Geef eens een link ofzo? Want ik zie geen "gedetailleerd artikel".quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:49 schreef wyccie het volgende:
[..]
Hiernaartoe: Paradox in het kort.
En klik daarna door naar het gedetaileerde artikel.
Nee, hoezo? Het klopt toch niet?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:53 schreef Supersheep het volgende:
Wyccie, heb je teveel op?
Waar rook is is vuurquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:57 schreef wyccie het volgende:
Stel ik een serieuze vraag over iets taalkundigs, word ik gelijk voor zuiplap uitgemaakt.
Meestal moet ik in de kroeg zitten voodat iemand me zuiplap noemdquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:57 schreef wyccie het volgende:
Stel ik een serieuze vraag over iets taalkundigs, word ik gelijk voor zuiplap uitgemaakt.
Maar de eerste link je die geeft gaat over een stijlfiguur.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:53 schreef wyccie het volgende:
Dat uitgebreider artikel onder de tekst. Paradox in het blauw.
Ik wil dus zeggen dat de uitleg in het korte artikel helemaal niet klopt. Of zou het een grap zijn, dat de twee artikelen elkaar tegenspreken?
quote:
heb je een geheel alcoholloos bestaan?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:59 schreef wyccie het volgende:
En ik drink niet eens.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:59 schreef Nembrionic het volgende:
Maar de eerste link je die geeft gaat over een stijlfiguur.
Nee..ik zie net dat schijnbaar juist NIET betekent "werkelijk".quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:01 schreef wyccie het volgende:
[..]
![]()
Ik wist niet dat daar verschil tussen zit. Dus als stijlfiguur is het juist het omgekeerde van wat ik geleerd heb.
Te veel gedronken, zeker.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:05 schreef Supersheep het volgende:
Ik was slim aan het typen maar nu ben ik de weg kwijt
Dat heb je alleen met een logica-paradox. Bij een stijlfiguur-paradox is dat inderdaad omgekeerd wat wyccie dus goed had. (het klinkt goed als je het opleest maar zodra je gaat denken kom je er achter dat het juist niet klopt.)quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:06 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee..ik zie net dat schijnbaar juist NIET betekent "werkelijk".
schijn·baar (bn.)
1 slechts in schijn het genoemde karakter dragend => naar het schijnt, ogenschijnlijk; <=> werkelijk
Dus...als wij geleerd hebben: schijnbare tegenstrijdigheid.
Dan hebben we het goed geleerd
Er LIJKT een tegenstrijdigheid te zien maar die is er eigenlijk helemaal niet. Dat DENKEN we vanwege een redenatiefout.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:09 schreef wyccie het volgende:
Volgens mij klopt het niet.
Wat wij leerden: schijnbare tegenstrijdigheid= lijkt een tegenstrijdigheid, maar is het niet. Maar het artikel over de stijlfiguur zegt dat het logisch lijkt, maar het niet is (dus wel tegenstrijdig).
Maaaaaaar...webster geeft het volgende:quote:84 In de eerste plaats zou ik misschien kunnen uitleggen wat een paradox is. In het Webster woordenboek staat dat een paradox betekent "iets wat ongelofelijk is, maar waar." Dat is een paradox. Iets dat zo goed als volkomen ondenkbaar is, het zou niet zo kùnnen zijn, maar toch is het zo, dat is een paradox. Nu wil ik gedurende een paar ogenblikken stilstaan bij deze woorden, een paradox.
Lees vooral 2. Die is interessant. Het kan dus allebei.quote:1 : a tenet contrary to received opinion
2 a : a statement that is seemingly contradictory or opposed to common sense and yet is perhaps true b : a self-contradictory statement that at first seems true c : an argument that apparently derives self-contradictory conclusions by valid deduction from acceptable premises
3 : one (as a person, situation, or action) having seemingly contradictory qualities or phases
jaquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:14 schreef Supersheep het volgende:
Figure of speech dat is gewoon figuurlijk gesproken toch?
Nee, want mijn beredenering gaat niet op voor 'Deze zin is onwaar.' die onder Paradox (stijlfiguur) staat.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:13 schreef wyccie het volgende:
Sheep, je bent slim!
Die valt onder de semantische paradoxquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:15 schreef Supersheep het volgende:
[..]
Nee, want mijn beredenering gaat niet op voor 'Deze zin is onwaar.' die onder Paradox (stijlfiguur) staat.
Ahja..dus het is gewoon weer één of andere mongloide Belg die aan het vertalen is geslagenquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:16 schreef Supersheep het volgende:
[..]
stijlfiguur is Figure of speech en andersom in wiki
Groot gelijkquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:14 schreef TradeMarkie het volgende:
ik ga slapen, dit ontstijgt mijn nivo op dit tijdstip
Volgens mij is die zin niet eens een paradox?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:15 schreef Supersheep het volgende:
[..]
Nee, want mijn beredenering gaat niet op voor 'Deze zin is onwaar.' die onder Paradox (stijlfiguur) staat.
oh, dat zie ik nu pasquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:16 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Die valt onder de semantische paradox![]()
quote:
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 01:57 schreef wyccie het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |