abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201029
Eigenlijk ben ik dat BB-gedoe helemaal zat. De hele week moeten de arme bewoners kunstjes opvoeren om "interessante" televisie te maken. Hopelijk wordt het rond het nomineren wat leuker allemaal. Wees eens eerlijk, er gebeurd toch werkelijk niets?

Als een stel aapjes worden de bewoners gedirigeerd: doe dit, doe dat, doe zus en doe zo. En ja hoor, niemand die protesteert of weigert aan deze IQ-loze waanzin mee te doen.

pi_201030
Jelle,
Bianca had de eerste dag zo'n kritische houding, en begon wat vragen te stellen. Dit werd meteen in de kiem gesmoord door haar in de dagboekkamer op het matje te roepen en duidelijk te maken dat haar vragen niet gewenst waren. (ik zou trouwens graag dat tapeje nog 'ns vinden).
Wat je beschrijft is een voorbeeld van Indoctrination Theory 101: geografische opsluiting + onthouding van bepaalde stimuli + gedwongen aanpassing aan vreemden + 24 uurs-video-exposure = een zeer makkelijk hanteerbaar en manipuleerbaar groepje mensen.
Zelfs aan hongerstaking heeft nog niemand gedacht ! Wat werkelijk opgesloten is, zijn niet hun lichamen, maar hun gedachte-veld. En zie, na een paar weekjes al beweegt het zich nog maar binnen zeer enge grenzen. Ze kunnen zelfs al met één van hen ruzie beginnen, als iemand nog een orginele/zelfstandige gedachte heeft, en maken hem/haar boos erop attent : "dat dat 'niet vlgs. de spelregels is, en dus getuigt van een heel verkeerde mentaliteit!"

Voorbeeld: gesprek tussen Ruud, Mona en Sabine in de tuin, vanavond op de 19:30-uitzending.

Voel j'em ?

pi_201031
Krijgen we hier dan de eerste tekenen te zien van de echte Big Brother:

Niet de camera's letten op de mensen, ze bekijken alleen maar. Nu gaan de bewoners, die regels voorgeschreven krijgen, zelf letten op andere bewoners en zorgen dat iedereen zich daaraan houdt, want anders...

Dit is ook precies wat BB inhoudt. De mensen die onder de duim gehouden moeten worden, houden elkaar wel onder de duim.

Nooit gedacht zo'n schoolvoorbeeld nog eens te zien.

pi_201032
En dat Snof, is nu precies de gevaarlijke ontwikkeling om wille van de kijkcyfers. De groep heeft nu na de opstart weken in principe een enorme macht naar de produktie toe. Denk aan het eten b.v. Zij zouden de produktie simpel allerlij zaken kunnen afdwingen als het maar als groep totaal zou gebeuren. Het is zoals Moor beschreven heeft, en dat doet mij vermoeden dat er nog slachtoffers zullen vallen waar we geen weet van hebben.
pi_201033
Een denkbaar scenario wordt gegeven in de film The Matrix:
Er isoleert zich een groep van 'ongehoorzamen' die door hebben dat hun hele gedachtenwereld wordt gemanipuleerd. Deze kan bestaan uit een paar slimmerikken: Karin, Willem, Bianca, en meelopers als Bart (anti-authoritair van aanleg) en Maurice (transparant van aanleg). Hun taak wordt dan, precies de momenten op te merken wanneer BB illegaal (dus contra de spelregels) ingrijpt, en tevens de anderen wakker te maken, teneinde unanimiteit van beslissing/actie te krijgen. Het afzweren van de (kans op de) hoofdprijs zal voor sommigen mogelijk zijn (als de haat naar BB maar groot genoeg wordt) voor anderen niet mogelijk, hetgeen een schisma zal veroorzaken. Dan rest VOO niets anders dan de ongehoorzamen via stemrondes (desnoods met 2 tegelijk) te 'elimineren' om zijn programma nog te redden van investerings-verlies. Maar dit zou al een teken van contra-macht betekenen. Een 2e voorspelbare actie van VOO zou zijn: meer 'kampbeulen' te trainen en ruzies over de spelregels te forceren. Ruud (als potentieel gehoorzame, uit angst) zou dan tot brute kracht moeten worden verleid om zijn 'rebellen' tot de 'orde' terug te brengen.
Maar als de sabotage intelligent genoeg wordt ondernomen, kan zij ook voor de 'gehoorzamen' verborgen blijven, hetgeen 't beeld van een ogenschijnlijk homogene groep in stand houdt: bv. door botweg te ontkennen dat ze aan 't protest begonnen zijn/cq. deelnemen. Een nominatie-ronde zou een goede gelegenheid zijn voor dergelijke sabotage.
pi_201034
Dus eigenlijk kijken we niet naar 8 mensen maar naar een leider (V) en hoe die de informatie brengt.

Dus V speelt een balancerend spelletje. Men weet dat dit vragen op gaat roepen (tot in de 2de kamer toe...al gelang het verloop), maar weet ook al dat de massa zal overwinnen.
Als het puntje bij paaltje komt zal iedereen nl overstag gaan voor camera's en dat soort shit (ondanks al het privacy gelul). Kijk maar om je heen het gebeurt elke dag.
Klein regeltje hier, groot wetje daar, vandalisme helpt mee om wetgevers vrijheid te geven...etc

Over 25 jaar zijn we met zijn alle Ruud, Sabine enzovoort...

We zien dus een Matrix in het klein ('thnx Moor')

For All We Know R The Soapies Watching Us in Another Dimension <P>
pi_201035
Bart anti-authoritair?

Hij heeft notabene 4 jaar in het leger gezeten!!
Als je het daar 4 jaar kan uithouden, ben je dus echt niet anti-authoritair he..
Die anti-authoritaire houding is een pose, een masker.

NB: dit is geen flame tegen legerpersoneel whatsoever. Het is gewoon een feit dat het leger een authoritair systeem gebruikt (om goede redenen: je kan moeilijk een vergadering beleggen als je onder vuur ligt).
Een ander feit is dat om het vol te houden je een dergelijk systeem moet kunnen verdragen. En als iemand 4 jaar dienst heeft gedaan, kan ik niet anders concluderen dat die persoon zich best kon inpassen in een dergelijk systeem.

Bovendien stond iedereen donderdagavond vrolijk dat VOO-kunstje op te voeren: het BB-liedje.

Bianca was nog wel 'rebels' in het begin, maar dat begint weg te druppelen, waarschijnlijk omdat ze meer aansluiting bij de groep heeft gekregen. En afwijkend gedrag wordt gauw gecorrigeerd door de groep.

[Dit bericht is gewijzigd door CaptTripps (Datum 16 Oktober 1999).]

'Organized religion: the world's largest pyramid scheme.' - B. Katz
pi_201036
DURF DUIDELIJKE TAAL TE VRAGEN!
WAT EEN TRIESTE MENSEN ZIJN JULLIE ZEG..HEBBEN JULLIE GEEN EIGEN LEVEN DAT JULLIE ZO MOETEN FILOSOFEREN OVER BIG BROTHER..HOW LOW CAN YOU GO
love=life
  zaterdag 16 oktober 1999 @ 13:00:00 #9
242 Pinball
Electric Monk
pi_201037
quote:
op 10-16-1999 om 12:54 PM schreef Kristy het volgende:
WAT EEN TRIESTE MENSEN ZIJN JULLIE ZEG..HEBBEN JULLIE GEEN EIGEN LEVEN DAT JULLIE ZO MOETEN FILOSOFEREN OVER BIG BROTHER..HOW LOW CAN YOU GO

& hoe zit het me jouw leven als je schreeuwend iedere poging tot analyse probeert te degraderen?

Sorry kristy, maar ik geloof dat het voor jou tijd is voor een bezoekje aan de dagboekkamer. Of gewoon het riagg.

Succes! Je zal het nodig hebben.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  zaterdag 16 oktober 1999 @ 13:19:00 #10
313 Twinny Sister
Serieus en Actueel
pi_201038
Eh, Kristy, wat doe jij hier eigenlijk op dit BB forum???????????
pi_201039
[quote]op 10-16-1999 om 01:19 PM schreef Twinny Sister het volgende:
Eh, Kristy, wat doe jij hier eigenlijk op dit BB forum???????????

Kristy....ik heb dezelfde vraag

Begin bij het begin en eindig nooit!
  zaterdag 16 oktober 1999 @ 13:27:00 #12
242 Pinball
Electric Monk
pi_201040
Twinnie, ff off topic:

(voor de 2e keer)
LiVe is what BB should be,
liFe is what happens...

niet lullig bedoeld, maar het is wel je sig

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_201041
quote:

Duidelijke taal, Kristy ?

Slaap zacht, het infuus in je hersenen is al aangebracht, blijf vooral opgewonden, we hebben ook jouw verbeeldingskracht nodig om de anderen weer tot meedoen aan te sporen...

VOO: "wij kunnen de regels niet breken, wij MAKEN de regels"
"wij hoeven de mensen niet te breken, wij MAKEN ze"

duidelijk genoeg ?

pi_201042
Of je er nou ziek van wordt of niet: Veronica bespeelt het publiek (en de BB bewoners) volgens een niet beproefde methode. Met de Soundmix show en allerlei andere programma's is het allemaal al veel langer uitgedacht, beproefd en toegepast. Gemeenschappelijk doel is wel zo hoog mogelijke kijkcijfers, zodat met de daaraan gekoppelde commercials en andere commercie zo veel mogelijk geld kan worden verdiend.

Hulde aan Veronica dat ze het met het BB project toch maar aandurven. De dagelijkse uitzendingen, de Internet site met de live streams, alle andere publiciteit, het is glad ijs waar ze zich op begeven. Naar mijn mening resulteert het voorlopig in hele interessante tv en een hele interessante hype.

Ik kan me best voorstellen dat ze de risico's wat trachten te beperken door te proberen de regie strak in handen te houden. Echter. Ze helpen hiermee gedeeltelijk het concept wel om zeep en met hun overduidelijke manipulerende acties en suggestieve uitzendingen verliezen langzaam maar zeker al mijn respect. Toch blijf ik voorlopig maar kijken.

Klik hier voor de FOK!smiley verzamel site

zaterdag 16 oktober 1999 @ 19:18:00 #15
354 Robin666
No 'newbie' Problem!
pi_201043
Zoals ik al een aantal weken geleden (aan het begin van het programma) al zei:

"Wie is Big Brother? V. of de kijker?"

Gelukkig beginnen nu meer mensen het gemanipuleer van de 'Jonge' (zie V's raad van bestuur) Big Brother in te zien!

[Dit bericht is gewijzigd door Robin666 (Datum 16 Oktober 1999).]

"Kutkip!"

pi_201044
Robin666, ik heb het toen niet gevolgd, maar daar is toch zeker wel uitgekomen dat Big Brother op Veronica en de BBredactie slaat, hoop ik.

Het publiek is nooit een echte grootmacht geweest. Het is een kudde, en zonder schaamte wordt daar met psychologen, commercieel managers en reclamemakers op ingespeeld. Jammer dat ze het toch altijd zo doorzichting doen.

Beste Big Brother en andere manipulatoren: Doe het dusdanig dat ik er ook een beetje voor kan gaan (dan stoor ik me er niet meer aan, denk ik) of laat me in mijn waarde! Ehm, ik bedoel eigenlijk, respecteer je publiek.

pi_201045
Dat doen ze ook, JayBee, dat doen ze
Net zoals IBM, Sony, Unilever en DE Bank ontzettend veel respekt hebben voor hun publiek. Bewijs ? "They give them what they want",
een bijkomstigheid is dan, dat ie daarna zo manipuleerbaar is als de eerste de beste junk. Maar...dat is alleen maar handig, want dan kan je hem weer trainen om andere dingen te willen, en die geef je hem dan weer snel, want je had ze al klaarliggen. Respektvol, toch ? Je bent gewoon een echte Sinterklaas !

Als TV niet zo'n enorme invloed op het denken en begeren van de kijker zou hebben, waarom is er dan reclame op te zien ?
En wat is er mooier, dan die reclame tot leven te wekken in de vorm van echte, levende, lachende, huilende, vrijende en vechtende mensen-lichamen ? Want geef nou toe: zo'n reclamebord met 4 poten eronder is toch maar een saai ding ? Barbie was al veel leuker: die had echte borsten ... wwwooooww, dat trok pas kopers, en vooral kinderen.
Maar een levende Barbie hadden we nog niet.

Daarom is dit zo'n feestelijke mijlpaal: het leeft, je kan het kneden, het blert songs ook al kan het niet zingen, het vrijt, doet belachelijke spelletjes,
en bij dat alles draagt het straks ook nog een T-shirt met jouw firmanaam erop ?
Dit is toch puur orgasme voor de respektvolle nederlandse koopmansgeest ?

Ik wens je veel sterkte met je hoop op respekt.

zaterdag 16 oktober 1999 @ 21:49:00 #18
89 Toiletman
lang weggeweest!
pi_201046
Applaus voor Moor!!!!!!!!
jij hebt het nu eens helemaal door....
jammer dat de rest van Nederland dat niet ziet
Only Dead Fish Go With The Flow
pi_201047
Jammer IBM, Sony, Unilever, DE Bank en de hele rattaplan met hun vorm van respect (point taken Moor ) niet de hele groep kijkers succesvol kunnen raken.

Ik ben bang dat ik, door slechts voor een gedeelte voor de manipulatie te vallen, als outcast gedoemd ben om mijn onvrede uit te spreken op feesten, partijen en in een enkel forum. De produkten die ze reeds voor me klaar hebben liggen terwijl hun manipulatie niet voldoet, zullen me nooit echt bevredigen. Was ik maar een van die gefortuneerden die zonder veel tegenwerking consumeert wat wordt voorgeschoteld.

Met hopen op respect kom je alleen maar buiten spel te staan. Wat een sukkel ben ik toch. Zelfs met het uitspreken van je onvrede oogst je meestal weinig respect. Al eens op een feestje met populaire meisjes en jongens een kritische houding aangemeten? Onbegrip ten top. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik niet meer ben dan onbegrijpelijk. Laat staan kritisch. Of zinnig.

Voor zover dit drama op het vlak van mijn zelfbeeld. Ik ga vrolijk verder, want kritisch of niet, respect of niet. Ik ga de boel vooral niet te serieus nemen. En zo kijk ik dan ook fijn verder naar BB. Ik hoop dat ze deze week de boel eens flink op stelten zetten.

By the way. Dit forum is het beste wat er van dat BB gekomen is, en Moor; we want more.

pi_201048
JayBee ik word eng van dat oog...gatver kijk me gewoon de hele tijd aan.
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*
bigbrother voor kids
http://www.kidsplanet.nl
pi_201049
Je hebt gelijk. Mede naar aanleiding van de post van in develman_ in i/s/Forum21/HTML/000956.html zal ik mijn fotootje wat aanpassen.

Wat ben ik toch weer klantvriendelijk. Huh? welke klanten? Nou ja, ik heb het goede met iedereen voor dus ik ga aan de slag. Dan zal dit de laatste post zijn met dat priemende oog. Ik werd er zelf soms ook wat ongemakkelijk van.

pi_201050
Ik ben het helemaal niet zat. I have not yet begun to get into this.

pi_201051
Er is maar één principe wat de bewoners zouden moeten begrijpen:
"Give them what they want, and you can manipulate them".
Actie in de dagboekkamer:
Here's the deal. Wij geven jullie sappige kijk-TV, jullie geven ons ... (eten, whatever). Zoniet, dan stappen we gezamenlijk op, en hebben jullie geen programma meer.
Dit zenden jullie toch niet uit, dus kom nu maar gauw over de brug, dan praten we er niet meer over en roepen desnoods nog voor het publiek: dank u wel Sinterklaas!
pi_201052
quote:

Kristy,
als jij onder 'duidelijke taal' verstaat, wat je als titel van je laatste topic gebruikt:
"Sabine....luie spleet",

dan heb ik liever 1000 filosofische topics dan nog één keer tegen jouw vuilbekkerij aan te moeten kijken.

inderdaad, how low can you go.....

Ik ben het helemaal zat, vanavond, dit ongelimiteerde ge-vuilspuit hier ! Niet alleen VOO laat zich kennen vandaag.....

Met alle respekt voor je persoon, en met geen enkel respekt voor je taalgebruik,

groeten,

Moor.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 18 Oktober 1999).]

pi_201053
quote:

Kristy, wie was dat ook al weer die mij het verwijt maakte dat ik het recht op vrije meningsuiting probeerde te beperken? Dat was jij toch?

Dat jij posts die langer zijn dan vijf regels niet kunt begrijpen is jammer, maar ik onderbouw mijn stellingen graag met argumenten. En ík denk ook eerst na voordat ik wat opschrijf.

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')