Een voortgangstoets, die 4x in het jaar afgelegd wordt in Nijmegen, Maastricht, Leiden en Groningen. Bestaat uit 200 vragen, allemaal meerkeuze. Alle jaren maken dezelfde toets, alleen eerstejaars hoeven bijvoorbeeld maar 3% goed te hebben voor een voldoende en 6ejaars natuurlijk veel meer.quote:Op woensdag 19 september 2007 19:27 schreef Heinekenner het volgende:
[..]
Kan iemand even uitleggen wat die VGT precies is? Ik zit in Roffa namelijk en volgens mij doe wij niet aan zulks.![]()
Sinds wanneer worden kakkerlakken behandeld door artsen?quote:Op woensdag 19 september 2007 19:30 schreef Heinekenner het volgende:
We hadden wel een LM van de heer Heijboer en Linschoten (clubartsen Feyenoord) met als patiënt niemand minder dan Slory.
Uiteraard bekend als de nieuwe laterale spits bij Feyenoord en Nederlands international ()
Dat kan ik niet tegensprekenquote:Op woensdag 19 september 2007 20:03 schreef Crazykill het volgende:
[..]
De 2 colleges daarvoor waren wel supersaai man![]()
Waarom stel je deze vraag?quote:Op woensdag 19 september 2007 21:06 schreef leejow het volgende:
[..]
Sinds wanneer worden kakkerlakken behandeld door artsen?
Dit is nog maar m'n derde week dus veel kan ik er nog niet over zeggen, maar tot nu toe vind ik wel dat het veel is, maar heel moeilijk is het (nog) niet echt.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:03 schreef JBoy het volgende:
Is geneeskunde veel en moeilijk? Ik ga misschien geneeskunde in Maastricht studeren maar ik hoop dat ik het aankan qua hoeveelheid. Ik doe nu N&T met biologie maar ik moet er redelijk hard voor werken![]()
Bijnaam van feyenoorders...quote:
whehe.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:06 schreef leejow het volgende:
[..]
Sinds wanneer worden kakkerlakken behandeld door artsen?
Ik vond hem erg lastig, maar dat mag gelukkig als eerstejaars. Vraag 161 had ik volgens de antwoordsleutel goed. Kun je uitleggen waarom het toch 0% zou moeten zijn?quote:Op woensdag 19 september 2007 21:30 schreef starla het volgende:
Voortgangstoets was weer een eitje, heb er iets van 120 ingevuld (6de jaars)
Zaten alleen weer veel fouten in de vragen:
antwoord op vraag 161 moet bijvoorbeeld 0% zijn, maar dat antwoord staat er niet tussen![]()
antwoord op 183 moest wel D zijn, omdat de antwoorden elkaar uitsloten: als het A was (9) dan waren B, C én D ook goed. Als het antwoord B was, dan waren C en D ook goed etc. Alleen antwoord D kon dus goed zijn![]()
En zo waren er nog wel een paar meer vragen![]()
Volgens de antwoordsleutel was het juiste antwoord B 50% .quote:Van een ouderpaar heeft de vrouw een X-gebonden recessieve afwijking en is haar man genotypisch normaal. De kans dat hun zonen fenotypisch normaal zijn wat deze afwijking betreft, is:A 25% B 50% C 75% D100%
Een jongen erft het X chromosoom altijd van de moeder. Maar de moeder heeft er twee. Dus als maar 1 van de twee chromosomen afwijkend is, dan is de kans dus 1/2 dat een zoon fenotypisch normaal is. Maar als beide chromosomen een afwijking hadden was die kans 0%. Maar dat kan ik zo snel niet uit de vraag opmaken.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik vond hem erg lastig, maar dat mag gelukkig als eerstejaars. Vraag 161 had ik volgens de antwoordsleutel goed. Kun je uitleggen waarom het toch 0% zou moeten zijn?
Voor de mensen die de VT niet hebben gemaakt, de vraag was:
[..]
Volgens de antwoordsleutel was het juiste antwoord B 50% .
Grappen op de snijzaal zijn inderdaad 'not done'... Ach ja, leer je ook wel afquote:Op vrijdag 14 september 2007 14:16 schreef MaxC het volgende:
[..]
Viel heel erg mee, vooraf maakte ze het heel spannend maar uiteindelijk leken de preparaten niet echt meer menselijk. Ik had er geen enkele moeite mee. Alleen mijn grap van: "I see death people" werd niet meer gewaardeerd
quote:Op donderdag 20 september 2007 00:09 schreef DDM het volgende:
De ander wordt gewoon uitgeschakeld. We hebben hier te maken met een recessieve aandoening. Ergo, 1 fout X chromosoom en 1 goed X chromosoom (het is geslachtsgebonden en niet autosomaal, andere opvatting wat betreft reccesief). Aangezien patiente ziek is, is het goede X chromosoom geinactiveerd. Maar derhalve nog steeds aanwezig. Dus gewoon 50 %.
Hmmm...ja, maar dan vind ik de vraag wel erg misleidend gesteld. Dan haddden ze in de vraag moeten zetten:
'Moeder is drager van een afwijking'
En dan komt natuurlijk de vraag: ja maar als ze nou toch stiekem homozygoot is (jullie gedachtengang): Dit is echt heel zeldzaam.
Klopt, vader zou dan de ziekte moeten hebben, moeder zou dan 'drager' moeten zijn óf ook de ziekte hebben'
ps...ik heb wél 50% ingevuld![]()
Daar was ik ook bang voor, maar heb toch nog 17% gehaaldquote:Op woensdag 19 september 2007 23:27 schreef MaartenJalink het volgende:
Die vakantie hakt er trouwens wel in zeg! Echt een mega black-out ofzo, maar waarschijnlijk wel genoeg punten
Nee moeder is geen drager. Moeder is patient. Bij moeder is het zieke X chromosoom actief. Dus ze is ziek. Het goede X-chromosoom is inactief. maar is nog wel steeds aanwezig. Daarom kan ze het dus doorgeven aan haar kinderen/zonen.quote:
Dan nog kan ze óók homozygoot zijn, ondanks dat de kans niet zo groot is. Het antwoord van deze interpretatie staat er niet tussen, wat ik erg misleidend vind. Ze hadden de vraag anders moeten formuleren, zodat maar één uitkomst mogelijk was in plaats van 2, zoals bijvoorbeeld: hoe groot KAN de kans zijn dat.....in plaats van hoe groot IS de kans dat....Ik bekeek de vraag initieel vanuit een 'homozygoot' standpunt in plaats van een heterozygoot. In ieder geval heb ik de vraag goed, dat is het belangrijkste natuurlijkquote:Op donderdag 20 september 2007 12:51 schreef DDM het volgende:
[..]
Nee moeder is geen drager. Moeder is patient. Bij moeder is het zieke X chromosoom actief. Dus ze is ziek. Het goede X-chromosoom is inactief. maar is nog wel steeds aanwezig. Daarom kan ze het dus doorgeven aan haar kinderen/zonen.
En goede actie natuurlijk om 50% in te vullen
Dat is zeker het belangrijktstequote:Op donderdag 20 september 2007 13:36 schreef starla het volgende:
[..]
Dan nog kan ze óók homozygoot zijn, ondanks dat de kans niet zo groot is. Het antwoord van deze interpretatie staat er niet tussen, wat ik erg misleidend vind. Ze hadden de vraag anders moeten formuleren, zodat maar één uitkomst mogelijk was in plaats van 2, zoals bijvoorbeeld: hoe groot KAN de kans zijn dat.....in plaats van hoe groot IS de kans dat....Ik bekeek de vraag initieel vanuit een 'homozygoot' standpunt in plaats van een heterozygoot. In ieder geval heb ik de vraag goed, dat is het belangrijkste natuurlijk![]()
![]()
Klinkt aardigquote:Op woensdag 19 september 2007 21:23 schreef Kantar het volgende:
[..]
Dit is nog maar m'n derde week dus veel kan ik er nog niet over zeggen, maar tot nu toe vind ik wel dat het veel is, maar heel moeilijk is het (nog) niet echt.![]()
dritte jaars leidenquote:Op donderdag 20 september 2007 17:21 schreef Repeat het volgende:
Moeder is toch gewoon heterozygoot, vrouw is geen patient maar drager. dus 50%
Opgeslost, slotje
Nee!!!! Lees nouquote:Op donderdag 20 september 2007 17:21 schreef Repeat het volgende:
Moeder is toch gewoon heterozygoot, vrouw is geen patient maar drager. dus 50%
Opgeslost, slotje
Nou, ik vind het wel veel, maar niet erg moeilijk. Af en toe natuurlijk wel even wat pittige dingen, maar over het algemeen vind ik het erg goed te doen.quote:Op donderdag 20 september 2007 17:33 schreef JBoy het volgende:
[..]
Klinkt aardigAlhoewel ik het liever andersom had gezien...
![]()
Die vraag is gewon verkeerd gesteld. Die zin is vatbaar voor interpretatie, iig val er een ander antwoord uit te interpreteren als dat antwoord wat de vraagsteller wou horenquote:Op donderdag 20 september 2007 17:43 schreef DDM het volgende:
[..]
Nee!!!! Lees nouDie vrouw is patient. Ze heeft de afwijking.
Van een ouderpaar heeft de vrouw een X-gebonden recessieve afwijking en is haar man genotypisch normaal. De kans dat hun zonen fenotypisch normaal zijn wat deze afwijking betreft, is:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |