Het plan van de RET om per 1 oktober aanstaande de strippenkaart af te schaffen in de metro...nou...dat gaat geweldig worden hoor....NOT !!!!
Ik ben regelmatig in Engeland en daar is een aantal jaren geleden de Oyster kaart geintroduceerd, ook een chipkaart. Echter, het is daar ook nog steeds mogelijk om een "papieren" kaartje te kopen als je bv als toerist er een aantal dagen bent, of niet veel met het OV reist. Als ik het me goed herinner is het gebruik van de Oyster kaart ook goedkoper dan een papieren ticket, dus een extra voordeel. Prima oplossing, en werkt ook perfekt.
Hier schaft men radicaal gelijk de strippenkaart af, en als klap op de vuurpijl is het gebruik van de OV Chipkaart in veel gevallen ook duurder omdat er nu per kilometer wordt afgerekend ipv per zone. Ook kun je niet meer heen/terug op hetzelfde ritje binnen het uur. Je kunt niet meer samen op een strippenkaart reizen, maar moet een Chipkaart kopen. Leg dat hele systeem maar eens uit aan een toerist....
De kastjes in de bus/tram in Rotterdam werken 2 van de 3 keer niet. Er worden verkeerde bedragen afgeschreven, moet je weer een formulier halen, invullen, duurt eewigheid voordat je het teveel betaalde weer terughebt..
En dan die brakke poortjes in de metrostations met hun irritante gepiep...ze hebben er inderdaad nu heel veel gesloten, en omdat de RET (in de Rottedamse volksmond Rot en Traag) nu nog steeds (...) met een zomerdienstregeling rijdt met een bus die geen meter op de metro aansluit mis ik door treuzelende mensen of lange rijen voor de poortjes die nog wel met een strippenkaart/bankpas/Bonuskaart opengaan telkens mijn aansluiting en mag ik fijn 15 minuten wachten op een overvolle metro.
De poortjes staan ook veel te scherp afgesteld, heel vaak zitten er mensen tussen. Al met een rolstoel, brommobiel of kinderwagen geprobeerd door de wat bredere poortjes te komen ? Succes !
Zowiezo is de RET een baggerbedrijf. Ik heb hun bus-enquete ingevuld, en werd gevraagd naar een goed punt in hun busvervoer...nou...ik heb mijn hersens gepijnigd, maar ik kan ze alleen een waslijst aan minpunten geven...die bussen met die ienieminie ventilatie-luikjes die maar 5 centimeter open kunnen waardoor je de moord stikt in de zomer, de invalkrachten als chauffeurs die niet eens de route kennen, een dienstregeling voor een deelgemeente van meer dan 35.000 inwoners waar een plattelandsdorp in Oost-Groningen zich nog voor zou schamen (elk half uur een bus, in het weekend voor 12 uur 1x per uur)...
Nou, 1 pluspunt dan. De extra tram 29 naar de Kuip bij voetbalwedstrijden, da's een goed initiatief.
Laat je hart spreken en gun een asielkat een gouden mandje....
József Kiprich....de Tovenaar van Tatabánya !