Jij associeert " mongool" met denigrerend. Dat is pas een vooroordeel. Je kan het mensen die nauwelijks in contact komen met downers moeilijk kwalijk nemen dat ze de term "mongool" gebruiken i.p.v. 1 of andere hyper politiek correcte benaming.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:03 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet beweerd, ik probeer alleen iets duidelijk te maken hoe iets over kan komen.
Oh en voor degene die zei dat mensen met down er toch geen weet van hebben dat als er op een denigrerende manier tegen of over hun wordt gesproken....
![]()
Ha ha, ze hebben juist heel veel door. Een voorbeeld: dagje uit, ik ging als vrijwilliger mee. Een aantal verstandelijk gehandicapten mocht vliegen in een cityhopper, een ander deel werd afgescheept mocht in een busje een rondje om het vliegveld rijden. Ik zat in dat busje. Achter me twee jongens met het downsydroom. Zegt de ene (verongelijkt): tegen de andere: 'ze denken zeker: 'die mongolen zijn al blij als ze in een bussie rondjes mogen rijden!'.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:03 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet beweerd, ik probeer alleen iets duidelijk te maken hoe iets over kan komen.
Oh en voor degene die zei dat mensen met down er toch geen weet van hebben dat als er op een denigrerende manier tegen of over hun wordt gesproken....
![]()
In volgens mij 1 van mijn eerste posts (een reply op shmoopy vlgns mij) in dit topic, heb ik al gezegd dat ik er niet zoveel moeite mee heb, sommige mensen weten gewoon niet beter omdat ze al oud zijnquote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Jij associeert " mongool" met denigrerend. Dat is pas een vooroordeel. Je kan het mensen die nauwelijks in contact komen met downers moeilijk kwalijk nemen dat ze de term "mongool" gebruiken i.p.v. 1 of andere hyper politiek correcte benaming.
quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:09 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ha ha, ze hebben juist heel veel door. Een voorbeeld: dagje uit, ik ging als vrijwilliger mee. Een aantal verstandelijk gehandicapten mocht vliegen in een cityhopper, een ander deel werd afgescheept mocht in een busje een rondje om het vliegveld rijden. Ik zat in dat busje. Achter me twee jongens met het downsydroom. Zegt de ene (verongelijkt): tegen de andere: 'ze denken zeker: 'die mongolen zijn al blij als ze in een bussie rondjes mogen rijden!'.
Nu we het er toch over hebben. trisomie 21quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:21 schreef SeaOfLove het volgende:
Ipv trisomie 21te posten, had je kunnen vragen wat dat betekent
![]()
En dan had je een uitgebreid antwoord gekregen, net als ik al heel dit topic doe![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://steam-cards.com/?click=a07a01
voor gratis spellen
Door dat extra chromosoom hebben mensen met down bepaalde overeenkomstige uiterlijke kenmerken gekregen. Bijv. kleine oortjes, scheve ogen vaak met een huidplooi eronder, een plat hoofd, korte nek.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:20 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Wat ik mij alleen afvraag, waarom de mensen met het syndroom van down zoveel op elkaar lijkenEn dan maakt het niet uit wat hij of zij als afkomst heeft, ze hebben allemaal dezelfde gelaat uitdrukkingen naar mijn idee.
Leg mij eens uit wat er andersbegaafd aan is? Wat kan iemand met het syndroom van Down anders dus beter dan een normaal iemand?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:31 schreef Aoristus het volgende:
andersbegaafd is wel zo netjes
Waarom tussen aanhalingstekens?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 20:31 schreef Loohcs het volgende:
Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat het woord "handicap" al te besmet is om nog gebruikt te mogen worden. Het is toch een beetje vreemd om te ontkennen dat het een handicap is als je bijvoorbeeld op je 18e nog hulp nodig hebt bij het aankleden (door geestelijke en/of lichamelijke 'berperkingen').
Volgens mij is 'handicap' niet een besmet woord ofzo. 'Beperking' en andere woorden worden gewoon gebruikt ipv handicap.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 20:31 schreef Loohcs het volgende:
Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat het woord "handicap" al te besmet is om nog gebruikt te mogen worden. Het is toch een beetje vreemd om te ontkennen dat het een handicap is als je bijvoorbeeld op je 18e nog hulp nodig hebt bij het aankleden (door geestelijke en/of lichamelijke 'berperkingen').
In eerste geval om wat naduk te leggen op het woord als zodanig (wat tegenwoordig niet meer gebruikt schijnt te mogen worden) en in het tweede geval omdat er dus tegenwoordig bijna politiek correct gekozen wordt voor beperking terwijl eerst gewoon (wilde eigenlijk aanhalingstekens om gewoon zetten, maar ik wordt nu een beetje huiverig) handicap werd gebruikt en er eigenlijk imo geen reden was om dat te veranderen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 20:34 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Waarom tussen aanhalingstekens?
Ik wist nieteens dat iedereen een ander woord ging gebruiken, ik hoor al bijna 7 jaar vanalles en nog wat door elkaar en imo wordt handicap nog steeds het meeste gebruikt.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 21:12 schreef Loohcs het volgende:
[..]
In eerste geval om wat naduk te leggen op het woord als zodanig (wat tegenwoordig niet meer gebruikt schijnt te mogen worden) en in het tweede geval omdat er dus tegenwoordig bijna politiek correct gekozen wordt voor beperking terwijl eerst gewoon (wilde eigenlijk aanhalingstekens om gewoon zetten, maar ik wordt nu een beetje huiverig) handicap werd gebruikt en er eigenlijk imo geen reden was om dat te veranderen.
Ik wil uitdrukkelijk vermelden dat het NIET m’n bedoeling is iemand te beledigen, ik ben gewoon oprecht verbaasd dat iedereens ineens een ander woord gaat gebruiken terwijl het eigenlijk hetzelfde betekent.
Geestelijk gehandicapt heeft nu opeens ook een negatieve lading?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 23:47 schreef Harajuku. het volgende:
Bij mijn weten zijn verstandelijk en lichamelijke berperking nog steeds gangbare termen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |