abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52138009
Kan iemand mij advies geven in de volgende situatie:

Werknemer deelte mondeling aan werkgever mee dat hij ontslag wil nemen.
Werknemer geeft die dag erop in een schriftelijke brief aan dat hij ontslag neemt per datum x.
Vervolgens deelte werknemer een aantal dagen later mondeling mee dat dit alles in een opwelling was en dat hij nog wel graag wil blijven werken.

Is dit ontslag nu rechtsgeldig. Of doordat werknemer aangeeft dat dit in een opwelling was, dat dit niet door gaat.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:10:43 #2
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_52138044
hangt van humeur werkgever af denk ik
pi_52138068
Ik geloof dat de werkgever de werknemer sowieso bedenktijd moet geven ivm het niet krijgen van WW en dergelijk. Maar als je de dag erna de boel nog een keer bevestigd per brief is het niet echt een opwelling meer natuurlijk

Ik denk dat het ontslag in overleg wel te vernietigen valt, maar als de werkgever daar geen zin in heeft heeft de werknemer wel een probleem
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:12:01 #4
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52138078
Denk je dat ze je nog willen hebben met je wispelturige gedrag?
pi_52138126
Voor de duidelijk. Ik ben hier de werkgever en wil de werknemer liever niet terug nemen. Dit ivm de voorgeschiedenis die hieraan vooraf ging.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:15:10 #6
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_52138161
hehe domme actie van de werknemer
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:16:55 #7
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_52138217
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:13 schreef brainol het volgende:
Voor de duidelijk. Ik ben hier de werkgever en wil de werknemer liever niet terug nemen. Dit ivm de voorgeschiedenis die hieraan vooraf ging.
Misschien moet je even met de afdeling juridische zaken bellen

Maar je hebt het zwart op wit (met handtekening neem ik aan), lijkt mij niet dat de werknemer nog veel kan...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:22:15 #8
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_52138371
ontslag is volgens de wet onomkeerbaar en onintrekbaar.

Als werkgever heb je een onderzoeksplicht naar of de opzegging echt gewild is door de werknemer. Als de WN een brief stuurt, meteen na het mondeling hoeft dat niet af te doen aan een eventuele opwelling.

Het feit dat er een paar dagen (werkdagen?) tussen zit lijkt mij voldoende grond om de opzegging als definitief te beschouwen.
[_] <- Sign here
pi_52138395
"Ondubbelzinnig en duidelijk
De werkgever mag niet te snel aannemen dat een werknemer ontslag wil nemen. De werkgever moet eerst onderzoeken of de werknemer daadwerkelijk de arbeidsovereenkomst wil opzeggen. Ontslag heeft namelijk doorgaans ingrijpende gevolgen voor de werknemer. Voor een geldig ontslag is een ondubbelzinnige en duidelijke wilsuiting is van de werknemer nodig, die gericht is op de definitieve beëindiging van het dienstverband. "

bron:
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_52138413
Ik heb het inderdaad zwart op wit staan.
Maar ik meen gehoord te hebben dat als een werknemer in een opwelling ontslag is, dit nog terug te draaien is. Nu is het inderdaad te betwijfelen of dit in een opwelling is gebeurd daar het ook schriftelijk is geweest.

Even ter verduidelijking.

Werknemer liep hier 2 maanden geleden al mee. Gaf aan dat hij op dat moment bezig was met 2 sollicitaties, maar gaf nog niet aan dat hij ontslag wilde nemen. Hij ging op vakantie en toen hij terug kwam deelde hij zijn ontslag mondeling mede en de dag erop schriftelijk. 4 werkdagen nadat hij het mondeling had medegedeeld, gaf hij aan dat dit in een opwelling gebeurde en graag wilde blijven werken.

is het dan reeel te noemen dat dit nog een opwelling is.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:24:10 #11
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_52138445
inderdaad, dat het schriftelijk 'al' bevestigd is zou erop duiden dat werknemer het zeker weet.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:26:41 #12
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52138505
Lastig.
Valt dit redelijkerwijs onder 'opwelling' of niet. Ik denk het eigenlijk wel.
Misschien heeft iemand wat vergelijkbare jurisprudentie paraat?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:31:44 #13
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52138641
Hoewel, ik denk dat jij sterk staat.

Alle bronnen die ik vind gaan over opwellingen vanwege oplopende emoties. Als de werknemer iets roept van 'bekijk het maar ik ben weg' dan mag je dat niet zomaar opvatten als ontslag nemen. in jouw geval heeft de werknemer letterlijk de woorden 'ontslag nemen' in de mond genomen én nog een brief stuurt met opzegging. Dit lijkt mij een 'ondubbelzinnige en duidelijke wilsuiting van de werknemer'.

Ondubbelzinnig en duidelijk
De werkgever mag niet te snel aannemen dat een werknemer ontslag wil nemen. De werkgever moet eerst onderzoeken of de werknemer daadwerkelijk de arbeidsovereenkomst wil opzeggen. Ontslag heeft namelijk doorgaans ingrijpende gevolgen voor de werknemer. Voor een geldig ontslag is een ondubbelzinnige en duidelijke wilsuiting is van de werknemer nodig, die gericht is op de definitieve beëindiging van het dienstverband.

De rechter stelde vast dat de vrouw de eventuele opzegging in een geëmotioneerde toestand had gedaan en dat zij de opzegging betwiste. Bovendien had de werkgever niet goed gecontroleerd of de werkneemster echt wilde opzeggen. Gezien de ernstige gevolgen van ontslag had de werkgever haar niet aan de ontslagname mogen houden. De rechter stelde vervolgens de werkneemster in het gelijk en kende haar de gevraagde schadevergoeding toe.

bron
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_52138728
Zeker als de werknemer pas na 4 dagen besluit het toch niet te willen, is het geen opwelling meer volgens mij ... meer een gevalletje: "kut, die andere baan gaat niet door, en ik heb al ontslag genomen "
pi_52138738
Adfundum en _Flash_ bedankt voor de links.
Als ik de info hier bekijk lijkt het mij duidelijk een opzegging die niet in een opwelling is gebeurd. Het gesprek met de werknemer was rustig en helder. De werknemer liep al bijna 2 maanden met deze gedachten rond en heeft pas na 4 werkdagen zijn ontslag willen terug draaien.
Bedankt allemaal voor de reacties.
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:36:31 #16
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_52138785
Wat is de reden dat het ontslag is ingetrokken? Als het komt omdat het nieuwe werk niet doorging is dat misschien een ander verhaal dan dat hij spijt kreeg.
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  maandag 6 augustus 2007 @ 13:37:34 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52138821
In een opwelling is niet na een dag nog bevestigen op papier.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52138941
De reden is dat hij bij het andere werk behoorlijk salaris moest inleveren.
  Licht Ontvlambaar maandag 6 augustus 2007 @ 13:45:36 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_52139044
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:42 schreef brainol het volgende:
De reden is dat hij bij het andere werk behoorlijk salaris moest inleveren.
Dat is dan zijn pech in mijn ogen... Hij heeft mondeling ontslag genomen en de dag erna schriftelijk bevestigd. Genoeg tijd er tussen om zich te bedenken in geval van 'een opwelling'
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_52139200
Volgens mij is zelfs ontslag nemen in een opwelling niet zomaar eenzijdig terug te draaien door te zeggen dat je er spijt van hebt.
Ontslag is ontslag.

Als de werkgever de werknemer graag wil houden kunnen ze samen overeenkomen om te doen alsof er niets gebeurd is. Er is niemand die ze dwingt om dat ontslag uit te voeren.

Maar als de werkgever dat niet wil is het einde verhaal.
Er is ook geen 'opwellingsuitsluiting' en ook geen bedenktijd.
In dit geval worden werknemers door de wet gezien als handelingsbekwame volwassenen, niet als kinderen die elk moment maar mogen roepen wat ze willen, zonder dat dat ooit gevolgen hoeft te hebben.
Jij (als WG) kunt de WN gewoon laten weten dat jij het ontslag accepteert, dat je de wettelijk voorgeschreven opzegtermijn in acht neemt en dat je zijn vakantie-uren uitbetaalt.
Als je hem niet meer op het werk vertrouwt of daar wilt zien kun je hem ook de rest van de tijd op non-actief zetten en dat ook met zijn vakantietijd verrekenen.
  maandag 6 augustus 2007 @ 15:39:39 #21
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_52141595
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:52 schreef mgerben het volgende:
Volgens mij is zelfs ontslag nemen in een opwelling niet zomaar eenzijdig terug te draaien door te zeggen dat je er spijt van hebt.
Ontslag is ontslag.
Volgens mij is het inderdaad in de praktijk behoorlijk lastig terug te draaien nadat je eenmaal de woorden "ontslag nemen" hebt laten vallen.

Ik heb zelf ook weleens van die momenten gehad (wie niet? ) maar je moet wel blijven nadenken over je daden en uitspraken, dat verwacht je namelijk van je werkgever ook.

TS, ik zou je werknemer er gewoon aan houden. Je hebt een mondelinge toezegging die hij ook nog eens schriftelijk heeft onderbouwd. Over en sluiten en ik hoop dat je met de volgende werknemer meer geluk hebt.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_52141809
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:34 schreef brainol het volgende:
Adfundum en _Flash_ bedankt voor de links.
Als ik de info hier bekijk lijkt het mij duidelijk een opzegging die niet in een opwelling is gebeurd. Het gesprek met de werknemer was rustig en helder. De werknemer liep al bijna 2 maanden met deze gedachten rond en heeft pas na 4 werkdagen zijn ontslag willen terug draaien.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Tja, dan is het nu aan jou om jezelf van je beste (en menselijke) kant te laten zien..
  Licht Ontvlambaar maandag 6 augustus 2007 @ 15:50:26 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_52141868
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 15:47 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Tja, dan is het nu aan jou om jezelf van je beste (en menselijke) kant te laten zien..
Of juist zijn zakelijke kant... een bedrijf is geen filantropische instelling
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 6 augustus 2007 @ 15:53:47 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52141945
quote:

[..]

En dat terwijl de werkgever toch al niet zo een fan van hem was
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 6 augustus 2007 @ 16:03:29 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_52142161
quote:

[..]

Welk deel van 'ik wil hem liever niet terug' was niet duidelijk?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')