quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:02 schreef Claudia_x het volgende:Word doet vreemd. Ik heb een bestand dat zogenaamd 200 mb groot is. Als ik hetzelfde bestand onder een andere naam opsla, en is het nog maar 20 mb.
Helemaal precies weet ik het niet, maar het heeft er vast mee te maken dat wijzigingen normaliter samen met het document worden opgeslagen. Bij opslaan onder een nieuwe naam wordt het document opnieuw samengesteld en dat levert een efficiėnter bestand op.
Een voorbeeld. Ik heb een document met daarin de tekst 'Hoi Claudia'. Het bestand bevat dus deze informatie:
Nu wijzig ik het eerste woord in 'Hai'. Om sneller te kunnen opslaan, bewaart Word wijzigingen in een apart gedeelte van het bestand. Je ziet er niks van, maar achter de schermen bevat mijn bestand nu deze informatie:
Vervolgens zet ik '_x' achter je naam; je zou dan iets als dit krijgen:
1 | Hoi Claudia | 2: o>a | 11:+_x |
Het spreekt voor zich dat bij heul veel wijzigingen met heul vaak tussentijds opslaan, het bestand maar aangroet en aangroeit.
Sla je onder een andere naam op, dan worden al die losse wijzigingen eerst verwerkt en daarom is het nieuwe bestand kleiner. Maar ga je daar ook wijzigingen in aanbrengen, dan begint het gedoe natuurlijk weer van voor af aan.
[ Bericht 9% gewijzigd door Frollo op 29-08-2007 09:45:33 ]