abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52277069
Hallo, hopelijk bestaat er nog geen topic zoals dit en hoort dit niet thuis in "Cultuur & Historie"

Ik ben op zoek naar films over historische gebeurtenissen, maar dan niet echt WOII films en zo, maar eerder over films die het als een kader gebruiken.

Even een aantal voorbeelden van wat ik bedoel :

Under the Stars De film opent met het hoofdpersonage dat als jongen de invasie meemaakt in 1974 door de Turken op Cyprus, en gered wordt door een vriend van zijn familie.

The Syrian Bride Speelt zich af in de Golanhoogten in de dagen rond de dood van president Assad in Syrië en de overname door zijn zoon.

September 11 Vrij duidelijk. Elf filmpjes.

Goodbye Lenin! (2003)Duitse film die zich afspeelt tijdens en na de val van de Berlijnse muur.

Turtles can fly (2004) : Iraanse film over het leven i n een Koerdisch dorp in Irak in de dagen net voor en na de invasie in 2003.

Hopelijk kunnen jullie mee nog een paar tips geven?
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 03:36:35 #2
186636 konijntjebluf
ze gokken als konijnen man
pi_52277179
life is a miracle (balkan oorlog)
Hong gao liang (1987) (rode korenveld, japanse bezetting)
Kukushka (2002) (the cuckoo, w.o.2)
25th hour (spike lee film) september 11, war on terrorism.
konijntjebluf is de laatste tijd niet zo blij. Konijntjebluf heeft er zelfs even serieus over nagedacht om al zijn collega's om zeep te brengen met kogels. Maar konijntjebluf is zelfs daarvoor te gevoelig.
pi_52292058
Ik kon er toch nog een paar vinden:

Une giornata particolare Over een vrouw in Rome in de jaren dertig die thuisblijft terwijl Hitler op bezoek is in de stad, en haar ontmoeting met een van de weinige andere mensen die niet naar de Führer is gaan kijken.

Harrison's Flowers Amerikaanse film die het gevecht om Vukovar als achtergrond gebruikt.
Waarschijnlijk was ik deze onbewust opzettelijk vergeten. Echt geen aanrader, ik snap niet waar de awards vandaan komen. Helemaal vanuit Amerikaans standpunt bekeken (in het laatste half uur spreekt niemand Kroatisch/Servisch).
pi_52429522
Niemand die nog ideeën heeft?
  donderdag 16 augustus 2007 @ 20:25:56 #5
187474 iruub
It is never too late to learn
pi_52432893
The Longest Day n.a.v. de landing in Normandie in 1944.
"A true friend is the greatest of all blessings, and that which we take the least care of all to acquire."
pi_52434233
Een beetje een rare, maar toch :

The Cup (1999) Eerste film uit Bhutan (en één van de weinige) over de invloed van de wereldbeker in 1998 in Frankrijk op het leven in een klooster in dat land.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 22:18:46 #7
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_52435697
Machuca
A City of Sadness
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_52436187
Aurora n.a.v. de ramp in Chernobyl over een meisje dat de ramp van dichtbij meemaakt en hoe ze last heeft van stralingsziekte. (erg indrukwekkend maar heel moeilijk om te vinden buiten Oekraine en Rusland)
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:10:55 #9
114460 Muzzie
Klein zijn lijkt me reuzefijn
pi_52437272
The Unbearable Lightness of Being

over de Russische inval in Praag.
Mens sana in corpore sano
pi_52438167
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:10 schreef Muzzie het volgende:
The Unbearable Lightness of Being

over de Russische inval in Praag.
Die was ik even vergeten. Ik heb daar op school een aantal fragmenten uit gezien, maar ik was een beetje teleurgesteld dat die in het Engels was. Maar goed, toch ooit eens moeite voor doen.

Die Aurora en die film over Taiwan zien er interessant uit, maar ik vrees inderdaad dat ik ze niet zo snel zal vinden. Waarom is het zo moeilijk om hier aan "foreign films" te komen.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:40:06 #11
114460 Muzzie
Klein zijn lijkt me reuzefijn
pi_52464147
Net uit op DVD, en al in de aanbieding gezien:

Bobby
Mens sana in corpore sano
pi_55692798
Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii
Film over het Roemenië van 1989, net voor en tijdens de val van Ceaucescu.
Inbegrepen zijn de bekende beelden van Ceaucescu die door een menigte openlijk uitgejouwd wordt.

En bij deze ook een bump.
pi_55699068
Soy Cuba.

http://www.moviemeter.nl/film/5246

De mooiste camerabeweging die ik ooit gezien heb.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')