abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52413429
In verband met stucwerk, schilderwerk en de vloer die gelegd gaat worden moet ik 3 radiatoren voor langere tijd opslaan.

Inmiddels is de boel leeg, en is het een kwestie van koppelingen los en weghalen.

Maar hoe groot is het roest probleem eigenlijk? Ik kreeg de tip van iemand om ze op zijn kop te zetten en te vullen met water tegen roestvorming maar is dat wel zo verstandig?

En om te voorkomen dat de ketel probeert een gesloten systeem rond te pompen (De andere radiatoren hebben allemaal thermostaatkranen) Heb ik 1 thermostatische radiatorkraan helemaal opengezet, en de kamerthermostaat op 13. Is dat voldoende of loop ik zeker risico?
pi_52413848
Roest is een vorm van brand. Eigenlijk brand het metaal weg. Met brand is het zo dat als je één factor wegneemt de roest niet vormt.
Op wikipedia staat dit artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_%28metaal%29

Hier staat dat roest wordt gevormd door oxidatie veroorzaakt door zuurstof wat versneld kan worden met water.
Als je de zuurstof wegneemt kan het roesten niet beginnen. Ik raad je dan aan om inderdaad de radiator te vullen met iets anders dan lucht. Dit kan een vloeistof zijn, maar ook een gas. Als je de radiatoren nog regelmatig moet verplaatsen raad ik aan om geen water erin te doen, simpelweg omdat ze dan heeeel zwaar worden.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_52414362
Ik heb dat ook bij de hand gehad maar ik heb ze gewoon leeg gelaten voor een week of 4 en ze in die tijd opnieuw gespoten aan de buitenzijde, daarna weer opgehangen en gevuld en nu 16 jaar later nog steeds geen enkel probleem mee. Valt allemaal wel mee denk ik dus ik zou er niet te moeilijk over doen.
pi_52414452
Ik ben meer bang voor roestdeeltjes die de ketel en de pomp in de ketel kapot kunnen maken. Vullen met gas is natuurlijk leuk, maar dat gaat niet werken. Misschien met helium, dan kan ik ze aan het plafond hangen in de schuur, zonder luchtankers
  donderdag 16 augustus 2007 @ 09:20:01 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52414485
Ik zou ze persoonlijk vullen met water, maar ook alleen omdat iemand me dat ooit eens vertelde.

Misschien eens bellen met een installateur?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52414537
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 09:17 schreef Marsepein het volgende:
Ik ben meer bang voor roestdeeltjes die de ketel en de pomp in de ketel kapot kunnen maken. Vullen met gas is natuurlijk leuk, maar dat gaat niet werken. Misschien met helium, dan kan ik ze aan het plafond hangen in de schuur, zonder luchtankers
Ik denk dat vullen met water zowat de enige mogelijkheid gaat zijn, aangezien het mij sterk lijkt dat je radiatoren met huis-tuin-en-keuken-gerief gaat kunnen vullen met helium.
Zelfs als je vult met water, gaat er na een klein tijdje weer lucht in komen; als je water in je radiatoren laat gaat er namelijk altijd wat lucht tussen het water zitten, die er achteraf gaat uitkomen (zo ook als je een chauffage vult, na een tijdje ga je sowieso moeten ontluchten).

Het lijkt me trouwens sterk dat ze op een maand gaan beginnen roesten hoor. Wij hebben hier (werk dan) op de -3 nog massa's radiatoren staan (denk dat het over een 50à100tal stuks gaat) die daar al minstens 3 jaar staan, en bij een kapotte radiator worden die teruggeplaatst zonder dat er problemen ontstaan. Ik zou ze er dus gewoon afzetten, roest gaat echt zo snel niet.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52414626
Je radiatoren zijn al geroest joh
In de tijd vormt zich daar al een roest/drablaag in, een paar weken aan de kant zetten zal ze zeker niet beinvloeden.
Wat je wel kan doen is ze afdoppen zodat er iig geen zaagsel of puindeeltjes inkomen.
pi_52414697
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 09:20 schreef sanger het volgende:
Ik zou ze persoonlijk vullen met water, maar ook alleen omdat iemand me dat ooit eens vertelde.

Misschien eens bellen met een installateur?
Die had ik gisteren aan de telefoon en vergeten te vragen
  donderdag 16 augustus 2007 @ 09:49:51 #9
65960 sanger
pi_52415001
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 09:32 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Die had ik gisteren aan de telefoon en vergeten te vragen
Ach, bekijk het positief Het nummer heb je in ieder geval
  donderdag 16 augustus 2007 @ 09:59:21 #10
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_52415201
Ik heb de radiatoren er al met al een maand of 3-4 af gehad, gewoon leeg laten staan in de schuur en zolder en na het spuiten van de radiatoren gewoon weer opgehangen.
Die dingen zijn toch al roestig van binnen, ik heb ze alleen met de tuinslang een keer goed doorgespoeld en weer leeg laten lopen om de rotzooi er uit te krijgen...tot nu toe geen problemen gehad.
(Maar ze hangen er ook nog maar weer 2 weken aan )
pi_52415225
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 09:59 schreef richie29 het volgende:
Ik heb de radiatoren er al met al een maand of 3-4 af gehad, gewoon leeg laten staan in de schuur en zolder en na het spuiten van de radiatoren gewoon weer opgehangen.
Die dingen zijn toch al roestig van binnen, ik heb ze alleen met de tuinslang een keer goed doorgespoeld en weer leeg laten lopen om de rotzooi er uit te krijgen...tot nu toe geen problemen gehad.
(Maar ze hangen er ook nog maar weer 2 weken aan )
Nee, ik herinner me bij jou dan weer iets van een pomp die vastzat door te lang stil te staan.
Maar dat doorspoelen is ook wel handig, en ik zal de installateur even bellen vandaag.
pi_52415453
Zoals BTKlus ook al schreef. Op de kop zetten met de openinng naar beneden zodat al het water eruit kan.
Als je gaat vullen met water zal er zich roest gaan vormen omdat je hem niet helemaal kunt afsluiten en of vullen.

De zwarte troep die uit de cv komt bij het leeg laten lopen is "dood" water Zuurstofarm water is zwart.
Daar zit dus geen roest in.

Voor het opnieuw ophangen gewoon een keer flink doorspuiten.
pi_52415496
OK, ga ik dat doen. Ik heb de afsluitdoppen nog, dus gewoon na het leeg laten lopen die doppen erop en weg zetten. Niet vullen, maar voor installatie goed doorspoelen.

Prima
  donderdag 16 augustus 2007 @ 10:32:53 #14
65960 sanger
pi_52415931
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:10 schreef Solingjan het volgende:
Zoals BTKlus ook al schreef. Op de kop zetten met de openinng naar beneden zodat al het water eruit kan.
Als je gaat vullen met water zal er zich roest gaan vormen omdat je hem niet helemaal kunt afsluiten en of vullen.

De zwarte troep die uit de cv komt bij het leeg laten lopen is "dood" water Zuurstofarm water is zwart.
Daar zit dus geen roest in.

Voor het opnieuw ophangen gewoon een keer flink doorspuiten.
Dan zal ik het ook onthouden, voor het geval het voorkomt bij ons
  donderdag 16 augustus 2007 @ 10:47:25 #15
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_52416264
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:00 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Nee, ik herinner me bij jou dan weer iets van een pomp die vastzat door te lang stil te staan.
Maar dat doorspoelen is ook wel handig, en ik zal de installateur even bellen vandaag.
Ja ho ho , dat was de pomp. Had niks te maken met de radiatoren.
Het is niet zo dat doordat de pomp roestwater ging rondpompen vastliep, want hij draaide uberhaupt niet . Het was waarschijnlijk wel beter geweest om water in de leidingen te laten, maar hoe moet ik dat doen als ik ALLE radiatoren eraf heb?
pi_52416531
Pompen hebben de nare eigenschap vast te gaan zitten als ze langere tijd stil staan daar voor zit er dan ook een gedeelte waar je een schroevendraaier op kan zetten en dan kan je met de hand de pomp ronddraaien en dan kijken of die loskomt en weer soepel wil gaan draaien. Beste is natuurlijk deze af en toe te laten draaien maar dat lukt niet altijd als de installatie leeg is maar dan nog kan je deze wel af en toe een keer met de hand optie ronddraaien.
pi_52417188
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 10:47 schreef richie29 het volgende:

[..]

Ja ho ho , dat was de pomp. Had niks te maken met de radiatoren.
Het is niet zo dat doordat de pomp roestwater ging rondpompen vastliep, want hij draaide uberhaupt niet . Het was waarschijnlijk wel beter geweest om water in de leidingen te laten, maar hoe moet ik dat doen als ik ALLE radiatoren eraf heb?
Het was ook niet bedoeld om te shockeren hoor, maar wat BTKlus ook zegt, af en toe even een slinger met de hand doet ook wonderen. En als het echt lang stil staat misschien een bypass aanleggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')