abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 augustus 2007 @ 11:47:06 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52192921
Indien je een eigen bijdrage betaald voor je auto kan je dit normaal gebruiken als extra aftrekpost. Dat gebeurd tegenwoordig zelfs helemaal automatisch, maar hoe zit het met het volgende:

Het bleek aan het begin van dit jaar dat volgens de leasemaatschappij dat ik geen rechten meer had op winterbanden aangezien ik er al teveel had opgereden. In mijn ogen niet terecht, maar dat terzijde. Ik kreeg de optie om extra winterbanden in het contract opnemen. Dat zou mijn 7,50 per maand gaan kosten. Daarbij moest ik ook nog een bedrag betalen vanaf een bepaalde looptijd. Uitgerekend zou het mijn iets van 300 euro gaan kosten voor de gehele looptijd.

Dit zou fiscaal aftrekbaar zijn. Ik wist alleen dat ik deze auto nog maar 1 jaar zou rijden en het daarom alleen maar extra duur zou zijn. Ik heb daarop winterbanden gehuurd voor de wintersport voor een bedrag van 159 euro.

Kan ik dit bedrag van 159 euro nu aftrekken van de belasting? Normaliter als ik het had meegenomen had in het contract zou het automatisch gebeurd zijn. Nu zijn het ook kosten die ik maak voor prive gebruik van de auto. Natuurlijk kan je zulke situaties niet terugvinden bij de belastingdienst.

Ik zou het ook goed kunnen begrijpen als het niet mogelijk zou zjin aangezien iedereen anders zijn stereo gaat opgeven aangezien dat ook voor privegebruik is.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_52195432
Het principe zou wat mij betreft nog te verdedigen zijn. De vraag is, hoe ga je dit verrekenen. Bijtelling leaseauto is geen onderdeel meer van de aangifte inkomstenbelasting. Dit uiteraard sinds de bijtelling door de werkgever verwerkt dient te worden. Dus als jij dit bedrag in overleg met werkgever en/of leasemaatschappij als eigen bijdrage laat beschouwen, moeten zij het in de administratie meenemen.
Cos I got too much life
Running through my veins
Going to waste
pi_52195874
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:14 schreef Facilitator het volgende:Bijtelling leaseauto is geen onderdeel meer van de aangifte inkomstenbelasting.
Dan vraag ik me toch af waarom ik bij m'n belastingaangifte over 2006 gegevens over m'n leaseauto heb moeten opgeven

Wat er per 1-1-2006 is veranderd is dat de bijtelling privegebruik leaseauto al in de loonbelasting wordt meegenomen (dus inderdaad door de werkgever al ingehouden wordt). Loonbelasting is niets anders dan een voorheffing op de inkomstenbelasting.

Maar goed, on-topic: Die bijdrage privegebruik die je aan je werkgever betaalt heeft wat de belastingdienst betreft niets met die winterbanden te maken. Volgens mij wordt de term bijdrage privegebruik zelfs vaak misbruikt als het eigenlijk een bijdrage betreft wegens overschrijding van het normbedrag voor de lease.

Ik denk dat je die E159 eerder kunt vergelijken met brandstofkosten voor diezelfde wintersport. Die mag je ook niet van de belasting aftrekken (hooguit kun je die, afhankelijk van je leasecontract, declareren bij de leasemaatschappij)
pi_52195951
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:30 schreef anboni het volgende:
Dan vraag ik me toch af waarom ik bij m'n belastingaangifte over 2006 gegevens over m'n leaseauto heb moeten opgeven
Dan vraag ik me af waar jij dat hebt ingevuld. Ik ben de hele vraag in het aangifteprogramma niet meer tegengekomen....
Cos I got too much life
Running through my veins
Going to waste
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:39:12 #5
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52196116
Als ik het zou kunnen invullen had ik het ook wel gedaan, maar zoals Facilitator ook al aangeeft is dat al niet meer mogelijk. De beste optie zou dus zijn om dit direct met de leasemaatschappij of mijn werkgever te regelen. De eerste optie zou niet gaan werken, want die hebben het op een andere manier aangeboden. Kijken of mijn werkgever nog wat kan betekenen.
pi_52196361
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:33 schreef Facilitator het volgende:

[..]

Dan vraag ik me af waar jij dat hebt ingevuld. Ik ben de hele vraag in het aangifteprogramma niet meer tegengekomen....
Hmm.. je hebt gelijk, blijkbaar zat ik nog met eerdere aangiftes in m'n hoofd Maar goed, dat verandert niet zoveel aan het LB/IB verhaal, die bijtelling is dan op je jaaropgaaf bij je brutoloon inbegrepen.
pi_52196416
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:39 schreef WaSTeiL het volgende:
Als ik het zou kunnen invullen had ik het ook wel gedaan, maar zoals Facilitator ook al aangeeft is dat al niet meer mogelijk. De beste optie zou dus zijn om dit direct met de leasemaatschappij of mijn werkgever te regelen. De eerste optie zou niet gaan werken, want die hebben het op een andere manier aangeboden. Kijken of mijn werkgever nog wat kan betekenen.
Ik weet niet of je nog onkostenvergoeding krijgt. Ik wel, dus als ik het mijn werkgever zou vragen weet ik het antwoord al Overigens moet je voor de fiscus die onkostenvergoeding kunnen verantwoorden (of eigenlijk: je werkgever is verplicht om voor 3 maanden per jaar jouw verantwoording voor die onkostenvergoeding in het dossier te hebben). Wellicht kun je deze E159 mooi daarvoor gebruiken
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:54:19 #8
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52196600
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:48 schreef anboni het volgende:

[..]

Ik weet niet of je nog onkostenvergoeding krijgt. Ik wel, dus als ik het mijn werkgever zou vragen weet ik het antwoord al Overigens moet je voor de fiscus die onkostenvergoeding kunnen verantwoorden (of eigenlijk: je werkgever is verplicht om voor 3 maanden per jaar jouw verantwoording voor die onkostenvergoeding in het dossier te hebben). Wellicht kun je deze E159 mooi daarvoor gebruiken
ik heb een netto onkostenvergoeding van 115 euro per maand, maar daar kom je redelijk makkelijk aan als we dit moeten verantwoorden. Beter gezegd: paar jaar geleden hebben we zo'n controle gehad van de belastingdienst. Onder een onkostenvergoeding valt heel veel, zelfs je eten en snoep onderweg naar een klant toe en het eten bij de klant zelf, je auto wassen, een stratenboek (elke maand heb je er wel 1 nodig ), etc etc...
N.a.v. die controle mocht het zelfs nog omhoog van de belastingdienst.

Ik denk dat ik maar gewoon akkoord had moeten gaan met het direct via de leasemaatschappij te regelen. Onee, dan had het me uiteindelijk hetzelfde gekost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')