En wat heb ik precies nodig dan? Zo'n bal aan een touwtje, of een lange stok met bezem, ik heb geen ideequote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:00 schreef john6 het volgende:
als het niet meer gebruikt word als rookkanaal kun je het rustig zelf vegen, bij praxis etc,. is er genoeg voor te halen voor weinig geld
Dat zou natuurlijk verholpen moeten zijn door het af te sluiten voor regenwater.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 09:51 schreef Marsepein het volgende:
Nou, in ons vorige huis had ik (omdat de pijp niet gebruikt werd) enorme gitzwarte schimmelplekken ivm vocht wat inregende maar niet verdampte. EN dat wil ik nu voorkomen, anders is al mijn stucwerk kapot en kan ik ook opnieuw schilderen.
9 meter hoog op een ladder zou ik persoonlijk nooit (meer) doen. Misschien kun je ergens een rolsteiger lenen? Het hak-/slijpwerk en voegen zelf is namelijk wel heel goed zelf te doen.quote:Ik geloof nooit dat ik op 9 meter hoogte met een voegbordje en een voegspijker aan de gang ga.... bovendien moeten de slechte voegen uitgehakt. Maar wie weet, zet ik mijn ladder neer en ga een uurtje op de nok zitten slijpen.
Dan kun je misschien beter iemand laten komen indd. Totaalprijsje voor voegen en lood vervangen.quote:Overigens val je met het voegen van de schoorsteen op het dak van het een in het ander, want het lood wat is ingemetseld is ook niet meer zo jofel wat ik me herinner dus dat ook vervangen. Nee, al met al geen dhz klus denk ik.
Ik heb iemand gesms'ed. Ik weet dat hij het vroeger heeft gedaan in zijn oude huis.quote:Nog wat tips over het vegen graag
Vegen heeft geen nut! Waarom? Als je alle roet weg wilt hebben zul je denk ik 3-4 cm van de binnenwand moet afkrabben. De roet zit in de "pijp"quote:Op donderdag 16 augustus 2007 09:51 schreef Marsepein het volgende:
Nou, in ons vorige huis had ik (omdat de pijp niet gebruikt werd) enorme gitzwarte schimmelplekken ivm vocht wat inregende maar niet verdampte. EN dat wil ik nu voorkomen, anders is al mijn stucwerk kapot en kan ik ook opnieuw schilderen.
Ik geloof nooit dat ik op 9 meter hoogte met een voegbordje en een voegspijker aan de gang ga.... bovendien moeten de slechte voegen uitgehakt. Maar wie weet, zet ik mijn ladder neer en ga een uurtje op de nok zitten slijpen.
Overigens val je met het voegen van de schoorsteen op het dak van het een in het ander, want het lood wat is ingemetseld is ook niet meer zo jofel wat ik me herinner dus dat ook vervangen. Nee, al met al geen dhz klus denk ik.
Nog wat tips over het vegen graag
Het hoeft ook niet brandtechnisch schoon, ik wil die nesten eruit hebben. En dichtmetselen is ivm geluidsisolatie.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:03 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Vegen heeft geen nut! Waarom? Als je alle roet weg wilt hebben zul je denk ik 3-4 cm van de binnenwand moet afkrabben. De roet zit in de "pijp"
Waarom dichtmetselen? Mss wil jij of de volgende de pijp weer gebruiken.
RVS plaat met klipjes voor in de pijp en dan vastklemmen. Is het gat dicht.
Onder idem dito rond rvs plaatje met klipjes voor vast te klemmen.
Als je gaat vegen. Van boven af. Doe dan een natte doek in de pijp en een natte doek ervoor.
Waarom moet je gaan slijpen? Als de voegen noig goed vastzitten zitten laten en alleen die voegen die loszitten invoegen. Het lood evntl met nieuwe loodproppenn vastzetten.
Het lijkt erop dat het wel te doen is zelf. Maar als ik op Google zoek zie ik dat het ook niet schreeuwend duur is, ik kom prijzen tegen van 28-35 euro. Al zal daarin geen rkeening gehouden zijn met eventuele nesten.quote:Je hebt nodig: Handschoenen (wsl. weggooien na het vegen), mondkapje, veiligheidsbril (eventueel), schoorsteenveegset en oude stofzuiger. De schoorsteenvergset zou te huur moeten zijn.
Haal de schoorsteenkap of de kraaienkooi eraf en laat het gewicht voorzichtig in de schoorsteen zakken tot het helemaal beneden is. Houd de lengte van je kabel in de gaten als je hem weer ophaalt en controleer of je helemaal beneden bent geweest! Er kan zeker als de schoorsteen gemetseld is en nog nooit geveegd is wat cement in zitten waarachter het gewicht kan blijven hangen of op kan blijven liggen. Als je schoorsteen bestaat uit keramische delen moet je oppassen omdat deze delen kwetsbaar kunnen zijn.
Vervolgens haal je de borstel een aantal maal, in een op en neer gaande beweging, door de schoorsteen heen. Zorg ervoor dat je alle delen goed meeneemt. Het handigste is dit met twee personen te doen.
Vervolgens kun je het roet verwijderen. Afhankelijk van de schoorsteen ligt dit benden of achter een veegluikje. Het beste kun je even wachten tot de roet is neergeslagen. Het makkelijkste is met een stofzuiger. Let wel op dat je niet je goede stofzuiger neemt, deze kan tot weken daarna doordrongen zijn van de geur van roet.
Daar heb ik ook aangedacht, PUR, maar dat is zo slecht geluidsisolerend. EN op het dak komen is niet zo'n probleem, via plat dak, op de dakkapel en dan een trapje tegen de pannen aan leggen of wat pannen verschuiven en via de panlatten.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:12 schreef veldmuis het volgende:
Gewoon dichtpurren en afwerken met een laag cement of voegspul ofzo. Heb je een dakraam ofzo? Die zijn ideaal om op het dak te komen.
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:12 schreef sanger het volgende:
Snelle reactie gehad
[..]
Het lijkt erop dat het wel te doen is zelf. Maar als ik op Google zoek zie ik dat het ook niet schreeuwend duur is, ik kom prijzen tegen van 28-35 euro. Al zal daarin geen rkeening gehouden zijn met eventuele nesten.
Noem me ouderwets, maar een huis zonder schoorsteen op het dak vind ik kaal en geen gezicht.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:14 schreef Orval het volgende:
en heel je schoorsteen van het dak afhalen en het gat afsluiten met issolatie en dakpannen? (Mits schoorsteen midden in je dak natuurlijk)
dat kan alleen als de buren hem niet meer gebruiken en er aan mee willen werken.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:14 schreef Orval het volgende:
en heel je schoorsteen van het dak afhalen en het gat afsluiten met issolatie en dakpannen? (Mits schoorsteen midden in je dak natuurlijk)
Zoveelquote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:17 schreef Solingjan het volgende:
O ja dat geluid. Kennis heeft openhaard in huis wat op aanvloeg route lag van vliegbasis.
Schoorsteen was twee jaar oud. Werd afgebroken en opnieuw opgebouwd met knik erin ivm geluid.
Dan zou ik idd glaswol/steenwol erin proppen en dan een halve meter specie erin en afsmeren.
Maar die halve meter specie brengt ook een hoop gewicht met zich mee.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:17 schreef Solingjan het volgende:
O ja dat geluid. Kennis heeft openhaard in huis wat op aanvloeg route lag van vliegbasis.
Schoorsteen was twee jaar oud. Werd afgebroken en opnieuw opgebouwd met knik erin ivm geluid.
Dan zou ik idd glaswol/steenwol erin proppen en dan een halve meter specie erin en afsmeren.
ja, las even niet dat hij aan de buren vastzat. Bij ons zit hij midden in het dak, maar daar komt nog gewoon rook uit.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:18 schreef sanger het volgende:
[..]
dat kan alleen als de buren hem niet meer gebruiken en er aan mee willen werken.
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:24 schreef Marsepein het volgende:
Ik geloof dat ik er wel uit ben.
- Vegen ga ik zelf proberen, dat lijkt me niet zo ingewikkeld.
- Dichtstoppen met glaswol afsmeren kan ik ws zelf ook proberen.
- Voegen en lood e.d. laat ik dan doen, maar bekijk ik even als ik toch aan het vegenen dan wat purren, kippegaas en en smeren ben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |