Dat de beesten poepen, alas, kan gebeuren, maar laat de eigenaren de troep opruimen.
Maar doen ze toch niet.
Irritanter is dat genoeg eigenaars hun honden in de stad los laten lopen.
In het park snap ik nog, maar buiten de parken horen die beesten gewoonweg aan de lijn, vaak genoeg nog in de buurt van drukke wegen binnen de stad ook.
Ik heb opgegeven er wat van te zeggen omdat het nauwelijks werkt.
Meestal zeggen ze dat ie niks doet [terwijl het stomme beest je wel aanblaft] of worden ze boos omdat je hen iets voorschrijft [terwijl de wet wel is dat honden aangelijnd dienen te worden].
Een paar jaar geleden waren zo'n stel krakers met herdershond en al onaangelijnd en al op het Zuiderdiep in het centrum van Groningen aan de wandel.
Ik zeg er wat van omdat het beest me aanblafte [weet niet meer zeker, maar ik zei het niet zomaar], krijg ik grote bek terug over dat honden vrij moeten zijn met zo'n halve boomknuffelpreek.
Toen kwam ik gewoonweg op niks om terug te zeggen, maar ik had moeten zeggen dat een stad nou eenmaal geen omgeving is voor honden en dat ze maar eens rekening met de anderen moesten houden, de krakers zijn ja niet de enigen in de stad.
Het stomme is dat de meeste hondenbezitters hun beest maar niet aanlijnen omdat ze denken dat ie de vrijheid nodig heeft.
Buiten steden, ok, in parken, ok, maar ter voorzorg van ongelukken, beten, aanvallen van de hond en ook om rekening te houden met anderen horen honden aan de lijn en de wet zegt het ook.
En de meesten zijn ook te lui om de hondepoep weg te pooperscooperen.
In beide dingen mag de politie wat meer doen, dan maar wat minder parkeerders op de bon slingeren.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens