quote:
Op woensdag 14 maart 2007 11:25 schreef -Vaduz- het volgende:Ik vind een apart stadion weggegooid geld eigenlijk. Stade de France is ook al geen succes, maar de Fransen zijn er wel toe veroordeeld. In Engeland is Wembley een deel van de voetbalcultuur, dat is niet met het stadion in Frankrijk te vergelijken. Het gaat prima zo, host van de CL finale kan ook wel in drie andere stadions. Een eventueel WK idem dito. Ik vind verder niet dat Nederland een OS moet willen organiseren, dat is iets veel te groots.
Het Stade de France is een énorm succes. Niet alleen gaf men er een enorme economische boost mee aan een van de meest achtergestelde wijken in Parijs , maar men baadt het ook enorm goed uit. Het Stade de France is véél meer dan een voetbalstadion. Het is een totaalproject. Buiten de wedstrijden van het Franse elftal is het ook de thuishaven van bv het Franse nationale rugbyelftal (in Frankrijk is rugby ook zeer populair) , speelt men er ook de rugbyfinales enzo in. Men houdt er jaarlijks een Golden League Meeting atletiek , en het was al de thuishaven van EK / WK's in die sport en is daar kandidaat voor. Men organiseerde er Europacupfinale's in het voetbal.
Maar daarnaast is het nog véél meer. Het maakt deel uit van de skyline van Parijs. Het is een van de hoogste gebouwen daar ook, geloof ik. En is daarnaast een veelvuldig bezochte toeristische attractie. Van over de hele wereld gaan toeristen naar Parijs om de eifeltoren, het Louvre, maar ook om het Stade de France te zien. Men organiseert er dagelijks elk uur een rondleiding en er is een museum van het Franse voetbal (waar oa de wereldbeker replica enzo te zien zijn) en rugby.
Maar zelfs daarnaast wordt het stadion nog veelvuldig gebruikt, men organiseert er grote concerten, grote spektakels (er werd onlangs zelfs nog een gigantische Ben Hur opgevoerd) , en men doet er zelfs aan begeleiding van de minder bedeelden. Zo is er elk jaar bv de "Plage de Paris" , waarin men boven op het veld van het Stade een soort strand maakt waar tijdens de zomer de arme Parisiens toch van een soort 'strandvakantie' kunnen genieten. (en zo zijn er nog wel projecten)
En daarnaast is er ook nog een winkelcentrum natuurlijk, worden zijn parkeergarage's gebruikt voor het probleem van de moblititeit in de stad, ...