Ik geef toe dat hij misschien iets té zwart/witte denkbeelden heeft of op zijn minst neerzet, maar hij is dus iig niet grijs.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:19 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind wel dat het een slappe zwetser is met een hoop gemeenplaatsen, de fragmenten daarentegen zijn mooi.
Ik weet niet wat aoristus precies bedoeld, maar d'r mogen wat mij betreft best wel meer 'experts' onderling een praatje houden, zonder dat iedere keer een interviewer onderbreekt met 'ho, u moet nou even uitleggen wat dat precies betekent, want de domme kijkertjes weten dat niet.'quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:17 schreef Cynix ® het volgende:
Liever wat meer VPRO oude stijl?
Maar wie is geïnteresseerd in de 'echte' Rinnooy Kan? Dat boeit niet en daar draaide het dus ook niet om vanavond. Wat Rinnooy Kan wel deed was een aantal thema's aansnijden en illustreren met fragmenten en voorbeelden. Dat deed hij prima en daarom was het zo'n goede aflevering.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:18 schreef Aoristus het volgende:
Het vermoeden dat deze man erg berekenend is, krijgt steeds meer gestalte. Hij zat ooit in de raad van bestuur van de ING ofzoiets zei hij net. Die oppositie heeft hij in dat geval in een andere rol van tafel geveegd. Ik vind het erg slim van hem dat hij er extreme voorbeelden bij haalt, als ware het deel van een strategie om een beeld van zijn avond neer te zetten. Aan het einde van de avond weten we nog steeds niet wie Alexander Rinnooy Kan is
quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:23 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik weet niet wat aoristus precies bedoeld, maar d'r mogen wat mij betreft best wel meer 'experts' onderling een praatje houden, zonder dat iedere keer een interviewer onderbreekt met 'ho, u moet nou even uitleggen wat dat precies betekent, want de domme kijkertjes weten dat niet.'
Tenzij de interviewer precies de juiste domme vragen stelt ('kunt u uitleggen wat rente is?')
Ik bedoel te zeggen dat Alexander Rinnooy Kan een volledig geregisseerd idee heeft ingepland wat eigenlijk van begin tot eind ge-ensceneerd is uitgevoerd. Je kunt niets over de man zeggen, behalve dat hij sympathiek oogt.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:26 schreef Soul79 het volgende:
Je hebt gelijk dat tegenvragen bedoeld zijn of zouden moeten zijn om achter de redenatie of overwegingen of gedachtegang van de zomergast te komen, Joris drukte op een enkel moment zijn punten wat dwingend door en ARK liet wat mij betreft terecht merken dat hem dat wat minder zinde.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:28 schreef Aoristus het volgende:
Op het moment dat Luyendijk een tegenvraag stelt, dan wordt dat door de meesten hier als negatief gewaardeerd,...
Dat ben ik met je eens, er geldt een natuurlijke druk die voorkomt dat mensen te open reageren. Dat neemt niet weg dat deze gast er een uit het rijtje van Moris Tabaksblat is die eigenlijk niet zoveel toevoegt over zijn echte agenda, maar die wel graag laat weten dat er algemene dingen zijn die de moeite waard zijn om te onderzoeken. Vervelend was het in elk geval niet om A.R.K een avondje fragmenten te laten uitkiezen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:34 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat tegenvragen bedoeld zijn of zouden moeten zijn om achter de redenatie of overwegingen of gedachtegang van de zomergast te komen, Joris drukte op een enkel moment zijn punten wat dwingend door en ARK liet wat mij betreft terecht merken dat hem dat wat minder zinde.
Overigens leerde ik nu net zoveel over ARK als 3 weken geleden over Bettine Vriesekoop. Laten we blij zijn dat ze iig gasten uitnodigen die je niet geheel kunt doorgronden in 3 uurtjes.
Ah, dat. Ja, dat is me wel vaker opgevallen bij zomergasten; dat het allemaal wel erg strak geregisseerd is. Ik weet niet of dat vroeger ook zo was, of dat dat nou komt omdat ik zelf ouder ben geworden, en het allemaal beter kan plaatsen. Ik vind wel dat 't afbreuk doet aan zomergasten; de magie is er een beetje af.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:28 schreef Aoristus het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat Alexander Rinnooy Kan een volledig geregisseerd idee heeft ingepland wat eigenlijk van begin tot eind ge-ensceneerd is uitgevoerd. Je kunt niets over de man zeggen, behalve dat hij sympathiek oogt.
Dat zal voelgende week met L. de Mol wél lukken dacht ik zo. Heb haar nog nooit iets boeiend horen zeggen laat staan doen. Overigens hoef ik een gast niet echt beter te leren kennen, wél waarom hij iets laat zien en ook dan is de reden waarom dit fragment gekozen is interessant. Maar zo heeft een ieder een reden wát hij uit een gast wil halen, wil zien door de bevrager. Ik ben helemaal uitgeput, gelukkig heb ik deze mooie film die nu draait al 2x gezien.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:34 schreef Cynix ® het volgende:Overigens leerde ik nu net zoveel over ARK als 3 weken geleden over Bettine Vriesekoop. Laten we blij zijn dat ze iig gasten uitnodigen die je niet geheel kunt doorgronden in 3 uurtjes.
Ook dat is berekend, er kwam een echte goochelaar in beeld om te laten zien dat je zout op de vloer kan strooien vanuit een ander hand, terwijl je mouwen zijn afgekniptquote:Op zondag 19 augustus 2007 23:42 schreef gronk het volgende:
[..]
Ah, dat. Ja, dat is me wel vaker opgevallen bij zomergasten; dat het allemaal wel erg strak geregisseerd is. Ik weet niet of dat vroeger ook zo was, of dat dat nou komt omdat ik zelf ouder ben geworden, en het allemaal beter kan plaatsen. Ik vind wel dat 't afbreuk doet aan zomergasten; de magie is er een beetje af.
Goeiemorgen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:45 schreef tong80 het volgende:
Ik wil jullie afraden om in bed naar zomergasten te kijken. Na Fred Haché sliep ik
Zou ik zeker doen.quote:Zaterdag de herhaling maar kijken
Ik weet niet of Zomergasten daarvoor is bedoeld. Ooit was het geloof ik bedoeld om een interessante gast zijn/haar ideale televisie avond te laten samenstellen. Dat is later geëvolueerd naar een echt interview, gericht op de persoon van de gast. Joris probeert daar politieke discussie aan toe te voegen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:28 schreef Aoristus het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat Alexander Rinnooy Kan een volledig geregisseerd idee heeft ingepland wat eigenlijk van begin tot eind ge-ensceneerd is uitgevoerd.
Op het moment dat Luyendijk een tegenvraag stelt, dan wordt dat door de meesten hier als negatief gewaardeerd, terwijl je zou zeggen dat een gesprek met een zomergast er voor bedoeld is om meer te weten te komen over de denkwijze en motivatie van de zomergast
quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:03 schreef Soul79 het volgende:
Haak dan inderdaad maar af, want als dat je mening is heb je er volstrekt niets van begrepen![]()
Ik denk dat je gelijk hebt, zij het afhankelijk van de gast, zoals je al zelf zegt. Vind je dat Luyendijk daar op anticipeert?quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:54 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ik weet niet of Zomergasten daarvoor is bedoeld. Ooit was het geloof ik bedoeld om een interessante gast zijn/haar ideale televisie avond te laten samenstellen. Dat is later geëvolueerd naar een echt interview, gericht op de persoon van de gast. Joris probeert daar politieke discussie aan toe te voegen.
Ikzelf geeft de voorkeur aan het oorspronkelijke concept (al ben ik te jong om dat bewust te hebben meegekregen, dus misschien schat ik dat helemaal verkeerd in): geef een gast zelf de regie en laat hem vertellen wat hij wil vertellen, zonder dat een interviewer daar een discussie van probeert te maken. Al heb je daar wel de juiste gasten voor nodig, die op eigen benen kunnen staan. Rinnooy Kan kan dat, maar veel anderen niet. Als ik de gasten van vroeger zie, dat waren echt zwaargewichten die dat moeiteloos moeten hebben gekund: Mulisch, Bolkestein, Kousbroek, Hofland, Ian Buruma, Hugo Claus......
De laatste jaren is de klad er wat ingekomen met oppervlakkige lichtgewichten als Henkjan Smits en Heleen van Royen. Die kunnen uit zich zelf niks dus dan moet de interviewer veel werk doen in een poging het boeiend te houden.
Ja, ze kan ook vliegen heb ik gehoord.quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:50 schreef tong80 het volgende:
Ik denk dat Linda de Mol ons gaat verrassen. Was al een geweldige gaste van DWHN en heeft nooit een blad voor haar mond. Hoogbegaafde meid met een fotografisch geheugen.
Y'know, dat soort libelle-psychoanalyses kan me nou echt *totaal* *niet* boeien.quote:Op maandag 20 augustus 2007 00:02 schreef Zwaardvisch het volgende:
Toen Rinnooy over zijn vader begon dacht ik: "vraag nou door over zijn druk en pressie op de jonge Alexander", maar hij hapte niet.
Weet ik niet, maar vanavond bleek dat het vooral aan de gast ligt. Als die een goed verhaal heeft en dat goed weergeeft met fragmenten en uitleg, zoals Rinnooy Kan, dan hoeft Luyendijk weinig te doen. Zo ging het vorig jaar ook met Ad Verbrugge, dat was toen ook de beste aflevering omdat die alles zelf deed.quote:Op maandag 20 augustus 2007 00:00 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt, zij het afhankelijk van de gast, zoals je al zelf zegt. Vind je dat Luyendijk daar op anticipeert?
Met die vragen zat ik toen ook, maar die werden niet gesteld door Palmen, natuurlijk kan Dijkgraaf in dat opzicht ook zelf een beetje de regie in handen nemen, maar Palmen had er dan helemaal voor joker bij gezeten. Die bleef zich nu al verontschuldigen dat ze er niet zoveel van snapte. Ik had tijdens die aflevering dolgraag de vragen gesteld.quote:Op maandag 20 augustus 2007 00:42 schreef gronk het volgende:
Ik vond dat wel een zwakke aflevering, omdat Dijkgraaf niet verder kwam dan het uitleggen van 'natuurkunde voor dummies'. De echt interessante vragen ('geloof je in noodzakelijkheid/predestinatie, wat kwam er voor de big bang, wat komt er na, waarom lopen die new-agers QM te aanbidden, heeft de natuurkunde nog leuke dingen in het vat zitten, of is de koek wel op') heb ik eigenlijk allemaal wel gemist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |