abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52347180
Wij hebben een houten skeletbouw huis en in de woonkamer staat een houden steunbalk van een cm of 30x30 en die loopt helemaal door tot het dak. Nu hebben wij ook gehad dat de vloer een dag blank heeft gestaan en dat het beton het water heeft opgezogen en het veel te nat was om marmoleum te leggen. Dus er staan nu al een week of 2 van die apparaten die vocht uit de lucht zuigen en het is enorm warm en benoud in huis aangezien de deuren dicht moeten zijn. Nu hebben wij in die steunbalk scheuren ontdekt, die lopen over de gehele paal. En we vragen ons af of dat door het drogen kan komen en of het schadelijk is.
We weten niet 100% zeker of we ze niet eerder hebben gehad maar ze vallen nu pas op.
Iemand een idee of dat door de drogers kan komen en of het schadelijk is?
  maandag 13 augustus 2007 @ 23:57:59 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_52347888
Hout heeft wel vaker scheuren, zeker in de wat oudere balken is dat vrij normaal. Het lijkt me dat het voldoende overgedimensioneerd moet zijn om met scheuren gewoon nog sterk genoeg te zijn.
censuur :O
pi_52347953
Het is tamelijk nieuw, het is een nieuwbouw huis, hoogstends een jaar oud. Maar het moet opzich wel kunnen? M'n moeder maakt zich weer eens zorgen
pi_52348091
quote:
Scheurvorming in de lengterichting van het hout heeft niet zo snel gevolgen voor het dragend vermogen van de constructie. Alleen als een scheur zeer breed is of over grote lengte doorloopt, kan het noodzakelijk zijn om het hout te vervangen.
Bron: Vereniging Eigen Huis
Misschien heb je hier iets aan. Je zegt dat de scheuren over de gehele paal lopen, voor mij zou dat een reden zijn om bij een deskundige te laten checken of het een probleem is. Al was het maar voor de verzekering.
pi_52348101
Ik zou me nog niet gelijk al te druk maken. Wel is het zo dat in een nieuw huis een rekenmodel losgelaten zal zijn, wat ertoe bijdraagt dat de balk misschein niet zo 'overgedimensioneerd' is als remcodelft zegt
pi_52348141
Hmm, we zullen wel eens gaan kijken dan, een expert kost natuurlijk ook weer wat geld voor 5 minuutjes kijken.
pi_52348468
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 00:08 schreef Tsurany het volgende:
Hmm, we zullen wel eens gaan kijken dan, een expert kost natuurlijk ook weer wat geld voor 5 minuutjes kijken.
Ja, misschien kun je ook maar beter wachten tot dak in elkaar zakt, dat is goedkoper.
pi_52348682
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:32 schreef Tsurany het volgende:
Wij hebben een houten skeletbouw huis en in de woonkamer staat een houden steunbalk van een cm of 30x30 en die loopt helemaal door tot het dak. Nu hebben wij ook gehad dat de vloer een dag blank heeft gestaan en dat het beton het water heeft opgezogen en het veel te nat was om marmoleum te leggen. Dus er staan nu al een week of 2 van die apparaten die vocht uit de lucht zuigen en het is enorm warm en benoud in huis aangezien de deuren dicht moeten zijn. Nu hebben wij in die steunbalk scheuren ontdekt, die lopen over de gehele paal. En we vragen ons af of dat door het drogen kan komen en of het schadelijk is.
We weten niet 100% zeker of we ze niet eerder hebben gehad maar ze vallen nu pas op.
Iemand een idee of dat door de drogers kan komen en of het schadelijk is?
Geforceerd drogen is vragen om moeilijk heden en kan nooi zonder probelmen verlopen. Het is zeer normaal dat de balk in de lengte richting nu scheuren vertoon. Hout droogt van buiten naar binnen toe op. De buitenkant is nu kurkdroog en binnen in zeer vochtig. De buitenaktn is dus kleiner dan het ooit geweest is en de binnenkant jusit veel groter. Er staan nu enorme interne spanningen in het hout. Zet zosnel mogelijk die aparaten uit en zet desnoods de tuinslang op de balk om de vochtigheid van de binnen en buitenkant weer gelijk te krijgen. Hout moet langzaam drogen (en dat geldt voor veel materialen)
pi_52348723
Probleem is dat de vloer wel snel moet drogen en niet opnieuw nat mag worden anders kan er niks gelegd worden en kunnen we niet verhuizen.
pi_52348991
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 00:36 schreef Tsurany het volgende:
Probleem is dat de vloer wel snel moet drogen en niet opnieuw nat mag worden anders kan er niks gelegd worden en kunnen we niet verhuizen.
Ook dat beton mag niet snel drogen en die vloer moet je even hoe erg het is uitstellen. Als je die aparaten laat staan draaien keurt over een maand of mischien wel langer de vloerenlegger de vloer pas goed maar dan is ondertussen niet alleen die houten alk die vol met scheuren zit, ook al je stucwerk, de vloer, plafond, muren enz.
pi_52349088
Nou het was het idee van de vloerenlegger zelf, leek ons wel een goed idee. Waren ook meer mensen die zo'n apparaat al hebben gehad.
pi_52349419
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 00:54 schreef Tsurany het volgende:
Nou het was het idee van de vloerenlegger zelf, leek ons wel een goed idee. Waren ook meer mensen die zo'n apparaat al hebben gehad.
Je gebruikt ze alleen als het een beetje te vorig is en dan ook gecontroleer dat wil zeggen even aan, tijdje laten kalmeren en weer even aan. Om ipv een week maar 3 dagen te hoeven wachten omdat de vloer of een wand nog net een procent droger moet zijn. Als iets blank gestaan heeft duurt het enkele maanden tot een jaar voordat het droog is. Door geforceert te drogen wordt alleen de toplaag droog. Doe je de aparaten de deur uit dan is deze toplaag na een week weer nat.
pi_52350346
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 01:15 schreef tnimble het volgende:

[..]

Je gebruikt ze alleen als het een beetje te vorig is en dan ook gecontroleer dat wil zeggen even aan, tijdje laten kalmeren en weer even aan. Om ipv een week maar 3 dagen te hoeven wachten omdat de vloer of een wand nog net een procent droger moet zijn. Als iets blank gestaan heeft duurt het enkele maanden tot een jaar voordat het droog is. Door geforceert te drogen wordt alleen de toplaag droog. Doe je de aparaten de deur uit dan is deze toplaag na een week weer nat.
Vraag me af waarom de leverancier van onze vloeren dit dan heeft aangeraden en het bij meer mensen goed heeft gewerkt (althans zonder klachten).
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 08:46:48 #14
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52351217
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 03:24 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Vraag me af waarom de leverancier van onze vloeren dit dan heeft aangeraden en het bij meer mensen goed heeft gewerkt (althans zonder klachten).
omdat die man vloeren wil verkopen

trimble heeft gelijk, die bouwdrogers en luchtontvochtigers zijn de pest voor je huis.

Als je nou een oud huis zou hebben dan zij die scheuren normaal, en kunnen idd ook weinig kwaad, maar niet bij een nieuw huis........hout wat wordt gebruikt bij nieuwe huizen is eigenlijk helemaal nog niet goed droog, en zou geen droogscheuren mogen vertonen. En dan is het huis wel een jaar oud........maar een jaar is in dit opzicht niet zo heel oud. Ik zou de verhuizing idd even een weekje of drie uitstellen.
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_52351434
Misschien een domme vraag, maar waarom heeft de vloer blank gestaan? Ligt die schuld buiten jullie, en is er iemand wellicht aansprakelijk te stellen?
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:04:38 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52353607
Ik zou tochmaar overwegen een bouwkundige er naar te laten kijken. Zeker als je de balk geforceerd hebt laten drogen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:08:15 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_52353672
Waarom pak je die balk niet in met plastic? Dan kan je vloer drogen zonder dat de balk er veel van merkt.
censuur :O
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:59:41 #18
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52354937
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom pak je die balk niet in met plastic? Dan kan je vloer drogen zonder dat de balk er veel van merkt.
wat voor plastic zit je aan te denken dan, want met een gewoon bouwplasticje krijg je de balk natuurlijk nooit goed afgedekt

Maar heb je geen foto van de balk / scheuren?
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_52361608
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:05 schreef Marsepein het volgende:
Misschien een domme vraag, maar waarom heeft de vloer blank gestaan? Ligt die schuld buiten jullie, en is er iemand wellicht aansprakelijk te stellen?
De meeste kosten gaat op de WA verzekering van mijn oom, hij heeft tijdens het klussen de kraan iets aan laten staan en dat is 12 uur lang doorgelopen. Maar die apparaten is eigen keuze, dus dat kan je dan niet daarvan vergoed krijgen als je schade hebt. Maar morgen komen ze van de vloer meten dus dat wachten we eerst af.
pi_52365370
Heb je een foto van de scheur.. maar vooral is het een door-en-door scheur?
want ik hoor balken en palen.. het gebruik van het hout met de richting maakt wel degelijk uit..
pi_52365999
Het is een houten balk die helemaal van de vloer tot in de nok van het huis loopt, een draagbalk want houten skeletbouwhuis.
En de scheur loopt over de gehele balk naar boven maar is een mm of 2 breed en is niet heel diep, cm of 2 schat ik zelf. Balk is zo'n 30x30.
pi_52367676
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 18:43 schreef Tsurany het volgende:
Het is een houten balk die helemaal van de vloer tot in de nok van het huis loopt, een draagbalk want houten skeletbouwhuis.
En de scheur loopt over de gehele balk naar boven maar is een mm of 2 breed en is niet heel diep, cm of 2 schat ik zelf. Balk is zo'n 30x30.
Dat is een typische schuur door gevolg van te snel drogen. Als je een boom gerooi heb om hier b.v. planken of een gedraaid werkstuk van te maken en je legt deze zo uit het bos binnen of in de zomer buiten op je straatje neer gebeurt exact hetzelfde. Als je de bast er aan laat zitten geberut dit alleen nog aan de uiteinden. Deze moet je dan ook behandelen met een speciale verf zodat de boom langzaam kan drogen.

Zo lang je balk te snel droogt zal de schuur langzaam aan steeds dieper worden. Of dit stopt als je stopt met de droogapparaten is ook maar de vraag. Dit moet je na meten door een diepte vocht meting te doen. Hiervoor moet een meetkop in de balk geslagen worden en met een meetkastje kun je dan op verschillende dieptes het vocht meten. Ligt deze hoger dan ca 15% zal de balk als je verder niets doet niet iets diper scheuren ligt het hoger dan ca 20% zal deze voorlopig nog verder blijven scheuren maar veel langzamer dan nu gebeurt en zul je echt iets moeten doen om het drogen van de balk af te remmen.

Het is ook verstandig om andere delen van de hout skeletbouw na te meten,

De meter die hiervoor gebruikt wordt is niet dezelfde meter alseen parketeur of schilder gebruikt. Deze meten met kleine prikkertjes of geheel zonder pennen die het hout in gaan. Deze meter echter alleen de buitenste aantal mm tot hooguit een centimeter of 1 a 3.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:19:09 #23
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_52368726
hmmz, lijkt me idd niet goed dat met die balk......

je zou de balk weer nat kunnen maken, en dan inpakken met seal (dat plastic dat ook vaak om pallets zit)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')