentje bent ).
pi_52804296
Misschien ligt het wel aan je (onder)vloer? Hoe egaal is die? Mijn ervaring is dat een niet-egale ondervloer voor veel problemen kan zorgen bij het leggen.
pi_52805205
Ik schuif altijd eerst de korte kant erin en dan wip ik de rij die er dan al ligt in z'n geheel iets omhoog en erin. Gaat ook als je in je eentje bent.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 11:10:32 #15
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_52805310
Het makkelijkste maak je een hele strook, die klik je dus eerst in de lengte in elkaar en dan leg je het met zijn tweeen op de eerste strook door het in een hoek van 35 ~ 45 graden in te steken en dan aan te duwen. Het voordeel daarvan is dat je stroken niet gaan schuiven als je het er aan legt.

Als je het in je eentje legt, dan zou ik aan een kant van de muur spacers leggen van ca 7 mm, zodat je toch netjes uitkomt met je plint. Als je laminaat aantikt, dan moet je eerst zorgen dat de groef niet vuil is, dus even langsgaan met een schroevedraaier en dan met een blokje en de hamer over de grond aantikken. Dat moet altijd werken.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 11:45:22 #16
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_52806264
Omdat ik op mn werk zit even een heel korte reactie.. eerst in banen in de lengte leggen hebben we ook geprobeerd en daarna met zn 3en proberen te klikken. Een keer raden of dat gelukt is

Ga morgen of za naar de karwei. Of beter, ze komen 5 min bij me thuis voordoen hoe t moet. Wil ik rustig 50 of 100 euro voor dokken als het daarna wel lukt.
pi_52807996
hele rij op de korte kant in elkaar tikken, en dan in 1x op de rest aan klikken.. evt met een afgezaagt stuk laminaat er op om lekker te meppen met een hamer :-)
pi_52808134
Het lastige van tegellaminaat is dat de eerste rij helemaal exact 100% recht moet liggen. Wat je kunt proberen is om zo te beginnen:
OOO
OO
O
Maar het ligt een beetje aan het clicksysteem of dat met jouw tegels wel kan.
pi_52811209
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 12:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
hele rij op de korte kant in elkaar tikken, en dan in 1x op de rest aan klikken.. evt met een afgezaagt stuk laminaat er op om lekker te meppen met een hamer :-)
doe het niet met een afgezaagd stuk, hierbij komt namelijk alle kracht op de toplaag te staan, die hierdoor snel kapot kan gaan. Als je een aanslagblokje gebruikt, zul je op de onderkant van de groef slaan (als je goed laminaat hebt, steekt deze verder uit als je toplaag.

zie plaatje voor verduidelijking
pi_52816766
Op jouw plaatje ziet de onderkant van de groef er erg dun en kwetsbaar uit... Het hele idee van het reststuk is dat de kracht netjes over de hele groefwordt verdeeld.
pi_52818961
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 18:18 schreef bbtb77 het volgende:
Op jouw plaatje ziet de onderkant van de groef er erg dun en kwetsbaar uit... Het hele idee van het reststuk is dat de kracht netjes over de hele groefwordt verdeeld.
Nee hoor, de toplaag van het laminaat is pas dus en kwetsbaar.
Zodra je een reststuk erin klikt, zit ie aan de bovenkant strak ertegenaan en bij de rest minder strak, aangezien het ook de bedoeling is dat het naadloos aansluit op elkaar, dus moet er bij de rest iets ruimte zitten, om er zeker van te zijn dat als eerste de toplagen elkaar raken.
Wanneer je nu je reststuk een klap geeft, komt er kracht te staan op de toplaag, die dus vervolgens eraf kan springen, of de bovenlaag komt omhoog (zeker als je meer als één keer slaat op dat reststuk)

Ik heb het ook wel eens geprobeerd om zonder aanslagblokje te werken, maar geloof me, je beschadigd je toplaag ermee
pi_52821377
Je kutn wel zonder je top laag te beschadigen een rest stukje gebruiken. Maar voordat je hem gebruikt met een schaaf of een stukje schuurpapier oid een klin schuin randje aan je rest stuk maken bovn op. Dan tik je niet tegen je toplaag meer aan. Maar je hebt helemaal gelijk dat als je dat niet doet je kleine deukjes in je toplaag slaat waaroor je en kiertjes krijgt en je toplaag iets omhoog komt daar.
  woensdag 12 september 2007 @ 12:51:46 #23
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_53118953
Afloop van het drama, heb iemand ingehuurd die de hele week niets anders doet en voor een zacht prijsje ligt het er prachtig bij. Ik denk dat ie zei om me te troosten dat het inderdaad niet het allermakkelijkste laminaat was, maar hij ging als een tierelier en mijn familie, vrienden en ik gaan er nooit meer aan beginnen...

Al met al iedereen tevreden en een paar gedeukte ego's;)
Maar oh wat is mijn laminaat mooi!
pi_53119249
Fijn dat het er mooi bij ligt, want dat was uiteindelijk toch de bedoeling?
pi_53125778
pics:P
Ik zwaai naar dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')