abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 augustus 2007 @ 10:12:30 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_52583055
Zie de TT.
Wat is beter?

We gaan van geel naar wit en nu na 1 keer gronden is schemert er zo hier en daar nog wat geel door.
Nu had mijn wederhelft het over nog een keer gronden, maar ik zat me af te vragen of het niet gewoon slimmer was om over te gaan op lak en dan evt. nog een keer lakken als het nog niet goed dekte.

2e keer lakken is natuurlijk sowieso geen overbodige luxe.
pi_52583088
Grondverf is goedkoper dan gewone verf, maar trekt ook wat meer in het hout. Ik zou iig 2 keer aflakken, en overwegen of ik 2 keer zou gronden. Ik denk beide lagen 2 keer.
pi_52583096
1x gronden, 2 x lakken.
Groeten, BB
  woensdag 22 augustus 2007 @ 10:28:11 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_52583404
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 10:14 schreef bredabounce het volgende:
1x gronden, 2 x lakken.
Idd dat is voor de kleur beter. Als je twijfelt of dat voldoende is zou ik 2x gronden, 2 x lakken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_52583525
Of de tweede laag grondverf en lak mengen...
pi_52583630
2X gronden 2x lakken Bij twijfel, afhangkelijk van de kwaliteit van je lak.
Bij Echt profi lak is 1x gronden vermoedelijk genoeg, bij "gewone(gamma praxis etc)" lak, vermoedelijk niet.
sub/
  woensdag 22 augustus 2007 @ 11:01:20 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_52584115
Ik ben zelf zo'n luie verver die voor 1 keer gronden en 1 keer lakken gaat als de boel dan gedekt is.
Maar aangezien mijn moeder het wrsch gaat doen voor ons kan ik die wel 2 keer lakken in haar maag splitsen.

Het gaat trouwens wrsch gewone Praxis verf worden omdat ik daar veel betere/prettigere ervaringen mee heb dan met het 'echte' spul.
pi_52584411
Tja, die Praxis grondverf is net water, dat dekt ook niet in een keer...
  woensdag 22 augustus 2007 @ 11:36:57 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_52585100
Volgens stinkie valt dat wel mee dus.

Als iemand problemen heeft, zoals met het deur-topic nu ben ik er helemaal voor om eens duurdere verf te gebruiken maar zelf heb ik dus echt alleen maar goede ervaringen met het goedkope spul en juist slechte met het duurdere spul.
pi_52587308
Het is heel eenvoudig als je weet waarvoor grondverf dient.

Blijven plamuren tot het vlak is
Blijven gronden totdat het homogeen is
Blijven lakken totdat het mooi dekt

Om moeilijke kleuren beter te laten dekken zonder vaker te hoeven dekken kleur je de grondverf alvast. Of om deze op kleur te kopen of door er wat van de lak door te gooien.

Zelfde geldt voor de vlakheid. zitten daar veel kline oneffenheidjes kun je plamuur beurten uitsparen om lgrondverf en lakplamuur te mengen en daar de eerste grondlaag mee te doen.

Om misverstanden te voorkomen homogeen heeft niets met voorkeur te maken nog met homofobie. Een vlak dat homogeen is heeft overal dezelfde kleur, zuigkracht, doorlatendheid, structuur enz.
pi_52587844
Grondverf overbrugt de spanning van het hout tov de spanning van de aflak.

Professionele grondverf kun je laten mengen op kleur. Koop geen bouwmarkt troep.

Heet gaat niet om het aantal keer lakken maar om de laagdikte. Verf met een grote kwast om voldoende laagdikte te halen (maar let op zakkers). Als je met een slechte roller een heel dun laagje opzet, dan heb je waarschijnlijk al 100 lagen nog niet genoeg.

2 keer aflakken is voldoende, maar ik zou buiten liggende delen 3 keer doen, en b.v. bij een trap de loopvlakken 3 keer.

Ja dat verhaal van tnimble is mooi, maar ik zou buiten geen plamuur gebruiken. Plamuur = 80% water dus een ramp en zwak. Ja tuurlijk staat er op de verpakking van Alabastine plamuur dat je dat ook buiten kunt gebruiken, maar ik zou het niet doen. Je kunt buiten wel 2 componenten vulmassa gebruiken (op basis van epoxy of polyurethaan oid).
pi_52587876
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 12:54 schreef tnimble het volgende:

....homofobie....
...zuigkracht....
pi_52587959
lakplamurr idd alleen binnen, buiten gaat dat alleen maar scheuren en loslaten.

@bbtb77
  woensdag 22 augustus 2007 @ 14:27:15 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_52590025
Bedankt voor de tips, ik leer nog eens wat hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')