Hola!
Volgende situatie:
Wij hebben onze wonin verkocht. Voorbehoud van financiering verliep afgelopen vrijdag. Dan kunnen ze formeel nog de eerstvolgende werkdag met bewijsstukken doorgeven dat de financiering niet rond is gekomen.
Maandag: geen nieuws. Koop is dus definitief. Dinsdag krijgt de makelaar een telefoontje. Helaas, het is niet gelukt. Mensen hebben een eigen zaak die nog geen 3 jaar bestaat en kunnen daarom nergens een hypotheek krijgen. Makelaar geeft aan hier geen boodschap aan te hebben, te laat is te laat. Vervolgens komt er en heel verhaal. Die mensen hebben een boekhoudster in de arm genomen die voor hun als contactpersoon optreedt. Was ook aanwezig bij tekenen van de overeenkomst omdat ze niet zo goed NL spreken. Mensen zijn nu voor 8 weken naar Turkije ivm sterfgeval (8 weken???), boekhoudster zou eea op tijd doorfaxen maar moest weg, heeft het aan een ander overgedragen en die heeft het naar een heel ander makelaarskantoor gefaxed. Ik bellen met dat kantoor en idd is daar dinsdag een fax binnengekomen met de mededeling dat het ze niet gaat lukken, overigens zonder bewijsstukken.
In de ovk staat een boetebeding (standaard NVM ovk). 10% plus schade, afmelden alleen met bewijsstukken per fax naar ONZE makelaar, aangetekende brief etc etc.
M.i. hebben ze gewoon pech. A.s. vrijdag moeten ze bankgarantie afgeven of 10% storten bij notaris. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren, waarna ze in gebreke zijn en er een heel juridisch traject gaat lopen.
Mijn vraag: iemand hier ervaring mee? Iemand enig idee hoe sterk ik sta?
Extra verwijtbaar vind ik dat mijn makelaar in de voorbehoudstermijn (die extra lang was ivm eigen zaak) meerdere keren heeft gebeld en na heeft gevraagd of het echt wel zou gaan lukken. Iedere keer was er geen enkel probleem, en nu op het allerlaatste moment ineens wel? En dan nog bij de verkeerde makelaar ook? Als je bij diverse hypotheekverstrekkers bent geweest dan weet je toch eerder dat het moeilijk wordt en vraag je ten minste toch uitstel?
Knopen zijn er om doorgehakt te worden.