Helaas, helaas heb ik alleen het laatste gedeelte met Hans Teeuwen (gelegen op een spijkerbed) gezien die onder vuur werd genomen door die behoofddoekte meiden van Halal. En verdomd, hij scoorde bij mij op alle punten en kreeg ook alle bijval van het publiek. Geloof (elke gedachtegoed eigenlijk) mag geridiculiseerd worden, hij nam niets terug van wat hij
bezong bij de onthulling van De Schreeuw. Jammer dat de meiden zo in hun rol bleven als die ozo moderne maar in mijn optiek wel zeer behoudende moslima's die doen alsof ze erbij horen, die rol is mij iets te uitdrukkelijk en wordt een beetje ongeloofwaardig. En verder zei Teeuwen; behoort hij als caberetier ook alles en iedereen op de hak te nemen, dat is onderdeel van zijn vak, waarmee hij aan 't einde ook nog zei dat zoiets dus niet meer kan. Men is angstig, ook hij zelfs, je moet zo op je woorden letten en dát is een dramatische conclusie van hetgeen ik heb gezien. Overigens wat ik van Imam Ahmed Salam heb gezien was vrijwel nietszeggend, beantwoordde vragen met wedervragen en het kwam er eigenlijk op neer dat wij niets van de Koran weten. Puntig eindigde Bodar die de humor zo mist bij dit alles, en daar heeft hij weer gelijk in. Waarbij ik zelf toevoeg dat moslims maar eens de (ook de eigen) roomse grappen en grollen moeten bestuderen, niks leukers als anderen maar ook jezelf eens op de komische korrel te nemen, het ontbreekt moslims totaal aan zelfspot.
Een leuke column van Leon de Winter op elsvier.nl:
Een intrigerend avondje bij de publieke omroepGisteravond zond de NPS een
intrigerend praatprogramma uit gepresenteerd door Jeroen Pauw en de
Meiden van Halal, de drie moslima’s die de islam zo gezellig maken, alsof de islam gewoon een lekker koekje bij de thee is.
Uitgenodigd waren ook een bizarre islamleraar uit het zuiden des lands (een man die zich laat volgen door een volledig bedekte vrouw), een homo, een ex-moslim, een seksonderneemster, Antoine Bodar, en een vertegenwoordigster van de Christenunie.
DiepDe tweedeling was diep en fundamenteel, en de lijn liep tussen de mensen die hun leven laten afhangen van oude mythen en zij die de veelvormigheid van post-modern Nederland omhelzen.
De mythofielen hadden niet mijn sympathie. Ik ben ten diepste gefascineerd door de monotheistische tradities, maar wanneer ik hoor dat homoseksualiteit een zonde is, zoals de Christenuniedame deed, dan schuif ik graag mijn bedenkingen tegen het homohuwelijk opzij en steun ik elke ‘outrageous’ relnicht.
AfvalligheidDe christendame en de katholieke priester waren duidelijk in hun meningen, maar de moslims waren dat niet. Zij logen dat het een lieve lust was. De pijn zat in de staart van het programma, toen Hans Teeuwen, de cabaretier die als ‘deus ex machina’ in het programma opdook, de islamleraar het verschijnsel
‘afvalligheid’ wilde voorleggen.
Dat wilde de islamleraar niet. Hij wilde niet op tv aan de ongelovige honden in Nederland uitleggen dat daarop de doodstraf staat. En een van de Halalmeisjes vond afvalligheid ook geen probleem.
De mythen en legenden rond de figuur Mohammed en de verhalen van de Koran zijn in de loop van de tijd vervat in leefregels en regels die het gewicht van wetten hebben, de sharia. De sharia stelt dat op afvalligheid de doodstraf staat. Bekijk deze
uitstekende bijdrage op de site van Wikipedia, daarin staat alles wat u moet weten over de manier waarop islamitische rechtsgeleerden over afvalligheid denken.
DoodstrafAlle moslims weten van het bestaan van die doodstraf – maar ze kunnen zich verschuilen achter de opvatting dat die straf alleen kan worden uitgevoerd in een islamitische staat waar de sharia heerst. De regel geldt dus niet bij ons in Nederland, tenzij een imam een fatwa uitvaardigt, want wij hebben de sharia niet ingevoerd. Maar in een sharialand moet een afvallige die bewust zijn geloof opgeeft ter dood gebracht worden, zo legt de sharia op.
Dus doen die fijne Meiden van Halal alsof hun fijnzinnige neusjes bloeden en probeert die islamleraar er met vage retoriek mee weg te komen – ze zijn hypocriet. Ze misleiden ons en gaan ervan uit dat we de waarheid over afvalligheid in een islamitische omgeving niet kennen.
KoppigDe Meiden van Halal zijn gevoelige en intelligente vrouwen. Maar zij blijven
koppig geloven dat de verhalen in een boek uit de achtste eeuw over een man die ’s nachts een engel hoort en overvallen pleegt en dissidente dichters laat vermoorden, rechtstreeks van een bovennatuurlijke en almachte figuur genaamd Allah afkomstig zijn.
Die Allah wil dat zij hun haar bedekt houden, zij mogen nooit in hun leven van een glas Margaux genieten (wel na het aardse leven, in de hemel heerst een doorlopende orgie overgoten met eindeloze stromen alcoholische versnaperingen) en minstens één keer in hun leven moeten zij naar een mysterieuze zwarte steen in Mekka reizen.
Iedereen mag geloven wat hij wil – zolang dat geloof andermans vrijheden niet beperkt. De Meiden van Halal willen ons laten geloven dat de islam een soort christendom is met een man genaamd Mohammed in de rol van Jezus. Jammer dat ’t niet waar is.
Wat vertelde dit programma ons? Dat er van discussie geen sprake is en dat de verschillen in levenshouding en levensopvattingen tussen moslims (althans, de moslims in dit programma) en niet-moslims heel diep gaan.
Leon de Winter.
Heeft echt niemand gekeken?