Hoe kom je dan op die 1%? Want ik heb het idee dat je appels met peren loopt te vergelijken...quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zal het je sterker vertellen: er is een verstrekker die een verlengingstarief hanteert van 1,0% hoger dan voor nieuwe klanten, in sommige gevallen.ik durf haast niet te zeggen wie
Voordeel Nieuwbouw - Venster = 1%quote:Op woensdag 28 november 2007 09:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoe kom je dan op die 1%? Want ik heb het idee dat je appels met peren loopt te vergelijken...
Appels met peren dus aangezien je voordeel nieuwbouw (oftewel een hypotheek met aanvullende voorwaarden en nieuwbouwkorting) vergelijkt met niet voordeel bestaande bouw (oftewel een hypotheek zonder aanvullende voorwaarden).quote:Op woensdag 28 november 2007 10:08 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voordeel Nieuwbouw - Venster = 1%
quote:Bos: geldgever moet bij aanvang hoger prolongatietarief melden.
Hypotheekverstrekkers die een renteopslag hanteren voor klanten van wie de eerste rentevaste periode is afgelopen, moeten dat melden aan nieuwe klanten. Dat antwoordt minister Bos van Financin op vragen van de NVA en de VvHN. Beide organisaties stuurden in februari een brief aan Bos waarin zij hun zorgen uitten over de onduidelijkheid over instap- en verlengingstarieven bij hypotheken. Als de geldgever instap- en prolongatietarieven hanteert, zou de klant voor het sluiten van een hypotheek ervan op de hoogte gesteld moeten worden dat bij verlenging van de hypotheek een hogere rente wordt berekend dan voor nieuwe klanten, vinden NVA en VvHN. Bos heeft onlangs geantwoord. Hij is van mening dat een offerte misleidend is als daarin niet wordt gemeld dat er een verschil is tussen het instap- en het prolongatietarief, als dat in de praktijk het geval is. Geldgever aanspreken In een dergelijk geval zou een hypotheekadviseur de aanbieder van een dergelijk product op grond van de WFT hierop kunnen aanspreken. Volgens het ministerie dienen hypotheekadviseurs deze aanbieders ook in het algemeen op hun verantwoordelijkheid te wijzen, en hen daarbij tevens te attenderen op het feit dat een relevant verschil tussen instap- en prolongatietarieven ook hun advies aan klanten benvloedt, aldus de NVA in een interne nieuwsbrief. De branchevereniging gaat aanbieders vragen de informatievoorziening te verbeteren en eventueel te standaardiseren. Voor zover bekend zijn er tien geldverstrekkers die geen verschil hanteren tussen de rente voor nieuwe en bestaande klanten: Argenta, Bank of Scotland, GMAC, UCB, Aegon, Avro Achmea, BLG, DBV, Obvion en Woonfonds.
http://www.rentestanden.net/
Bij het verlengen v/d rente vaste periode kan wel degeljik worden gekozen 1 v/d voorwaarden, namelijk de 'vrijwillige boete bij verkoop woning' (0,15% korting). Dit kan zo even uit het hoofd al ong. sinds een half jaar.quote:Op woensdag 28 november 2007 11:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Ow
En welke voordeeloptie kun je dan meenemen? Juist: geen. (als je rentevastperiode afloopt valt er niets te behalen met dalrente-constructies. De aangeboden rente geldt gewoon vanaf die datum en de boete-optie kun je dan niet kiezen)
Desalniettemin blijft de voordeelkorting een korting gebaseerd op specifieke voorwaarden. Dat je bij het verlengen van jouw rente vaste periode niet zonder kosten kan oversluiten naar andere hypotheek die wel al deze aanvullende voorwaarden bevat is, even los van of het wel/niet fair is, wat anders.quote:Daarnaast is de Nieuwbouw-optie een optie voor nieuwe klanten. Heeft niets met aanvullende voorwaarden te maken. En laten we het nieuwbouwverschil achterwege: is het nog steeds 0,7%![]()
Het punt blijft dat PB dus haar bestaande relaties pas een normale rente aanbiedt, als de rententie-adviseur is langsgeweest.
quote:Op woensdag 28 november 2007 11:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Bij het verlengen v/d rente vaste periode kan wel degeljik worden gekozen 1 v/d voorwaarden, namelijk de 'vrijwillige boete bij verkoop woning' (0,15% korting). Dit kan zo even uit het hoofd al ong. sinds een half jaar.
quote:Desalniettemin blijft de voordeelkorting een korting gebaseerd op specifieke voorwaarden. Dat je bij het verlengen van jouw rente vaste periode niet zonder kosten kan oversluiten naar andere hypotheek die wel al deze aanvullende voorwaarden bevat is, even los van of het wel/niet fair is, wat anders.
Feit blijft dat een nieuwe klant die niet kiest voor deze aanvullende voorwaarden (bijvoorbeeld omdat hij verwacht dat de rente gaat dalen) deze korting ook niet krijgt.
Het is alleen wel zo dat de ING-Groep in z'n geheel de grootste verschillen heeft tussen bestaande/nieuwe klanten. Dus de verschillen zijn er wel, maar ze zijn veel en veel kleiner. En krom al helemaal niet.quote:Overigens vraag ik me af of de andere aanbieders van dit soort budgethypotheken hun klanten wel altijd in de mogelijkheid stellen bij het verlengen v/d rentevaste periode kosteloos over te sluiten naar zo'n budget-hypotheek. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou je dus niet alleen bij de PB zo'n kromme vergelijking kunnen trekken.
Ongeveer hetzelfde verhaal, alleen zijn wij al zover dat we op zoek moeten naar een hypotheekverstrekker omdat ons bod is geaccepteerd.quote:Op woensdag 28 november 2007 15:01 schreef KellyPelly het volgende:
tvp, mijn vriend en ik willen binnen een aantal maanden ook een huis gaan kopen, dus nuttig om hier alvast een beetje in te lezen
Apart hoor, geen last van gehad......quote:Op donderdag 6 december 2007 16:04 schreef ToMaSZ het volgende:
Wel irritant dat ik voor de NHG m'n creditcard en krediet op de betaalrekening bij het passeren van de akten moet opzeggen en daarna weer doodleuk kan aanvragen. Wil NHG graag bovenaan het bkr-lijstje staan, meteen na de fiscus ofzo, voor als je failliet gaat?
Ja, wat wil je hier nou mee zeggen? Alsof jij de reden ervoor niet kent...quote:Op donderdag 6 december 2007 16:28 schreef Slasher het volgende:
[..]
Apart hoor, geen last van gehad......
Ik zeg alleen dat ik het apart vind, dat het dus geen standaard procedure isquote:Op donderdag 6 december 2007 16:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, wat wil je hier nou mee zeggen? Alsof jij de reden ervoor niet kent...
Het is vrij logisch dat dat geen standaard procedure is.quote:Op donderdag 6 december 2007 17:01 schreef Slasher het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat ik het apart vind, dat het dus geen standaard procedure is
Maar waarom moet ik het dan wel? Als je aan het max zit wat je mag lenen met je inkomen snap ik het.. maar we kunnen de lasten goed hebben, zit nog een heel fijn stukje marge in. Of is het omdat we de max 265K die je mét NHG kan krijgen benutten?quote:Op donderdag 6 december 2007 17:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is vrij logisch dat dat geen standaard procedure is.
De vraag is: hoeveel zit je van je max af (een box-3 lening wordt anders gerekend dan een box-1 lening oftewel: als jouw ruimte nog ¤5000 is voor een huis, dan zul je een creditcard van ¤4000 moeten inlossen.quote:Op donderdag 6 december 2007 18:13 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik het dan wel? Als je aan het max zit wat je mag lenen met je inkomen snap ik het.. maar we kunnen de lasten goed hebben, zit nog een heel fijn stukje marge in. Of is het omdat we de max 265K die je mét NHG kan krijgen benutten?
Hoe weet jij zo precies dat je op basis van de NHG toetsingscriteria niet aan jouw max zit dan?quote:Op donderdag 6 december 2007 18:13 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik het dan wel? Als je aan het max zit wat je mag lenen met je inkomen snap ik het.. maar we kunnen de lasten goed hebben, zit nog een heel fijn stukje marge in. Of is het omdat we de max 265K die je mét NHG kan krijgen benutten?
De ruimte is nog wel wat groter en de creditcard heeft maar een bestedings ruimte van 1150,- Dan nog een krediet op de betaalrekening van 1000.-quote:Op donderdag 6 december 2007 19:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De vraag is: hoeveel zit je van je max af (een box-3 lening wordt anders gerekend dan een box-1 lening oftewel: als jouw ruimte nog ¤5000 is voor een huis, dan zul je een creditcard van ¤4000 moeten inlossen.
Dan kan het nog steeds een maatschappijspecifieke eis zijnquote:Op vrijdag 7 december 2007 08:39 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
De ruimte is nog wel wat groter en de creditcard heeft maar een bestedings ruimte van 1150,- Dan nog een krediet op de betaalrekening van 1000.-
Dat die ruimte wat groter is, is wat ik van mijn financiëel adviseur begrepen heb. Klopt volgens mij ook wel, want als ik een jaarinkomen invul wat 10K lager ligt dan dat we daadwerkelijk hebben op de NGH-site, kom ik nog steeds aan max 265K. De financiële kerel snapte ook niet waarom ze beëindigd moeten worden en ging het navragen.
Ah ok, dus de geldverstrekker heeft dat dan gewoon in z'n voorwaarden staan. Nou is het geen probleem, maar het is weer papierwerkgeneuzel en ik vraag het hele zwikkie na het passeren van de akte gewoon weer aan. Vind die creditcard wel verdomde handig voor parkeergarages, tolwegen, vakantie etc.quote:Op vrijdag 7 december 2007 08:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan kan het nog steeds een maatschappijspecifieke eis zijn
Het staat niet in de hypotheekvoorwaarden, maar zal een acceptatie-eis zijn. Ondanks NHG kunnen hypotheekverstrekkers afwijken van de eisen. Ze mogen niet lichter zijn, maar zwaardere eisen kunnen uiteraard altijd.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:33 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Ah ok, dus de geldverstrekker heeft dat dan gewoon in z'n voorwaarden staan. Nou is het geen probleem, maar het is weer papierwerkgeneuzel en ik vraag het hele zwikkie na het passeren van de akte gewoon weer aan. Vind die creditcard wel verdomde handig voor parkeergarages, tolwegen, vakantie etc.
Als je een werkgeversverklaring hebt met een intentieverklaring dan staat het het krijgen van een hypotheek over het algemeen niet in de weg.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:01 schreef Stansfield het volgende:
Hoe staat het niet hebben van een vast contract een hypotheek in de weg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |