quote:
Parkeren vuile auto wordt duurder
DEN HAAG - Het parkeren wordt duurder voor vervuilende auto's, zoals dieselwagens en SUV's. Voor auto's die het milieu minder belasten wordt parkeren goedkoper. De ministeries van VROM en Binnenlandse Zaken werken aan een wetsvoorstel dat de gemeenten de mogelijkheid biedt de parkeertarieven te differentiëren.
Het plan werd al door het vorige kabinet aangekondigd en had begin dit jaar moeten ingaan, maar het liep vertraging op. Het kabinet bespreekt het nieuwe wetsvoorstel volgende maand. Na behandeling in het parlement kan het dan naar verwachting in 2008 van kracht worden.
Het differentiëren van de parkeertarieven kan via het kenteken van de auto, aldus een woordvoerster van het ministerie van VROM. In Zweden is met deze aanpak al ervaring opgedaan.
Een woordvoerder van Milieudefensie noemt het voorstel om vervuilende auto's meer te laten betalen op zich sympathiek, maar volgens hem zet het nauwelijks zoden aan de dijk. Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof maar mondjesmaat afneemt. „De maatregel heeft voornamelijk symboolwaarde. Het zou veel effectiever zijn als gemeenten vervuilende auto's mochten weren uit de stad.”
De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging stelt dat het plan verwarring veroorzaakt. „Steeds weer opnieuw duiken dit soort berichten op en steeds opnieuw worden de begrippen schoon en zuinig door elkaar gebruikt”, aldus de organisaties. „De mate van vervuiling hangt in ieder geval niet samen met de omvang van de auto. Een grote, nieuwe terreinwagen op diesel maar voorzien van een roetfilter is net zo schoon als een kleine auto. Een grote auto verbruikt wel meer brandstof maar dat betekent niet meer vervuiling, maar meer CO2. En CO2 warmt het klimaat op maar zorgt niet voor luchtkwaliteitsproblemen in Nederlandse steden.”
De Bovag en de RAI Vereniging vinden het verstandiger om de aandacht te richten op oude dieselauto's die niet kunnen worden voorzien van een roetfilter. Een sloopregeling, waarbij de eigenaar een premie krijgt zodat hij of zij een nieuwe, schone auto kan kopen, heeft hun voorkeur.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_duurder.html?p=20,1Zelfs die linkse milieumaffia geeft toe dat dit een zinloze maatregel is die geen enkel effect zal hebben. Hoeveel bewijs wil je nog hebben dat het die megalomane overheid in NL alleen om de centen gaat? Als burger ben je er enkel om zoveel mogelijk uitgezogen te worden. Onvoorstelbaar dat mensen zich zo gedwee door een absurd grote overheid kapot laten maken. BMP, BTW (over BPM!), wegenbelasting, bezineaccijnzen, BTW over benzineaccijnzen, rekeningrijden, parkeervergunningen en nu nog eens extra betalen als je auto meer uitstoot dan een Fiat Pinda...
Ga zo door Den Haag! De belastingdruk ligt tussen ongeveer 32.9 en 52% , daar kan makkelijk nog wat bij. En er zijn nog lang niet genoeg regeltjes, dus hartelijk bedankt voor het invoeren van die broodnodige extra bevoegdheid van de overheid!
[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 22-08-2007 01:44:22 (Even de juiste percentage neergzet) ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn