abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52084756
Vandaag een heel gesprek gehad met de man van de dierenwinkel.
Vertelde hem dat mijn katten last van hun darmen krijgen als ze blikvoer gehad hebben.
Hij ging een hele discussie aan dat ik ook zeker geen Whiskas moest geven, en zeker geen goedkopere huismerken.
Dit heb ik ze dan ook nooit gegeven.
Ze hebben tot nu toe 3 soorten blikvoer van mij gekregen. Gimpet Shinycat en Porta 21 en Cosma.
Ondanks dat men zegt dat dit goed vlees is voor de kat krijgen mijn katten toch dunne ontlasting.
Ik mengde het al met hun eigen droogvoer (Royal canin indoor) zodat er toch iets meer structuur inzat.
Ook heb ik ze altijd maar kleine beetjes gegeven en niet eens zoveel als aangegeven staat op het blik.
(Heb dus echt opgepast dat ze eraan konden wennen)
Hij vond het maar vreemd, en ik zou dan toch echt iets verkeerd gedaan hebben.
Of ik ze dan blikvoer gegeven had wat bewaard was in de koelkast, in het blik.
Dan heb ik inderdaad eens gedaan, maar dan stond het nóóit langer dan 12 uur in de koelkast met een boterhamzakje eroverheen. Zoals het aangegeven wordt op het blik zelf.
Meestal deed ik het dan toch in een soort van curverdoosje dat afgesloten zat.
Ik gaf het dan binnen 24 uur aan de katten en gooide dan de restjes weg.
Verder krijgen ze vers runderhart,kipfilet en verse vis.
Hier hebben ze nog nooit last van gehad wat betreft dunne ontlasting.

Heb nu blikvoer van Hill's, science plan. Voor volwassen katten en voor de kleine kittenvoer.
Laatste poging.. Ze vinden het zoo verschrikkelijk lekker, en ik wil ze graag ergens blij mee maken.
Maar als dit zo blijft gebeuren, dan stop ik echt met het voeren van blikvoer.

Vraag me nu af, hoelang zou je kattenvoer in de koelkast kunnen bewaren?
En hoe bewaren jullie het?
pi_52090354
Mijn kat eet alleen brokjes maar die bij mn moeder wel blik. En daar is het gewoon als je een nieuw blik opentrekt dan komt het uit de kelder (ongekoeld dus, maar wel euhm, koel).

Dan krijgen ze de ene helft, dan gaat het blik met een afsluitdeksel in de koelkast en de volgende dag (dus 24 uur later) de tweede helft. Volgende dag weer een nieuw blik enzovoort.

Waarom zou je het niet in het blik mogen bewaren tot de volgende dag? Ben ik wel benieuwd naar
pi_52094853
Ik bewaar het nooit in de koelkast!
Het blik dat open is,krijgt een dekseltje erop en dat is het!
Blik gaat toch binnen dag op!

Zo doet mijn moeder het al bijna 20 jaar, en zo heb ik het overgenomen. Katten nog nooit ziek geweest, oudste van me moeder nu inmiddels 16 jaar
pi_52097345
Als je ze blikvoer geeft omdat ze het zo lekker vinden, maar ze krijgen er wel darmproblemen mee kun je ze beter een alternatief geven.
Geef ze bijvoorbeeld af en toe catnip in een speeltje ofzo..
Liefde gaat niet alleen door de maag bij katten
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_52098065
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 14:30 schreef PluisigNijntje het volgende:
Als je ze blikvoer geeft omdat ze het zo lekker vinden, maar ze krijgen er wel darmproblemen mee kun je ze beter een alternatief geven.
Geef ze bijvoorbeeld af en toe catnip in een speeltje ofzo..
Liefde gaat niet alleen door de maag bij katten
Dankjewel voor de tip, maar dat geef ik ze al regelmatig
Ook buiten speeltjes en eten krijgen ze meer liefde en zorg dan menig kat.

Ik weet dat liefde niet door de maag gaat, maar als er iets van blikvoer of een alternatief is dat ze wel verdragen wil ik dat graag proberen.
Zoals boven staat, ik ben niet van plan om met ze te gaan experimenteren en ze omdat ik ze wil plezieren dingen geven waarvan ze echt 'ziek' worden.
Dit is de laatste keer dat ik iets probeer uit blik, en het lijkt erop dat ze dit wel kunnen verdragen.
pi_52098939
De gene bij wie ik nu op de katten pas bewaard opengemaakte blikken gewoon buiten de koelkast.
Ik gebruik 1 blik per twee dagen, alleen als het echt warm is zoals vandaag gaat het wel in de koelkast.
Maar ik heb het blik gister leeg gemaakt, dus vanavond open ik een nieuw blik voor ze.
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_52107333
De blikjes afsluiten met een dekseltje, en het blijft wel een tijdje goed in de koelkast Zo doe ik het altijd voor zowel de kat als de hond
pi_52107438
Ik meen dat je een vergiftiging kan oplopen als je iets te lang bewaard in een blik dat open is gemaakt. Misschien dat hij daarop doelde..

Ik weet trouwens even niet hoe dat heet, iig iets met 'toxi' .
pi_52107726
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 23:10 schreef Frappelsien het volgende:
Ik meen dat je een vergiftiging kan oplopen als je iets te lang bewaard in een blik dat open is gemaakt. Misschien dat hij daarop doelde..

Ik weet trouwens even niet hoe dat heet, iig iets met 'toxi' .
haha, toxi betekent ook gif dus dat lijkt me logisch
Het is zo dat het blik afgeeft, en er dus blik in het eten komt.
Dat zal wel niet zo goed zijn voor kattenmaagjes
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_52107815
Als het eten koud uit de koelkast komt en je kat vreet het op dan kan tie daar ok last van krijgen,
als het voer te koud is dus...
dat is wat een dierenarts mij heeft verteld.
Mijn kat krijgt alleen brokjes en heel af en toe iets uit blik.
Iedereen is uniek, behalve ik
pi_52109742
Eigelijk moet je niet een blik dat open is met inhoud erin bewaren omdat mogelijk het materiaal van het blik kan oxideren. Beter is snel opmaken of overbrengen in een plastic bakje.
pi_52110157
Ik bewaar m'n kat z'n voer (speciaal niervoer, maar zit in zo'n sheba-achtig bakje) gewoon in een koelkast, doet ie 24 uur mee. Nooit problemen mee gehad. Maar wat we altijd doen is het voer sochtends als het uit de koelkast komt opwarmen met een plets heet water erover en er dan een soepje van te maken. Werkt als een tierelier, plus veel katten drinken structureel te weinig dus dat water is mooi meegenomen.
(:
pi_52111185
In 24 uur geeft blik toch niet zo heel erg af? Als ik een blik van iets heb en ik eet de helft op en de rest morgen gaat er ook gewoon een stukje folie over het blik en klaar. Is dat zo slecht dan?
pi_52124793
Als je echt zo bang bent dat het schadelijk is, neem je toch maaltijdzakjes Die hebben ze tegenwoordig ook wel van de Hill's
pi_52125136
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 19:55 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Als je echt zo bang bent dat het schadelijk is, neem je toch maaltijdzakjes Die hebben ze tegenwoordig ook wel van de Hill's
Dat is een idee!
pi_52144692
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 20:12 schreef Frappelsien het volgende:

[..]

Dat is een idee!
Onze Pientje heeft ook een keer een maaltijdzakje van Hill's gehad. Ze likte nog net niet het glazuur van het schoteltje af, dat schoof er echt goed in En zit tenminste ook veel vlees in (40% oid). Een blikje van Gourmet Diamant Tonijn dat vindt ze ook vreselijk lekker. Kijk bij de blikjes van Gourmet even of er veel vlees in zit, zijn een aantal blikjes waar maar 4% in zit.

Maar om even terug te komen op het onderwerp. Wij hebben haar in het begin ook een paar weken wat cheapo blikvoer gegeven. Met 1 blik deed ze toen ongeveer 4 a 5 dagen. In de koelkast bewaard in een goed afsluitbaar plastic bakje. Geen problemen mee gehad, gewoon vaste ontlasting. Ik zou het in ieder geval niet veel langer dan 4 dagen bewaren, maar een paar dagen moet echt geen probleem zijn.

Nu geven we haar Hill's brokjes voer, en 1x per week verwennen we haar met zo'n blikje van Gourmet of een maaltijdzakje Hill's Tussendoor af en toe een Whiskas Kitbit snoepje, vindt ze ook lekker
pi_52205248
die van mij (2 mannetjes) zijn de laatste tijd vaak aan het overgeven. Zo ongeveer om de dag, zo'n zielig miauwtje vantevoren en hup daar komt 't. Ik weet niet waar het door komt, ze eten hetzelfde als altijd (altijd droogvoer en om de dag blikvoer erbij) Ze eten dat al 10 jaar en sinds kort is het kotsen begonnen.
Kan het zijn dat er haarballen in de weg zitten ofzo?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_52245255
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 19:11 schreef sieske het volgende:
die van mij (2 mannetjes) zijn de laatste tijd vaak aan het overgeven. Zo ongeveer om de dag, zo'n zielig miauwtje vantevoren en hup daar komt 't. Ik weet niet waar het door komt, ze eten hetzelfde als altijd (altijd droogvoer en om de dag blikvoer erbij) Ze eten dat al 10 jaar en sinds kort is het kotsen begonnen.
Kan het zijn dat er haarballen in de weg zitten ofzo?
Het zou best kunnen dat een haarbal in de weg zit,2 van mijn 5 katten hadden hier ook last van.
Ik heb bij de Dierenwinkel van Gimpet malt-soft gekocht,en ze een paar dagen dat gegeven.
Geen 5 cm zoals op de verpakking staat maar 2 cm in hun bekkie gedaan,misschien vind jouw kat het wel lekker om het zo op te likken.
Het spugen is nu over,maar ik geef ze het nog wel om de 2 a 3 dagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door vronie op 10-08-2007 00:53:40 ]
pi_52301341
oké, bedankt voor de tip! Morgen even naar de dierenwinkels hier in de buurt.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')