quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 16:23 schreef Computerleek het volgende:[..]
Hoe kijk je dan tegen de berichtgeving over hangjongeren aan? Er is geen positief bericht over hangjongeren te vinden. Alleen maar criminaliteit en overlast. Gemeentes tobben ermee en weten neit wat ze er mee aan moeten. Hangjongeren geven zelf altijd aan dat zij geen overlast veroorzaken, maar ondertussen loopt het de spuigaten uit.
"Hangjongeren" is een term waarmee indirect al negativiteit geimpliceerd wordt. Als een groep 'hangjongeren' een bejaardetehuis gaat helpen of whatever, komt dat in het nieuws als "jeugd helpt ouderen" en niet als "hangjongeren helpen ouderen", ookal zouden deze jongeren elke dag op straat te vinden zijn.
quote:
Om nog even op dat blowen terug te komen. Je ouders vonden het niet goed dat je thuis aan het blowen was, wat ik me goed kan voorstellen. Accepteerden ze zowiezo wel dat je buiten aan het blowen was?
Eeh, accepteren is denk ik een groot woord, het viel zeg maar onder m'n ouders' gedoogbeleid. Ze hadden het uiteraard liever niet, maar ze stonden het wel toe. Ze wisten dat als ze het keer op keer zouden verbieden, het toch niet zou helpen, en ik waarschijnlijk alleen maar meer ging blowen (was toen een jaar of 16..)
quote:
Ben je het er wel mee eens dat dan in ieder geval een deel van de hangjongeren grote overlast veroorzaakt?
Daar ben ik het zeer zeker mee eens. Ik leef in een dorp, waar bijna elke groep hangjongeren elkaar kent. Maar als je in de randstad gaat kijken leeft ieder voor zich, en daar is het probleem gewoon 100, zo niet, 1000 keer zo groot, met de nodige portie criminaliteit.
Maar hier in 'ons dorp' zie je ook wel het verschil, tussen jongeren die gewoon buiten zitten met een stel vrienden, wat voetballen, muziek luisteren, misschien een jointje roken.. En groepjes jongeren die voortdurend door het centrum lopen, roepen naar iedereen van alles, fluiten vrouwen na, schoppen hier en daar een prullenbak om.
De eerste groep jongeren daar heb je absoluut geen last van (als ze zelf met rust gelaten worden), de tweede groep is wat je meer in de randstad e.d. ziet, waarvan ik ook zeker wel begrijp dat mensen daar een teringhekel aan hebben.
Waar het mij eigenlijk om ging toen ik reageerde, is dat niet alle 'hangjongeren' over één kam geschoren moeten worden. Maar aangezien we nog steeds leven in Nederland, moet er uiteraard weer een hokje hier en daar verzonnen worden, en hangjongeren krijgen nu net zo veel vooroordelen over zich heen als Amerikanen, Marokkanen, daklozen, Polen, en bejaarden. Het is een kleine groep die het voor de rest verpest, en in de grote stad is dat maal 10.