abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52737968
Wij zijn met een drastische zolderverbouwing bezig. Wordt allemaal erg mooi en prachtig. Een van de nieuwe ruimtes gaat gebruikt worden als kleding-opslag-kamer. Het makkelijkste zou zijn om onze ikea-pax kasten te verhuizen naar die ruimte, maar helaas ruimte is maar 225 cm en de pax kast 236 cm.
Oplettende ikeagangers roepen nu meteen: er is ook versie die maar 200 cm is! Juist. Die wil ik dus ook gaan gebruiken. Maar dan houd ik weer 25cm over.
Geen probleem, die benutten we gewoon, maar dan moeten er andere deuren voor de paxkast. Zelf denken we hiervoor aan schuifdeuren. Na wat neuzen bij de praxis etc. blijken er twee systemen te zijn: hangende deuren en rollende deuren.
Iemand enig idee wat het beste is voor twee deuren van ongeveer een 225 cm hoog en 75cm breed? We maken ze van mdf, 18mm of 12mm, dus ze zullen behoorlijk zwaar worden. Of heeft iemand nog een heel ander idee dat wellicht ook werkt?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_52738417
rollende deuren geven altijd gezeik bij ons (dingen die er onder komen enzo). ik zou daarom hangende adviseren
  maandag 27 augustus 2007 @ 21:45:21 #3
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_52738691
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:33 schreef DABAMaster het volgende:
rollende deuren geven altijd gezeik bij ons (dingen die er onder komen enzo). ik zou daarom hangende adviseren
Hier ook hangende..
Sowieso gaat dat veel soepeler en je hebt systemen die dat met gemak kunnen hebben..
pi_52738959
Mogelijk is je vloer niet waterpas en dat hebben wij opgelost - dwz de timmerman - met roldeuren.
Het railsysteem ligt op een balkje hout, die een forse wig bleek te worden.

Klik anders even op schuifdeuren hieronder int blauw.

Overigens nergens last van met dingen die ertussen komen ? !
pi_52740616
Ik zweer bij rollende schuifdeuren van een goede kwaliteit.
Ik vind het een groot voordeel dat je zowel aan de onderzijde als bovenzijde een degelijke constructie hebt die soepel loopt. Vooral het feit dat bij een eventuele ontsporing de deur er niet uit kan vallen vind ik een groot voordeel (ik heb het over het Jewe/Stanley/Storemax 2000 systeem).
Ik ben op dit moment ook bezig met het monteren van een hangend systeem (gekozen i.v.m. zeer beperkte ruimte). Ook wel aardig spul maar de zielige plastic blokjes die aan de onderkant ter geleiding dienen zijn me een doorn in het oog.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  maandag 27 augustus 2007 @ 23:18:51 #6
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_52740790
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 23:08 schreef quo_ het volgende:
Ik zweer bij rollende schuifdeuren van een goede kwaliteit.
Ik vind het een groot voordeel dat je zowel aan de onderzijde als bovenzijde een degelijke constructie hebt die soepel loopt. Vooral het feit dat bij een eventuele ontsporing de deur er niet uit kan vallen vind ik een groot voordeel (ik heb het over het Jewe/Stanley/Storemax 2000 systeem).
Ik ben op dit moment ook bezig met het monteren van een hangend systeem (gekozen i.v.m. zeer beperkte ruimte). Ook wel aardig spul maar de zielige plastic blokjes die aan de onderkant ter geleiding dienen zijn me een doorn in het oog.
Kwestie van die blokjes goed plaatsen.
Hier ook degelijk hang-systeem dat er echt niet zomaar uitvalt.
Deuren zelf overlappen elkaar wat en eigenlijk in het midden zitten die blokjes. Hierdoor zijn ze noiit zichtbaar en ook geen doorn in het oog..
pi_52745539
Rollende systemen zijn veel beter maar vragen enige nauwkeurigheid bij het installeren. De hangende systemen zijn voor de genen die niet met een meetlint en waterpas overweg kunnen. Bij deuren (een plaat MDF of spaanderplaat is geen deur maar een paneel) kun je zelfs alleen een rollend systeem toepassen omdat anders het verband na ver loop van tijd uit de deuren getrokken wordt.
pi_52748931
Waarom geen scharnierende deuren?
Boorstandaard. Freesje voor. 32mm Keukenkastscharnieren.
MDF plaat op maat laten zagen. Met de bovenfrees randje erlangs frezen. Gronden lakken.
Ophangen aanscharnieren.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:49:01 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52749071
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:43 schreef Solingjan het volgende:
Waarom geen scharnierende deuren?
Boorstandaard. Freesje voor. 32mm Keukenkastscharnieren.
MDF plaat op maat laten zagen. Met de bovenfrees randje erlangs frezen. Gronden lakken.
Ophangen aanscharnieren.
Ik denk dat de ruimte daar te beperkt voor zal zijn. Das toch de reden dat je meestal een schuifdeur neemt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52749267
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik denk dat de ruimte daar te beperkt voor zal zijn. Das toch de reden dat je meestal een schuifdeur neemt
Stel dat ze onder het dak komen. Is er geen probleem ze kunnen dan ALLEMAAL open. Bij schuif deur niet. Altijd een open en de andere dicht.
Stel kast staat tegen de muur. Dan kan de linkse deur helemaal open tot onder het dakbeschot. Rechtse ook.
pi_52750937
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan neem je smallere deuren / panelen. En als het dan nog niet kan heb je sowieso niets aan de kast want dan pas je er zelf ook niet.
pi_52759471
We kiezen geen openslaande deuren omdat de kast niet doorloopt tot aan het plafond en je dan dus ook het bovenste scharnier nergens aan kan bevestigen. Deze kast komt niet onder het schuine gedeelte, daar maken we ook schuifdeuren waarschijnljk met een rollend systeem.
Dat storemax idee is wel heel mooi, maar ook enorm duur. We hebben ook een systeem van ubbink gezien. Wat minder luxe, maar dan kan je gewoon zelf je deuren/panelen maken van mdf. Iemand ervaring mee?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_52765803
Ik heb vanmiddag net weer een pakketje storemax 2000 opgehaald. Kost 49 euro voor een set van 2,40 m en daar komt nog voor 60 euro aan wieltjes bij. Kan inderdaad goedkoper maar het is wel een degelijk systeem.
Ik heb dit systeem al diverse malen gebruikt, eerst had het de merknaam jewe, daarna heete het stanley en sindskort dus storemax.
Als deuren neem ik altijd geplastificeerd spaanplaat. Is niet al te deftig maar wel netjes en goedkoop.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:32:55 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52772351
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 12:55 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dan neem je smallere deuren / panelen. En als het dan nog niet kan heb je sowieso niets aan de kast want dan pas je er zelf ook niet.
Daar moet je maar net van houden imo. Ik vind veel smalle deuren niet altijd mooi.

Als je de deur opendoet en je moet er zelf nog tussenstaan dan kan de ruimte heel beperkt worden, zoniet er helemaal niet zijn (om de duer te openen terwijl je er staat). Met een schuifdeur heb je dit probleem niet zo.

Volgens de caravanleverancier van een vriend van me DE reden dat je veel schuifdeurtjes terug vind in caravans. En ook DE reden dat de kastjes bijna altijd omhoog klappen (door bukken ruimte creeeren).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')