abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52437641
Beste medefokkers,

Morgen heb ik eindelijk is tijd om onze "oude" tafel is zo te verven zoals wij dat al heel lang zouden willen

Het is een tweede hands grenen tafel, ongeveer zo iets:

Wij willen met deze tafel het volgende doen:

• Schuren
  • Tafel waarnodig opvullen met vulmiddel
  • Tafel in de grondverf zetten
  • Tafel licht opschuren en verven met de eerste laag witte verf
  • Tweede laag witte verf aanbrengen
  • Aflakken met waarschijnlijk een bootlak ( het moet een keiharde lak worden, iemand een beter idee??)

Nou was mijn vraag hoe ik kan zien of deze tafel gelakt is, of gewakst ( olie? )

En mijn werkvolgorde, klopt dat een beetje? of heeft iemand nog suggesties?
  • pi_52437798
    Ongeveer zoiets? Je post een foto van een tafel die niet van jouw is, en dan moeten wij bepalen of het gelakt is

De tafel op de foto is voor 99,9% zeker dat het gelakt is. In je volgorde mis ik ontvetten, voor en na elke handeling moet je ontvetten.

Ik snap alleen niet dat je schrijft 'morgen heb ik eindelijk is tijd'* maar dat het alsnog spoed is.

* = is moet iig eens zijn ....
    pi_52437935
    Het is spoed, omdat ik het de afgelopen tijd erg druk heb gehad, en nu een paar dagen vrij heb waarin ik deze klus wil aanpaken, en hiermee morgen wil beginnen.

Ontvetten, klopt dat was ik vergeten
    Als ik een doekje over deze tafel houd, dan lijkt het wel of deze dan een tijdje plakt......( nee hij is dan wel schoon ) kan dat ook gebeuren als een tafel gelakt is??
    pi_52437974
    Kan een acryllak zijn denk ik.
    pi_52438071
    En wat houd dat in?
    En moet ik daarvoor nog speciale dingen gaan ondernemen?

Marsepein alvast bedankt voor jouw reacties zo laat op de avond
    pi_52438116
    Zolang je weer met een acrylverf en/of grondlak aan de gang gaat kan ht geen kwaad. Ik dacht alleen dat een alkydverf problemen ging geven, Alkyd op acryl gaat niet goed dacht ik.
    pi_52438201
    Dus als ik (grond)verf ga halen moet ik er dus op letten dat ik acrylverf meeneem.

Wat is precies het verschil tussen beide soorten verf?

En heb ik wel voor de goede lak gekozen?
    ( ik zoek een lak die niet zo snel beschadigd, en waar bijvoorbeeld koffie kringen zo weer afgeveegd kunnen worden.)
    pi_52438488
    Van lakkwaliteiten weet ik helemaal niets.Daar kan ik je niks over vertellen. Als je grondverf gaat halen, vraag dan hoe je een acryllak kan herkennen. (Plakkerig of niet bv)
      vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:04:47 #9
    48996 ed_reeb
    vroem vroem vrrrooeeeeeeem
    pi_52438910
    ik zou direct vullen, licht schuren, een hele goede algemene primer eroverheen smeren, en dan een hele heftige toplak. De toplak, afhankelijk van wat voor uitstraling je wil, botenlak kan, maar er zijn heel wat alternatieven die een matter, zachter, rubberachtig, of juist hoogglans uiterlijk geven... Ik heb zelf een herbomethacryl verf gebruikt voor een commode... dat is zo fucking stevige verf... eigenlijk bedoeld voor antislip op beton, zoals bijvoorbeeld in parkeergarages.. dat beschadigd echt niet.. en het geeft een wat zachter rubberachtig effect...

check wel even of er roestige schroeven in de tafel zitten want veel normale primers zijnniet roest werend, en dan krijg je de roestvlekken er doorheen, dan zul je misschien lokaal even een roestwerende primer moeten gebruiken.
    beer
    pi_52439107
    Was handig geweest als je er bij had gezegt wat voor doekje het is wat je gebruikt en wat je evt er op det. Het plakken komt omdat je de laag oplost hierdoor weet je meteen waar de tafel mee gedaan is en of het lakken uberhaupt wel lukt in de korte tijd je er kwa blijkelijk voor hebt.

Maar stel hij is gelakt zoals op de foto het geval lijkt. Moet je ontvetten, schuren korrel 180, ontvetten, gaatjes vullen, ontvetten, schuren 180, ontvetten, schuren 240. Om een duurzame krasvaste laag te krijgen valt grondverf + glans lak af. Je zult dan een polyurathaan lak moeten nemen of een 2 componenten lak. Af haneklijk van de soort en merk die je koopt kune je deze over de lak laag heen doen of moet eerst het hout kaal met afbeit. Als dat moet doe je dit voor het schuren en vullen van gaatjes.

Als het vernis, olie of was of een combinatie daarvan is is de werkwijze anders en kan ook nog verschillen tussen de verschillende vernis en was soorten die je eerst zult moeten uit testen. Het fegeven van het plakkerig na doekje zou hier al uitsluitsel over kunnen geven. Jouw tafel zal ook zeer waarschijnlijk niet gelakt zijn omdat feitelijk er geen lak soorten zijn die onder normale omstandigheden met een doekje gaan plakken. Tenzij jij gewoonlijk je spullen schoonmaak met b.v. methyleenchloride. Gebruik je een verkeerde werkwijze krijg je of geen goede hechting, menging van de verfsystemen die vlekken (gaan) geven in de eindresultaat of door een opstapeling van harde en zachte afwerklagen een craqele effect na verloop van tijd.
    pi_52439733
    quote:
    Op vrijdag 17 augustus 2007 00:11 schreef tnimble het volgende:
    Was handig geweest als je er bij had gezegt wat voor doekje het is wat je gebruikt en wat je evt er op det. Het plakken komt omdat je de laag oplost hierdoor weet je meteen waar de tafel mee gedaan is en of het lakken uberhaupt wel lukt in de korte tijd je er kwa blijkelijk voor hebt.

Maar stel hij is gelakt zoals op de foto het geval lijkt. Moet je ontvetten, schuren korrel 180, ontvetten, gaatjes vullen, ontvetten, schuren 180, ontvetten, schuren 240. Om een duurzame krasvaste laag te krijgen valt grondverf + glans lak af. Je zult dan een polyurathaan lak moeten nemen of een 2 componenten lak. Af haneklijk van de soort en merk die je koopt kune je deze over de lak laag heen doen of moet eerst het hout kaal met afbeit. Als dat moet doe je dit voor het schuren en vullen van gaatjes.

Als het vernis, olie of was of een combinatie daarvan is is de werkwijze anders en kan ook nog verschillen tussen de verschillende vernis en was soorten die je eerst zult moeten uit testen. Het fegeven van het plakkerig na doekje zou hier al uitsluitsel over kunnen geven. Jouw tafel zal ook zeer waarschijnlijk niet gelakt zijn omdat feitelijk er geen lak soorten zijn die onder normale omstandigheden met een doekje gaan plakken. Tenzij jij gewoonlijk je spullen schoonmaak met b.v. methyleenchloride. Gebruik je een verkeerde werkwijze krijg je of geen goede hechting, menging van de verfsystemen die vlekken (gaan) geven in de eindresultaat of door een opstapeling van harde en zachte afwerklagen een craqele effect na verloop van tijd.
    Hihi, nou heeft hij vast een goed idee over wat hij moet doen! Al heb je natuurlijk wel gelijk!!

Over dit soort problemen is van zo'n afstand geen antwoord te geven.
    Ik zou in elk geval acrylverf of acryllak mijden als de pest. Dat is de gangbare waterverdunbare verf. Is slecht voor het werk, het milieu en de schilder.
    Als er al acryl geschilderd is, en je schuurt het er niet af (is lastig!), moet je wel verder met acryl.
    Maargebruik nooit acrylverf als je het kunt vermijden!
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_52445753
    De tafel is momenteel nog niet geverfd, hij is of gelakt of behandeld met olie / wax.....Al gok ik momenteel op een lak.....Heeft niemand echt een manier hoe ik hier zo snel mogelijk achter kan komen?
    pi_52446412
    quote:
    Op vrijdag 17 augustus 2007 11:38 schreef Mark_Boelen het volgende:
    De tafel is momenteel nog niet geverfd, hij is of gelakt of behandeld met olie / wax.....Al gok ik momenteel op een lak.....Heeft niemand echt een manier hoe ik hier zo snel mogelijk achter kan komen?
    Het plakken als je met een doekje er over gaat. Wat voor doekje en wat zit er op het doekje voor middel?
    pi_52446619
    Het doekje betreft een standaard geel schoonmaak doekje zoals je deze in de supermarkt kan kopen.

Het doekje komt uit een emmer met ook gewoon verkrijgbare allesreiniger.
    pi_52447076
    Ik denk dat het vet is. Vet van jaren. Net zoals een snijplank. Je wilt niet weten wat daar op zit.

Neem een stukje schuurpapier 120. Wat zit er dan op het schuurpapier. Gaat het schuurpapier dichtzitten. Of krijg je alleen maar meel/schuursel?
    Als het schuurpapier dicht gaat zitten is het vet wat je er eerst met een schraper of stuk glas af moet krabben. Daarna schuren.
    pi_52449417
    Wat jan zegt. Voor een schraper kun je elk stuk staal namen (b.v. plamuur mes of oude zaag (kant zonder de tanden) zie mijn gereedschap restaureren topic hoe je hem moet slijpen. Glas werkt ook maar wordt eel snel bot zodat je steeds een strook moet afbreken.

Er zijn weinig allesreinigers die echte oplosmiddelen bevatten. Als deze er in zitten staat er iets op de fles van niet gebruiken op :....

Als je wat oplosmiddelen in huis hebt zou je een test kunnen doen. Eerst goed ontvetten met b.v amoniac of st marc. Daarna kun je met terpetijn (geen terpetine) een aantal olie en was soorten testen doe wat op een keukenpapiertje en druk dit een paar seconden op de tafel, wrijf er daarna mee is je doekje nu helemaal vies met smurrie en ziet de tafel er daar vrij ruw uit dan heb je iets waar b.v lijn, stand of tung olie op zit. Zo niet pak wat spiritus en doe het zelfde geeft het een reactie = gelakt met een schellak achtige, geen effect aceton reactie is vernis of lak op basis van een mengel met cellulose, geen reactie thinner reactie is een lak of vernis op cellulose, vinyl of olie met wat alkyd of polyurethaan, geen reactie methyleencloride (gewone afbeit niet de super snelle) acryl of alkyd. geen reactie polyurethaan.

alkyd of polyurethaan kun je over zichzelf heen doen en over schellak en cellulose achtigen.

Zit er olie of was (combinatie) helemaal kaal met schrapen thinner en wasbenzine of overschilderen na schuren met een lak op lijnolie basis (betere verfspeciaalzaak).

bij acryl beter helemaal kaal met thinner en/of afbeit.

Bij twijfel helemaal kaal door de schrapen en/of schaven en/of frezen en als laatste schuren.

Voor alles geldt de hele tafel kleiner maken door een paar mm er af te schaven (sommigen doen door ren te lopen te schuren om vervolgens alle hoeken afgerond te hebben en lopen en golven en deuken in het meubel (zacht hout en kaal hout schuur sneeller dan hardhout en waar nog een afwerklaag op zit))
    pi_52452366
    Ik heb mijn grenen tafel destijds afgeschaafd en goed geschuurd en met vloerlak gelakt; zag er weer erg mooi uit. Dat heb ik ook met de licht-eiken salontafel gedaan, deze allleen geschuurd
    pi_52465434
    Vanavond dan eindelijk begonnen aan onze eettafel!!

Wat hebben we vanavond allemaal gedaan:

• Tafel ontvet met een goed stevig emmertje ammoniak water. ( hierna de tafel een half uur laten drogen )
  • Een valkschuurmachine bij de buren geregeld, en met deze vlakschuurmachine het tafelblad geschuurd, tot ons geluk blijkt het gelukkig gewoon gelakt te zijn en niet gewaxt o.i.d.
  • De poten van de tafel geschuurd met de vlakschuurmachine en schuurlinnen.
  • Alles nogmaals ontvet met ammoniak, en daarna afgenomen met lauwwarm water.

Momenteel staat alles te drogen in de schuur, zodat wij morgen alles in de grondverf kunnen zetten.

Ik ben momenteel bezig met het uploaden van wat foto's. Zodra deze online sta plaats ik wat foto's erbij!!

@ modje: Spoed mag wel uit de OP worden gehaald, dat was gister even nodig, nu word het meer een volg / tips topic
  • pi_52465556
    Top!
    pi_52465789
    Iemand mischien een goede site om afbeeldingen te hosten? De imagehoster die ik nu net gebruikte upload wel, maar zet ze niet in de mapjes :S
    pi_52465890
    quote:
    Op vrijdag 17 augustus 2007 23:10 schreef Mark_Boelen het volgende:
  • De poten van de tafel geschuurd met de vlakschuurmachine en schuurlinnen.
  • Alles nogmaals ontvet met ammoniak, en daarna afgenomen met lauwwarm water.

Momenteel staat alles te drogen in de schuur, zodat wij morgen alles in de grondverf kunnen zetten.
  • De poten: Als je morgenvroeg eerst een bus spuitplamuur haalt kun je daar de poten me spuiten.
    Met de kwast of de roller krijg je die niet helemaal glad. Strepen, bobbeltjes etc.
    pi_52466006
    Wat houd dat spuitplamuur precies in?
    Het zijn half ronde, half vierkantie poten, dat zal je zo wel zien op de foto.
    pi_52468127
    De gamma aankopen

Het geschuurde tafelblad, wat morgenvroeg in de grondverf word gezet.

De geschuurde tafelpoten
    pi_52468446
    Glitsa? Ik dacht dat al een tijdje geleden verboden was.
    En een kratje bier? Niet drinken, eten, roken of vrijen tijdens het schilderen!!!!
    Kijk even of je alkydverf of acrylverf hebt. De eerste verdun je met terpentine, de tweede met water. Van de eerste krijg je schildersziekte (vergeetachtigheid), van de tweede kanker.

Verder: veel succes en laat de lagen goed drogen!
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_52469133
    Kees22,

Het kratje bier is leeg
    Ik rook gelukkig niet meer, en mijn vriendin is momenteel in ons nieuwe huisje en ik slaap vanacht bij m'n ouders.

Volgens mij heb ik Acrylverf gekocht, die dingen die je opschrijft, zijn die ook zo erg als je het 1malig doet :S Klinkt niet best dan......

Het potje glitsa heb ik bij de gamma gekocht, was de hardste lak die ze hadden, Het is tegenwoordig op acryl basis, versterkt met polyurethaan, en met water verdunbaar, al zegt mij polyurethaan basis mij nog niks hoor Maar jouw vast wel......waarom is het trouwens verboden?

Op de potten van de Gamma kan ik zo niet ontdekken of het op basis van aklyd of acryl is......hoe kan ik dit ontdekken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Mark_Boelen op 18-08-2007 01:23:38 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')