abonnement Unibet Coolblue
pi_52264277
Ik raad de weg kwijt m.b.t de dataverstuur methodes op de Telefoon.

Vroeger had je dus wap wat heel plat en grof was en wat inmiddels achterhaal is, en toen kwam I-Mode wat kleurrijk was, en nu??

Ik heb net de knoop doorgehakt om ook maar eens te kunnen internetten op mijn telefoon, en met SPOT naar 500 de Instellingen laten versturen naar mijn Nokia 6021 en voila ik kan het internet op

Maar ik vraga me af... Is dit nou WAP. Of is dit nou WAP + GPRS, of heet het geen WAP meer? Want ik zag een simpele pagina met een kleur logo met Telfort?

Kan iemand mij even bijbrengen m.b..t wat het nou precies is?
Ikmag dan wel GSM boy zijn, maar dat betekent niet dat ik ALLES van GSM's weet.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:25:41 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_52264351
WAP was een oud protocol om sites te maken specifiek voor mobieltjes, het is zo goed als dood. Er zijn nog wel WAP-sites, en je telefoon kan het nog wel aan, maar er wordt bijna niks meer mee gedaan.

Imode is een versimpelde versie van HTML. In Japan heel succesvol geworden, hier niet echt.

GPRS is een techniek om data te versturen over het GSM-netwerk. Wat je ook wel eens ziet is dat je echt inbelt bij een provider (zoals met een telefoonmodem). UMTS is de opvolger van GPRS en een stuk sneller.

Als je nu mobiel websites bekijkt, bekijk je ze gewoon in HTML net als op je desktopcompu, en de data wordt verstuurd via GPRS.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_52264402
Maar aan welke standaar van HTML moeten de sites dan voldoen die ik via GPRS bekijk? En als je nog WAP gebruiktte betaalde je zeker nog per minuut oid (het inbellen) met GPRS zie ik gewoon: Even wachten.... en plop na 20 sec. zie ik de Telfort pagina.

maar als ik aan het GPRS-sen ben, en ik laat een pagina een hele tijd open staan. Kost dit mij dan ook geld? Of puur per download van een page?
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:33:08 #4
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_52264517
WAP en i-mode zijn protocollen welke op een (vreemde) netwerk laag draaien om communicatie mogelijk te maken (lees het een beetje als UDP/TCP over IP waarbij IP dan net geen IP is).

Tegenwoordige dingen zoals GPRS en UMTS kunnen native IP als netwerklaag gebruiken en daar dus gewoon weer IP + TCP/UDP over draaien...

Ik heb geen idee wat je bedoelt met en met SPOT naar 500 de Instellingen laten versturen dus als je daar misschien wat meer over weet te vertellen kan ik je vertellen wat het doet
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_52264586
Als ik per SMS dus SPOT naar 500 SMS met Telfort krijg ik de Internet Instellingen toegestuurd...

En wou even weten of dit internetten dan ermee nou om WAP gaat of GPRS, maar dat was al beantwoord..

En kost GPRS wat ik dus deed niks per min. of sec.? En alleen per download?
pi_52264614
GPRS kost geld per KB.
We'll keep on whispering our mantras.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:37:29 #7
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_52264621
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 18:28 schreef GSMboy het volgende:
Maar aan welke standaar van HTML moeten de sites dan voldoen die ik via GPRS bekijk?
Geen, GPRS is de datalink laag, en die heeft niets met HTML te maken.

Of jouw telefoon de laag 7 data normaal kan interpreteren is wat anders....
quote:
maar als ik aan het GPRS-sen ben, en ik laat een pagina een hele tijd open staan. Kost dit mij dan ook geld? Of puur per download van een page?
Het is per data die verstuurd wordt. Dus het downloaden van een statische pagina kost je 1 keer wat. Dingen als AJAX welke onderwater data blijven ophalen om je pagina up-to-date te houden enzo (gmail, etc.) die downloaden de pagina een keer, en blijven daarna checken of er iets veranderd is, en elke check is data en zal je uiteindelijk geld kosten...
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:38:27 #8
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_52264644
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 18:35 schreef GSMboy het volgende:


En kost GPRS wat ik dus deed niks per min. of sec.? En alleen per download?
GPRS wordt, voor zover ik weet, alleen per byte (of welke datahoeveelheid dan ook) afgerekend...
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:51:49 #10
145212 PainDivine
(( (o_)(_o) ))
pi_52269720
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 18:28 schreef GSMboy het volgende:
Maar aan welke standaar van HTML moeten de sites dan voldoen die ik via GPRS bekijk? En als je nog WAP gebruiktte betaalde je zeker nog per minuut oid (het inbellen) met GPRS zie ik gewoon: Even wachten.... en plop na 20 sec. zie ik de Telfort pagina.

maar als ik aan het GPRS-sen ben, en ik laat een pagina een hele tijd open staan. Kost dit mij dan ook geld? Of puur per download van een page?
xhtml
The day Microsoft makes something that doesn't suck is the day they make a vacuum cleaner.
pi_52271697
het zit zo: allen zijn veel te duur

slotje.
pi_52273665
Ik heb via t-mobile "web 'n walk". Dat is een gprs-abbo voor onbeperkt internet voor 10 euro per maand. Ik heb een abbo voor 2 jaar. het eerste jaar 5 euro per maand en tweede jaar 10 euro per maand. GPRS heeft geen landelijke dekking maar de "Web 'n Walk" abbo's van T-Mobile maken gebruik van het landelijk dekkende umts-netwerk. De snelheid wordt alleen afgeknepen tot wat je had aan snelheid van je gprs. Ik kan zelfs in de auto internetpagina's oproepen. Tis langzaam internet als je het vergelijkt met wat we thuis hebben, maar vaak toch wel handig als je even wat op wil zoeken of even contact wil hebben via msn met thuis.

* WAP...bestaat dat nog?
* Imode gaat KPN binnenkort mee stoppen. Het is niet populair geworden omdat het te duur is.
http://www.webwereld.nl/a(...)ikkeling-i-mode.html

* gprs zonder abbo is onwijs duur omdat je per kb dataverkeer betaald. Zou ik niet doen.
pi_52280282
Als je fanatiek gaat downloaden... ja dan wordt het wel duur. Maar een telefoonummertje opzoeken oid?
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:39:04 #14
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_52281379
Als je geen appart data abonnement hebt (zoals Mirre hierboven beschrijft) dan is dat meestal niet echt goedkoop. Ja betaalt dan per Kb wat er over de lijn gaat iets van 1 cent (¤10,- per MB). Het ligt dus aan de site waar je je telefoonnummer opzoekt hoeveel dat geintje je gaat kosten, maar 200Kb heb je zó bij elkaar gesurft.

Als je alleen een telefoonnummer op wil zoeken dan is 1888 bellen meestal goedkoper.
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
pi_52287054
en dan heb je ook nog GSM ipv GPRS.
Dit is ook zelfde betreft functionaliteit, alleen gaat GPRS per Kb en bij GSM bel je in op een nummer.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_52287237
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 18:28 schreef GSMboy het volgende:
Maar aan welke standaar van HTML moeten de sites dan voldoen die ik via GPRS bekijk? En als je nog WAP gebruiktte betaalde je zeker nog per minuut oid (het inbellen) met GPRS zie ik gewoon: Even wachten.... en plop na 20 sec. zie ik de Telfort pagina.

maar als ik aan het GPRS-sen ben, en ik laat een pagina een hele tijd open staan. Kost dit mij dan ook geld? Of puur per download van een page?
De meeste telefoon browsers ondersteunen gewone HTML, maar gebruiken i.p.v. een 'screen' stylesheet een 'handheld' stylesheet als deze aanwezig is. Zo kan dezelfde HTML code beter op het kleine scherm van je telefoon worden weergegeven. Een voorbeeld van een site die deze methode gebruikt is Wikipedia.

Andere sites detecteren aan de hand van de identificatie van je browser dat het om een telefoon gaat en sturen je door naar een speciale simpelere site. Een voorbeeld van een site die dit doet is Hyves.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')