Zeker als lachwekkende topics op een nog lachwekkender manier worden voortgezet.
Als fantastische topics echter worden 'onderbroken' door gezeik over taal zakt me de broek af en ga ik snel naar een plaats waar er meer te lachen valt. Zeker als forumleden over die fouten gaan 'pingpongen'.
Dus bij deze misbruik ik een topic (for once) even als oproep: Stop dat gezeik over taalfouten in topics die daar niet over gaan. Dank u.
Natuurlijk moogt ge gerust reageren.
En dan wil ik dat hele gedoe afsluiten met dit:
Mensen zijn zo
oppervlakkig
zeggen ze
maar zijn dat niet
de oppervlakkigen
die dat zeggen
Uwe gefrusteerde Priscella
Je kunt toch best je commentaar even doorlezen om te checken op type- en taalfouten, voor je het verstuurt? Het is toch niet de bedoeling om de taal te verkrachten en je begrijpelijkheid maar aan de foutentolerantie van je toehoorders over te laten?
Maar -uheeftgelijk- gezeik en over gemaakte foutjes van anderen bevordert de communicatie zeker niet.
Iek had gaag aan sommige diskussies meegedaan mar het gaat allemaal zo snel!!
Dank je BIKPAPPA vor deze oproep!
Er is m.i. wel een verschil tussen typfouten en flagrante schendingen van de rechten van de taal.
Zonder de hyperactieve taalpurist uit te willen hangen ben ik toch van mening dat onze taal de drager is van onze cultuur, en dat het belachelijk is als mensen het ww "moeten" vervoegen tot "ik moed", "schijnheilig" schrijven met elke mogelijke combinatie van ch, g, ei en ij, om maar te zwijgen over als/dan en ALLE d/t vervoegingen.
Wat betreft het nederlands is dit allemaal niet zo'n ramp. Binnen nu en 10 jaar is het engels toch onze eerste taal, jammer maar helaas. Het geeft echter WEL een algemene onkunde/ongeinteresseerdheid aan die, in elke taal, een bedreiging vormt voor duidelijke communicatie.
Samenvattend: zeiken over een typo is idd overbodig, mensen wijzen op spelling/grammatica bevordert de communicatie.
(als je je tenminste niet meteen persoonlijk aangevallen voelt en reageert, of een spelfout misbruikt om iemands betoog te ondermijnen)
Buiten het feit dat je iemand publiekelijk voor lul aan het zetten bent als je in het forum over taal en spellingsfouten (vooral pijnlijk als iemand er niks aan kan doen omdat hij/zij bijvoorbeeld dyslexisch is) komt 't het gesprek nou ook niet echt ten goede.
Als je met iemand een gesprek (mondeling dus) zit te voeren.. Ga je dan ook z'n taal verbeteren ? nee toch ?
Doe dat hier dan ook niet. Simpel.
quote:
op 10-17-1999 om 03:53 PM schreef Danny het volgende:
<snip>
Als je met iemand een gesprek (mondeling dus) zit te voeren.. Ga je dan ook z'n taal verbeteren ? nee toch ?
<snip>
ik ben er dus zo een..
wat ik dus eigenlijk wil zeggen: leg je er gewoon bij neer, het is in mijn ogen een Don Quichotte-achtige missie om spelfouten van anderen tegen te gaan. Als mensen zich niet willen realiseren hoe dom het soms staat, so be it.
ik kan me zelf ook wel behoorlijk ergeren als ik een vurig betoog aan het houden ben en iemand onderbreekt me om te vertellen dat ik een woord verkeerd uitspreek. dat is gewoon even niet waar het om gaat op dat moment, vandaar dat er op zulke correcties heftige reacties komen.
(ik zie nu ineens dat ik veelvuldig zondig tegen de hoofdletter-regel; dit vooral vanwege de eerder genoemde snelheid en het gebruikersgemak. hoop dat dat me vergeven wordt)
persoon in need:
"M'n vader is overleden, maar da's beter als dat 'ie weken pijn zou lijden"
jij:
"nee"
hij:
"nee ?"
jij:
"nee. 't is beter DAN"
Sorry, maar een flinke mep zou ik me op zo'n moment goed voor kunnen stellen
Ik zal me inhouden. (deed ik al trouwens, het is niet zo dat ik als een workaholistische schoolmeester in m'n vrije tijd mensen aan het verbeteren ben)
quote:
op 10-17-1999 om 04:04 PM schreef phileine het volgende:
sdb en pinball,
ik begrijp jullie ergenissen over spelfouten heel goed, ik vind het doorgaans ook schrijnend (al zal ik me er vast ook wel regelmatig aan bezondigen), maar ik denk dat je twee dingen in je hoofd moet houden:
1. we zijn hier op het internet. daar heersen andere regels omtrent schrijven en taalgebruik, voornamelijk vanwege de snelheid en het gebruikersgemak vermoed ik (je zou kunnen afstuderen op het onderwerp "taal op internet").
2. het gros van nederland stoort zich absoluut niet aan taalfouten. men wil zich duidelijk kunnen maken, en zolang dat lukt boeit het niet met hoeveel t's of d's het geschreven had moeten worden. zelfs in professionele tijdschriften vind je tegenwoordig taalfouten. Hier kan je heel droevig van worden, en dat doe ik ook wel eens, maar niet dat het helpt.
Ter aanfulling,
3. Soms zitten mensen onder invloed achter het scherm: dat heeft zijn weerslag op (onder andere ) het aantal fouten in de tekst.
4. Onder invloed van heftige emoties (boosheid, opwinding) sluipen er ook vrij snel foutjes in de tekst.
Hetzelfde gebeurd trouwens in het spreekverkeer: wel eens een zeer verdrietige dronkaard gesproken? Niet te verstaan!
5. Soms worden taalfouten aangegrepen om op een alternatieve manier gelijk te halen. "Tegen je redenering kan ik niet op, maar vandaag schrijf je met een G hoor!"
"Sommige problemen los je op door er je mond over te houden"
Kijk dat ik mijn posts consistent probeer te houden met het Groene Boekje wil nog niet zeggen dat iedereen dat moet doen. Ik heb wel altijd bewondering voor heldere taal. Dat vind ik vele malen belangrijker dan de juiste werkwoordvervoegingen. Maar als je mij een lol wil doen (hoeft zeker niet, maar stel ...) dan zijn heldere zinnen (op Internet dus onafhankelijk van uitspraak, klemtoon, cynische stem en dergelijke) met de juiste werkwoordsvervoegingen, toffe stijl en niet te storende inhoud mijn voorkeur.
Echter, mensen verbeteren en een lopend gesprek kreupel schieten met opmerkingen over het taalgebruik is niet bevorderlijk voor de communicatie. Daarom doe ik het dus maar niet. Niemand houdt van zulke kruisvaarders, denk ik.
De enigen bij wie ik het terecht zou vinden ze te verbeteren en in hun taalgebruik op te voeden zijn mijn voorlopig ongeboren kinderen. Zij zullen dan ook wel strontziek van hun vader worden en ik heb eigenlijk nu al medelijden met ze, maar ik ben toch van mening dat correct taalgebruik zinnig en noodzakelijk is. Dat kan dan maar beter zo vroeg mogelijk worden bijgebracht (en het is typisch iets wat je moet worden bijgebracht). Ik neem me wel altijd voor het zo vriendelijk en gemoedelijk mogelijk aan te pakken. Maar mijn opvoedkundige vaardigheden hebben nog even de tijd om te rijpen.
[Dit bericht is gewijzigd door JayBee (Datum 17 Oktober 1999).]
7
Het gaat er toch om dat BEGREPEN wordt wat d'r staat.
(Gaat deze topic gelijk weer een bbetje over BB)
quote:
De enigen bij wie ik het terecht zou vinden ze te verbeteren en in hun taalgebruik op te voeden zijn mijn voorlopig ongeboren kinderen. Zij zullen dan ook wel strontziek van hun vader worden en ik heb eigenlijk nu al medelijden met ze, maar ik ben toch van mening dat correct taalgebruik zinnig en noodzakelijk is.
Waarom vergeten mensen toch zo snel hoe het er op school aan toe gaat ?
Waarom zijn er nog steeds ouders die hun kind Eugene of Archibald noemen ?
Allemaal dingen die je kind al bij voorbaat tot pispaal van de klas veroordelen.
Maar is het nou bullshit dat ik mijn kinderen correct taalgebruik wil aanleren of dat ik correct taalgebruik zo op prijs stel? Is het bullshit dat ik in deze topic, die daar toch ruimte voor biedt, mijn mening over gezeik over taalfouten?
Ik mag dan misschien wel even de dyslectischen onder ons enigszins vergeten zijn in mijn eerdere post, excuses aan hen ... zijn het er trouwens veel? Maar 'wat een bullshit allemaal' vind ik het niet waard.
quote:
op 10-17-1999 om 08:36 PM schreef Danny het volgende:
ach, iedereen moet gewoon anderen in hun waarde laten. Jij hecht veel waarde aan correct taalgebruik. Mooi, dan gebruik je dat.
quote:
Een ander boeit correct taalgebruik totaal niet. Mooi, die lult gewoon zoals hij dat zelf wil.
En als iedereen dat nou gewoon van elkaar accepteert en elkaar neemt zoals ze zijn dan is alles opgelost.
Ik dank u allen voor uw aandacht
[Dit bericht is gewijzigd door JayBee (Datum 17 Oktober 1999).]
Ga maar na wat er op dit moment allemaal in de wereld gebeurd:
- Lagen Bart en Sabine echt te krikken?
- Wat zei Willem nu over die spleet?
- Waarom kan Ruud niet dansen en Mona niet zingen?
- Hoeveel mensen zitten er nu eigenlijk in dat huis?
Zie daar genoeg vraagstukken die de mensheid bezig houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |