abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53471099
mn zus is er geweest ik zelf niet.

maar over 2 jaar is toch scouting nederland 100 jaar ?
is het dan ook scout-in of is er dan iets anders voor in de plaats?
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:42 schreef classpc het volgende:

[..]

Dragen ze bij scouting serieus dat soort hoedjes?
Nee hoor wij bij ons in elk geval niet. Ik weet dat er nog wel ergens inTilburg een groep is met die hoedjes
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_53471140
Scouting Nederland 100 jaar is toch in 2010?

Bij ons in de groep is er nog wel 1 met zo'n hoed, de scoutshop verkoopt ze ook nog gewoon maar het is niks voor mij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53471278
ja dat zeg ik .... over 2 jaar :p
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
pi_53471337
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:36 schreef Crazy-M het volgende:
ja dat zeg ik .... over 2 jaar :p
Dan is het toch 2009 ?

Ach gewoon 2 keer feest
pi_53471363
O ja, crap

komt omdat we vandaag over zomerkamp 2008 en 2009 hadden
mijn fout
Ik luister NL-Talig
pi_53489500
Na 5 jaar leiding ga ik vanavond de intro training doen
intro training in oirschot

we hebben geen persoon meer met de juiste bevoegdheden, dus vandaar
Ik luister NL-Talig
pi_53493633
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:57 schreef Crazy-M het volgende:
Na 5 jaar leiding ga ik vanavond de intro training doen
intro training in oirschot

we hebben geen persoon meer met de juiste bevoegdheden, dus vandaar
Sterkte!
pi_53501020
pfft, was met 3 andere nog, we hebben wel plezier gehad
binnenkort de basisraining enzo
Ik luister NL-Talig
  woensdag 26 september 2007 @ 22:49:51 #59
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_53501824
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:28 schreef Crazy-M het volgende:
pfft, was met 3 andere nog, we hebben wel plezier gehad
binnenkort de basisraining enzo
Ik moet er in januari ook aan geloven. Ook al een aantal jaren leiding, maar nog nooit training gehad. Heb er nog geen positieve verhalen over gehoord trouwens.

En tja.. Ali B
Werd lekker uitgefloten. Had eigenlijk gehoopt op Within Temptation, gezien de vrachtwagen die daar het hele weekend heeft gestaan...
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_53502280
Ik vond de intro-training echt donders mooi, maar ik zat dan ook wel in een erg toffe groep Voordat ik ging leek het me ook niks, omdat ik ook alleen maar slechte verhalen erover had gehoord. Gelukkig viel het alles mee, overdags wel een beetje suf. 's Avonds gezellig een biertje drinken met de anderen!
www.myspace.com/olk2006
pi_53505207
Hoe zit dat eigenlijk met leidingtraining en verplichtingen enzo... we gaan met twee man een wivagroep starten, allebei al jaren leiding geweest maar bij andere groepen... en allebei geen 'diploma's'. Met wie krijgen we dan ruzie?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_53506125
Officieel gezien met niemand.
Alleen als je geen gedonder wilt hebben met verzekeringen als er iets gebeurdt heb je gedonder.

Met beetje pech kun je ook geen verzekering afsluiten omdat er geen erkende leiding is door scouting Nederland
Ik luister NL-Talig
pi_53506197
Maar ff verder over die training:

Intro training is gewoon saai. de theorie. Kijk je weet in priniepe al veel enzo en daardoor is de intro niet echt boeiend maar hoort erbij.

Wat dat betreft we waren dan totaal met 4 maar was ondanks het serieuse saaie stof toch gezellig. (maybe de brabantse gezelligheid ) In elk geval wel wat afgelachen en op de terugweg was het een nog grotere feest in de auto
Ik luister NL-Talig
pi_53517371
Introtraining vond ik een paar jaar geleden juist heel gezellig. Iedereen was al jaren staf, dus we besloten er maar een gezellig feestweekendje van te maken.
Always shoot for the moon!
Even if you miss, you'll land among the stars.
pi_53517397
De Scout-In was trouwens ook wel heel gaaf. En die Within Temptation-vrachtwagen stond daar ook wel mooi voor wilde vermoedens te zorgen.
Always shoot for the moon!
Even if you miss, you'll land among the stars.
pi_53538113
Hier nog maar eens de OP, wil een MODje zou vriendelijk zijn hem in de OP te knippen/plakken?

Wat is Scouting?
Scouting, Scouts, padvinderij of verkennerij (Scouting in het Engels) is een door Baden-Powell opgerichte internationale jeugdorganisatie, waarvan ook takken in Nederland en België bestaan. In Nederland werd voor 1973 Scouting in algemene en protestantse kringen 'padvinderij' en in katholieke kringen 'verkennerij' genoemd.
Tegenwoordig zijn de termen padvinderij en verkennerij verouderd en spreekt men over Scouting. In Vlaanderen werd en wordt alleen gesproken over (Jong)Verkenners en (Jong)Gidsen.

Wereldwijd is Scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met in totaal zo'n 38 miljoen leden verdeeld over zo'n 160 landen. In veel landen wordt nog onderscheid gemaakt tussen Verkenners en Gidsen. Dit zijn respectievelijk de jongens- en meisjesverenigingen. Het spel is vaak min of meer hetzelfde en in vele landen zijn er inmiddels gemengde verenigingen of speltakken. De tradities verschillen nog wel. De meeste scoutverenigingen in de wereld zijn verenigd in de overkoepelende World Organisation of the Scout Movement (WOSM) en/of The World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Het Uniform
Bij veel organisaties hoort een uniform, zo ook bij de scouting.
Het uniform van Scouting bestaat uit een blouse (de kleur hangt in Nederland af van de speltak en in Belgie meestal van de scoutingfederatie), of trui, een scoutingdas (In Nederland en Belgie meestal per groep verschillend) en een dasring. Het uniform kan verder optioneel aangevuld worden met een scoutingbroek, een hoofddeksel (hoed, baret of pet), een trui (met verenigingslogo) en/of een fluitkoord. Op de blouse zijn de naamlabels van de Scoutinggroep waar de Scout lid van is, het installatieteken en diverse insignes genaaid.

Tegenwoordig gaan er stemmen op om een nieuwe lijn te introduceren.

De Jamboree

Om de vier jaar wordt de internationale versie van de Jamboree gehouden: de Wereld Jamboree. Sinds 2000 wordt ook in Nederland een Nationale Jamboree gehouden, waarbij ook Scouts uit andere landen welkom zijn. Deze zijn vaak een enorm succes. Bij de afgelopen NJ (in 2004) waren er Scouts vanuit Nederland, maar ook uit Kenia, Indonesië, Schotland en nog veel meer landen. De Waterscouts organiseren sinds 1950 het Nationaal Waterkamp (Nawaka).

In België (Vlaanderen) is in 2003 ook een Nationale Jamboree gehouden de "Flamboree", die bezocht is door 1240 Scouts en Gidsen uit Vlaanderen en er buiten. Ook wordt ieder jaar over de hele wereld in het derde weekend van oktober een JOTA (Jamboree On The Air) gehouden, waarbij Scouts contact met elkaar maken via korte golf zendapparatuur. De internetversie van de JOTA wordt de JOTI (Jamboree On The Internet) genoemd, waarbij scouts via het WWW contacten met elkaar leggen.

Wat doet scouting?
Scouting is meer dan hutten bouwen en knopen leggen. In feite gebeurt het hutten bouwen al lang niet meer, maar net zoals knopen komt gemiddeld nog wel een paar keer terug per jaar bij de scouts. Dit in verband met de scouting wedstrijden waarin hun zelf een keuken moeten bouwen.

Nu dat het fabeltje uit de wereld is dat scouting alleen die 2 dingen doet gaan we verder.
Scouting zorgt ervoor dat kinderen uit verschillende culturen met elkaar leren spelen en elkaar leren te accepteren. Dit is eigenlijk wel een beetje het hoofddoel geworden. Daarnaast is het ook op een spelende manier de kinderen iets bij te leren en ze tevens ook de natuur te respecteren.

Maar buiten de kinderen om is scouting meer, ook de vele vrijwilligers die scouting mogelijk maken en de kinderen 1 keer per week bezig houden doen meer. Zo worden scoutinggroepen vaak gevraagd om te helpen bij evenementen als de Dodenherdenking of Koninginnedag of open dagen.

Natuurlijk doet scouting nog veel meer maar dat kun je hier allemaal navragen.

Nog een paar feitjes uit de geschiedenis:
In de 2de Wereldoorlog was de scouting verboden en was de organisatie regelmatig betrokken bij het verzet.
Prins Bernhard was de beschermheer van Scouting, na zijn dood hebben mensen van de Scouting hem begeleid vele Scouts hem de laatste eer hebben bewezen.
Tijdens de dodenherdenking heeft de Scouting ieder jaar weer een rol.
Vele evenementen worden mede mogelijk gemaakt door de Scouting, en dan met name door de vrijwilligers die zorgen voor ondersteuning en organisatie.

Hoe zit dat nou met die bevers en rowans enzo?

Disclaimer: leeftijden bij benadering, groepen wijken hier nog al eens vanaf. Daarnaast zijn veel groepen afgestapt van het gebruik van verschillende namen voor jongens- en meisjesgroepen.

Landgroepen
Bevers: 5-8 jaar, gemengd

Welpen: 7-11 jaar, jongens
Kabouters: 7-11 jaar, meisjes
Esta's: 7-11 jaar, gemengd

Verkenners: 10-15 jaar, jongens
Gidsen: 10-15 jaar, meisjes
Scouts: 10-15 jaar, gemengd

Rowans: 14-18 jaar, jongens
Sherpa's, 14-18 jaar, meisjes
Explorers: 14-18 jaar, gemengd

Pivo's: 17-23 jaar, jongens
Stam: 17-23 jaar, gemengd

Waterscouting
Dolfijnen: 7-11 jaar
Zeeverkenners (Scouts): 10-15 jaar
Wilde vaart: 14-18 jaar
Loodsen: 18-23 jaar

Luchtgroepen
Luchtcouts: 10-15 jaar, gemengd
Astronauten: 14-18 jaar, gemengd

Bijzondere groepen
Blauwe Vogels: voor kinderen met beperkingen.

Nuttige links:
Scouting Nederland
Accomodatiegids van Scouting Nederland
HIT
Noordelijk PinksterKamp
Wikipedia over (geschiedenis van) scouting
Scouting Startpagina
Scoutquest
Scoutidee

Meer informatie
pi_53538674
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 10:36 schreef DivineJester het volgende:
Hier nog maar eens de OP, wil een MODje zou vriendelijk zijn hem in de OP te knippen/plakken?

[afbeelding]
Wat is Scouting?
Scouting, Scouts, padvinderij of verkennerij (Scouting in het Engels) is een door Baden-Powell opgerichte internationale jeugdorganisatie, waarvan ook takken in Nederland en België bestaan. In Nederland werd voor 1973 Scouting in algemene en protestantse kringen 'padvinderij' en in katholieke kringen 'verkennerij' genoemd.
Tegenwoordig zijn de termen padvinderij en verkennerij verouderd en spreekt men over Scouting. In Vlaanderen werd en wordt alleen gesproken over (Jong)Verkenners en (Jong)Gidsen.

Wereldwijd is Scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met in totaal zo'n 38 miljoen leden verdeeld over zo'n 160 landen. In veel landen wordt nog onderscheid gemaakt tussen Verkenners en Gidsen. Dit zijn respectievelijk de jongens- en meisjesverenigingen. Het spel is vaak min of meer hetzelfde en in vele landen zijn er inmiddels gemengde verenigingen of speltakken. De tradities verschillen nog wel. De meeste scoutverenigingen in de wereld zijn verenigd in de overkoepelende World Organisation of the Scout Movement (WOSM) en/of The World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Het Uniform
Bij veel organisaties hoort een uniform, zo ook bij de scouting.
Het uniform van Scouting bestaat uit een blouse (de kleur hangt in Nederland af van de speltak en in Belgie meestal van de scoutingfederatie), of trui, een scoutingdas (In Nederland en Belgie meestal per groep verschillend) en een dasring. Het uniform kan verder optioneel aangevuld worden met een scoutingbroek, een hoofddeksel (hoed, baret of pet), een trui (met verenigingslogo) en/of een fluitkoord. Op de blouse zijn de naamlabels van de Scoutinggroep waar de Scout lid van is, het installatieteken en diverse insignes genaaid.

Tegenwoordig gaan er stemmen op om een nieuwe lijn te introduceren.

De Jamboree

Om de vier jaar wordt de internationale versie van de Jamboree gehouden: de Wereld Jamboree. Sinds 2000 wordt ook in Nederland een Nationale Jamboree gehouden, waarbij ook Scouts uit andere landen welkom zijn. Deze zijn vaak een enorm succes. Bij de afgelopen NJ (in 2004) waren er Scouts vanuit Nederland, maar ook uit Kenia, Indonesië, Schotland en nog veel meer landen. De Waterscouts organiseren sinds 1950 het Nationaal Waterkamp (Nawaka).

In België (Vlaanderen) is in 2003 ook een Nationale Jamboree gehouden de "Flamboree", die bezocht is door 1240 Scouts en Gidsen uit Vlaanderen en er buiten. Ook wordt ieder jaar over de hele wereld in het derde weekend van oktober een JOTA (Jamboree On The Air) gehouden, waarbij Scouts contact met elkaar maken via korte golf zendapparatuur. De internetversie van de JOTA wordt de JOTI (Jamboree On The Internet) genoemd, waarbij scouts via het WWW contacten met elkaar leggen.

Wat doet scouting?
Scouting is meer dan hutten bouwen en knopen leggen. In feite gebeurt het hutten bouwen al lang niet meer, maar net zoals knopen komt gemiddeld nog wel een paar keer terug per jaar bij de scouts. Dit in verband met de scouting wedstrijden waarin hun zelf een keuken moeten bouwen.

Nu dat het fabeltje uit de wereld is dat scouting alleen die 2 dingen doet gaan we verder.
Scouting zorgt ervoor dat kinderen uit verschillende culturen met elkaar leren spelen en elkaar leren te accepteren. Dit is eigenlijk wel een beetje het hoofddoel geworden. Daarnaast is het ook op een spelende manier de kinderen iets bij te leren en ze tevens ook de natuur te respecteren.

Maar buiten de kinderen om is scouting meer, ook de vele vrijwilligers die scouting mogelijk maken en de kinderen 1 keer per week bezig houden doen meer. Zo worden scoutinggroepen vaak gevraagd om te helpen bij evenementen als de Dodenherdenking of Koninginnedag of open dagen.

Natuurlijk doet scouting nog veel meer maar dat kun je hier allemaal navragen.

Nog een paar feitjes uit de geschiedenis:
In de 2de Wereldoorlog was de scouting verboden en was de organisatie regelmatig betrokken bij het verzet.
Prins Bernhard was de beschermheer van Scouting, na zijn dood hebben mensen van de Scouting hem begeleid vele Scouts hem de laatste eer hebben bewezen.
Tijdens de dodenherdenking heeft de Scouting ieder jaar weer een rol.
Vele evenementen worden mede mogelijk gemaakt door de Scouting, en dan met name door de vrijwilligers die zorgen voor ondersteuning en organisatie.

Hoe zit dat nou met die bevers en rowans enzo?
[afbeelding]
Disclaimer: leeftijden bij benadering, groepen wijken hier nog al eens vanaf. Daarnaast zijn veel groepen afgestapt van het gebruik van verschillende namen voor jongens- en meisjesgroepen.

Landgroepen
Bevers: 5-8 jaar, gemengd

Welpen: 7-11 jaar, jongens
Kabouters: 7-11 jaar, meisjes
Esta's: 7-11 jaar, gemengd

Verkenners: 10-15 jaar, jongens
Gidsen: 10-15 jaar, meisjes
Scouts: 10-15 jaar, gemengd

Rowans: 14-18 jaar, jongens
Sherpa's, 14-18 jaar, meisjes
Explorers: 14-18 jaar, gemengd

Pivo's: 17-23 jaar, jongens
Stam: 17-23 jaar, gemengd

Waterscouting
Dolfijnen: 7-11 jaar
Zeeverkenners (Scouts): 10-15 jaar
Wilde vaart: 14-18 jaar
Loodsen: 18-23 jaar

Luchtgroepen
Luchtcouts: 10-15 jaar, gemengd
Astronauten: 14-18 jaar, gemengd

Bijzondere groepen
Blauwe Vogels: voor kinderen met beperkingen.

Nuttige links:
Scouting Nederland
Accomodatiegids van Scouting Nederland
HIT
Noordelijk PinksterKamp
Wikipedia over (geschiedenis van) scouting
Scouting Startpagina
Scoutquest
Scoutidee

Meer informatie
Nice

ik had zelf inderdaad geen tijd meer om alles aan te passen enzo
Ik luister NL-Talig
pi_53539941
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:49 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Ik moet er in januari ook aan geloven. Ook al een aantal jaren leiding, maar nog nooit training gehad. Heb er nog geen positieve verhalen over gehoord trouwens.
Ik was ook al 7 jaar leiding ofzo toen ik het ging doen. Maar het was gewoon een erg gezellig weekend en heb me prima vermaakt en toch wel een en ander opgestoken.
pi_53540498
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik was ook al 7 jaar leiding ofzo toen ik het ging doen. Maar het was gewoon een erg gezellig weekend en heb me prima vermaakt en toch wel een en ander opgestoken.
jaah inderdaad belt gisteren de groepsleider
jah, misschien kunnen jullie niet met 4 tegelijk, wil er dan iemand als eerste???

ik zo: nee, we gaan met 4 of we gaan later
Ik luister NL-Talig
  maandag 1 oktober 2007 @ 13:46:55 #70
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_53616101
OP geplaatst, en mijn complimenten, ziet er erg goed uit
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_53617476
thanks buzzer
ziet er goed uit

en dit jaar dus geen basistraining, was geen plek meer
Ik luister NL-Talig
pi_53633167
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:46 schreef buzzer het volgende:
OP geplaatst, en mijn complimenten, ziet er erg goed uit
Dank voor het plaatsen.
pi_53715644
en 2 november start de basistraining
wordt weer grote lol dan
Ik luister NL-Talig
pi_53720133
Toch wel plek?
www.myspace.com/olk2006
pi_53720277
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:05 schreef mberg86 het volgende:
Toch wel plek?
jah schijbaar wel
kregen gister in 1 keer de bevestiging binnen
Ik luister NL-Talig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')