abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52310672
Even een vraagje voor de klussers hier:

Afgelopen week heeft de stucadoor de woning vrijwel geheel gestuct.

Maandag overal voorstrijk
Dinsdag de woonkamer en een muur in de studeerkamer
Woensdag de rest van de woning.

Al met al zijn het heel wat vierkante meters. Nu is mij aangeraden de boel een week te laten drogen. Maar ik zit nog met twee vragen:

1) wat gebeurt er als ik te snel begin met schilderen?
2) hoe "wit" wordt het stucwerk, zodat ik kan herkennen of ik al kan schilderen?

alvast bedankt voor wat feedback
  zondag 12 augustus 2007 @ 19:49:38 #2
2655 markna
dus ja maar en dus
pi_52310753
1 dan ziet je schlderwerk er niet uit
2 spier wit je ziet het verschil wel wat droog is en wat nog vochtig is

de woonkamer hier heeft ruim een week staan droger
tip zet 2 raampjes open dan kan de vocht goed weg
Esmee rulzzz
pi_52310768
1: dan valt je verf er weer af denk ik ivm het vocht erachter
2: beetje grijswit

Ik zou maar gewoon wachten.
Doei
  zondag 12 augustus 2007 @ 21:05:31 #4
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_52312604
bij mij was mijn stucwerk zeker een drie cm dik, 3 weken gedroogd denk ik
pi_52312665
allereerst iedereen bedankt voor de tips

We hebben in de woning een aantal van die vochtvreters geplaatst. Helaas is het buiten niet bepaald droog, dus hebben we de ramen en deuren dicht behalve wanneer het lekker weer is.

Het is geen dik stucwerk, integendeel. Dus ik hoop dat ik dinsdag/woensdag kan beginnen met schilderen. Maar als het nog vochtig lijkt, zal ik nog even wachten.

nogmaals bedankt!
pi_52314531
Stucwerk droogt 'van binnen naar buiten' dat betekent dat als de toplaag droog is, alles droog is. Zorg dat het snel genoeg droogt, maar niet te snel. Natuurlijke ventilatie is goed, versneld drogen dmv een bouwdroger en een blower is slecht. Je stucwerk verbrand dan en zal geen goede hechting met de muur hebben. Als het te lang nat blijft, dan kan 'het weer' erin komen, een schimmel die er niet vanzelf uit gaat.

Als je het te snel gaat schilderen, dan loop je kans dat of je verf niet mooi wordt, of dat je het vocht op sluit waardoor schimmelvorming een probleem kan worden.
pi_52314727
ws moet je het ook nog impregneren anders zuigt het als een bezetene.
Wij hebben destijds ons plafond laten stuccen en moesten het toen eerst behandelen met impregneer voordat er latex op kon en zelfs toen zoog het nog onwijs. Er gingen denk ik 3 lagen latex op vorodat het echt mooi was.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_52315227
Inderdaad goed laten drogen. Bij ons heeft het meer dan een week geduurd, maar gewoon geduld hebben. Je ziet goed wanneer het stuckwerk droog is want dan zitten er geen donkerdere plekken meer op (kijk ook goed in de hoeken want daar bleef het bij ons tenminste het langste vochtig. En als je gaat texen voor dat het droog is krijg je schimmelvorming onder je tex en gaat het op den duur los laten (en die schimmel krijg je ook niet meer uit je stuckwerk of niet goed in ieder geval is mij verteld door de stuckadoor)
pi_52315262
Tot het droog is natuurlijk. Duh...
  zondag 12 augustus 2007 @ 22:38:49 #10
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_52315604
Zodra de donkere vlekken weggetrokken zijn kan je schilderen. Naruurlijk hangt dat af van het weer en de ventilatie.

Ik heb leren stucen van een heel leuke stucmijnheer ..... gelukkig laat mijn plafond al her en der los dus kan hem binnenkort weer uitnodigen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_52327007
nogmaals bedankt, nuttige tips hier! Vanavond ga ik even kijken, de muren die niet gestuct zijn ga ik afschilderen, morgen is het een week geleden dat een aantal muren zijn gedaan. Ik zal goed inspecteren of het echt droog is, en anders wacht ik wel.

En over een impregneerlaag heb ik verschillende dingen gehoord, het hangt onder meer af van de dikte van het stucwerk? Bij ons was het geen dikke stuclaag, dus ik hoop dat er morgen/overmorgen kan worden geschilderd
pi_52343886
Zo, ben vanavond in de flat bezig geweest met de overige muren. Het stucwerk lijkt mij helemaal droog. Het is dan wel niet 100% egaal qua wit/grijs tint, maar het is absoluut kurkdroog

Ik ga morgen de ruwere plekjes met een schuursponsje (zo'n speciale) wegwerken (zachtjes), en een kleine muur die vorige week dinsdag is gestuuct schilderen. Dan laat ik dat drogen, en kijk ik het resultaat even aan. Foto's eventueel tegen het weekend!
pi_52371011
Nou, vandaag is er geschilderd. alles was kurk- en kurkdroog, dus alle muren behalve de laatste slaapkamer zijn gedaan. Het zag er allemaal erg mooi uit, morgenavond zal ik nog even inspecteren hoe het eruit ziet en de laatste kamer doen.

Bij deze mijn dank aan de tips van iedereen

En een persoonlijk dankwoord naar Nembrionic, die vandaag de hele dag heeft gehoplen
pi_52485300
het stucwerk met nu het prachtige schilderwerk zit nog steeds perfect!
pi_52485897
Heb je het uiteindelijk nog voorgestreken ? En wat voor voor verf heb je gebruikt ? Ben wel benieuwd, moet binnenkort ook aan de slag en hoor graag ervaringen
pi_52487579
Heb niks voorgestreken. De Praxis huismerk-latex, dubbeldekkend met een kleurtje geschilderd. Maar het was ook geen dikke stuclaag, dus dat is eventueel iets om mee rekening te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')