abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52574694
Aan het buigen van cv-leidingen heb ik me nog nooit gewaagd maar nu gaat het er toch van komen!
Ik heb een buigtang nodig en ben even in bouwmarkten wezen kijken. Zo'n tang kost daar ca. 40 euro en ik vraag me af of die dingen wel goed zijn. Met name de kunststof stukken voor de ronding doen mij twijfelen. Bij de Gamma waren ze zelfs zo duidelijk om te vertellen dat ik hun tang beslist niet voor cv buis moest gebruiken. Koper buis zou wel gaan maar met cv buis zou ik de tang krom trekken ipv de buis.
Wie kan me advies geven ?
-
pi_52574845
Koop een kwaliteitspijpenbuiger.
pi_52575021
Een goed buigijzer voor CV leidingen (Staal) is duur, en heel sterk.
pi_52575114
En ik hoop dat je het vaker gedaan hebt anders dan kost het je wel wat buizen.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:39:36 #5
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_52575218
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 22:36 schreef Mitunga het volgende:
En ik hoop dat je het vaker gedaan hebt anders dan kost het je wel wat buizen.
Ach dat wordt toch meestal als leergeld beschouwd.
Ik heb nog nooit iemand voor de eerste keer perfect en pijp zien buigen .
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_52575252
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 22:33 schreef Marsepein het volgende:
Een goed buigijzer voor CV leidingen (Staal) is duur, en heel sterk.
En hoe duur is duur?
-
pi_52575407
Je kunt het grof gezegd van de huurprijzen bij bv Boels aflezen. Exact weet ik het niet, maar de huurprijzen vielen mij toen erg tegen, en 40 euro was iig een schijntje van wat ik kwijt zou zijn aan een nieuw buigijzer.
pi_52575664
Bij praxis-boels is de huurprijs van een 15 mm buigtang 4 euro per dag. Ik hoef maar 4 bochtjes te maken dus dat zou wel moeten lukken voor 4 euro (plus een paar meter afvalbuis ).
Maar als ik voor enkele tientjes een redelijke kwaliteit tang zou kunnen kopen doe ik dat liever.
-
pi_52575768
Voor 4 euro zou ik nie tmoeilijk doen en zo'n ijzer huren.
pi_52601932
Gewoon een goede huren.Want anders wil het nog wel eens voorkomen dat je je buigijzer buigt in plaats van de pijp.
pi_52644187
Ik heb ze geleend van de buurman maar er zit nogal een verschil in CV buizen en gewone koperbuizen.. Buig eerst een paar bochten om te oefenen want soms knikt de bocht en als je net een heel "kunstwerk" hebt gebogen wil je niet dat de laatste bocht knikt.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:49:15 #12
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_52667186
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 22:39 schreef boertie het volgende:

[..]

Ach dat wordt toch meestal als leergeld beschouwd.
Ik heb nog nooit iemand voor de eerste keer perfect en pijp zien buigen .
Dan heb je niet bij de goede persoon meegekeken Ik wil ff patsen, mijn eerste buis (koper) was in 1x prima! Ok, de volgende buis was prut en kon de kliko in maar de 1e buis was in 1x precies goed (zie mijn verbouwtopic ergens in de geschiedenis).

Maar het kan dus wel in 1 keer
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_52670269
Ik heb ook ooit eens zo'n gamma ding gekocht en ik kan je vertellen dat dit buigijzer eerder buigt dan je buis. Prutkwaliteit dus. Huur zo'n ding, dat bespaart je een hoop ellende.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_52739981
Ik heb er eentje gekocht, 33 euro en hij doet het prima.
Een foto in het topic Meld hier je nieuwste klus aanschaf !
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')