abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52334004
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 21:59 schreef gateh het volgende:
Wij besteden onze tijd tenminste nuttig, in plaats van zinloze smileys te posten in topics waar we kennelijk niks te zoeken hebben. Blijf maar lekker in ONZ.

OT:

Lijkt me goeie opzet voor een OP, maar het lijkt me wel goed om toch een kort overzicht van de verschillende speltakken erin te zetten, zodat het voor leken ook een beetje helder is wat nu een esta, explorer of blauwe vogel is. Wist je trouwens dat er ook een Scoutpedia is?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_52334509
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:49 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Wij besteden onze tijd tenminste nuttig, in plaats van zinloze smileys te posten in topics waar we kennelijk niks te zoeken hebben. Blijf maar lekker in ONZ.

OT:

Lijkt me goeie opzet voor een OP, maar het lijkt me wel goed om toch een kort overzicht van de verschillende speltakken erin te zetten, zodat het voor leken ook een beetje helder is wat nu een esta, explorer of blauwe vogel is. Wist je trouwens dat er ook een Scoutpedia is?
ok dat wist ik niet

maar dan zet ik er wel per speltak even neer ja wat het is, leeftijdscatogerie.. dus krijg je ongeveer:

Welpen:
leeftijd: 7 - 11
wat: jongens
bezigheden: veel samen spelen met elkaar

Als voorbeeld dan
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_52334594
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 17:05 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

ok dat wist ik niet

maar dan zet ik er wel per speltak even neer ja wat het is, leeftijdscatogerie.. dus krijg je ongeveer:

Welpen:
leeftijd: 7 - 11
wat: jongens
bezigheden: veel samen spelen met elkaar

Als voorbeeld dan
Ik heb die lijst in het vorige topic al gemaakt geloof ik, dat scheelt weer tikwerk. Ik zal 'm even voor je opzoeken.

Edit: hier dus.
pi_52485701
Het seizoen is weer van start gegaan met het overvliegprogramma

heb het geweten, ben kapot
18 welpen achter je aan is niet leuk
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
pi_52485794
Aangezien ik geen edit meer kon doen maar even de totale opzet nog een keer

[c][/c]
Wat is Scouting
Scouting, Scouts, padvinderij of verkennerij (Scouting in het Engels) is een door Baden-Powell opgerichte

internationale jeugdorganisatie, waarvan ook takken in Nederland en België bestaan. In Nederland werd voor 1973

Scouting in algemene en protestantse kringen 'padvinderij' en in katholieke kringen 'verkennerij' genoemd,

tegenwoordig zijn de termen padvinderij en verkennerij verouderd en spreekt men over Scouting. In Vlaanderen werd en

wordt alleen gesproken over (Jong)Verkenners en (Jong)Gidsen.

Wereldwijd is Scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met in totaal zo'n 38 miljoen leden verdeeld over

zo'n 160 landen. In veel landen wordt nog onderscheid gemaakt tussen Verkenners en Gidsen. Dit zijn respectievelijk

de jongens- en meisjesverenigingen. Het spel is vaak min of meer hetzelfde en in vele landen zijn er inmiddels

gemengde verenigingen of speltakken. De tradities verschillen nog wel. De meeste scoutsverenigingen in de wereld

zijn verenigd in de overkoepelende World Organisation of the Scout Movement (WOSM) en/of The World Association of

Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Uniform
Bij veel organisaties hoort een uniform, zo ook bij de scouting.

Het uniform van Scouting bestaat uit een blouse (de kleur hangt in Nederland af van de speltak en in Belgie meestal

van de scoutingfederatie), of trui, een scoutingdas (In Nederland en Belgie meestal per groep verschillend), en een

dasring. Het uniform kan verder optioneel aangevuld worden met een scoutingbroek, een hoofddeksel (hoed, barret of

pet), een trui (met verenigingslogo) en/of een fluitkoord. Op de blouse zijn de naamlabels van de Scoutinggroep waar

de Scout lid van is, het installatieteken en diverse insignes genaaid.

Tegenwoordig gaan er stemmen op om een nieuwe lijn te introduceren.

Jamboree

Om de vier jaar wordt de internationale versie van de Jamboree gehouden: de Wereld Jamboree. Sinds 2000 wordt ook in

Nederland een Nationale Jamboree gehouden, waarbij ook Scouts uit andere landen welkom zijn. Deze zijn vaak een

enorm succes. Bij de afgelopen NJ (in 2004) waren er Scouts vanuit Nederland, maar ook vanuit Kenia, Indonesië,

Schotland en nog veel meer nationaliteiten. De Waterscouts organiseren sinds 1950 het Nationaal Waterkamp (Nawaka).

In België (Vlaanderen) is in 2003 ook een Nationale Jamboree gehouden de "Flamboree", die bezocht is door 1240

Scouts en Gidsen uit Vlaanderen en er buiten. Ook wordt ieder jaar over de hele wereld in het derde weekend van

oktober een JOTA (Jamboree On The Air) gehouden, waarbij Scouts contact met elkaar maken via korte golf

zendapparatuur. De internetversie van de JOTA wordt de JOTI (Jamboree On The Internet) genoemd, waarbij scouts via

het wereldwijde netwerk contacten met elkaar leggen.

Wat doet scouting
Scouting is meer dan hutten bouwen en knopen leggen. In feite gebeurd het hutten bouwen al lang niet meer, maar net

zoals knopen komt gemiddeld nog wel een paar keer terug per jaar bij de scouts. Dit in verband met de scouting

wedstrijden waarin hun zelf een keuken moeten bouwen.

Nu dat het fabeltje uit de wereld is dat scouting alleen die 2 dingen doet gaan we verder.
Scouting zorgt ervoor dat kinderen uit verschillende culturen met elkaar leren spelen en elkaar leren te accepteren.

Dit is eigenlijk wel een beetje het hoofddoel geworden. Daarnaast is het ook op een spelende manier de kinderen iets

bij te leren en ze tevens ook de natuur te respecteren. Maar buiten de kinderen om is scouting meer, ook de vele

vrijwilligers die scouting mogelijk maken en de kinderen 1 keer per week bezig houden doen meer. Zo worden scouting

groepen vaak gevraagd om te helpen bij een evenement of open dag.

Natuurlijk doet scouting nog veel meer maar dat kun je hier allemaal navragen.

Nog een paar feitjes uit de geschiedenis:
- In de 2de Wereldoorlog was de scouting verboden.
- In de 2de Wereldoorlog hielp de scouting het verzet.
- Prins Bernhard de bescherm heer is geweest
- Na zijn dood mensen van de scouting hem begeleid hebben en er vele de laatste eer hebben bewezen.
- Tijdens de dodenherdenking ook de scouting paraat is.
- Vele evenementen mede dankzij de scouting er nog zijn (de vrijwilligers van de scouting die ervoor zorgen)

Hoe zit dat nou met die bevers en rowans enzo?
Disclaimer: leeftijden bij benadering, groepen wijken hier nog al eens vanaf. Daarnaast zijn veel groepen

afgestapt van het gebruik van verschillende namen voor jongens- en meisjesgroepen.

Landgroepen
- Bevers: 5-8 jaar, gemengd

- Welpen: 7-11 jaar, jongens
- Kabouters: 7-11 jaar, meisjes
- Esta's: 7-11 jaar, gemengd

- Verkenners: 10-15 jaar, jongens
- Gidsen: 10-15 jaar, meisjes
- Scouts: 10-15 jaar, gemengd

- Rowans: 14-18 jaar, jongens
- Sjerpa's, 14-18 jaar, meisjes
- Explorers: 14-18 jaar, gemengd

- Pivo's: 17-23 jaar, jongens
- Stam: 17-23 jaar, gemengd

Waterscouting
Dolfijnen: 7-11 jaar
Zeeverkenners (Scouts): 10-15 jaar
Wilde vaart: 14-18 jaar

Bijzondere groepen
Blauwe Vogels: voor kinderen met beperkingen.

Nuttige links:
Scouting Nederland
Accomodatiegids van Scouting Nederland
HIT
Wikipedia over (geschiedenis van) scouting
Scouting Startpagina
Scoutquest
Scoutidee
Meer informatie
Ik luister NL-Talig
pi_52485810
nu nog overal enters tussendoor en de plaatje centreren ;p
Ik luister NL-Talig
pi_52485865
Wij beginnen over een week of drie weer! (tvp)
pi_52507230
Voor de OP, Het is wel erg stoffig allemaal hoor, kan het niet met wat ploatjes enzo? (En kan Waterscouting.com bij de nuttige links?
Hieronder kun je enkele extra dingen voor in je profiel invullen. De hieronder getoonde velden verschijnen bij elke post die je op het forum doet. Overige profielgegevens kun je na je registratie invullen via de profiepagina.
pi_52511035
kan allemaal

als je aantal leuke plaatjes heb laat maar weten
Ik luister NL-Talig
pi_52511848
Hier is een plaatje

pi_52512126
hmm vandaag te hard moeten werken voor de scouting ;p

Waren gevraagd met de groep om bij de T-parade te helpen (zomercarnaval)
was zwaar maar wel gaaf
Ik luister NL-Talig
  zondag 19 augustus 2007 @ 22:31:58 #37
158487 Martijn_16
Nothing to prove..
pi_52513574
pi_52515097
Net terug van een week stamkamp in Duitsland, morgenochtend met de RSA naar Belgie .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53444593
KUCK,
kick,

alle scouting groepen draaien zeker weer volop?
Ik luister NL-Talig
pi_53444895
100%.
pi_53444902
Duhu, hebben vorige week doping van nieuwe leiding gehad

Trouwens, in België zijn de takken heel anders.
Als iemand geintresseerd zou zijn, post ik wel eens een lijstje
pi_53445341
Laat maar zien, ik ben wel benieuwd.

Wij beginnen trouwens pas aanstaande vrijdag, want we hadden nog geen leden
pi_53445430
ja doe maar

sinds het nieuwe seizoen hebben we alweer een edenstop
in augusus hadden we 18 kinderen
nu 24
in nog geen maand tijd
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:41:39 #44
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_53453905
Nog een jaartje rowan/ leiding combineren, daarna full timel leiding bij een nieuwe verkennergroep. Wordt wel leuk, aangezien het huidige leidingteam van die groep (waar ik dus bij ga) een paar van mijn oude leidingroep bevat. Zeer relaxte lui, echt zin in
pi_53463482
haha ok dan.
leiding geven is altijd wel leuk

vanavond vergadering voor sfeerverbetering :d
mijn idee:
maandelijkse aciviteit met complete leiding team
lekker makkelijk
Ik luister NL-Talig
pi_53463591
In België dus:
6-8: kapoenen
8-11: kabouters & welpen (gemengd => kawelpen)
11-14: jonggidsen & jongverkenners (gemengd => jonggivers)
14-17: gidsen & verkenners (gemengd => givers)
17: jin
>17: leiding
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:37:03 #47
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_53467461
Nog mensen naar de Scout-In geweest? Erg gezellig weekendje, zeker ook dankzij het heerlijke weer. Jammer dat het maar eens in de twee jaar is!
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:42:40 #48
78498 classpc
I don't like change
pi_53467629
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:47 schreef FloggingMolly het volgende:
Hier is een plaatje

[afbeelding]

Dragen ze bij scouting serieus dat soort hoedjes?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_53468109
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:37 schreef 4-elements het volgende:
Nog mensen naar de Scout-In geweest? Erg gezellig weekendje, zeker ook dankzij het heerlijke weer. Jammer dat het maar eens in de twee jaar is!
Was een goed feest idd.. Volgend jaar naar Pitoma, dus op zich is dat wel een leuke afwisseling, het ene jaar Pitoma, het andere Scout-in
www.myspace.com/olk2006
pi_53470816
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:37 schreef 4-elements het volgende:
Ja de scout-in was weer erg gezellig . Alleen wie er verzonnen heeft Ali B te boeken .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')