Wees gewaarschuwd: pittige teksten in het vooruitzicht
Mensen, wat een explosie aan prachtige bijdrages vandaag. Terwijl sommigen van ons even moesten werken hebben jullie jezelf overtroffen.
Er zijn vandaag meer onderwerpen aangedragen dan er reacties gegeven kunnen worden. Het zou zonde zijn om al deze energie van de bewoners van dit forum verloren te laten gaan. Het is al moeilijk om dit alles binnen dit topic te behandelen.
We hebben inmiddels als openstaande vragen/ideeen/kwesties:
- Gaan er mensen spontaan uit: welke bewoner bezwijkt voortijdig onder de enorme druk
- Is male bonding zo sterk als het lijkt of kijken we naar een farce
- Is female bonding zo kwetsbaar dat ieder signaal uit de buitenwereld de allianties verstoort
- Is uiteindelijk man-vrouw de sleutel tot overleving en moeten we dat letterlijk opvatten of draait het om de complementariteit tussen mannelijke en vrouwelijke eigenschappen (Karin mannelijk cynisch vs Maurice vrouwelijk empathisch)
- Voor welke bewoner (genoemd zijn Bianca, Bart en Karin) is aanwezigheid in dit waanzinnig drama net die ene stap te veel en tekent zich een persoonlijke ramp af aan het eind van dit programma
- In aansluiting op het voorgaande: gaat dit ongecontroleerde experiment té ver en is het niet te verantwoorden
- Zijn wij (voyeurs als we zijn en ik mag het zeggen ) niet deel van het geheel; zonder ons was het programma niet gemaakt
Overigens: Hoe moet het met ons na deze honderd dagen: voor the two sisters staat de witte wijn klaar in een welgevuld bestaan, maar wat moeten alle andere scribenten met de rest van hun leven ? Zullen we een meeting afspreken voor 31 december om de einduitslag van BB te evalueren en ook ons eigen bestaan opnieuw op te zetten ?
quote:
op 10-15-1999 om 12:38 AM schreef voyeur het volgende:
- Voor welke bewoner (genoemd zijn Bianca, Bart en Karin) is aanwezigheid in dit waanzinnig drama net die ene stap te veel en tekent zich een persoonlijke ramp af aan het eind van dit programma
Ik denk dat iedere bewoner het BB experiment inging met een bepaalde rol in gedachten. Als ze die rol geen vorm kunnen geven (bv. omdat ze daar de ruimte niet voor krijgen van anderen), dan kan dat zoveel frustratie oproepen, dat iemand breekt. Ik praat hier nog even niet over de gevolgen van een beperkt dieet, andere omgevingen, etc.
Voorbeeld: Bianca.
Zij ging volgens mij het experiment in, met haar werkervaring in gedachte: de slimme meid, die anderen zo goed raad kan geven. Haar zelfbeeld werd waarschijnlijk grotendeels gevormd door constante feedback uit haar omgeving: "meid, wat kun je het toch mooi zeggen", "hee, wat een onwijs coole tatoo zeg, en doet zo'n piercing nou pijn?".
Dat is imo dan ook de reden dat ze constant jengelt om aan- en op,merkingen over haarzelf: ze krijgt niet de feedback die ze normaal gewend is.
Let ook op, hoe ze vannavond weer Ruud bijna zat te smeken om complimentjes ("Da's toch best wel goed van me, he?"). Helaas zijn dat soort subtiliteiten aan oom Ruud verspild.
Als ze de kans krijgt om (al is het maar een deel van) haar rol te vervullen, dan is ze met geen stok weg te krijgen.
Gebeurd dat niet, dan kan het wel eens heel snel afgelopen zijn. Een ding is zeker: als ze vertrekt, dan doet ze dat niet zachtjes..
Dan Sabine:
Ze ging waarschijnlijk het experiment in met de rol: vrolijke mooie meid tussen allerlei leuke kerels en vrolijke meiden. Helaas blijken de heren na drie weken op haar uitgekeken, Op Bart na. Daar stort ze zich dan maar op, want ze is wanhopig op zoek naar gedienstige heren die op haar geilen (EMF).
Totdat ze zich realiseert, dat dit Tilburg niet is: de "ik moet mijn haar wassen" excuses werken nu niet meer, dus zit ze vast aan een jongen waar ze eigenlijk alleen aandacht van wil, en verder niks.
Maurice blijft een raadsel. Het lijkt af en toe wel, alsof hij nog steeds verbaasd is dat hij er niet is uitgeschopt. Als hij al de rol wilde hebben van man van de wereld, dan is hij die illusie al lang kwijt: hij komt er rond voor uit dat hij "nogal wat" complexjes heeft.
En Bart? Die blijft, wat er ook gebeurd. Bart geeft nooit op, vraag dat maar aan Sabine.
[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 15 Oktober 1999).]
PS: Ook de moeders van Karin en Maurice hadden moeite om door BB's 'ijzeren gordijn' door te dringen. Ze kwamen zowat niet uit hun woorden van het idee, dat ze iets fouts zouden kunnen zeggen (vooral de moeder van Maurice). Het viel mij weer eens op hoe 'ge-orchestreerd' alles rondom BB verloopt.
Wel heeft de moeder van Maurice mij iets over hem laten zien: er bestaat over zijn beweegredenen om mee te doen net zoveel onwetendheid bij haar als bij hemzelf. Dan blijft de vraag nog: op welke gronden is hij eigenlijk gecast voor het projekt ??? Uit 3000 aanmeldingen ???
Ja ook ik zat met die vraag. Wannneer je de samenstelling bekijkt hebben ze allemaal wel iets bijzonders en dat zal zeker een rol hebben gespeeld in de uitverkiezing en samenstelling van de bewoners. Maurice heeft zijn reis naar australie gemaakt en ik vermoed dat hij bij het intake gesprek nogal indruk heeft gemaakt bij de produktie. Hij zal in eerste instantie wel overgekomen zijn als een jonge jongen die meer te vertellen heeft dan zijn gemiddelde soortgenoten. Minder bla bla over alleen de disco, wat meer verhalende inhoud door zijn gemaakte reis. Dat maakt dat hij daar door een zekere status binnen de groep zou kunnen verwerven. Ik kan mij nog goed herineren dat zijn meegebrachte dagboeken uitvoerig door vele binnen de groep zijn gelezen en besproken. Nu speelt dat uiteraard niet meer zo'n rol. Hij was dus een goede tegenpool van Bart in die leeftijdsgroep.
------------------
as the world turns loopt al 25 jaar; zouden ze in BB voor 250k per jaar bereid zijn te blijven ?
[Dit bericht is gewijzigd door voyeur (Datum 15 Oktober 1999).]
Zonder grappig te willen zijn, vraag ik mij af wanneer Ruud gaat breken en we de eerste ongewenste handtastelijkheden gaan zien.
Als ik ongelijk heb en ruud IS gewoon de vaderfiguur, dan ook is de vraag wanneer hij gaat breken en meer nog hoe?
- Wordt Ruud aangeschoten wild en slaat hij in het rond?
- Wordt Ruud een stil vogeltje en trekt hij zich terug uit de groep (afzonderen)?
- Gaat hij zich krampachtig handhaven in de groep en zijn aanwezigheid forceren?
Kortom ik wacht vol verwachting op het moment dat Ruud 'rears his ugly head'.... Niet omdat ik Ruud graag zie instorten, maar gewoon omdat het er volgens mij aan zit te komen.
Dennis
Ik ben bang dat je het te diep zoekt, een kandidaten selectie zo als voor dit programma zal zeker verder gegaan zijn dan de gemiddelde kandidaten selectie. Maar denkend aan alle selectie's die ik heb meegemaakt is de gemiddelde procedure als volgt. Van alle kaarten en brieven wordt op basis van uitspringende info (reis australie b.v.) een voorselectie gemaakt. Je vindt dit terug bij Bianca(tatoe), Bart(leger,parachutespringen)Ruud(wielrennen)Willem(kok)Karin(huisvrouw op leeftijd er zullen niet veel van bij de selectie gezeten hebben)Tara,Mona(amsterdams populair)Sabine(hier zie ik zo snel even niets). Vervolgens wordt er uit deze voorselectie door gesecteert. Het is ondoenlijk om alle naar men zegt 3000 kandidaten te screnen. Het zou een te tijdrovende en te kostbare procedure worden. Dus nogmaals wie bij inschrijving opviel ging door, en vanuit deze selectie is er gekeken wie er voldeed aan de invulling van de karakters die men van te voren ruw had opgesteld. Het is allemaal wat simpeler dan we denken, om de tuin geleid als we zijn door alle mooie verhalen.
Ik vond het een eye opening conformatie voor sommige bewoners hun beweegredenen
Ten eerste Willem… tot rust komen na de scheiding.. ik denk dat hij als enige echt in het huis tot rust kan komen…zichzelf tegenkomen in zijn eigen welreld, de beklemmende wereld om hem heen even vergeten, ik geef hem grote kansen om te 'winnen' als we nog over winnaars kunnen praten want ik zie er eigenlijk maar een en dat is V.
Karin wilde er ook tussenuit… het huisvrouwen bestaan..4 kinderen en geen man om op terug te vallen… ik denk dat nog belangrijker is dat ze 'ziek' is geweest en Kanker heeft al weet ik niet waar precies maar ze wil leven ze wil de energie die ze heeft niet meer in een uitgekauwde omgeving spuwwen ..enn goede reden
Maurice onvlucht de kracht van zijn moeder die altijd over hem heen kijkt… hij ontvlucht haar alles ziende oog..de doodse intense stilte in het huis van zijn moeder vlucht in reizen en nu in het huis.. weg van moeder ..weg van haar beklemmnde grip.. wat zeer moeilijk is want het is een moederskindje… zie zijn magnetische aantrekking tot Karin.. zie zijn rood aangelopen hoofd als hij Karin moet zoenen… zie zijn gedachte.. ik mag niet ik zoen mijn moeder intiem.. rode kop terwijl Karin plezier heeft
Ruud gaat een hele moeilijke periode door.. hij begint langzaam te glijden naar paranoide… ik wil niet dat mensen op mij stemmen omdat zeweten dat ik er niet uit ga… een te grote druk voor onze teddybeer.. hij krijgt voor hemzelf een te grote verantwoordelijkheid en zal dat niet aankunnen… hij zal winnen zegt iedereen rond hem heen.. hij voelt dat iedereen kijkt naar hem met argus ogen… hij moet gaan letten op zichzelf, juist wat hij nog nooit gedaan heeft.. interessant.
Bianca is inderdaad alleen opzoek naar ego bevrediging maar heeft het geluk dat ze makkelijk kan communiceren anders was ze snel helemaal doorgedraait… door de actie van Mona over hoe ze overkwam anticipeerde ze snel. voor haar is belangrijk wie er weg gaat hoe de groepsverhouding zal veranderen.. ik ben benieuwd
Bart Sabine en Moan ( oops Mona)… hmmmmmm weinig nieuws onder de zon
Over een belangrijk aspect zou ik graag meningen horen.. competitie in het groepje Maurice Karin Bianca… ..ddit is het enige 3 groepje maar er is potentie voor conflicten
quote:
op 10-15-1999 om 02:40 AM schreef Moor het volgende:
MrMurphy, (en ook Parena, Weathergirl en Toiletman) ik had een antwoord naar ieder van jullie op het scherm staan toen de 2 TV-uitzendingen van vanavond begonnen. Zojuist wilde ik het versturen en bleek de topic gesloten...pats...text weg.
een suggestie.. schrijf je verhaal in Word en copy en paste het ..scheelt tijd en geld en frustratie
In principe is niemand van de groep kontinu brildragend, een standaard voorwaarde die al jaren gebruikelijk is bij kandidaten. leesbril ok, maar omwille van spiegelingen niet kontinu. Deze voorwaarde is bij selecties een automatisme. Leuk om te weten vinden jullie niet.
Re vraagt zich af of er nog iets gaat wrikken in het groepje Karin-Bianca-Maurice. Nou, misschien wel tussen Karin & Bianca, maar Maurice is vanuit strategisch oogpunt de veiligste vriend: grijze muis die langzaam wegteert en er uiteindelijk in zal slagen zelfs voor al die zoemende camera's onzichtbaar te blijven. Wat een hele kunst is. Maar een hoofdprijs levert het niet op.
Karin en Bianca zullen Maurice dus rustig laten aanklooien, maar in een later stadium gaan ze vast wel beter naar elkáár kijken, want hoe handig is het om een "leuke vriendin" te hebben wanneer je zelf als leukste uit de bus moet zien te komen? Niet handig. Of er serieuze frictie tussen hen zal ontstaan (dus los van het competitie-element) betwijfelen wij. Karin stelt zich cynisch op maar is dit in feite niet (zie: de stukken die Moor hieraan wijdde), en daarom laaft zij zich aan de doorgedraaide pscyho-babble van Bianca, die verwoordt wat zij ook graag zou willen zeggen, maar niet kan/durft.
quote:
op 10-15-1999 om 11:06 AM schreef The Two Sisters het volgende:
MrMurphy, die diepte-analyse van Bianca is perfect! Het kan haast niet anders of je kent dit soort mensen ("Mooie mensen") van nabij, wat je er kennelijk niet van weerhoudt ze genadeloos te doorgronden.
Ach, ahem, <bloos>.. (kijkt naar zijn schoenpunten)
Ik ken er inderdaad een paar ja, van die Bianca's. Vaak hele lieve meiden, die anderen tegen zich in het harnas jagen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Ik denk dat de initiële (zag iedereen dat? Ik gebruikte een moeilijk woord!) irritatie van de groep over Bianca voornamelijk kwam door dat soort gedrag. Heel hard roepen hoe goed je wel niet bent, en jezelf erg interressant vinden. Dat dit wordt puur uit onzekerheid wordt ingegeven, merkt de groep niet. Ook al niet, omdat Bianca er moeite mee heeft zich kwetsbaar op te stellen.
Terwijl ze *juist* veel sympathie opwekt door dat te doen (als ze tenminste niet zo overdrijft als Mona, maar dat zit wel snor, denk ik, ze is zich pijnlijk bewust van zichzelf).
Kijk ook even naar de levensgrote tattoo, en de tong-piercing: allemaal attributen die de aandacht afleiden van de "echte" Bianca, en die ze gebruikt feedbback te forceren bij anderen. Misschien wel ingegeven door een uiterst zwak zelfbeeld ("ik ben zelf totaal niet interessant, hop, tattoo erover heen, dan lijkt het nog wat").
quote:
Wij denken ook dat Bianca best eens de eerste kan zijn die het BB-huis als een shivering wreck gaat verlaten. Ook dát zal ze uiteindelijk "best wel goed" van zichzelf vinden, het vergt toch een "soort van innerlijke kracht" om jezelf zo te laten gaan voor het oog van de camera, en haar vrienden, allemaal "warme mensen", zullen haar er niet minder om bewieroken.
Zolang ze de rol kan vervullen van intelligente meid, die anderen met raad en (iets minder) daad kan bijstaan, dan redt ze het wel, denk ik. Maar oh wee als ze die rol niet krijgt: dan kruipt ze weg in een hoekje, en bijt ze om zich heen.
MrM
------------------
Sommige problemen los je op door alleen maar goed of slecht te zijn..
[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 15 Oktober 1999).]
quote:
op 10-15-1999 om 09:44 AM schreef tanjalies het volgende:
Voyeur,
Ik ben bang dat je het te diep zoekt, een kandidaten selectie zo als voor dit programma zal zeker verder gegaan zijn dan de gemiddelde kandidaten selectie.
Ik meen ergens in de tweede aflevering een glimp opgevangen te hebben van een bord met daarop foto's van (potentiele?) kandidaten. Een groep met een kaartje: "Babes", en een met het kaartje "Hunks", en zelfs iets van "Bitch".
Ik denk dat V. iets langer heeft nagedacht dan normaal, en een paar soap-types heeft uitgezocht:
-Tara en Sabine: Babes (Volgens V. dan he)
-Bart en Maurice: Hunks (zie boven)
-Bianca: Bitch
-Martin: Ettertje
-Ruud: Vader
-Karin: Moeder
Zo krijgen ze iig een paar leuke beelden, en misschien nog wel wat heftige emoties, ook (2 Hunks en 2 Babes, en dat nog een Bitch en een Ettertje erbij..)
Heeft iemand anders dat bord ook gezien?
"Sommige problemen los je op door te hoela-hoepen"
Maar, ik zeg maar zo
quote:
op 10-15-1999 om 03:18 PM schreef MrMurphy het volgende:
Ik meen ergens in de tweede aflevering een glimp opgevangen te hebben van een bord met daarop foto's van (potentiele?) kandidaten. Een groep met een kaartje: "Babes", en een met het kaartje "Hunks", en zelfs iets van "Bitch".
Ik denk dat V. iets langer heeft nagedacht dan normaal, en een paar soap-types heeft uitgezocht:-Tara en Sabine: Babes (Volgens V. dan he)
-Bart en Maurice: Hunks (zie boven)
-Bianca: Bitch
-Martin: Ettertje
-Ruud: Vader
-Karin: Moeder
"Sommige problemen los je op door te hoela-hoepen"
Wat zijn de rollen van Willem en Mona dan?
- Mona kan onmogelijk de vervanging van een 'babe' zijn, toch?
- En is willem alleen voor zijn kook-kunsten aangevoerd?
Mona: Ja, dan moet je er toch van uitgaan dat Tara behalve in het Babe-vakje, ook in het vakje "typisch-amsterdamse" thuishoorde.
En wie is er dan de ideale vervangster? Een echte amsterdamse kroegvrouw, die veel heeft meegemaakt en de boel of danig zou kunnen verzieken (labiele uitvallen) of orde op zaken stelt (haar huisnijverdrift).
Maar alles blijft natuurlijk giswerk,
Hummie, verlos ons!
Bedankt weer, allemaal, voor jullie goede posts!
Is dit trouwens al gebeurd?
quote:
op 10-15-1999 om 09:31 AM schreef Is2Funky het volgende:
Tot op heden heb ik nog niet veel gelezen over Ruud, terwijl ik dit lid van bewonersvereniging het meest tot een 'risicogroep' vindt behoren.
Wanneer we de afgelopen uitzendingen evalueren zien we Ruud als de vaderfiguur, de gangmaker, de katalysator, de verzorger kortom een sociaal-emotioneel leider. Nu begin ik langzaam barstjes te zien in dit leiderschap en ik vraag mij af hoelang Ruud deze afbrokkeling zal kunnen verdragen. Opvallend was uiteraard zijn 'openhartigheid' tav zijn sexuele noden, maar als we dat eens bezien in een ander perspectief: Ruud als exhibionist?
Zonder grappig te willen zijn, vraag ik mij af wanneer Ruud gaat breken en we de eerste ongewenste handtastelijkheden gaan zien.
Als ik ongelijk heb en ruud IS gewoon de vaderfiguur, dan ook is de vraag wanneer hij gaat breken en meer nog hoe?
- Wordt Ruud aangeschoten wild en slaat hij in het rond?
- Wordt Ruud een stil vogeltje en trekt hij zich terug uit de groep (afzonderen)?
- Gaat hij zich krampachtig handhaven in de groep en zijn aanwezigheid forceren?Kortom ik wacht vol verwachting op het moment dat Ruud 'rears his ugly head'.... Niet omdat ik Ruud graag zie instorten, maar gewoon omdat het er volgens mij aan zit te komen.
Dennis
Dennis ik denk dat je een aantal dingen scherp hebt gezien. Ruud is iemand met een grote seksuele potentie, zowel in daad als in fantasie. hij probeert nog sublimaties te zoeken en het 'kwade' er uit te zweten, maar hij zal een keer een grens bereiken.
Het viel mij op dat hij gisteren wel een erg nonchalante houding aan nam in de intieme zone van Mona, die er overigens geen moeite mee schijnt te hebben. Komt haar nu nog wel goed uit. Als de energieophoping er niet in voldoende mate meer uitkan in fysieke belasting of sex zal het zich op een agressieve manier tot uiting moeten brengen. Om bij Moor aan te sluiten: de zware springstof ontbrand bij Ruud, maar ik verzeker je, wel met een zeer kort lontje. De agressie die in het vat zich zal plotseling (misschien op het oog zonder enige aanleiding) tot een enorme drift-uitbarsting kunnen komen. Als er wel een aanloop is zal dat zich uiten in rebels verzet, tegen elke regel of beperking.
Onze alpha Ruud heeft behoorlijk gezichtsverlies geleden. Hij deed nog wat aan damage-control door te verklaren dat er niet op hem gestemd mocht worden. Bianca was er als de kippen bij om te beloven dat niet te zullen doen.
Opvallend was dat er noch bij de puzzle noch bij de opdrachten door iemand leiding werd gegeven.
Beta Willem verstevigde zijn positie door zijn taak naar behoren te vervullen. Hij was de enige die de kalmte probeerde te bewaren tijdens de karin-sabine mix-up.
Bart, Maurice en Sabine maakten een goede beurt.
Het optreden van Bianca, Karin en Mona zal hen verliespunten hebben opgeleverd.
Bientje heeft ondertussen duidelijk genoeg van Bart. Ze maakt hem nu al openlijk uit voor minkukel, maar hij heeft zo'n plaat voor z'n kop dat hij het niet merkt.
------------------
Beware, the Topic-Police is watching you!
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 15 Oktober 1999).]
How fucked up is de winnaar geestelijk gezien, na 100 dagen opsluiting?
Je bent 100 dagen uit de maatschappij geweest, geen contact met andere mensen en het groepje mensen in het huis zelf waar de winnaar contact mee heeft wordt steeds en steeds kleiner.
Lijkt me echt enorm moeilijk om daarna weer mee te gaan 'draaien' in de normale maatschappij.
quote:
op 10-15-1999 om 11:06 AM schreef The Two Sisters het volgende:
Re vraagt zich af of er nog iets gaat wrikken in het groepje Karin-Bianca-Maurice. Nou, misschien wel tussen Karin & Bianca, maar Maurice is vanuit strategisch oogpunt de veiligste vriend: grijze muis die langzaam wegteert en er uiteindelijk in zal slagen zelfs voor al die zoemende camera's onzichtbaar te blijven.
Grappig, ik voorzie eigenlijk eerder dat er problemen gaan komen tussen Bianca en Maurice, strijdend om de aandacht van Karin. Bianca zal zich hierin het meeste gefrustreerd voelen, Maurice ontgaat het waarschijnlijk voornamelijk. Ik heb al langer het gevoel dat Bianca zich enkel met Maurice onderhoudt om Karin tegemoet te komen. Op het moment komt Karin niet over alsof zij zich erg bezighoudt met de vraag wie er gaat winnen, en al helemaal niet of Bianca een concurrente voor haar is. Als zij al iemand als concurrent beschouwt zal dat eerder Sabine of Bart zijn, en die is ze op dit moment vrij effectief aan het wegwerken.
Wat ik echter wilde vragen aan al deze verschrikkelijke goed observerende en scherpzinnige mensen van deze topic: Gisteren in de dagboekkamer dacht ik toch warempel een heuse zenuwtic bij Bianca te zien in haar gezicht. Ik heb vanaf dat moment haar geen tel meer uit het oog verloren, maar het herhaalde zich niet. Misschien zijn er lui onder jullie die dat in de herhaling eens kunnen onderzoeken.
Wat was dat trouwens voor gedoe met die geblesseerde schouder van Bianca. Als je gelooft in de 'zin van ziekzijn' is dat van grote psychosomatische waarde! Het uiterlijk weerspiegelt (voor een belangrijk deel) ook het innerlijk. Was die schouder overbelast? Heeft zij teveel van haar krachten gebruikt? Waren de spieren in haar schouder geirriteerd of overprikkeld? Het maakt haar in ieder geval minder bewegelijk. Ze zei van de week in de tuin tegen Ruud dat zij in het sporten aan het overdrijven was. Dat komt nu ineens in een ander licht te staan. Heeft het met Bianca haar angst te maken? Bij die fietsopdracht voelde zij zich de zondebok. Door haar toedoen ging de fiets kapot. Daar heeft zij een behoorlijk paranoia reactie op laten zien. Nog zo'n geintje met een weekopdracht en ze kan terug naar Rotterdam (denkt ze). Door niet mee te kunnen doen (door een reden van buitaf, haar geblesseerde schouder waar zij zogezegd niets aan kan doen) liep zij geen risico de weekopdracht te verknallen. Er hing tenslotte nogal wat van af.
Het viel mij op dat Bianca gesteund werd door Bart in de dagboekkamer.
Willen jullie eens reageren op die vermeende zenuwtic van haar. Wie heeft het ook gezien?
wat mij ook opvalt is,ondanks dat Sabine en Bart op een of andere manier gestabiliseert zijn met elkaar, dat Bianca en Bart op een of andere manier een vorm van communicatie hebben die ik wel interesant vind.. ik denk ook zeker dat er in de toekomst meer groei zal zijn tussen die 2
quote:
op 10-16-1999 om 12:46 PM schreef lilith het volgende:
<snip>
Wat ik echter wilde vragen aan al deze verschrikkelijke goed observerende en scherpzinnige mensen van deze topic: Gisteren in de dagboekkamer dacht ik toch warempel een heuse zenuwtic bij Bianca te zien in haar gezicht. Ik heb vanaf dat moment haar geen tel meer uit het oog verloren, maar het herhaalde zich niet. Misschien zijn er lui onder jullie die dat in de herhaling eens kunnen onderzoeken.Wat was dat trouwens voor gedoe met die geblesseerde schouder van Bianca. Als je gelooft in de 'zin van ziekzijn' is dat van grote psychosomatische waarde!
<snip>
Willen jullie eens reageren op die vermeende zenuwtic van haar. Wie heeft het ook gezien?
Beste Lilith,
Ik zie inderdaad diverse 'tics' bij Bianca haar gezicht, maar ik denk dat je die bedoelt waarbij ze lijkt te beginnen met een 'nee-schudden', dat al na 1 cm. ophoudt, terwijl haar ogen even in de tegengestelde richting wegflitsen.
Psychosomatisch past dit helemaal in haar interne wereld: zowel in de betekenis van 'nee-zeggen' als in de betekenis van 'iets geïrriteerd van zich afschudden'.
Zij vertoont verder zeer vastzittende kaken, haar mond gaat nauwelijks open bij het spreken hier (in de DK): woede wordt bij voorkeur 'opgepot' in één van de sterkste spieren van het lichaam: de kaakspier. Haar nekwervel 'de draaier' wordt tevens geweldig belemmerd door haar diepliggend bovenrug-pantser. Vandaar dat het zeer korte 'nee-knikje' ontstaat: een elektrische ontlading in langdurig stijfgehouden spieren. Ze is super-gespannen in dit DK-gesprekje, en merkt net als Bart niet eens hoe ongeïnteresseerd ze beantwoord worden door de stem.
Ik ben het eens met je psychosomatische analyse van deze handicap, als secundaire winst opleverend na haar eerdere ervaringen met weekopdrachten. Maar met nog een bio-energetische kanttekening erbij:
Ervan uitgaand dat zij rechtshandig is, kan haar rechter-arm worden gezien als de vertaling van haar macht om te doen, veranderen, ingrijpen en creëren. De ingehouden toestand van haar KI-energie in deze arm (zij dwingt zichzelf tot inhouden van haar natuurlijke en praktische doe-impulsen) maakt gewrichten zowel als spieren van bovenarm extra kwetsbaar voor spier-scheuring bij workouts en overbelasting bij de schouder-bladen: daar waar ze aangehecht zijn. Voor mij spreekt haar arm de volgende lichaams-code: 'als je mij niet gebruikt voor iets waar je in gelooft, wat JIJ zinvol vindt (de workout valt daar niet onder, is een 'status/prestatie' issue: zie haar trotse verhaal naar Ruud),
dan weiger ik verder dienst.' Er eens flinke agressie door heen laten stromen zou wat dat betreft gezond zijn geweest, vóórdat het spiertje scheurde. De manier waarop ze nu omgaat MET de blessure, zegt inderdaad veel over haar strategie van handhaving in de groep, dat ben ik helemaal met je eens.
Ook Bianca heeft een innerlijke Rebel, die steeds mentaal wordt gevoed en toch in de boeien moet blijven.
quote:
op 10-16-1999 om 12:53 PM schreef Re het volgende:
ik heb de tik niet bewust gezien maar ik ben er mee eens dat Bianca meer schimmen ziet dan de anderen...
Dat hangt van je gezichtspunt af: ik vond juist dat Bianca wat beter in de werkelijkheid stond dan de rest
(just because you're not paranoid doesn't mean they're not after you)
quote:
wat mij ook opvalt is,ondanks dat Sabine en Bart op een of andere manier gestabiliseert zijn met elkaar, dat Bianca en Bart op een of andere manier een vorm van communicatie hebben die ik wel interesant vind.. ik denk ook zeker dat er in de toekomst meer groei zal zijn tussen die 2
Dat viel mij ook al op. Het initiatief lijkt trouwens uit te gaan van Bart, meestal na een mislukte poging tot contact van Sabine. Misschien is hij op zoek naar troost, of is hij onzeker over zijn situatie, en zoekt hij daardoor zijn heil bij de enige in de groep die daar iets zinnigs over *lijkt* te kunnen zeggen..
Wat me iig opvalt, is dat hij haar met een bepaald soort respect benadert, terwijl hij normaal gesproken zo min mogelijk respect toont naar de anderen. (hij blijft natuurlijk een potentiele alfa, en die doen dat in zij optiek niet )
MrM
Het was heel duidelijk dat Karin in de groep voorstelde om iets gezamelijk te gaan doen (nl. het hele huis een sopje geven) met de reden de spanning vóór de nominaties weg te nemen (of even te vergeten).
Ook was duidelijk dat de Bianca, Mona en ? niet ontvankelijk waren voor dit idee, liever gingen sporten, en zich zo buiten de groep plaatsten. Voelden zij soms aan dat ze toch wel genomineerd zouden worden en waren ze onbewust afstand aan het nemen?
Een soortgelijke conclusie kan getrokken worden uit het feit dat Sabine en Mona zich vannacht op de vrouwenkamer bevonden (met Ruud!?). En dat de rest (incl. Bart?) zich op de mannenkamer bevond. Zouden ze onderling hun nominaties al bekend hebben gemaakt?
Uit de enorme overdaad aan beelden en gesprekken van vanavond (wat worden we verwend door de streamregie) troffen me twee beelden:
1) In de uitzending Sabine en Bart die elkaar omhelzen, waarop S 'grappend' suggereert dat ze B genomineerd heeft. De vertwijfeling op B's gezicht! en zijn alerte verdediging door het argument te spiegelen. S bleef verbaal rustig, maar leek qua lichaamstaal te exploderen en straalde een seconde naakte paniek uit. Wat een onzekerheid tussen mensen die dan misschien niet voor eeuwig van elkaar houden, maar heus wel een soort relatie hebben. S. toont afwijzing niet te kunnen verwerken. Die lijkt me erg kwetsbaar als ze a.s. donderdag echt weg moet: rijp voor psychiater ?
2) De waanzinnige move's die Ruud maakte toen hij S en Mona opzocht vanavond om over de nominaties te praten. Hij verdedigde zich door te zeggen dat hij er slecht over nagedacht had; het was maar een impuls etc... Wij kijkers weten dat hij vooraf heel zeker was. Vervolgens ziet hij kans zonder blikken of blozen (hoewel hij vast die ogen weer zo raar dicht kneep) openlijk te gaan betreuren dat hij het zo jammer vindt dat Bart moet vertrekken. Let wel: tegen S.
Hij schuift en draait en wiebelt en wil bij iedereen in de gratie blijven. Daarbij ridiculiseert hij ieder normaal gesprek; je zou denken dat hij er niet mee weg kwam, maar S roept dan licht geirriteerd: "Ruud je hoeft je niet verder te excuseren; het is je vergeven".
Wat beweegt deze Neanderthaler toch.
Die vreemde lichaamstaal, dat ogenschijnlijke teddybeer gedrag, dat bijna autistische sluiten van zijn ogen. Hij is onzeker (over zijn nominatie bijv), ziet dat hij terugloopt in populariteit. Staat hij op het punt te breken of is het allemaal deel van zijn overlevingsmechaniek.
Wie begrijpt dit kindmens wel ?
quote:
op 10-18-1999 om 11:26 PM schreef voyeur het volgende:
KNIP
2) De waanzinnige move's die Ruud maakte toen hij S en Mona opzocht vanavond om over de nominaties te praten. Hij verdedigde zich door te zeggen dat hij er slecht over nagedacht had; het was maar een impuls etc... Wij kijkers weten dat hij vooraf heel zeker was. Vervolgens ziet hij kans zonder blikken of blozen (hoewel hij vast die ogen weer zo raar dicht kneep) openlijk te gaan betreuren dat hij het zo jammer vindt dat Bart moet vertrekken. Let wel: tegen S.
Hij schuift en draait en wiebelt en wil bij iedereen in de gratie blijven. Daarbij ridiculiseert hij ieder normaal gesprek; je zou denken dat hij er niet mee weg kwam, maar S roept dan licht geirriteerd: "Ruud je hoeft je niet verder te excuseren; het is je vergeven".
Die vreemde lichaamstaal, dat ogenschijnlijke teddybeer gedrag, dat bijna autistische sluiten van zijn ogen. Hij is onzeker (over zijn nominatie bijv), ziet dat hij terugloopt in populariteit. Staat hij op het punt te breken of is het allemaal deel van zijn overlevingsmechaniek.
Ik denk dat Ruud graag vriendjes blijft met iedereen, en hoopt dat iedereen vriendjes blijft met elkaar. Het laatste wat hij (nog steeds de alfa, al komt daar langzamerhand verandering in) wil, is ruzie in 'zijn' groep.
Daaruit valt ook zijn keuze voor de nominaties te verklaren: Sabine en Karin hebben ruzie, en in daarom nomineert hij ze beiden: als er 1 weg is, keert de rust weer terug.
Ruud, de teddybeer (zowel qua lichaamsbouw (waar was dat ook weer een teken van?) als qua knuffelgedrag) is een vredeskonijn: iedere vorm van ruzie probeert hij onder het mom van een grapje weg te vegen, spanningen worden gebroken door een kip op het bed te gooien.
Wat me vertedert aan Ruud, is dat hij lijkt te weigeren een hekel aan iemand te hebben: bij iedere negatieve uitlating die hij of iemand anders doet, moet hij er meteen bij zeggen: "maar verder is het een moordgozer/leuke meid hoor".
MrM
quote:
op 10-18-1999 om 11:26 PM schreef voyeur het volgende:2) De waanzinnige move's die Ruud maakte toen hij S en Mona opzocht vanavond om over de nominaties te praten. Hij verdedigde zich door te zeggen dat hij er slecht over nagedacht had; het was maar een impuls etc... Wij kijkers weten dat hij vooraf heel zeker was. Vervolgens ziet hij kans zonder blikken of blozen (hoewel hij vast die ogen weer zo raar dicht kneep) openlijk te gaan betreuren dat hij het zo jammer vindt dat Bart moet vertrekken. Let wel: tegen S.
De ogen van Ruud spreken voor mij wel boekdelen.Het is alsof hij stoned is, letterlijk niet er helemaal bij. De blik naar binnen gekeerd. Hij zoekt geen houvast bij de ander. Hij sluit letterlijk zijn ogen en lijkt te bezwijken onder zijn eigen gewicht. Hij durft de kijkers niet recht in de ogen aan te kijken. Als Weegschaal laat hij gedrag zien wat hoort bij: geen standpunt durven in te nemen met het gevaar aangesproken te worden en verantwoording te moeten afleggen. Hij is de 'pleaser'. Ruud heeft op dit moment een rol op zich genomen , die misschien iets laat zien van zijn socialisaties uit het verleden. Het is oud gedrag, misschien roept Sabine dat wel bij hem op met haar hysterische trekken.
Maar ik verwacht nog niet dat Ruud gat vallen, hij verstelt zich wel weer.
-------------------------------
Niemand is perfect, wees niemand
quote:
op 10-19-1999 om 12:13 AM schreef Moor het volgende:
Jeez, Murph, je maakt het me niet gemakkelijker met het vernieuwen van deze topic, ik zat middenin een 'cut&paste'-actie enfin,
Sorry, foutje, ik vond de andere thread wat te lang worden, maar wist niet dat die dingen vanzelf werden gesloten na 50 postings (is dat zo?).
Prima bijdrage trouwens weer, bedankt!
Alleen vroeg ik me af of je nou expres of per ongeluk de volgende constructie bedacht:
quote:
Ruud worstelt en worstelt: "wat is er nou eigenlijk gebeurd: straks heb ik een maatje genaaid ? Of nee, zijn vriendinnetje.
Een fraudiaanse vertyping?
quote:
op 10-19-1999 om 12:32 AM schreef lilith het volgende:
De ogen van Ruud spreken voor mij wel boekdelen.Het is alsof hij stoned is, letterlijk niet er helemaal bij. De blik naar binnen gekeerd. Hij zoekt geen houvast bij de ander. Hij sluit letterlijk zijn ogen en lijkt te bezwijken onder zijn eigen gewicht. Hij durft de kijkers niet recht in de ogen aan te kijken. Als Weegschaal laat hij gedrag zien wat hoort bij: geen standpunt durven in te nemen met het gevaar aangesproken te worden en verantwoording te moeten afleggen. Hij is de 'pleaser'. Ruud heeft op dit moment een rol op zich genomen , die misschien iets laat zien van zijn socialisaties uit het verleden. Het is oud gedrag, misschien roept Sabine dat wel bij hem op met haar hysterische trekken.
Lilith,
de 'pleaser'? Lijkt me een mooie typering van zijn huidige rol. Al eerder schreef ik, dat anderen Ruud als alfa zien, maar Ruud zichzelf misschien niet zo.
Vwb het sluiten van zijn ogen: Ruud hoort en ziet af en toe dingen waar hij zich niet erg goed tegen kan wapenen: het doet onze gevoelige teddybeer pijn, en daarom sluit hij zijn ogen hiervoor. (denk aan de scene aan de ontbijttafel, als Bianca en Karin komen vertellen over de ruzie van de avond daarvoor: de luiken gaan vrijwel meteen dicht, en zijn gezichtsuitdrukking is ondoorgrondelijk).
Soms, als hij aan het praten of zingen is, heeft het ogensluiten trouwens een andere oorzaak: Ruud hoort zichzelf op die momenten gewoon graag, en wil niet in de rede gevallen worden.
Dat hij geen standpunt inneemt, hangt volgens mij ook met zijn rol als vredesengel samen: Ruud wil geen ruzie met anderen, en wil ook niet dat anderen ruzie maken.
quote:
Maar ik verwacht nog niet dat Ruud gat vallen, hij verstelt zich wel weer.
Dat is ook mijn verwachting: ik denk dat hij al heel wat klappen heeft moeten incasseren in zijn leven, en daar een redelijk beschermingsmechanisme tegen heeft ontwikkeld.
Murphy
quote:
op 10-19-1999 om 12:32 AM schreef lilith het volgende:
Hij durft de kijkers niet recht in de ogen aan te kijken. Als Weegschaal laat hij gedrag zien wat hoort bij: geen standpunt durven in te nemen met het gevaar aangesproken te worden en verantwoording te moeten afleggen. Hij is de 'pleaser'. Ruud heeft op dit moment een rol op zich genomen , die misschien iets laat zien van zijn socialisaties uit het verleden. Het is oud gedrag, misschien roept Sabine dat wel bij hem op met haar hysterische trekken.
Lilith,
extreme situaties laten al snel zien hoe mensen in elkaar zitten. Wat dat betreft zijn Sabine's uitbarstingen wel interressant.
Wat bedoel je trouwens met socialisaties uit het verleden?
Murphy
[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 19 Oktober 1999).]
quote:
2) De waanzinnige move's die Ruud maakte toen hij S en Mona opzocht vanavond om over de nominaties te praten.
<snip>
Hij schuift en draait en wiebelt en wil bij iedereen in de gratie blijven.
Die vreemde lichaamstaal, dat ogenschijnlijke teddybeer gedrag, dat bijna autistische
sluiten van zijn ogen. Hij is onzeker (over zijn nominatie bijv), ziet dat hij terugloopt in populariteit. Staat hij op het punt te breken of is het allemaal deel van zijn
overlevingsmechaniek.
Ik heb ff diep in de kelder moeten scrollen en lenen bij de astrologische typering over Ruud, omdat die vlgs. mij de sleutel bevat tot zijn gedrag na en tijdens de bekendmaking
van de genomineerden.
"Het is een klassiek beeld om Weegschaal als
harmonieus neer te zetten. Het is toevallig wel een teken wat de verbinding met mensen
zoekt, dus gaat het de confrontatie met mensen wel aan. Een Weegschaal zoekt dat
wel liever 1-op-1. Het wil graag tot uitwisseling komen en van gedachten wisselen. Het is een sociaal teken met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid."
Zoals andere mensen soms 'hardop denken' en dan vreemde dingen zeggen, zo 'denkt Ruud met zijn lichaam' en gaat wiebelen. Waar hij moeite mee heeft is niet dat Bart door hem genomineerd is, maar dat hij iets heeft moeten doen, met fatale gevolgen voor een ander, zonder dat hij dat met die persoon heeft kunnen overleggen. Het viel mij ook al op hoe uitzinnig van gewetenswroeging hij was (bij Ruud uit zich dat dat verbaal door gewoon 20 keer te zeggen: ik begrijp het niet, hè, joh, ik snapput nie. Maar ieder zijn zegje. Alleen niet erg commuinicatief natuurlijk. En daarom kan ook niemand hem verlossen. Zoals Bianca openlijk haar worsteling met het mens-erger-je-niet principe uitspreekt, zo worstelt Ruud ook, maar weet zelf niet precies waarmee, heeft er geen mentaal kader voor tenzij hem dit wordt aangereikt, en dus VOELT hij alleen maar, en wel héél ongemakkelijk. Het is zijn 'gecodeerde' protest tegen de hele nominatie-troep. Het meest zou hij geholpen zijn met een gesprek, afzonderlijk met Bart en met Sabine, maar dat durft hij nu niet meer aan, want zij zijn nu 'de vijanden' zo begrijpt hij in zijn conflict-model. Zij hoofdgedachte is: 'ik heb iets heel ergs gedaan', maar dat is alleen maar zijn coping-strategie op de beleving van 'er is iets heel ergs gebeurd'. Net als zijn reactie op het mislukken van zijn gewichthef-truuk: het op zich zelf betrekken klonk ook al zo overdreven (in de DK) terwijl toch iedereen had gezien dat hij alleen de deur door wilde. Bart had het makkelijk: de deur stond toen al open, en die kon al ballengooiend erdoor lopen. Ruud worstelt en worstelt: "wat is er nou eigenlijk gebeurd: straks heb ik een maatje genaaid ? Of nee, zijn vriendinnetje. Maar die twee zijn één, dus heb ik hem toch genaaid, door zijn vriendinnetje weg te stemmen, zonder het met hem te kunnen overleggen." En hij zal geen orde op zijn gedachten krijgen voordat iemand hem uitlegt dat de nominatie OPGELEGD is door BB. Door zijn plichtsbesef is hij de getrouwe uitvoerder geworden van wat BB als Wet aan hem duidelijk gemaakt heeft. (bijna vergelijkbaar met een 'vietnam-veteraan-syndroom'). Karin moet maar eens met hem praten, die pakt snel gevoelens op.
Beetje herhaling van wat hierboven door anderen ook al gezegd is, komt door dat heen-en-weer verhuizen, sorry daarvoor.
Lichaams-taal: Ruud is voor mij vooral 'een teddybeer' door zijn enorme lichaams-pantsers die hij heeft gekweekt rondom 'een gebroken hart': kan van heel vroeger zijn, of van enkele recentere liefdes/bondjes/maatjes-vriendschappen. Van buiten lijkt hij vrede-stichter, van binnen is dat: elke ruzie doet mij pijn, omdat het mij triggert.
P.S. Meer mensen last van hinderlijke e-mails ivm posts in dit forum. Zie mijn post in 'Ben het helemaal zat' of ben ik de enige
quote:
op 10-19-1999 om 12:55 AM schreef voyeur het volgende:
lilith, ik zie (letterlijk op de video) wat je bedoelt. Wat mij verwondert is dat hij door velen afgeschilderd wordt als de alfa. Los van mijn probleem met de terminologie ontleend aan apen groepen (m.i. te simplistisch voor de complexe rolstructuur die mensen gemeenschappen ontwikkeld hebben; daar ga ik wel eens uitgebreider op in met meer tijd). Ik zie Ruud niet als de duidelijke sociale / informele leider. Ik zie hem als een man die juist hier geconfronteerd wordt met zijn eigen verval; lichamelijk, maar ook in sociale en intellectuele termen. Hij is nog geen schaduw van de kracht die Karin toont.
Voyeur,
wat dat alfa betreft: mea hartstikke culpa, ik ben ermee begonnen omdat ik iets met apen heb Ook al lijkt het op het eerste gezicht niet zo, de hele groep vertoont enorm veel gelijkenis met bv. een chimp-groep: is het je niet opgevallen dat er veel gevlooid wordt? (onder het mom van masseren, epileren en andere bezigheden).
Ik heb trouwens onlangs gepost dat Ruud heel goed zelf niet zo'n zin in dat leiderschap kan hebben.
Verder heb je al eerder gezegd dat je Ruud ziet als iemand die geconfronteerd wordt met zijn eigen verval. Op sommige gebieden ga ik daarin met je mee, maar hoe bedoel je: lichamelijk en sociaal?
Nieuwsgierig!
Murphy
[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 19 Oktober 1999).]
Daarnaast viel het me op, dat Maurice slecht om kon gaan met de spanning van de nominaties: alles aan zijn gezicht was gespannen, en er kwam geen woord uit.
Murphy
Ik heb steeds verschil van mening met mijn partner als ik bij Maurice soms agressieve trekjes opmerkte, naar Bart (en Sabine). Bv. het binnen-bargen in de slaapkamer was natuurlijk wel legitiem, maar toch wel effe zeer pestend (van het ene mannetje naar het andere toe). En zo heb ik wel vaker van die dingen bij hem opgemerkt: "Bart is een kleine jongen", (laat ie 't niet horen! hij veegt de vloer met 'm aan), "mag wel minderwaardigheids-complex hebben maar praat er niet over, dus foutje". En zelfs het 'ik geloof niet in God' tweemaal tegen Bart, terwijl als K. daarna precies dezelfde vraag stelt (rhetorisch) gaat M. plots filosoferen over andere 'machten'. Hij wilde gewoon niet met Bart praten, afschoon die het zeer beleefd aan hem vroeg. Ik heb het niet zo op die koude oorlog-techniek van Maurice.
quote:
op 10-19-1999 om 01:44 AM schreef Moor het volgende:
Ik heb steeds verschil van mening met mijn partner als ik bij Maurice soms agressieve trekjes opmerkte, naar Bart (en Sabine). Bv. het binnen-bargen in de slaapkamer was natuurlijk wel legitiem, maar toch wel effe zeer pestend (van het ene mannetje naar het andere toe). En zo heb ik wel vaker van die dingen bij hem opgemerkt: "Bart is een kleine jongen", (laat ie 't niet horen! hij veegt de vloer met 'm aan), "mag wel minderwaardigheids-complex hebben maar praat er niet over, dus foutje". En zelfs het 'ik geloof niet in God' tweemaal tegen Bart, terwijl als K. daarna precies dezelfde vraag stelt (rhetorisch) gaat M. plots filosoferen over andere 'machten'. Hij wilde gewoon niet met Bart praten, afschoon die het zeer beleefd aan hem vroeg. Ik heb het niet zo op die koude oorlog-techniek van Maurice.
Ik denk dat je gelijk hebt met die agressieve trekjes. Maurice lijkt me iemand die zich behoorlijk inhoud in de groep: misschien omdat-ie zich niet goed KAN uitten, misschien omdat-ie zich niet go DURFT te uitten. Ik meende al vaker dat soort gedrag dat je beschrijft te bespeuren, vooral tegen Bart: passieve aggressie. Bart heeft dat volgens mij dondersgoed in de gaten, maar kan er weinig tegen doen, omdat je iemand niet rechtstreeks aan kunt spreken op passieve aggressie. Maurice wil eigenlijk niet praten met Bart, maar geeft wel signalen af (het betreden van andermans' territorium, en het indirect aanpakken van Bart door Sabine te jennen).
De reden van zijn aggressie is me nog donker, Bart heeft misschien een wijfje heeft dat hij begeert, of wellicht is hij extreem loyaal aan Karin (zijn steunpaal gedurende zwakke momenten).
Iets zegt me, dat *als* hij zich laat gaan, dat het dan ook flink gaat donderen: zoveel opgekropte emotie geef je niet ongestraft de vrije hand..
(er vanuit gaande dat 'bij den volke' de Adonis alleen wat 'wild' overkomt, en de 'cocktease' die ook nog niet wil poetsen bijna haar paspoort ontnomen wordt).
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 19 Oktober 1999).]
quote:
op 10-19-1999 om 02:05 AM schreef Moor het volgende:
Phileine,
ik wens hem een paar DK-sessies meteen na donderdag (maar dan wel goeie) en Sabine meteen RIAGG + witness-protection-program: tijdelijk onderduiken in België. Want haar incasserings-vermogen is al evenmin noemenswaard.
Het RIAGG?? OK, Sabine is niet mijn eerste keus, maar om zo iemand nu meteen het ergste van het ergste te gaan verwensen, Mo(o)r toch!
Gewoon een lange vakantie in de Amazone-jungle, een weekje of vijf. Als ze terugkomt is ze een ander mens, klaagt ze nooit meer, en gaat ze subiet werken voor Artsen Zonder Grenzen!
Even serieus: ik las net dat de een of andere gek het tel.nr. van Pa+Ma Sabine heeft gepost: hele slechte actie.. In de VS zijn door dat soort grappen al doden gevallen: er hoeft maar 1 gek op dit forum te zitten met verkeerde ideeen, en je hebt een drama in wording.
Trouwens, die mensen hebben het al zo moeilijk met zo'n dochter. (oops, daar ga ik weer )
Murphy
[Dit bericht is gewijzigd door phileine (Datum 19 Oktober 1999).]
quote:
op 10-19-1999 om 01:58 AM schreef phileine het volgende:
wat me ook gebeurde na de eerste nominatieronde herhaalt zich: ik ga me vreselijke zorgen maken om Bart. Die jongen, van het begin af aan de meest onzekere, krijgt keer op keer bevestigd dat een deel van de groep hem niet lust. Ik heb toch al constant enorm met hem te doen, ik geloof dat het doordevil was die hem vrij treffend omschreef als de eeuwig wanhopig hunkerende, die het zelfs niet echt kan geloven als hij krijgt wat hij wenst. Tegenover Sabine heeft hij steeds een "sla-mij" houding gehad. Hij staat gewoon klaar voor het moment dat ze hem afmaakt, maar ondertussen kan hij haar alleen maar zien als de verlichamelijking van het goede. Ik zie Bart als iemand die zichzelf helemaal in een slachtofferrol heeft gemanipuleerd.
Phileine,
Bart in een slachtofferrol? Jawel, maar dan oa. ook omdat hij zich daar zelf (bewust of onbewust) in heeft gerold. Heel Nederland ziet 'm als de arme jongen die verliefd is geworden op Sabine, maar ik begin me steeds vaker vragen te stellen over de oorsprong van die verliefdheid.
Misschien is Bart op zoek naar iets waar hij zich aan vast kan klampen in deze barre tijden. Nog niet helemaal bewust van zijn eigen identiteit (wat dat betreft ga ik met je mee: in het verleden pispaal geweest op school oid), heeft hij een baken nodig, een doel. Sabine verschaft 'm dat met graagte: zij is gewend op de manier aandacht te verkrijgen. Zijn zelfbeeld is waarschijnlijk zo laag, dat hij nu onbewust vindt, dat hij Sabine eigenlijk niet verdiend.
(als je 't aan mij vraagt is het eerder andersom, maar dat terzijde)
quote:
Weer een klap voor zijn ego: ik ben een loser omdat ik genomineerd word, en ik dacht een populair grietje aan de haak te hebben geslagen, maar dat blijkt ze helemaal niet te zijn. Laat in godsnaam het nederlands publiek deze arme jongen niet wegstemmen. toegegeven, hij zit sowieso in een onmogelijke positie omdat hij nu weet dat mensen tegen hem gestemd hebben, maar ik denk dat het wegstemmen door de kijkers hem helemaal de genadeklap zal geven. De blik in zijn ogen vanavond deed me denken aan een heel klein bang hondje dat teveel is geslagen door zijn baas en nu van zijn lieve nieuwe baasje onverwachts een schop krijgt. Laat hij in ieder geval de kans hebben om iets van zijn trots te bewaren en zelf op te stappen. of wellicht het nog een derde keer proberen en het misschien wel redden, gesteund door wat meer feedback van de rest.
Met de juiste begeleiding zou het imo juist goed zijn dat Bart eruit gestemd werd: vooral als-ie daarna ook nog met de beruchte beelden van Sabine geconfronteerd wordt. Met een beetje leuke begeleiding (en dan niet die nep-spiegeloog uit de DB kamer) heb je kans dat hij als enige BB verlaat en toch nog iets wint (nl. zelfkennis en -vertrouwen).
quote:
op 10-19-1999 om 02:35 AM schreef Moor het volgende:
Ok, OK, Murph, zelfs ik wil d'r nog wel in therapie nemen, maar RIAGG leek mij de dichtsbijzijnde 1e-lijns vluchtheuvel.
JIJ?? Behandelen?? En ik dacht dat je het goed met haar meende! (geintje)
De RIAGG is een mooie instelling, maar begint steeds meer op een autowasserette te lijken: voorrijden, schoonspuiten, en hop, de weg weer op. Volgende patient graag!
Dat ze een terugslag zal krijgen hangt ook een beetje af van de omgeving: je hebt kans (een kleine) dat het vaste groepje waar ze veel mee omgaat (haar "realiteit") haar niets kwalijk neemt, en dat haar gedrag daar als normaal geaccepteerd wordt..
quote:
Dat meen ik. Niet dat ik haar iets toewens, ik weet gewoon dat ze een terugslag gaat krijgen, en daar kun je beter bijtijds bij zijn.
En dan zeker niet met die 'mental koots' van Hummie !
Erger jij je daar ook zo aan? Djeezz, waar ze die mensen vandaan halen weet ik niet, maar ze kunnen er zonder kwaliteitsverlies Bianca voor in de plaats zetten. Of Willem natuurlijk: "Wat vond je er zelf van?"
quote:
op 10-19-1999 om 02:35 AM schreef MrMurphy het volgende:
Met de juiste begeleiding zou het imo juist goed zijn dat Bart eruit gestemd werd: vooral als-ie daarna ook nog met de beruchte beelden van Sabine geconfronteerd wordt. Met een beetje leuke begeleiding (en dan niet die nep-spiegeloog uit de DB kamer) heb je kans dat hij als enige BB verlaat en toch nog iets wint (nl. zelfkennis en -vertrouwen).
Wellicht, maar dan pas nadat hij een hele lange weg gegaan heeft en die wens ik niemand toe. Ik gun hem meer een dosis opbouwende en eerlijke kritiek van zijn nomineerders en nog een ronde in het huis waar hij zich niet meer zo hoeft uit te sloven voor Sabine. Je gaat je trouwens afvragen wat er nu al onherstelbaar kapot is gemaakt...
quote:
op 10-19-1999 om 02:26 AM schreef phileine het volgende:
Nu ik al zo droevig ben over Bart (kunnen jullie hier eens analyseren waar dat vandaan komt?) ...
OK, banale poging: projectie?
Je hebt zelf in het verleden vervelende ervaringen gehad die hier op leken: hartstochtelijke verliefdheden, vriendjes die met je sollen, afgewezen worden door de groep, gepest in de klas? Bovendien vindt je Bart best aantrekkelijk.
Eigenlijk ben je droevig over jezelf, maar daar durfde je tot nu toe niet voor uit te komen. Je plaste als vijfjarige nog regelmatig in bed, en je hebt last van hoogtevrees.
Klopt?
quote:
op 10-19-1999 om 02:44 AM schreef phileine het volgende:
Wellicht, maar dan pas nadat hij een hele lange weg gegaan heeft en die wens ik niemand toe. Ik gun hem meer een dosis opbouwende en eerlijke kritiek van zijn nomineerders en nog een ronde in het huis waar hij zich niet meer zo hoeft uit te sloven voor Sabine. Je gaat je trouwens afvragen wat er nu al onherstelbaar kapot is gemaakt...
Phileine, als ik het allemaal heel objectief bekijk, dat heeft Bart weinig aan de dingen die je daar boven opnoemt: die houden nl. zijn huidige illusies tov zijn zelfbeeld in stand.
Het klinkt misschien wat radikaal, maar ik denk dat het beter voor hem is om eerst eens flink gedesillusioneerd te raken, en vervolgens een goed contact te maken met zijn eigen ik, zichzelf leren kennen, liefhebben en vergeven zonder constant bezig te zijn met wat de buitenwereld nu eigenlijk van 'm vindt (denk aan het constante zichzelf moeten bewijzen).
(oh my god, ik moet echt een boekje a la Bradshaw gaan schrijven )
Reakties?
Reakties?
Voor Danny:
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, fok@pair.com and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the
error.
Premature end of script headers: /usr/www/users/fok/cgi-bin/postings.cgi
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
quote:
op 10-19-1999 om 02:49 AM schreef MrMurphy het volgende:
OK, banale poging: projectie?
Je hebt zelf in het verleden vervelende ervaringen gehad die hier op leken: hartstochtelijke verliefdheden, vriendjes die met je sollen, afgewezen worden door de groep, gepest in de klas? Bovendien vindt je Bart best aantrekkelijk.
Eigenlijk ben je droevig over jezelf, maar daar durfde je tot nu toe niet voor uit te komen. Je plaste als vijfjarige nog regelmatig in bed, en je hebt last van hoogtevrees.
Klopt?
helemaal in de roos!!
pfffffff... da's een opluchting :-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |