abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52407721
Eigenlijk werd iemand met downsyndroom qua uiterlijk vergeleken met het Mongolide ras (inwoners van Mongolië), vandaar dat in de volksmond de benaming mongool gebruikt wordt voor iemand met het downsyndroom.

De uitdrukking mongool waarschijnlijk daarna een scheldwoord geworden om iemand, die zich dom of idioot gedraagt, neer te halen door hem/haar te vergelijken met de geestelijke achterstand van een "mongool". Hierdoor heeft het woord mongool al snel een nare bijsmaak gekregen, omdat men mensen met het downsyndroom niet wil bestempelen als dom of idioot natuurlijk.

Dus het is als het ware onetisch geworden om iemand met downsyndroom een mongool te noemen.
pi_52407740
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 23:03 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet beweerd, ik probeer alleen iets duidelijk te maken hoe iets over kan komen.

Oh en voor degene die zei dat mensen met down er toch geen weet van hebben dat als er op een denigrerende manier tegen of over hun wordt gesproken....
Jij associeert " mongool" met denigrerend. Dat is pas een vooroordeel. Je kan het mensen die nauwelijks in contact komen met downers moeilijk kwalijk nemen dat ze de term "mongool" gebruiken i.p.v. 1 of andere hyper politiek correcte benaming.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 23:09:36 #53
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_52407833
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 23:03 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet beweerd, ik probeer alleen iets duidelijk te maken hoe iets over kan komen.

Oh en voor degene die zei dat mensen met down er toch geen weet van hebben dat als er op een denigrerende manier tegen of over hun wordt gesproken....
Ha ha, ze hebben juist heel veel door. Een voorbeeld: dagje uit, ik ging als vrijwilliger mee. Een aantal verstandelijk gehandicapten mocht vliegen in een cityhopper, een ander deel werd afgescheept mocht in een busje een rondje om het vliegveld rijden. Ik zat in dat busje. Achter me twee jongens met het downsydroom. Zegt de ene (verongelijkt): tegen de andere: 'ze denken zeker: 'die mongolen zijn al blij als ze in een bussie rondjes mogen rijden!'.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 23:12:10 #54
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_52407949
gewoon mongool voldoet wel
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_52408281
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 23:07 schreef gelly het volgende:

[..]

Jij associeert " mongool" met denigrerend. Dat is pas een vooroordeel. Je kan het mensen die nauwelijks in contact komen met downers moeilijk kwalijk nemen dat ze de term "mongool" gebruiken i.p.v. 1 of andere hyper politiek correcte benaming.
In volgens mij 1 van mijn eerste posts (een reply op shmoopy vlgns mij) in dit topic, heb ik al gezegd dat ik er niet zoveel moeite mee heb, sommige mensen weten gewoon niet beter omdat ze al oud zijn

Ik ben een hele tijd ook actief geweest als beheerder van een mailgroep van ouders met een kindje met downsyndroom. Mij kan je bijv. opvegen met dat stukje van Hans Teeuwen over zijn visie op de Jostiband.
Dat werd me niet in dank afgenomen

Inmiddels ben ik helemaal niet meer actief in dat wereldje, veel ouders sloegen naar mijn gevoel wel erg ver door om de beeldvorming mbt downsyndroom te verbeteren. Ik heb dat nooit zo sterk gehad.

Maar soms als er eens een topic wordt geopend hoop ik dat ik misschien maar een klein beetje kan bijdragen om iemand iets ook van de andere kant te laten zien.

Btw jij bent degene die heel de tijd zo negatief doet met dat duimpje naar beneden

Wie weet als je een beetje oplet of gewone vragen stelt, je nog wel eens iets kan leren Er liep hier in GC ook een ander topic erover, en daar werd behalve de trieste opmerkingen ook gewoon serieus 'gepraat' en 'geluisterd'.

Ipv trisomie 21 te posten, had je kunnen vragen wat dat betekent

En dan had je een uitgebreid antwoord gekregen, net als ik al heel dit topic doe

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2007 23:48:09 ]
pi_52408363
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 23:09 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ha ha, ze hebben juist heel veel door. Een voorbeeld: dagje uit, ik ging als vrijwilliger mee. Een aantal verstandelijk gehandicapten mocht vliegen in een cityhopper, een ander deel werd afgescheept mocht in een busje een rondje om het vliegveld rijden. Ik zat in dat busje. Achter me twee jongens met het downsydroom. Zegt de ene (verongelijkt): tegen de andere: 'ze denken zeker: 'die mongolen zijn al blij als ze in een bussie rondjes mogen rijden!'.
pi_52411981
gewoon bij zijn naam
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_52412818
mentale beperking
pi_52421248
ik vind dat je iemand met die afwijking gewoon mongool(tje) mag noemen, maar wel met beetje respect. zo boers als mogelijk mogowl! schreeuwen valt daar niet onder. om de een of andere reden vind ik dit woord kunnen als je het goed articuleert, beetje raar mss.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 13:56:22 #60
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52421570
het scheldwoord mongool wordt meestal gebruikt tegen mensen met gewoon 2x het 21 chromosoom
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52421697
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 23:21 schreef SeaOfLove het volgende:
Ipv trisomie 21 te posten, had je kunnen vragen wat dat betekent

En dan had je een uitgebreid antwoord gekregen, net als ik al heel dit topic doe
Nu we het er toch over hebben. trisomie 21

Wat is het precies, en hoe werkt het nu eigenlijk?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_52421931
Mensen met Trisomie 21 hebben 3x het 21e chromosoom, dit uit zich in het syndroom van Down. Mensen zonder deze afwijking hebben net zoals bij de andere chromosomen 2x dit chromosoom.
Aids.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 14:18:32 #63
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52422202
mja, mensen met 2 "X" chromosomen zijn ook wel wat zwakker hoor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 16 augustus 2007 @ 14:20:51 #64
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_52422262
Wat ik mij alleen afvraag, waarom de mensen met het syndroom van down zoveel op elkaar lijken En dan maakt het niet uit wat hij of zij als afkomst heeft, ze hebben allemaal dezelfde gelaat uitdrukkingen naar mijn idee.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_52422625
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 14:20 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Wat ik mij alleen afvraag, waarom de mensen met het syndroom van down zoveel op elkaar lijken En dan maakt het niet uit wat hij of zij als afkomst heeft, ze hebben allemaal dezelfde gelaat uitdrukkingen naar mijn idee.
Door dat extra chromosoom hebben mensen met down bepaalde overeenkomstige uiterlijke kenmerken gekregen. Bijv. kleine oortjes, scheve ogen vaak met een huidplooi eronder, een plat hoofd, korte nek.

Dit hoeft trouwens niet altijd zo te zijn, mijn dochter heeft gewoon een rond bolletje

@ TheThirdMark: trisomie staat voor het extra 21ste chromosoom, en is de medische term voor downsyndroom.

En ik was het FoBo gewoon zat
pi_52427760
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 22:31 schreef Aoristus het volgende:
andersbegaafd is wel zo netjes
Leg mij eens uit wat er andersbegaafd aan is? Wat kan iemand met het syndroom van Down anders dus beter dan een normaal iemand?
  donderdag 16 augustus 2007 @ 20:10:14 #67
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_52432414
Ik heb niet alles doorgelezen, maar; Een persoon met een verstandelijke/lichamelijke beperking.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_52433027
Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat het woord "handicap" al te besmet is om nog gebruikt te mogen worden. Het is toch een beetje vreemd om te ontkennen dat het een handicap is als je bijvoorbeeld op je 18e nog hulp nodig hebt bij het aankleden (door geestelijke en/of lichamelijke 'berperkingen').
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  donderdag 16 augustus 2007 @ 20:34:21 #69
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_52433124
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 20:31 schreef Loohcs het volgende:
Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat het woord "handicap" al te besmet is om nog gebruikt te mogen worden. Het is toch een beetje vreemd om te ontkennen dat het een handicap is als je bijvoorbeeld op je 18e nog hulp nodig hebt bij het aankleden (door geestelijke en/of lichamelijke 'berperkingen').
Waarom tussen aanhalingstekens?
pi_52434001
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 20:31 schreef Loohcs het volgende:
Volgens mij is 'handicap' niet een besmet woord ofzo. 'Beperking' en andere woorden worden gewoon gebruikt ipv handicap.
Niks mis mee toch? Mijn dochter heeft het syndroom van down en daardoor heeft ze een verstandelijke handicap, of een verstandelijke beperking, het is me om het even
pi_52434035
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 20:34 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Waarom tussen aanhalingstekens?
In eerste geval om wat naduk te leggen op het woord als zodanig (wat tegenwoordig niet meer gebruikt schijnt te mogen worden) en in het tweede geval omdat er dus tegenwoordig bijna politiek correct gekozen wordt voor beperking terwijl eerst gewoon (wilde eigenlijk aanhalingstekens om gewoon zetten, maar ik wordt nu een beetje huiverig) handicap werd gebruikt en er eigenlijk imo geen reden was om dat te veranderen.

Ik wil uitdrukkelijk vermelden dat het NIET m’n bedoeling is iemand te beledigen, ik ben gewoon oprecht verbaasd dat iedereens ineens een ander woord gaat gebruiken terwijl het eigenlijk hetzelfde betekent.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_52434637
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 21:12 schreef Loohcs het volgende:

[..]

In eerste geval om wat naduk te leggen op het woord als zodanig (wat tegenwoordig niet meer gebruikt schijnt te mogen worden) en in het tweede geval omdat er dus tegenwoordig bijna politiek correct gekozen wordt voor beperking terwijl eerst gewoon (wilde eigenlijk aanhalingstekens om gewoon zetten, maar ik wordt nu een beetje huiverig) handicap werd gebruikt en er eigenlijk imo geen reden was om dat te veranderen.

Ik wil uitdrukkelijk vermelden dat het NIET m’n bedoeling is iemand te beledigen, ik ben gewoon oprecht verbaasd dat iedereens ineens een ander woord gaat gebruiken terwijl het eigenlijk hetzelfde betekent.
Ik wist nieteens dat iedereen een ander woord ging gebruiken, ik hoor al bijna 7 jaar vanalles en nog wat door elkaar en imo wordt handicap nog steeds het meeste gebruikt.
Ik zelf heb het meestal over handicap btw.
Maar zoals ik al eerder zei...het is me om het even
pi_52437178
Geestelijk gehandicapt mag je al jaren niet meer zeggen. Daarvoor in de plaats is verstandelijke beperking gekomen. Dat is inmiddels ook al een besmet wordt dus nu wordt het anders begaafd of minder begaafd genoemd.

Tot hier een lesje politiek correct communiceren.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:47:32 #74
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_52438453
Bij mijn weten zijn verstandelijk en lichamelijke berperking nog steeds gangbare termen.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:13:20 #75
169335 Cypress_Hill
Back again motherfuckers
pi_52439157
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:47 schreef Harajuku. het volgende:
Bij mijn weten zijn verstandelijk en lichamelijke berperking nog steeds gangbare termen.
Geestelijk gehandicapt heeft nu opeens ook een negatieve lading?
"Unless you have an IQ higher than mine, I’m not interested in what you think."
Dr. Walter Bishop
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')