abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52509798

Ik heb vroeger altijd een bak met guppy's gehad (gewoon een rechthoekige bak zonder filter, elke week verschonen met bosje waterpest enz) maar ik zou het nu graag wat 'professioneler' aan willen pakken en een mooi aquarium willen opzetten met guppy's. Ik weet al het een en ander van aquaria maar ik zou graag willen weten of er nog speciale dingen zijn waar ik bij guppen op moet letten bijvoorbeeld:

- Donkere (dan zie je de kleuren beter) / lichte stenen
- Voedingsbodem nodig? (aquarium is zo uit mijn hoofd 60 breed)
- watertemperatuur (op de ene website staat 24 op de andere weer 28)
- welke planten? (voorgrond, achtergrond, evt drijf?)

Iemand die er verstand van heeft?
pi_52510277
guppy's zijn niet veeleisend , dus je kan helemaal zelf bepalen wat voor bodem / planten je erin wilt hebben. Een voedingsbodem is niet nodig tenzij je een plant koopt die het nodig heeft (zijn er niet veel) , zolang de plant maar genoeg licht krijgt. Waterpest is wel aan te raden wegens zuurstof die de plant geeft. Temperatuur mag tussen de 18 en 28 graden zijn, ik raad tussen de 23 en 25 aan.
pi_52510343
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:02 schreef broodmonkeh het volgende:
guppy's zijn niet veeleisend , dus je kan helemaal zelf bepalen wat voor bodem / planten je erin wilt hebben. Een voedingsbodem is niet nodig tenzij je een plant koopt die het nodig heeft (zijn er niet veel) , zolang de plant maar genoeg licht krijgt. Waterpest is wel aan te raden wegens zuurstof die de plant geeft. Temperatuur mag tussen de 18 en 28 graden zijn, ik raad tussen de 23 en 25 aan.
Merci, en kan je waterpest eigenlijk ook 'planten' in je aquarium? Of moet je dat echt in zo'n bosje kopen (liefst zonder loodje maar meestal mét loodje....)?
pi_52510751
Waterpest is moeilijk in grind vast te zetten, tenzij je er een zandlaag onder hebt. Turf er onder is ook goed; het water wordt helaas wel wat bruinig, maar het is fantastisch voor de planten.

Temperatuur boeit niet; die beesten overleven kamertemperatuur wel, maar hogere temperaturen zorgen er wel voor dat ze beter fokken.

Tja eigenlijk zijn alle plantjes wel goed voor die beestjes, zolang ze zich er ook maar een beetje in kunnen verstoppen.
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:19:47 #5
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_52510867
Ik neem aan dat je geen sjieke plantebak wil gaan houden maar een simpel bakje voor guppen, voedingsbodem is dus niet nodig,een zak aquarium grind is voldoende.

Waterpest kun je los laten drijven, nooit lood in je aquarum doen!

Koop een kant en klaar setje van Juwel een rekord 60 oid dan ben je al met 75,= in totaal klaar.
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_52510939
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:19 schreef Prowl het volgende:
Ik neem aan dat je geen sjieke plantebak wil gaan houden maar een simpel bakje voor guppen, voedingsbodem is dus niet nodig,een zak aquarium grind is voldoende.

Waterpest kun je los laten drijven, nooit lood in je aquarum doen!

Koop een kant en klaar setje van Juwel een rekord 60 oid dan ben je al met 75,= in totaal klaar.
Het aquarium heb ik al, filter en verwarmingselement ook...toch bedankt
pi_52511042
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:16 schreef ToT het volgende:
Waterpest is moeilijk in grind vast te zetten, tenzij je er een zandlaag onder hebt. Turf er onder is ook goed; het water wordt helaas wel wat bruinig, maar het is fantastisch voor de planten.

Temperatuur boeit niet; die beesten overleven kamertemperatuur wel, maar hogere temperaturen zorgen er wel voor dat ze beter fokken.

Tja eigenlijk zijn alle plantjes wel goed voor die beestjes, zolang ze zich er ook maar een beetje in kunnen verstoppen.
Hoe kun je andere planten vastzetten in grind? Ik kan me namelijk nog een vroegere poging van mijn broer herinneren waarbij je er bijna een kilo stenen op moest leggen omdat ze anders weer omhoog dreven

En zandlaag is toch alleen bij een zee-aquarium? Of kan dat altijd?
pi_52512089
Nee kan altijd. Eerst zand, en dan daar grind overheen.
Planten vastzetten is sowieso lastig hoor. Eventueel zou je tijdelijk een steentje er op kunnen leggen tot de wortels verder utigegroeid zijn.
pi_52512142
Thank u, gewoon aquariumzand will do?
pi_52512241
Denk ik wel ja.

Of eventueel heel fijn grind.

Werken met 2 verschillende lagen (zand of fijn grind, met daarop grof grind) maakt het natuurlijk wel moeilijker je bak schoon te houden.

Er bestaat ook poreus grind met bepaalde voedingsstoffen. Daar kunnen wortels ook in vast groeien zodat de plantjes zich verankeren.
pi_52529095
quote:
Thanks
pi_52537324
Ik heb een aquarium van 60 liter waar ook wat guppen in rondzwemmen. Ik heb een voedingsbodem met een laag grint eroverheen en verder wat verschillende plantjes en wat stukken kienhout.

Omdat ik ook andere vissen en garnalen in de bak heb, is de temperatuur van het water 25 graden. Maar als je alleen guppies hebt maakt het niet zoveel uit, die visjes kunnen veel hebben. Omdat ik geen zin meer had in steeds jonge guppen heb ik de vrouwtjes en mannetjes gescheiden. De 4 vrouwtjes zwemmen nu vrolijk rond in koud water bij mijn sluierstaarten.
Je merkt wel dat ze warm water fijner vinden, daarin zijn ze veel levendiger. 25 graden is dus een mooie temperatuur.

Welke plantjes je neemt maar voor de guppies niet uit voor zover ik weet. Waar je vooral op moet letten is dat de planten niet hoger worden dan jouw aquarium en in welke temperatuur ze kunnen. Als je geen slakken in je aquarium wilt moet je de plantjes goed uitspoelen als je ze gekocht hebt voordat je ze in de bak zet, er kunnen eitjes in zitten. Toen ik net begon wist ik dat niet en voor ik het wist had ik ontzettend veel slakken op de ruit zitten, niet echt een mooi gezicht.
In de aquariumzaak of bijvoorbeeld bij intratuin is als het goed is informatie te vinden over hoe hoog een plant wordt (ze zijn meestal nog kort als ze verkocht worden waardoor je je kunt vergissen als je een mooie plant denkt te zien), welke watertemperatuur hij kan hebben en waar hij het beste in de bak kan staan (voor/ midden/ achter).
Voor de plantjes is het goed om een voedingsbodem te hebben, hier kunnen ze zich in wortelen. Bovenop die laag leg je een laag grint, het beste is donker grint. Voor de vissen is dit het meest relax en ze zullen er ook mooier uitzien, de kleuren komen beter uit.

Er wordt speciaal guppenvoer gekocht, voer in poedervorm, maar dat is niet nodig, ze eten ook gewoon vlokvoer voor tropische vissen

Als je begint met het opzetten van je aquarium wordt er gezegd dat als je je bodem, plantjes en het water erin hebt, je het beste een week of 2 a 3 kunt wachten met het plaatsen van de vissen. Na die tijd is het water het beste in balans. Er is echter ook spul te koop (o.a. Easy Balance) waardoor je water sneller in balans raakt en de vissen er sneller in kunnen. Bovendien zijn guppen een van de meest tolerante visjes dus ik denk niet dat sneller plaatsen veel problemen op zal leveren. Ik had ze er al na een dag in rondzwemmen en dat is prima gegaan.

Een lang verhaal, misschien heb je er iets aan Succes met je guppen!
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_52553686
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 19:44 schreef Catwoman1986 het volgende:
Ik heb een aquarium van 60 liter waar ook wat guppen in rondzwemmen. Ik heb een voedingsbodem met een laag grint eroverheen en verder wat verschillende plantjes en wat stukken kienhout.

Omdat ik ook andere vissen en garnalen in de bak heb, is de temperatuur van het water 25 graden. Maar als je alleen guppies hebt maakt het niet zoveel uit, die visjes kunnen veel hebben. Omdat ik geen zin meer had in steeds jonge guppen heb ik de vrouwtjes en mannetjes gescheiden. De 4 vrouwtjes zwemmen nu vrolijk rond in koud water bij mijn sluierstaarten.
Je merkt wel dat ze warm water fijner vinden, daarin zijn ze veel levendiger. 25 graden is dus een mooie temperatuur.

Welke plantjes je neemt maar voor de guppies niet uit voor zover ik weet. Waar je vooral op moet letten is dat de planten niet hoger worden dan jouw aquarium en in welke temperatuur ze kunnen. Als je geen slakken in je aquarium wilt moet je de plantjes goed uitspoelen als je ze gekocht hebt voordat je ze in de bak zet, er kunnen eitjes in zitten. Toen ik net begon wist ik dat niet en voor ik het wist had ik ontzettend veel slakken op de ruit zitten, niet echt een mooi gezicht.
In de aquariumzaak of bijvoorbeeld bij intratuin is als het goed is informatie te vinden over hoe hoog een plant wordt (ze zijn meestal nog kort als ze verkocht worden waardoor je je kunt vergissen als je een mooie plant denkt te zien), welke watertemperatuur hij kan hebben en waar hij het beste in de bak kan staan (voor/ midden/ achter).
Voor de plantjes is het goed om een voedingsbodem te hebben, hier kunnen ze zich in wortelen. Bovenop die laag leg je een laag grint, het beste is donker grint. Voor de vissen is dit het meest relax en ze zullen er ook mooier uitzien, de kleuren komen beter uit.

Er wordt speciaal guppenvoer gekocht, voer in poedervorm, maar dat is niet nodig, ze eten ook gewoon vlokvoer voor tropische vissen

Als je begint met het opzetten van je aquarium wordt er gezegd dat als je je bodem, plantjes en het water erin hebt, je het beste een week of 2 a 3 kunt wachten met het plaatsen van de vissen. Na die tijd is het water het beste in balans. Er is echter ook spul te koop (o.a. Easy Balance) waardoor je water sneller in balans raakt en de vissen er sneller in kunnen. Bovendien zijn guppen een van de meest tolerante visjes dus ik denk niet dat sneller plaatsen veel problemen op zal leveren. Ik had ze er al na een dag in rondzwemmen en dat is prima gegaan.

Een lang verhaal, misschien heb je er iets aan Succes met je guppen!
Super bedankt voor de tips (en de moeite)

maar...ik heb al het een en ander gelezen en ik kwam ook ergens tegen dat bij een klein aquarium voedingsbodems nadelige gevolgen kunnen hebben op de gesteldheid van het aquariumwater (bovenmatige algengroei, uitbundige wortelgroei, 'verslijmen' van de planten). Aan de andere kant heb ik gehoord dat zo'n bodem onontbeerlijk is voor een gezonde plantengroei. Is het nu noodzakelijk om zo'n voedingsbodem te gebruiken? En zo niet, wat zijn dan de alternatieven?
pi_52608623
Ik heb een 60liter Jewel Record bak met voedingsbodem en fijn grind daarop. De bak draait nu ruim een jaar. De plantjes en visjes doen het heel goed, de waterwaarden zijn prima en ik heb geen troebel water. Ik wissel de filtersponzen via het schema wat Jewel aangaf in de documentatie die bij de bak zat.
Er zit wel wat alg in de bak maar dat houden de twee algeneters prima bij.

* Filterwatten : 1x per wk vervangen
* Koolspons : 1x per 3-4 wk vervangen
* Groene Spons : 1x per 6 wk vervangen
* Blauwe Spons : 1x per 3-6 mnd vervangen
pi_52616328
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 23:53 schreef Mirre het volgende:
Ik heb een 60liter Jewel Record bak met voedingsbodem en fijn grind daarop. De bak draait nu ruim een jaar. De plantjes en visjes doen het heel goed, de waterwaarden zijn prima en ik heb geen troebel water. Ik wissel de filtersponzen via het schema wat Jewel aangaf in de documentatie die bij de bak zat.
Er zit wel wat alg in de bak maar dat houden de twee algeneters prima bij.

* Filterwatten : 1x per wk vervangen
* Koolspons : 1x per 3-4 wk vervangen
* Groene Spons : 1x per 6 wk vervangen
* Blauwe Spons : 1x per 3-6 mnd vervangen
En welke/wat voor filter heb je dan? In die van mij zit namelijk alleen een soort zwarte spons
pi_52621232
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:31 schreef Trusten het volgende:

[..]

En welke/wat voor filter heb je dan? In die van mij zit namelijk alleen een soort zwarte spons
Ik heb hetzelfde aquarium (juwel 60) en er zitten 4 sponzen in, een zwarte inderdaad, een dunne witte filterwat, een groene nitraat filter en een blauwe.
Op deze site kun je ze bekijken en ook welke filters er zijn:

http://www.juwel-aquarium.de/en/index.htm

Maar voor elke filter is het weer anders welke sponzen erbij horen natuurlijk.

Nog even over de voedingsbodem, over dat het slecht kan zijn voor een aquarium weet ik niet zoveel, ik heb in ieder geval 60 liter en heb er geen problemen van ondervonden
Ik heb trouwens ook een flesje Tetra PLantaMin. Hier doe je eens in de zoveel tijd wat van in het water voor gezonde plantjes. Misschien dat als je besluit geen voedingsbodem te nemen, je dit spul kunt kopen. Het zorgt voor sterkere en mooiere plantjes namelijk.
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_52631345
met http://www.aquarium-planten.com heb ik zelf goede ervaring.
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_52633249
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:41 schreef lucky_birdie het volgende:
met http://www.aquarium-planten.com heb ik zelf goede ervaring.
Hoe lang is de leveringstijd?
  donderdag 23 augustus 2007 @ 21:52:08 #20
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_52633481
Gemiddeld 2 dagen, ze verturen alleen niet op vrijdag

Alles is altijd netjes verpakt en ze verkopen nooit troep.
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_52633509
Geraniums doen het goed.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_52635391
Weet iemand hoe je het beste een plasplex achterwand kan bevestigen? Uiteraard met Aquarium-Siliconenkit maar hoe lang laat je dat drogen? moet je het daarna nog omspoelen enz?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')