Na de eerdere delen van ergernissen voor de spitsreiziger nu een speciale vakantie editie, vooral bij ons in 020 heeft dit weer een geheel eigen karakter.
Waar je de rest van het jaar struikelt over plattelandsmeisjes en boerenjongens die denken dat een studie in de grote stad ze meer aanzien zal geven in de provincie, zijn het in de vakantietijd voornamelijk toeristen en dagjesmensen die de weg kwijt zijn.
Met toeristen bedoel ik niet de wiet etenden en paddo rokende engelsen, die liggen in de ochtendspits hun roes uit te slapen, en tijdens de avondspits bevolken ze de coffeeshops en de ierse pubs van de hoofdstad. Het zijn de gezinnetjes, al dan niet met kinderen en de jonge stelletjes die de dagelijkse spitsreiziger het leven zuur maken.
Vroeg op is hun motto, want je kan op een dag best zes musea bezoeken, vier rondvaarten maken en op de wallen de plaatselijke cultuur opsnuiven. Dus als je op Amsterdam CS aankomt vanaf Schiphol of Hoek van Holland dan begin je met onderaan de overvolle roltrap stil te staan voor een blik op je stadsplattegrond. Vervolgens drentel je van links naar rechts en weer terug door de mensenmassa die onderweg is om hun tram of bus te halen, bij voorkeur met je hutkoffer op wieltjes. En vooral te pas en te onpas stilstaan met open mond omdat je iets ziet wat in je eigen land niet voorkomt.
Als je naar een hotel wilt, ga lopen of neem een taxi, probeer niet je gezin met kinderwagen en zes koffers in een volle tram te proppen. Als de tramconducteur op toenemend geiriteerde toon omroept dat je weg moet bij de deuren omdat ze anders niet dichtgaan is dat inderdaad voor
jou bedoeld, dus ga niet schaapachtig om je heen staan kijken terwijl je iedereen tien minuten vertraging bezorgd. Niet iedereen is een wandelend stratenboek, we weten niet uit ons hoofd waar de pietjepukgracht is, dus vraag dat niet als je ziet dat we haast hebben. Als je stil gaat staan om in je lonely planet te kijken, doe even een stap opzij uit de stroom met kantoor en winkelslaven, die weten namelijk wel waar ze heen gaan.
We hebben ook een nieuw fenomeen, bedeltoerisme, en dan bedoel ik niet de engelstalige straatartiest die nog wat kunstjes vertoont voor een kleine fooi of de armoedige backpack studenten die een peuk komen bietsen. Die twee groepen snap ik nog, als je jong bent en je wilt wat van de wereld zien moet je creatief zijn.
Ik bedoel echte zwervers, met kapotte gympen, vuilsnisbakschuimers, asbakvreters, die op tamelijk agressieve wijze komen zeuren om change, in alle talen behalve nederlands, rot toch op, ga lekker in je eigen land lopen bedelen gek.
Een ander zomer drama is de flip-flop, kent u ze? Vroeger noemden we dat strandslippers. Nou vind ik het bij de categorie kleine meisjes nog wel wat hebben, met mooi gelakte gepedicuurde teennageltjes en schattige voetjes. Het merendeel van de vrouwen komt er trouwens niet mee weg, scheve tenen, jubeltenen, hele lange tenen, vrouwen met in verhouding hele grote voeten (verbazend veel nog), loop er vooral nog bij als Katrien Duck (bij voorkeur net naast je slippers) en je hebt een aardig idee hoe je overkomt (en ja, mannen zien dat). Over mannen gesproken, helaas is de flip-flop rage ook over geslagen op een bepaald type van dit geslacht, en dan bedoel ik niet de incidentele homo of metro man die z’n voeten goed verzogt. Het zijn voornamelijk eenheidsworstmannen die net doen alsof ze geld hebben, ze zien er allemaal hetzelfde uit, te lang vettig haar, dure merkzonnebril, roze polo, en dan de driekwartbroek. De voeten die de hele winter in van Bommels en tannisschoenen schimmel op hebben gedaan mogen nu de buitenlucht in, inclusief de kalknagels, grote plukken haar en korstjes tussen de tenen. Tel daar bij op dat zweetvoeten ook stinken in flipflops, en u begrijpt dat het uiterst aangenaam is om drie van dit soort figuren in je vierzitter in de trein te hebben.
Klacht:
Toeristen in de spits
![]()
Mannen op flip-flops
![]()
Talpa
Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.