abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 oktober 1999 @ 01:02:00 #1
379 GeGs
Oh what the hell...
pi_201778
I can even make you go sideways.

Of het nu aan het tijdstip ligt of aan het feit dat ik te veel van Moor's commentaar heb gelezen maar ik ben intens droevig.

Cyberpunk komt tot leven en ik vraag me ernstig af of we het tij nog kunnen keren. Mensen als Kristy die schreeuwend ageren tegen doordachte maar fatalistische visies op deze 'new reality' laten zien dat het werkt en ik begin me nu al claustrofobisch te voelen in mijn eigen gedachten. De 'thought police' waart hier al rond, zei het dan als parodie, maar voor hoelang nog als parodie.

Aan allen die de vissen hebben gegeven: ik besef nu pas hoe cynisch die geste was. De bewoners zullen het wel niet zo zien...

Moor, je zal het zonder mijn commentaar moeten stellen, hoewel zwijgen geen zinnig verzet is is het het enige wat ik nu nog kan verzinnen. Of iemand daar iets aan mist. Ach.

Als dit niet samenhangend klinkt, zie Gaby's signature, hij is op mij van toepassing. (Niet zo vreemd he, Gaby?)

Live young, die fast.
pi_201779
Lighten up, GeGs !
Of, zoals de Tibetanen zeggen: het gaat er niet om, uit je gevangenis te ontsnappen, het gaat erom, hem comfortabel te meubileren....

We wisten dit alles toch al ? Het zal wel een millennium-foefje zijn, dat het nu allemaal zo grotesk naar buiten komt. De interactiviteit op z'n Orwelliaans - Huxley of the nineties - noem het wat je wilt: feit is dat 'the system works' en dat we dat allemaal mogen aanschouwen. En voor wie het geldt.... zal het weten. Voor wie twijfelt....geldt het niet. Dus geen medelijden met de personen in kwestie, eerder compassie met de mensheid die zijn eigen rekening gepresenteerd krijgt.
Als we in de komende tien jaar voedselrellen op grote schaal gaan zien, uit protest tegen de arm/rijk verdeling, dan is dat alleen maar een uitvergroting van wat je hier ziet:
dat wat macht heeft, grijpt naar meer macht.
Dat wat zich als prooi gedraagt, wordt gejaagd en opgeslokt.

In ieder geval zijn we zover, dat we elkaar over enige afstand en ondanks vreemden te zijn, toch in gesprek kunnen ontmoeten. En dus kan het zich verbreiden, kan ieder zijn voordeel ermee doen ...

And what if this is as good as it gets ? Dan kunnen we alleen de les eruit halen en ons allemaal, net als Voyeur, Voyeurs noemen. En kijken met compassie naar hen, die als kinderen worden bedrogen, en daardoor misschien ook groeien en wijzer worden. (kinderen hier NIET denigrerend bedoeld, maar in de zin van ONSCHULD).

Niets menselijks is ons vreemd, en hoe lang is Hollywood al bezig de wereldwijde normen omtrent menselijkheid, trouw, geldzucht en solidariteit te beïnvloeden en soms verzieken ?

Behalve The Matrix is er nog een metafoor die nog een niveau dieper gaat: in Startrek is er het Borg Collective. Toegepast hierop kun je je realiseren dat ook elke medewerker of baas van VOO absoluut niet weet op welke instigaties hij/zij denkt of handelt: het is een Collective, slechts bestaand bij gratie van zijn aantal Drones (werkbijen). Een zwerm, misschien moet je het Kapitalisme noemen. Maar pas op, want elke naam wekt de indruk dat je het kan aangrijpen, bestrijden, elimineren (buiten jezelf). Dat is niet zo: je kunt het alleen vinden in de aangrijpingspunten in jezelf, en DAAR zijn invloed uitschakelen. Assimilation is overal om je heen, en overal klinkt het motto: "resistance is futile", of:
"kijk morgen weer, naar......"

Het gaat er niet om DAT je kijkt, het gaat erom HOE je kijkt.

pi_201780
Mijn inmenging in dit FOK!forum van vandaag toont aan dat ik de een of andere manier aansluiting zoek bij een of ander collective. Gelukkig is het geen opgedrongen collective zoals andere aspecten van mijn leven wel zijn geassimileerd in de een of andere. Ik ga er van uit dat hetgeen waar ik nu mijn gedachten aan toevoeg, al is het moeizaam typend en met een enorme vertraging, een collective behelst waar ik wat aan heb. Waar ik zelf voor kies. Waar ik zelf geen volledige controle over heb, maar waar ik wel deel van kan uitmaken.

Ik vind het wel gezellig, die besprekingen over die andere collectives waar we al dan niet door zijn geassimileerd tegenwoordig. Dat BB collective heeft hier zelfs zijn overlappingen tussen de ene (meer publieke) nationale vorm en de andere (elektronische) vorm. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste, en ik ben benieuwd wat 'mijn' collective hier aan feedback aan gaat (zou kunnen) geven.

Over de Matrix gesproken, ik zou zo een pin achterin mijn hoofd steken om makkelijker met jullie te kunnen communiceren.

Klik hier voor de FOK!smiley verzamel site

zondag 17 oktober 1999 @ 02:05:00 #4
379 GeGs
Oh what the hell...
pi_201781
Moor, op het risico af hypocriet over te komen door toch te reageren:

Mijn angst komt voort uit het feit dat we straks meer op de binaren zullen lijken. Mocht je ze niet meer voor de geest kunnen halen, het is een volk dat onderling communiceert via een computernetwerk dat zo diep in henzelf is geintegreerd dat ze op de borg lijken. Hun 'server' gaat plat en het volk dreigt te sterven. Wij, zoals zij, zijn bezig om ons hele leven in te laten delen door 'derden'. Langzaam maar zeker. Uiteindelijk komen we in een maatschappij terecht die erger is dan een dictatuur. In een dictatuur wordt de macht van 1 opgedrongen, in onze toekomst ligt een macht van 1 gewenst door het volk...

Borg, maar dan vrijwillig. Ik snap eerlijk niet dat je daar zo luchtig naar vooruit kunt kijken. Al ons zogenaamd 'individualisme'.

De mens, de Borg van het universum. Hopelijk is er dan een 'Federatie' om ons klop te geven.

Live young, die fast.
pi_201782
Humor, GeGs, humor met je eigen, zogenaamd individualisme
Treffende analogie: dat volk van binairen.
Binair = 0 of 1, dood of extatisch. Geen nuance, veroordeeld tot uitersten. Media-Entertainment functioneert alleen in een omgeving waar te weinig impulsen van binnenuit komen, een omgeving van 'levende doden'. Daar zijn extreme stimuli nodig, om de individuen een 'illusie van zelf-bestaan' te geven, omdat de identiteit niet meer voortkomt uit zelf-achting, op grond van zinvol leven en handelen. Kan ook niet, zolang we een groot deel van ons etmaal: op werk overdag, en 's avonds voor de TV, ons overgeven aan geestdodende 'activiteit'.
"Ik ben omdat ik mijn voetbalklup ken"
"Ik weet omdat mijn lijfblad het schrijft"
"Ik heb controle omdat ik ondergeschikten heb"
"Ik ben gelukkig omdat mijn emoties heftig worden opgezweept".
En meer van dat soort 'illusie-identiteiten'.

Mijn optimisme ? De 'server' is inderdaad plat aan 't gaan, er zitten scheurtjes in de Matrix. Dit Internet-Forum is al een kleine olievlek, die veel interactiever is dan VOO/BB met zijn website bedoeld had of wil weten. Voor het eerst wordt de dagelijkse TV door een kleine groep kritisch bekeken in haar motieven, slimme truukjes en on-ethische machtsdrang. In plaats van je ervan af te wenden en in kleine kamertjes stoned te zitten zijn (wat we in de 60-ies deden),
geven we elkaar nu 'tekenen door de vlammen heen'. En houden elkaar wakker voor de diepgang van de hypnose. Until One Flies over the Cuckoo's Nest....

pi_201783
Voordat ik medisch afhankelijk ben van computers acht ik wel eerst te zijn aangereden of zo en in een ziekenhuis terecht te komen. Als ik van computers afhankelijk raak, dan hoop ik dat dat in ieder geval mijn eigen keuze zal zijn geweest. Mocht ik nog eens via de een of andere experimentele interface aan het www hangen, zouden jullie dan zo vriendelijk willen zijn om niet met kwade bedoelingen aan het hacken te slaan?

Als je nou voordeel hebt van de deelname aan een digitaal medium. Ik wil het geen Kapitalisme noemen. Is me een niveautje te abstract en weet ik te weinig van af. Ik zit nu op dit forum, terwijl ik zou moeten slapen, en iets algemener gezien, ben deelnemer aan Internet.

Ooit zal ik wel volledig mobiel deelnemen aan het Internet. Met hoge mate van interactie. Ik ben niet bang voor die tijd. Ik zal er zelfs moeite voor doen er te komen.

pi_201784
quote:
op 10-17-1999 om 01:02 AM schreef GeGs het volgende:
Als dit niet samenhangend klinkt, zie Gaby's signature, hij is op mij van toepassing. (Niet zo vreemd he, Gaby?)

sorry wat heb ik gedaan, ik volg even niet waar je naar verwijst?
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*
bigbrother voor kids
http://www.kidsplanet.nl
  zondag 17 oktober 1999 @ 15:09:00 #8
379 GeGs
Oh what the hell...
pi_201785
quote:
op 10-17-1999 om 12:07 PM schreef Gaby het volgende:
[QUOTE]op 10-17-1999 om 01:02 AM schreef GeGs het volgende:

sorry wat heb ik gedaan, ik volg even niet waar je naar verwijst?[/quote]

Oops, ik bedoelde dus de tekst onder je nick/naam. En met niet zo vreemd bedoel ik naamgenoot (als geintje uiteraard).

Live young, die fast.
  zondag 17 oktober 1999 @ 15:42:00 #9
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_201786
quote:
op 10-17-1999 om 02:30 AM schreef Moor het volgende:
Binair = 0 of 1, dood of extatisch. Geen nuance, veroordeeld tot uitersten. Media-Entertainment functioneert alleen in een omgeving waar te weinig impulsen van binnenuit komen, een omgeving van 'levende doden'. Daar zijn extreme stimuli nodig, om de individuen een 'illusie van zelf-bestaan' te geven, omdat de identiteit niet meer voortkomt uit zelf-achting, op grond van zinvol leven en handelen.

OK, OK, I'll bite.
Moor, wat bedoel je precies met "te weinig impulsen van binnenuit"?
Vwb zelfachting denk ik dat je het bij het juiste eind hebt, maar dat je oorzaak en gevolg omdraait: juist door een bombardement van signalen van buitenaf wordt het van binnen stil: waarde-oordelen, agressie en affectie, alles wordt min of meer voorgekauwd door Mr. TV.
Kijk momenteel maar eens naar de berichtgeving omtrent Indonesie: de Pro-Indonesia , Anti-onafhankelijkheids- en stateguerilla-groeperingen in Oost-Timor hebben verschillende namen, afhankelijk van welke zender(land) je bekijkt..
De truukjes die V. met Martin uithaalde (beinvloeden van stemming jegens een persoon/groep door slimme montage en andere propaganda) worden al heel lang toegepast door diverse regeringen. Tot nu toe was dat echter te ver weg voor de gemiddelde burger. Wie weet, wie weet?

quote:

Kan ook niet, zolang we een groot deel van ons etmaal: op werk overdag, en 's avonds voor de TV, ons overgeven aan geestdodende 'activiteit'.
"Ik ben omdat ik mijn voetbalklup ken"
"Ik weet omdat mijn lijfblad het schrijft"
"Ik heb controle omdat ik ondergeschikten heb"
"Ik ben gelukkig omdat mijn emoties heftig worden opgezweept".
En meer van dat soort 'illusie-identiteiten'.

Het grappige is, dat dat soort illusie-indentiteiten langzaam aan het afbrokkelen zijn, juist vanwege de nieuwe media, met Internet voorop. Ik ben trouwens niet zo optimistisch als jij: het zal een tijdje duren, maar dan leert "men" (ook wel bekend als "they" en "them" ) omgaan met dit soort nieuwe media, en dus ook dit soort forums (fora?) te omzeilen.

quote:

Mijn optimisme ? De 'server' is inderdaad plat aan 't gaan, er zitten scheurtjes in de Matrix. Dit Internet-Forum is al een kleine olievlek, die veel interactiever is dan VOO/BB met zijn website bedoeld had of wil weten. Voor het eerst wordt de dagelijkse TV door een kleine groep kritisch bekeken in haar motieven, slimme truukjes en on-ethische machtsdrang. In plaats van je ervan af te wenden en in kleine kamertjes stoned te zitten zijn (wat we in de 60-ies deden), geven we elkaar nu 'tekenen door de vlammen heen'. En houden elkaar wakker voor de diepgang van de hypnose. Until One Flies over the Cuckoo's Nest....

"wat WE in de 60-ies deden"? Speak for yourself, man!

MrM

pi_201787
Gegs, ik kan wel begrijpen waar je pessimistische bui vandaan komt. De digitale wereld begint ons allen in zijn greep te krijgen; sinds ik ben aangsloten op het internet is mijn leven compleet veranderd.

maar ik heb wel ontdekt dat het schrikbeeld van de sociaal-gestoorde internetter, die geen contact meer heeft met de menselijke buitenwereld niet klopt, integendeel, ik heb meer mensen ontmoet dan ooit. Waar velen aan voorbij gaan is dat het meest facinerende aspect van het internet is, dat mensen die elkaar onder andere omstandigheden nooit waren tegengekomen, bijvoorbeeld door de afstand of de sociale omgeving, elkaar hier ontmoeten.

Ik heb een heel palet van emoties doorgemaakt achter mijn beeldscherm en toetsenbord, ik heb zitten schaterlachen, ik heb gehuild, ik vind mensen die ik tegenkom op het net symphatiek of ik heb een hekel aan ze, ik ben verliefd geworden op de woorden die op mijn scherm verschenen, en ik heb me gruwelijk geërgerd aan anderen. Kortom: net als in het echte leven.

Totdat ik op een bepaald moment, 4 uur 'smorgens in een moment van bezinning me ben gaan afvragen in hoeverre deze virtuele wereld een illusie is. Terwijl de volle asbak me verwijtend aankeek en de cursor "you have a new message waiting" steeds sneller knipperde ben ik gaan nadenken over de impact van deze computerontmoetingen op mijn dagelijkse leven. Zijn deze ontmoetingen net zo "echt" als wanneer ik iemand in levende lijve ontmoet? Hou ik mezelf op een ongelofelijke manier voor de gek door te denken dat ik hier waardevolle vriendschappen opdoe? En vooral, waar gaat het allemaal heen? Vragen waar ik tot nog toe geen volledig bevredigend antwoord heb kunnen vinden, zelfs na het wijden van een scriptie aan dit onderwerp.

Toch deel ik je sombere toekomstvisie niet helemaal. Het grote kenmerk van het internet is dat het volledig anarchistisch is (de bestaansgrond van de die-hard cyberpunk). het kan en zal nooit zo volledig gecontroleerd kunnen worden als nodig zou zijn voor een totalitair "big-brother" systeem, dit in tegenstelling tot tv en andere media.

ook ik kan droevig worden als ik onze toenemende afhankelijkheid besef van de digitale wereld om ons heen en dan geef ik me over aan gedachten en bespiegelingen zoals jij nu uit. Maar zolang er mensen zijn als jij, die ertegen in opstand komen hou ik nog hoop...

mooi he, alles
pi_201788
quote:
op 10-17-1999 om 03:09 PM schreef GeGs het volgende:
Oops, ik bedoelde dus de tekst onder je nick/naam. En met niet zo vreemd bedoel ik naamgenoot (als geintje uiteraard).

ok ok snap het ik was even niet bij de les

*^*^*^*^*^*^*^*^*^*
bigbrother voor kids
http://www.kidsplanet.nl
  zondag 17 oktober 1999 @ 17:32:00 #12
593 sjak
Juffie Bloem
pi_201789
Phileine,

Prachtig gezegd, dit soort posts zijn de reden dat ik op dit forum blijf rondhuppelen en er zelfs verslaafder aan ben dan aan BB zelf.

Ben ontzettend benieuwd naar je scriptie.

Lekker douchen!
  zondag 17 oktober 1999 @ 18:10:00 #13
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_201790
quote:
op 10-17-1999 om 03:46 PM schreef phileine het volgende:
Toch deel ik je sombere toekomstvisie niet helemaal. Het grote kenmerk van het internet is dat het volledig anarchistisch is (de bestaansgrond van de die-hard cyberpunk). het kan en zal nooit zo volledig gecontroleerd kunnen worden als nodig zou zijn voor een totalitair "big-brother" systeem, dit in tegenstelling tot tv en andere media.

Phileine,
het Internet is al lang niet meer zo anarchistisch als het eens was: zet maar eens ergens een site neer, die de authoriteiten ECHT in verlegenheid brengt: binnen een paar dagen ben je weg.. Als je me niet gelooft, kijk dan maar eens rond op de site van XS4ALL: ze boden ooit data-onderdak aan een duits blad (Radikal), en werden prompt zwaar onder druk gezet door de authoriteiten.
Waar het blad voor staat weet ik niet, maar hieruit bleek voor mij, dat de authoriteiten beginnen te wennnen aan het Internet.

Als je wilt weten hoe het er bij ons ooit aan toe kan gaan, kijk dan maar eens naar China: veel internet-aansluitingen, maar "alles" wordt gecontroleerd.
Natuurlijk wordt niet ieder woord bekeken, maar middels slimme software en intelligente systemen is heel veel mogelijk.

Nog even over controle: dat hoeft imo niet hetzelfde te zijn als dwingen. Kijk maar eens hoeveel hits de V.-site trekt, in vergelijking met bv. de FOK!site. V. heeft oneindig veel meer marketing- en PR-power tot zijn beschikking, en kan dus veel grotere groepen mensen bewerken dan sites als FOK!.
Sidenote: denk je nu echt dat Coca-cola zo populair is omdat iedereen het het lekkerste drankje vindt?

"Sommige problemen los je op door het huis in de fik te steken"

pi_201791
Ik stem op Ruud,Ruud, Ruud!
Maar eenzaam ben ik...

Ook Karin mag weg.

De bewoners:

*Ruud: Karin en Bart
*Willem: Karin en Bart
*Maurice: Bianca en Mona
*Bart: Ruud en Willem
*Bianca: Sabine en Mona
*Sabine: Karin en Bianca
*Mona: Karin en Maurice
*Karin: Sabine en Bart

*SAM*

pi_201792
completely off-topic, beste Sam.

Kijk eerst even voordat je 'zomaar' reageert.

Dank je.

pi_201793
MrMurphy
Ik weiger het met je eens te zijn over wat betreft de anarchie van het net. Wellicht zou ik me rationeel bij je moeten aansluiten, maar gevoelsmatig komt alles in mij daartegen in opstand. De manier waarop ik het net heb leren kennen en ermee bevriend ben geraakt, strookt niet met het beeld van de commercie of een regering die daar invloed op uitoefent.

Waar ik me wel zorgen over maak is de manier waarop men mij zou kunnen manipuleren zonder dat ik het merk. ik vraag me af in hoeverre ik nu niet al denk, handel en reageer zoals men dat wil.
Ik heb neiging hard te trappen tegen de momenten waarop ik merk dat men mij iets probeert op te dringen. Wordt in een film iemand overdreven positief neergezet, dan zal ik een hekel aan hem krijgen. Maar wordt daarmee ook niet mijn reactie geleid door anderen? Wellicht zelfs op de bedoelde manier. Denken hierover is als een soort ingewikkeld schaakspel: welke zet gaat de ander doen, wat denkt hij dat ik zal doen, en waarom?

Wie is de ander, en wat wil hij (zij) bereiken? Geld en macht, zijn de antwoorden die voor de hand liggen, geld en macht omdat die hand in hand gaan. En als dat het is dan kan ik lachen, maak ik mezelf wijs, want geld en macht interesseren me niet. Maar diep in mijn hart weet ik dat ik dan lieg. Men heeft mij gemanipuleerd om geld en macht belangrijk te vinden en tegelijkertijd te dénken dat het me niets doet.

Waarschijnlijk aangestuurd door dit topic heb ik vannacht tot zeer laat zitten discussieren over dergelijke effecten in bijvoorbeeld de zakenwereld (waar geld en macht het enige is wat telt). Ik word er droevig van als ik bedenk dat al die macht- en geldwellustigen waarschijnlijk vroeger net zo hard geroepen hebben als ik nu:”ik vertik het om daarin mee te gaan.” En ik word nog droeviger als ik daaruit concludeer dat ik waarschijnlijk later ook zo’n monster zal worden. Maar wat is het alternatief? In gescheurde kleren de openbaring gaan verkondigen? “If you can’t beat them, join them” heb ik lang gedacht. Breek het systeem van binnenuit af, maar om dat te kunnen moet je eerst deel gaan uitmaken van het systeem, jezelf brainwashen en dan is het te laat… Daarom is 1984 van alle literatuur die over totalitaire systemen is geschreven (brave new world, this perfect day, a handmaid’s tale) het meest angstaanjagende en realistische voorbeeld. Omdat het systeem het wint van de eenling. “He loved Big Brother”, zijn de laatste woorden van dat boek, en je schrikt je kapot omdat je weet dat het waar is.

Waarom ben ik zo gedesillusioneerd? Omdat ik van jongs af aan idealen had om de wereld te redden, en er tijdens mijn studie geneeskunde achterkwam dat ik in een van de meest materialistische en onmenselijke plekjes van de maatschappij was beland (niet voor niets krijgt elke geneeskunde student gratis een abonnement op het tijdschrift “arts en auto”; ben ik de enige die deze titel ironisch vind?). Of is het pas daarna gekomen, toen ik als nieuwsredacteur probeerde op een onafhankelijke en objectieve manier radio te maken en ontdekte dat dat een illusie is (“ik maak geen radio voor luisteraars, ik maak radio voor adverteerders” hielp mijn baas me uit mijn droom). Ik denk telkens dat ik me erbij heb neergelegd, ik zit het wel uit, baan, auto, vakantie af en toe, wie weet ga ik het nog wel leuk vinden. Maar dan kom ik weer zo’n topic tegen en dan komt van alles in me in opstand.

Dat is wat het internet doet. Wat het internet kan, en waarom ik van het internet hou. Omdat het me het gevoel geeft mens te zijn, op een plaats te zijn waar geld en macht niet belangrijk zijn en alle verhoudingen anders liggen. Alsjeblieft McMurphy, neem me die illusie nou niet ook nog af….

[Dit bericht is gewijzigd door phileine (Datum 19 Oktober 1999).]

mooi he, alles
pi_201794
quote:
op 10-17-1999 om 05:32 PM schreef sjak het volgende:
Prachtig gezegd, dit soort posts zijn de reden dat ik op dit forum blijf rondhuppelen en er zelfs verslaafder aan ben dan aan BB zelf.

Kan dit aleen maar beamen.
Sterker nog, ik meende al ernstig verslaafd te zijn. Des te schokkender dat de grens (wederom) overschreden is.

"Pullin' the strings..."
pi_201795
quote:
op 10-18-1999 om 07:07 PM schreef phileine het volgende:
Dat is wat het internet doet. Wat het internet kan, en waarom ik van het internet hou. Omdat het me het gevoel geeft mens te zijn, op een plaats te zijn waar geld en macht niet belangrijk zijn en alle verhoudingen anders liggen.

Ik begin met: ik deel dit gevoel volledig met Phileine.

Ik kwam in 1993 via mijn studie Informatica voor het eerst in contact met Telnet en E-mail, later WWW, en later FOK!zine . Het greep meteen mijn verbeelding. Mensen die je nooit hebt gekend, zo dichtbij door wat reacties op je scherm. Of op WWW, heb je een vraagje (wie speelde er in die film?) dan heb je met wat muisklikken het antwoord echt zo voor je neus.

Die fascinatie voor die revolutionaire communicatievorm is voor mij altijd een voedingsbodem geweest voor fantasieën in de richting van the Matrix en the Borg Collective. Met een display voor je oog op wat voor moment dan ook even checken hoe dat ook al weer zat met de stand van de sterren en welke kant het Noorden is, of in de tram alhier op FOK! een postje kunnen plaatsen. Mijn technische/digitale fantasieën gaan soms nog veel verder, maar laat ik me even inhouden.

Waar ik uit alle macht -niet- aan probeer te denken als ik mijn geest weer de vrijheid geef in de richting van steek bij mij maar een pin achter in mijn hoofd als ik er makkelijker door op FOK!zine kan, is het volgende. (Met excuses vooraf aan Phileine.)

Het geld. Kijk naar alle opploppende extra windows als je op een van die meer commerciële sites komt. Kijk naar de sites waar je niks wijzer van wordt, behalve dan dat je dit of dat moet gaan aanschaffen. Daar naast ook nog de hele hype van neem ons als Provider, koop nu de nieuwste zus-en-me-zo computer-combi en sjeeeejs het Internet op. Ik krijg de laatste tijd in plaats van het enthousiasme dat ik ooit kreeg bij alles Internet-achtig, steeds vaker braakneigingen. En met die zaken waar ik braakneigingen van krijg wil ik eigenlijk helemaal niet via de een of andere mobiele interface op of aan of in mijn lijf gemakkelijker mee in contact staan. Het zijn allemaal sporen van de commercie. Degenen die het geld hebben en de intentie om daar meer van te maken hebben het Internet ontdekt, en wat kunnen wij er aan veranderen? Het enige waar ik nu op kan komen is er even over van gedachten wisselen met gelijk- of andersgezinden, en het bij die sites houden waarvan ik vermoed dat het wel meevalt met de commerciële bedoelingen. Ik moet meteen wel even toegeven dat ik ook van geld afhankelijk ben en ik niet zo snel een goed alternatief kan verzinnen voor het hedendaagse Westerse kapitalisme.

De macht. Wederom een aansluiting bij MrMurphy. Ik moest me laatst voor een tentamenvervangende scriptie verdiepen in 'Democratie en Informatica'. Omdat ik net Enemy Of The State had gezien, liet ik de kanten van 'de stem van het volk' en 'verkiezingen met het WWW' even links liggen, en heb ik me gestort op de staat die de Informatica gebruikt voor control. Hoewel ik het niet zo genoemd heb in mijn verslagje: Big Brother dus. Ik kreeg wat krantenknipsels van mijn docent Wetenschapsmethodologie en Ethiek en moest daar een 10*A4_blz verslag over inleveren. Het hele verslag was niet meer dan een 6½ waard, dus dat zul je niet op Internet terugvinden maar wat ik onder andere op basis van mijn krantenartikeltjes schreef was:

quote:

Een door het Europese Parlement uitgevaardigd rapport, opgesteld door het Britse bureau Omega, onthult een overeenkomst tussen de lidstaten van de Europese Unie en de Amerikaanse veiligheidsdienst FBI om stelselmatig alle vormen van datacommunicatie zoals telefoon-, fax en Internetverkeer af te tappen. Draadloze verbindingen zoals mobiele telefoons kunnen worden opgevangen met spionage-satelieten. Het enorme aanbod van afgeluisterde informatie kan worden gestructureerd en geanalyseerd met moderne software. Zo kunnen met statistische methoden, neurale netwerken en genetische algoritmen gerichte acties in de informatievergaring worden ondernomen.

Mijn enthousiasme wordt, de keren dat ik mijn kop even uit het zand haal, ingedamd door berichten als die van Omega en gedachten als "waar sta ik met mijn cyber-fascinatie als The Net en Enemy Of The State maar voor een beetje ergens op slaan?"

Ik laat het hier maar bij voor wat betreft de zere vinger. Ik wilde het ongemak dat langzaam terrein begint te winnen ten opzichte van mijn enthousiasme gewoon even toelichten.

Toch heb ik nog veel van dat enthousiasme over Internet in me. Kijk maar naar deze site, en al die mogelijkheden die er nog steeds zijn ondanks de commercie en Big Brothers. De nerd (cyberpunk, whatever) in mij moet dromen. Droom met me mee Phileine? Ik neem mezelf gewoon voor dat als ik nog eens tot experimentelere interfaces overga, ik er wel wat op verzin om niet online in de tram tot vomeren over te gaan. Ik probeer de schending van mijn privacy simpelweg tegen te gaan door gewoon de onschuld te spelen, en te trachten alles laconiek te zien voor wat het is en probeer op die manier uit de klauwen van Big Brother te blijven. (De manier waarop Willem het in Veronica's Big Brother doet.) Ik zie wel. Ik ben er nog steeds mee bezig en er nog niet helemaal uit. Als ik stiekum niet zo dom was als ik er uit zie, zou ik er bijna net zo somber van worden als was GeGs toen GeGs deze topic opende. Gelukkig is soms de remedie tegen somberheid, gewoon net zo dom zijn als je er uitziet. Dus ik ga nu toch vrolijk slapen.

Dank voor uw aandacht
en ieder die de lap tekst
te lang was: ik begrijp je
volkomen als je 'm oversloeg

[Dit bericht is gewijzigd door JayBee (Datum 19 Oktober 1999).]

dinsdag 19 oktober 1999 @ 02:50:00 #19
81 JayTaph
The king (als in rolletje)
pi_201796
Geez man, het is bijna 3 uur.. ik krijg bijna een hartverzakking..
No point in mentioning these bats, I thought. Poor bastard will see them soon enough.
pi_201797
Hartverzakkingen krijg ik regelmatig op ons Internet. Wat ik ook nog even kwijt wilde: 1984 van Orwell heb ik te lang geleden gelezen, dus vanaf heden staat deze weer bovenaan mijn lijstje to be read (na de 5 delen van Douglas Adams, het -hoeft- niet altijd richting hartverzakkingen te gaan

pi_201798
Phileine en JayBee,
vrienden, luistert
Het Net is wat JIJ ervan maakt. Het Net is een orgaan waarvan JIJ een cluster cellen bent. Het Net is als geheel irrelevant. Het bijzondere van het Net is, dat het bestaat uit VERBINDINGEN (tussen mensen).
Een babytje is nog bezig, neuronen-baantjes aan te leggen. Zolang dat er weinig zijn, stelt zijn verstandje nog niks voor. Maar naar mate er meer komen, en dat gaat nog een hele tijd door, wordt het babytje een unieke kleuter, puber, volwassene. En DAN gaat hij met die unieke verbindingen werken, en CREERT daarmee.
Dus eerst heb je een modem, met een BBS, en nu een kabel-modem met Internet. En je maakt verbindingen. En langs die verbindingen ontmoeten wij elkaar. Terwijl we ZONDER die verbindingen elkaar misschien nooit ontmoet hadden. En in die ontmoeting creëren we samen iets, iets dat er zonder onze componenten nog niet was, een synthese, méér dan de optelsom van de componenten.
Dat is het Net. Het Net is niet statisch, het Net 'werkt' elk moment opnieuw, het Net biedt gelegenheid. En dat kan niemand tegenhouden. Want wat ze in de toekomst ook voor super-beveiligd en gecontroleerd Net van de CIA uit gaan beheersen, over DIT bestaande Net zijn de verbindingen dan allang gemaakt, heeft de bevruchting wederzijds allang plaatsgevonden. En groeien de zaadgedachten aan beide kanten door.
Het Net is NU. En voor wie het aangrijpt is alles mogelijk !

(nou, dat heeft dominee gremdaat toch mooi gezegd?)

Dus kop op, de parels liggen vlak vóór je

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 19 Oktober 1999).]

dinsdag 19 oktober 1999 @ 03:20:00 #22
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_201799
JayBee en Phileine,

geef alsjeblieft niet op! Er zullen momenten zijn waarop je twijfelt aan je idealen, waarop je je principes zult moeten bijstellen, en waarop je een knieval zult moeten maken voor de commercie (iedereen moet eten). Wat ze je echter nooit kunnen afpakken zit binnenin: je eigenwaarde, je eigen gedachtes, jouw manier van denken.
Ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoeveel macht commercie en aanverwanten hebben, en wordt daar soms erg moedeloos van. Het geeft me moed om te weten dat er ook mensen als jullie bestaan, joechei!

JayBee: het stukje wat je aanhaalde over de echte BB is nog maar het topje van de ijsberg. Veel van dat soort materiaal is bekend, maar er wordt niets mee gedaan.
Waarom niet? Geen flauw idee.
Nog even snel: wees maar heel blij dat je in NL woont, hier valt het verhoudingsgewijs nog mee. Kijk maar eens naar de VS en China, als je echte Big Brothers wilt zien..

pi_201800
Ehm. Ponder ponder. Yep, he (Moor) did it again. Ik kan daar wel in meegaan, Moor. NU geniet ik met volle teugen van het Net, en MrM, tevens van mijn Nederlands staatsburgerschap. Hell, ik ben gewoon verrukt dat ik leven heb gekregen op deze planeet. De toekomstige verbindingen, gedachten en syntheses vallen echter niet onder het NU, maar dat gaan ze toch een keertje doen. Hoe verstrengeld zullen mijn Internet deelname maar ook mijn deelname aan de maatschappij zijn met mijn eigenwaarde en manier van denken als we dat betreffende topje van die ijsberg nu al hebben geïdentificeerd. In het heden zie ik al die wisselwerking tussen mijn deelname aan Internet plus de maatschappij en hun invloed op mij.

Ik trek het nu nog net (ik denk dat mijn eigenwaarde en manier van denken nog best grotendeels de mijne zijn) maar om mijn ongemak over die wisselwerking in de (nabije) toekomst kort samen te vatten: ik drink ook Coca Cola, maar vind ik het nou echt een lekker drankje?

En nu lig ik -nog- en -weer- niet in bed , maar ik dank MrMurphy, Moor en ieder die serieus deelneemt aan dit forum voor de kans om kennis met ze te maken.

------------------
Are you pondering what I'm pondering?

[Dit bericht is gewijzigd door JayBee (Datum 19 Oktober 1999).]

dinsdag 19 oktober 1999 @ 17:15:00 #24
89 Toiletman
lang weggeweest!
pi_201801
ik ben ook heel blij met internet, en ik denk dat dit de eerste stap is in de evolutie naar borg/matrix achtige dingen...

ik denk ook dat dit ook echt een soort doel van evolutie is, hoe zien jullie de toekomst/eindfase/perfectie van de evolutie?

Ik denk dat geld als machtmiddel ook wel over zal gaan naarmate de wereld gelijker wordt, dingen als het net zullen hierbij enorm helpen, maar nu speelt geld nog een enorme rol, en is noodzakelijk voor evolutie, ik denk dat iets anders geld wel als motiverende factor zal moeten gaan vervangen, ik denk zelf dat het informatie/kennis zal zijn. Heeel vroeger was het voedsel, toen geld/godsdienst, nu alleen geld, en ik denk dus daarna kennis, jullie?

hmm dit was vast weer een niet zo heel erg samenhangende tekst, maar misschien draai ik ook nog wel een keer zulke goede teksten als jullie in mekaar, keep up the good work!

Only Dead Fish Go With The Flow
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')