abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 augustus 2007 @ 08:42:58 #1
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_52581504
Het schilderen van mijn deuren wil niet echt lukken zoals ik het wil, maandagavond heb ik 3 (binnen) deuren uit het kozijn gepakt en licht opgeschuurd (aangezien de ondergrond nog redelijk goed is, tis dus puur schuren zodat de verf wil pakken). Vervolgens heb ik deur nummer 1 geverfd met een roller, maar doordat het al vrij donker was en ik er een dikke bouwlamp bij had staan kon ik niet goed zien of ie goed gelukt was. Gister bleek dit dus niet het geval: je zag de banen van de roller nog, en hier en daar was het wat dof.
Vervolgens heb ik gister deur 2 en 3 gedaan, aan het einde van de avond kon ik het resultaat al redelijk inschatten: bij deur 2 bleken de banen van de roller niet weg te trekken, je kon dus precies zien dat ik in 1x van boven naar beneden had gerold om het af te werken (en zo 10 baantjes naast elkaar). Deur 2 bleek een mooie sinasappelhuid te krijgen doordat de ondergrond dat blijkbaar ook al lichtelijk had, deze had dus iets grover geschuurd mogen worden

Mijn probleem is nu : hoe zorg ik ervoor dat mijn deuren wel mooi strak worden, en ik dus niet die irritante banen van de roller erin krijg, want wat ik ook deed, ik kreeg ze niet weg (of ik kreeg ze wel weg, maar dan was er weer een nieuwe baan zichtbaar ) ps. de verf die ik gebruikt heb is van die lekker chemische meuk, dus geen waterbasisrommel.
pi_52581518
Heb je ontvet?
Van en naar welke kleur ga je?
  woensdag 22 augustus 2007 @ 08:47:04 #3
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_52581552
Ik denk dat het toch even belangrijk is dat je vertelt wat voor soort roller (materiaal) en welke verf je gebruikt hebt.
Mogelijk ligt het daar aan...en natuurlijk moeten we de vraag stellen of je ontvet en stofvrij gemaakt hebt voor en na het schuren

Ik ga er even niet vanuit dat je rol-kwaliteiten ontzettend beroerd zijn
pi_52581578
Ontvetten voor en na schuren, goed licht er bij hebben en een kwast gebruiken of spuiten. De kwaliteit van de verf zelf bepaald ook in welke mate je goede dekking je krijg en of deze goed uit vloeit. Bij een slechte verf die niet goed vloeit zul je alle aanzetten blijven zien.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 08:50:03 #5
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_52581588
Ontvet: jup

Van beige, naar gebroken wit.
Roller: zo'n witte, bedoeld voor verf met chemische oplosmiddelen
Verf: karwei eigen merk, bevalt me erg goed (tot ik nu de deuren tegen kom)

Het probleem is dus in feite dat de verf niet wil uitvloeien, de strepen blijven erin staan
pi_52581627
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 08:50 schreef ConQuestador het volgende:
Verf: karwei eigen merk, bevalt me erg goed (tot ik nu de deuren tegen kom)
Ik denk dat je daar je probleem toch hebt. Je kunt er wat terpetine bij mikken en dan even een paar minuten goed doorroeren, dan vloeit het wat lekkerder.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 08:54:21 #7
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_52581645
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 08:53 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar je probleem toch hebt. Je kunt er wat terpetine bij mikken en dan even een paar minuten goed doorroeren.
thnx, dat ga ik zeker eens proberen. Ik denk zelf ook dat de verf te snel droogt, bij het aanbrengen vloeit het namelijk nog wel, 5 min. later al niet meer (en binnen 5 min. heb ik niet een hele deur gelijkmatig in de verf staan)
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:00:33 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52581736
ALs je geen rollerstrepen wilt, en een mooi resultaat, kun je beter met een kwast werken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:01:43 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52581756
Let met het verdunnen wel op dat je niet teveel verdunt!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52581770
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:00 schreef sanger het volgende:
ALs je geen rollerstrepen wilt, en een mooi resultaat, kun je beter met een kwast werken.
.
En als je de deur dan ook nog plat legt heb je geen last van die tranen!
pi_52581786
en niet te hard drukken op je roller
pi_52581789
je bent te zuinig geweest met de verf. (kan niet vloeien tot een geheel)
Groeten, BB
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:05:03 #13
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52581805
En altijd bij daglicht schilderen!
[KNE]-Mod
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:05:51 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52581817
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:04 schreef bredabounce het volgende:
je bent te zuinig geweest met de verf. (kan niet vloeien tot een geheel)
Met goede verf kun je juist heel zuinig doen, is mijn ervaring.
[KNE]-Mod
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:05:56 #15
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_52581822
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:02 schreef veldmuis het volgende:

[..]

.
Maar dan heb je weer last van al het stof deuren dus altijd staande schilderen
pi_52581863
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:05 schreef ConQuestador het volgende:

[..]

Maar dan heb je weer last van al het stof deuren dus altijd staande schilderen
Dan slaat het stof er net zo hard op, beter werk je in een beetje stofvrije ruimte.
pi_52581962
Ook met goede verf kun je te zuinig doen.
tussen 'zuinig' en 'te zuinig' zit nog wel een verschil
(net genoeg of net niet genoeg)

Huismerk Karwei bohoort daar niet toe.
Groeten, BB
pi_52582011
Deuren schilder je bij voorkeur met de kwast, een kwaststreep is minder storend dan een baan van de roller. Verder liggend schilderen, omdat je dan ziet hoeveel verf je op elk stukje deur gebruikt. Zorg voor een stofvrije ruimte, dus de ene dag schuren, schuursel opruimen en dan de volgende dag schilderen. Gebruik een goede verf, zeker op deuren, hoekjes springen er snel af.
pi_52583080
Als je een roller gebruikt, gebruik dan een roller met twee ronde kanten. Heb namelijk ook dat probleem gehad. En misschien de verf een beetje verdunnen.

Succes
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_52583380
Ik heb hier ook beige deuren naar wit geverft. Met een rollertje ( 10 cm met afgeronde top) en verf op waterbasis, en s'avonds begonnen.
Alleen heb ik de tweede laag er met daglicht opgesmeerd (na opnieuw schuren ed). Resultaat, strakke spierwitte deuren zonder strepen
pi_52583500
Verf altijd iets verdunnen.
Als je geen schilder bent; roller gebruiken, bij voorkeur een "mohair" rolletje, verkrijgbaar bij verfzaken, zelf een keer geprobeerd bij gamma te krijgen, maar kennen ze niet.
Deur liggend verven, bij daglicht en de roller het werk laten doen en niet te veel kracht gaan zetten.
En voor het beste resultaat: deur schuren, stof/vetvrij maken, verven, laten drogen, licht schuren, stof vrij maken en nog een keer verven!
Believe in me, and worship my name!
pi_52584391
Kunt ook wasbenzine gebruiken voor te verdunnen.

Roller moet helemaal vol verf zitten. Dus geen lucht meer in de roller.
Eerst dus goed in bakje vol rollen.

Niet te dik.
Beter meerdere lagen dun dan een te dikke laag.

Met kwast neem een dikke kwast minstens 5 cm doorsnede. Kost iets maar dan heb je ook een beter resultaat.

Opzetten. Verdelen en uitstrijken. Afblijven. Hoe vaker je strijkt hoe slechter resultaat. Dat komt omdat het oplossingsmiddel dan al weer verdamd is.

Ik spuit. Ook dat is uitproberen en lukt niet de eerste keer. Oefenen

Schilderen is ook een vak.

En zorg dat de ondergrond glad is. dwz dat als je schuin tegen het oppervlakte kijkt, je geen glinstering meer mag zien. Zodra je glinstering ziet en je schildert hierover heen dan zie je die oneffenheden na het schilderen terug.

Dus heb je een sinaasappelhuid. Dan zulje de deur weer helemaal glad moeten [s]schilderen [/s ] schuren tot hij helemaal dof is.

Als je de deur liggend doet. Besprenkel de vloer dan met water.

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 22-08-2007 16:42:53 ]
pi_52587536
Je moet altijd 2 keer lakken. Dat verhaal van dekt in 1 keer wat een onzin. Zowiezo omdat je waarschijnlijk altijd wel ergens iets vergeet, vooral bij kleine kleurverschillen tussen oud en nieuw. Daar kom je dan pas achter als alles klaar is (b.v. de muren zijn ook in kleur zodat het beter opvalt) en dan voel je je wel een beetje lullig. Kortom altijd 2 keer schilderen dan weet je zeker dat je waarschijnlijk overal 1 keer bent geweest

Ik zou geen roller gebruiken. Gebruik gewoon een kwast. Met een kwast bereik je een grote laagdikte. (let op voor zakkers).

Gebruik ook professionele verf zoals Sigma, Sikkens, Wijzonol. Hiermee gaat het 1000 keer beter dan met Flexa of Histor (o.a. veel betere vloei).

Als je een professionele verf gebruikt zie je de oude kleur nog door de kwast haren heen, maar dit vloeit vanzelf dicht.

Gebruik geen acryl maar synthetische verf. Ik vind het fijner smeren en je hebt minder last van zakkers.
pi_52587835
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 11:12 schreef Solingjan het volgende:
...
Dus heb je een sinaasappelhuid. Dan zulje de deur weer helemaal glad moeten schilderenschuren tot hij helemaal dof is.
pi_52589074
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 13:02 schreef josvr het volgende:
Gebruik ook professionele verf zoals Sigma, Sikkens, Wijzonol. Hiermee gaat het 1000 keer beter dan met Flexa of Histor (o.a. veel betere vloei).
Je hebt gelijk dat profi verf beter is, maar het wordt wel wat overdreven. Met een Flexa of Histor verfje kun je ook een prima dekkende laag krijgen, en aangezien je volgens jouw verhaal toch 2x moet schilderen zal dat geen probleem opleveren. Veel oefenen, goeie kwasten en een goeie voorbereiding doen veel meer dan een verf die 3x zo duur is.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 13:56:45 #26
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_52589163
Als het van die supergladde nieuwbouw-huis-binnendeuren zijn dan moet je ze eerst gronden en dan pas aflakken.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_52594010
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 13:13 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dank u
pi_52594284
Waarschijnlijk heb je te traag gewerkt en te lang blijven doorrollen zodat de verf niet heeft kunnen vloeien.Probeer het eens met een grote kwast (goed verdelen) op te zetten en met een schuim of mohair rollertje af te rollen en liefst in zo kort mogelijk tijdsbestek.
Je mag je verf evt ook wat verdunnen als deze te stroperig werkt en voor een echt glad resultaat mag je het best in 2 x doen met dunnere verf.

Viscositeit van je verf kun je simpel bepalen door je verf te verdunnen en als je dan met je kwast er doorheen roert, moet hij snel weer glad vloeien.(5 -10 %)

Schuren met korrel p180 is voldoende voor de afwerklaag en werk als je het verfsysteem opbouwd met steeds oplopende fijnere schuurgraad, p100....120...150.....180

Wasbenzine moet je niet gebruiken, dat verdampt te snel en is bedoeld als je de verf gaat spuiten.

Ps: de deuren platleggen is makkelijk voor het schilderen maar er valt veel stof/vuil in je laklaag voor deze droog is.en niet aan te bevelen dus
pi_52594496
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 08:50 schreef ConQuestador het volgende:
Het probleem is dus in feite dat de verf niet wil uitvloeien, de strepen blijven erin staan
De oorzaak van de strepen is de druk die je uitoefend op je roller.
Dit is een kwestie van oefenen.
Banen net iets overlappen. en de druk iets naar de kant waar nog niets zit.
En niet te hard drukken. Dat is ook niet nodig als je roller goed vol zit met verf en de verf eerst goed verdeeld is.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 20:59:03 #30
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_52601858
Bedankt voor de tips jongens (en meisjes natuurlijk) Als het me nu nog niet gaat lukken dan weet ik het ook niet meer
  woensdag 22 augustus 2007 @ 21:01:36 #31
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_52601965
ik heb net de grondverf er op zitten en het gaat prima met een roller maaaaar je ziet de "sinaasappelhuid" wel een beetje dus ik ga hele goede verf (zijdeglans) kopen bij de speciaalzaak, de goed kwast heb ik al aangeschaft en als het dan niet meer goed gaat.............

[ Bericht 0% gewijzigd door becky27 op 22-08-2007 21:31:10 ]
pi_52602681
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:01 schreef becky27 het volgende:
ik heb net de grondverf er op zitten en het gaat prima met een roller maaaaar je ziet de "sinasappelheid" wel een beetje dus ik ga hele goede verf (zijdeglans) kopen bij de speciaalzaak, de goed kwast heb ik al aangeschaft en als het dan niet meer goed gaat.............
Schuur wel eerst helemaal dof tot je geen glinstering meer ziet. Je bent nu toch bezig.
Als je de sinaasappelhuid niet wegschuurt, blijf je die zien. Dat is zonde als je het met zo'n goeie kwast gaat doen.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:36:24 #33
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_52661498
Inmiddels zijn de deuren weer geschilderd, de oorzaak van mijn mislukte deuren bleek heel simpel: te weinig verf erop gesmeerd

Nu dus een stuk meer erop gekwakt en ze zijn behoorlijk goed gelukt
pi_52666851
Mooi, ik heb ook nog een paar deuren staan dus als je nog tijd over hebt?!?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:41:37 #35
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_52667021
Heb hetzelfde hier gehad, te zuinig met de verf.

Hoe ik het nu doe, en net bij 5 deuren heb gedaan:
- Goede roller kopen, dus niet een roller voor waterbasis voor terpetine basis verf
- Roller goed vol met verf
- Rustig rollen, niet te zuinig
- 1e keer is het resultaat altijd net-aan. 1e laag dun doen om alleen de onderkleur goed te verhullen
- Volgende dag nogmaals doen, niet te zuinig en goed kijken of de verf goed samenvloeit
- Niet te hard op je roller duwen
- Op tijd nieuwe verf pakken, liever iets meer dan iets te weinig
- Constant rollen, niet als een gek tekeer gaan
- 1 kant op rollen

Ik gebruik trouwens Gamma huismerk verf, werkt prima hier.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_70510741
Leuk topic... ben ook bezig met het schilderen van de voordeur, ik heb hem nu al bijna helemaal afgebeten, maar het is wat warm, dus wacht ik tot later in de avond (of vroeg in de ochtend), moest wel, er zaten blijkbaar al 2 dikke lagen verf op... bovendien wat oneffenheden, dus ja, afbijten leek me wel een goed plan.

Heb alle reacties gelezen, maar ben er niet wijzer door geworden! Bijvoorbeeld het staand of liggend schilderen, ik schilder buiten op schraagjes, maar goed, ik kan inkomen in beide opties, staand handig ivm druppels en liggend handig, maar ja, zit je weer met stof...

Ook roller en kwast... de een roept dit, de ander dat, ik ga het gewoon gecombineerd gebruiken en zie het wel wat er gaat gebeuren! Ik vrees, met deze warmte, dat ik morgen vroeg op moet om te gaan schilderen ivm warmte! Dan heb ik daar nog heeel lang schaduw en het moet ook niet te snel drogen.

Het is de eerste keer en ik doe mijn uiterste best! Waarom moet het nou net nu zo warm zijn... gr.... maar goed, ik begin anders wel vast met het schuren van de kozijnen, dat moet ook gebeuren en dat kan prima in de volle zon! Hahhaa en als het wat koeler is, alles lekker schilderen, dan is het schuren maar vast gedaan, toch!

Bedankt voor de tips!
  dinsdag 30 juni 2009 @ 19:51:18 #37
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_70523735
Een voordeur heeft vaak veel glas erin, die zou ik lekker met een kwast schilderen

Overigens (aangezien ik dit topic ooit gestart heb) is het prima gelukt. Gewoon iets meer verf gebruiken was de tip die 't 'm deed.
pi_70524466
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:00 schreef sanger het volgende:
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:02 schreef veldmuis het volgende:

[..]

.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 22:40:24 #39
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_70529657
soort verf speelt ook mee, geen allkyd over akriel verf, andersom kan wel
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')