Waarschuwing: lang verhaal
Samenvatting onderaan deze post.Ik heb begin juni een 'beschikking' gekregen van het Centraal Justitieel Incassoburo (CJIB):
op 20 mei zou ik 8km/u te hard hebben gereden bij Utrecht (trajectcontrole), geconstateerd door de KLPD. Leuk, echter ik heb daar niet gereden en ook heb ik mijn auto die dag niet uitgeleend
![]()
.
Enkele dagen later heb ik daarom ook bezwaar aangetekend bij de officier van justitie (OvJ)
... enkele weken later ...
Weer een brief van het CJIB, een nieuwe beschikking van een nieuwe overtreding:
op 28 mei zou ik 5 km/u te hard hebben gereden binnen de bebouwde kom van Utrecht, geconstateerd door het vekeershandhavingsteam utrecht.
Again, ik ben er niet geweest, en ook mijn auto is er die dag niet geweest
![]()
.
Weer bezwaar aantekenen lijkt mij een gebed zonder einde te worden... Ik beslis om de KLPD (van de eerste boete) maar even te bellen.
Gelukkig heeft de KLPD zo'n goed systeem dat ze direct de foto konden opvragen via het computersysteem. Mevrouw KLPD werpt 1 blik op de foto en weet mij direct te vertellen dat het idd niet klopt. Er staat een Audi op de foto (wel met mijn kenteken). KLPD weet mij het volgende te vertellen:
- zij kunnen mijn bezwaarschrift niet 'onderbreken', de OvJ zal deze gewoon moeten behandelen. Maar zij bevestigen wel dat de beschikking vernietigt moet worden.
- zij zullen de betreffende foto opsturen
- Ik moet aangifte doen bij de politie (met de foto). Dit is echt noodzakelijk en ik moet mij door de politie niet laten afschepen met de mededeling dat ik van dit voorval geen aangifte kan doen (dat wil volgens mevrouw nog wel eens gebeuren). Het Proces Verbaal (PV) moet ik faxen naar drieberg.
- als er aangifte gedaan is kunnen er verdere stappen ondernomen worden.
- we zullen eventuele boetes voor u eerst bekijken of er niet een audi op de foto staat
Na het bellen naar de KLPD bel ik het Verkeershandhavingteam Utrecht. Zij hebben de 2e bekeuring uitgeschreven. Zij hadden geen systeem waar de foto instond. Deze ging ze even opzoeken en daarna zou ze terugbellen.
Inderdaad, 10 minuten later belt ze terug, ook hier staat een Audi op de foto. Ondanks dat zij nu (ook) weten dat de bekeuring niet voor mij is (ik ben de eigenaar van een VW Polo) zal ik ook tegen de 2e bekeuring een bezwaar moeten aanteken... (wtf?)
Wel zullen zij de foto die zij van de overtreding hebben opsturen.
vervolgens rijksdienst wegverkeer (RDW) gebelt, immers er rijd iemand met mijn kenteken en de rdw geeft de kentekens uit.
Reactie: "goh das een rare situatie.... ja.. euh... schrijf maar een brief naar de rdw.... eehhh... en vraag om een nieuw kenteken, heeel misschien krijgt u die dan"
ik: "en de kosten daarvoor?"
zij: "ja euuhh... die moet u zelf betalen"
.... en bedankt.
De volgende dag:
De foto van de KLPD is via de post bij mij thuis afgeleverd.
Ik ga met die foto naar de politie (hoofdburo deventer) welke geopend is tot 1800 uur. (ben eerder weg gegaan van het werk) Ik kom daar om 16:45 aan. Vanwege drukte ben ik pas om 16:55 pas aan de beurt bij de balie. Situatie uitgelegt, en gezegd dat ik aangifte wil doen. Reactie:
"Ow, moet ik even kijken of daar nog iemand voor aanwezig is... Anders moet u morgenochtend maar even terugkomen..."
Pardon??? Jullie zijn tot 1800 open, maar kunnnen geen aangiftes oid opnemen? En morgenochtend terugkomen? er zijn ook mensen die werken voor hun geld ! (en dus niet ff een ochtendje langs kunnen komen om onder het genot van een bak koffie aan bezigheidsterapie deel te nemen).
Afijn, na lang wachten (20 minuten) komt er iemand die ons kan helpen. Nouja, helpen.... zijn reactie:
'ja euuuh, ik kan hier geen aangifte van opnemen. Ik zou niet weten waarvan ik Proces Verbaal (PV) moet opmaken'
Ik: "ja maar ik moet toch echt aangifte doen"
hij: "ja maar waarvan dan?"
(in mijn gedachten: ja hallo, dat is jouw baan om dat op te zoeken/uit te vinden)
ik: "Ik weet niet: identiteitsdiefstal ofzo?"
hij: "Nee, daat kunt u geen aangifte van doen"
(wie dan wel, de overtreder? zou leuk gaan worden.. als je als winkelier een dief pakt moet de dief zeker aangifte doen...)
ik: "misschien dat u iemand kan bellen die het wel weet?"
... agent belt het nummer van de klpd welke op mijn beschikking staat waar duidelijk bij staat dat dat deze tot 1300 bereikbaar zijn ...
Agent: "nee, het enige wat ik voor u kan doen is een mutatie in het systeem zetten, maar ik kan geen PV van maken"
Ik: "ja maar dan blijf ik die boetes ontvangen."
Agent: "ja, totdat de dader is aangehouden en zijn kenteken is gegcontroleerd. " (wat dus bijna nooit gebeurt) "Maar u heeft nu toch een bezwaarschrift op de computer staan welke u telkens kunt uitprinten?"
Ik (begin een beetje boos te worden): " ja en wat nou als hij een ongeluk veroorzaakt? dan staat dat geregistreerd op mijn kenteken"
Ondertussen begint mijn vriendin ook een beetje boos te worden omdat de KLPD zegt dat we aangifte moeten doen en ons niet moeten laten afschepen, terwijl we nu juist afgescheept worden en we er niets aan kunnen doen.
De agent merkt dit en merkt op: "U hoeft zich toch niet zo op te winden? er is toch nog geen bloed gevloeid?"
In onze gedachten spookt: "nee, maar als u zo doorgaat kunnen we daar wel verandering in brengen...."
Ik probeer hem duidelijk te maken dat ik toch echt een proces verbaal nodig heb maar het heeft geen zin... zonder PV verlaat ik het pand.
De volgende dag weer aan het werk, echter wegens hoofdpijn hou ik het om 1000 uur al weer voor gezien. Ik ga nog wel even langs het politieburo in het centrum van deventer (Andere vestiging dus) in de hoop daar wel aangifte te kunnen doen.
Daar aangekomen leg ik kort het probleem uit bij de balie. De baliemevrouw:
"ik ga even iemand ophalen die u kan helpen"...
Baliemevrouw komt terug: "ja, u bent gisteren ook al op het hoofdkantoor geweest he?"
ik: *slik*... "euuh, ja"
Baliemevrouw: "ja, die agent die u daar gesproken heeft is vandaag hier aan het werk, en komt u zo te woord staan"
k*t
![]()
half uur later...
agent: "zo, u dacht, laat ik het nog maar eens hier proberen?"
ik: "Ja, immers, u kunt nu wel de klpd bellen"
agent neemt papieren van mij aan en trekt zich terug (om te bellen)
................
3 kwartier later komt agent terug met mijn papieren en een PV
Afijn, ik fax het PV naar de KLPD.
De dag erop ontvang ik ook de foto van het Verkeershandhavingsteam van Utrecht.
Met deze foto, het PV en een brief teken ik bezwaar aan tegen de boete van het verkeershandhavingsteam Utrecht.
Dat weekend heb ik familie en vrienden over de vloer. Enkele daarvan zijn Automonteur. 1 iemand ziet de foto's en weet direct te melden:
"ow ja, dat is idd een Audi A6 Avant, en aan de uitlaat te zien is het een diesel versie"
Vervolgens op de site van de
RDW gekeken een een beetje gegoochelt met mijn kenteken. Komen we er achter dat als je de eerste 2 cijfers van mijn kenteken omdraaid, dat je dan idd bij een Audi A6 Avant dieseluitvoering komt. Dus er is waarschijnlijk een fout gemaakt bij het aanmaken van de kentekens voor de audi.
Maandag KLPD bellen:
- fax is niet (goed?) ontvangen
- "Met de info van de waarschijnlijk verwisselde cijfers kunnen we wel wat. Ik geef het door aan de persoon die hierover gaat en die zal kijken welke actie we kunnen ondernemen."
RDW gebelt:
- "nee, we kunnen niets met deze informatie, stuur maar een brief..."
enkele dagen later:
KLPD belt mij op:
"Ja meneer Maestro, we hebben al uw gegevens (PV) goed ontvangen. Tevens zijn we aan de slag gegaan met het kenteken. We hebben de eigenaar van de audi gezocht en gevonden. Er waren voor hem bij aanschaf verkeerde kentekenplaten gemaakt. Er zijn voor hem nieuwe besteld en hij stuurt de oude op. We houden 'uw' boetes nog even in de gaten, maar binnenkort is het probleem dus verholen"
All is well that ends well, of.......
Net als je denkt dat alles goed komt, staat er natuurlijk een andere burocratische instantie klaar om roet in het eten te gooien.
Gisteren kom ik thuis, vind ik een brief van de OvJ met een boel moeilijk gebrabbel, een een foto van de overtreder (de Audi dus). Wat de samenvatting van de brief is:
Ja we hebben uw bezwaar in behandeling genomen, en de bewijzen bekeken. Uit deze bewijzen vloeit geen reden voort om de beschikking te vernietigen"
huh? Wattuh???
Die audi op de foto die jullie zelf meesturen is geen goede reden? WTF ???
En de KLPD (die de boete heeft uitgeschreven) heeft al wel toegegeven dat hij vernietigt moet worden
![]()
.
In de brief staat ook dat er een nieuwe acceptgiro komt met daarbij een begeleidend schrijven hoe ik tegen de beslissing in beroep kan gaan bij het kantongerecht.
Vanochtend maar even gebelt met het kantoor van de OvJ... Ze graven het dossier nogmaals op en zullen het nogmaals bekijken. Anders moet ik mijn kostbare tijd ook nog opofferen voor een bezoek aan de rechter...
to be continued?
=================================
Samenvatting- Boete van het CJIB gekregen welke onmogelijk voor mij kan zijn, ben nooit op de desbetreffende plek geweest met mijn auto. Boete uitgeschreven door KLPD
- bezwaar ingedient
- nog een (andere) boete ontvangen, uitgeschreven door Verkeershandhavingsteam Utrecht
- KLPD gebelt; er blijkt een Audi rond te rijden met mijn kenteken
- KLPD verteld mij dat ik aangifte moet doen (en me niet moeten laten afschepen door de politie)
- KLPD stuurt foto op
- Verkeershandhavingsteam Utrecht gebelt: bij Verkeershandhavingsteam Utrecht staat er ook een Audi op de foto, sturen ook foto op
- Naar de politie gegaan met de foto van de KLPD: Politie wil aangifte niet opnemen (weet niet van welk strafbaar feit)
- nogmaals geprobeert (andere dag, ander buro) aangifte te doen, lukt nu wel (na telefonisch contact met KLPD)
- Bezwaar ingedient tegen 2e boete (nu met proces verbaal bijgevoegd)
- Ik kom er achter dat bij de kenteken van de audi de eerste 2 cijfers omgedraaid zijn ( 12-ab-cd is mijn kenteken, 21-ab-cd is zijn kenteken echter hij heeft ook een kenteken met 12-ab-cd)
- de KLPD zoekt eigenaar audi op (ze weten nu zijn waarschijnlijke kenteken) vind hem ook en zorgen dat hij een correct kenteken krijgt
Net nu ik dacht dat daarmee de problemen opgelost zijn...
Gisteren kom ik thuis, vind ik een brief van de OvJ met een boel moeilijk gebrabbel, een een foto van de overtreder (de Audi dus). Wat de samenvatting van de brief is:
Ja we hebben uw bezwaar in behandeling genomen, en de bewijzen bekeken. Uit deze bewijzen vloeit geen reden voort om de beschikking te vernietigen"
huh? Wattuh???
Die audi op de foto die jullie zelf meesturen is geen goede reden? WTF ???
En de KLPD (die de boete heeft uitgeschreven) heeft al wel toegegeven dat hij vernietigt moet worden
![]()
.
In de brief staat ook dat er een nieuwe acceptgiro komt met daarbij een begeleidend schrijven hoe ik tegen de beslissing in beroep kan gaan bij het kantongerecht.
Vanochtend maar even gebelt met het kantoor van de OvJ... Ze graven het dossier nogmaals op en zullen het nogmaals bekijken. Anders (als ze de beschikking niet vernietigen) moet ik mijn kostbare tijd ook nog opofferen voor een bezoek aan de rechter...
to be continued?
====================================
De stand tot zover:
![]()
KLPD
Erg behulpzaam, werkt fijn mee en kan ook buiten de gebaande burocratische wegen werken (door bijvoorbeeld aan de hand van mijn bevindingen/constateringen de Audi op te sporen)
![]()
Vekeershandhavingsteam Utrecht
Werkt wel mee, heeft alleen geen mogelijkheid om buiten de standaard burocratische wegen acties te ondernemen. (Ze zien dat ik de overtreding heb begaan, echter ik zal alsnog bezwaar moeten aantekenen)
![]()
Politie Deventer
Ver onder de maat, heeft geen kennis van zaken en kan daarom geen Proces verbaal opstellen van een delict. Neemt ook geen initiatief om de burger te helpen (bijvoorbeeld door zelf te informeren bij collega's wat te doen, desnoots andere afdelingen of bureaus van andere steden te bellen)
![]()
RDW
Een en al burocratie, kunnen niets met info die je hebt, kunnen je niet helpen aan de telefoon en zijn niet bereid om problemen die in hun straat liggen op te lossen (RDW gaat toch over de uitgifte van kentekens, dus verkeerd uitgegeven kentekens zouden zij toch iets mee moeten doen)
![]()
Officier van justitie
Bezwaar ongegrond verklaard terwijl uit zijn eigen meegestuurde bewijzen blijkt dat het bezwaar juist wel gegrond verklaard zou moeten zijn. Tevens moet er na het melden van de fout weer een heel burocratisch proces doorlopen worden om de fout te corrigeren.
=======================
Ik hoop dat het een beetje duidelijk en te volgen is, en dat ik niet teveel dingen ben vergeten te melden
Samenvatting van de samenvatting:Door een fout bij het aanmaken van kentekenplaten zit ik met een boel rompslomp en onterechte boetes e.d.
[ Bericht 0% gewijzigd door maestro1980 op 02-08-2007 20:33:00 ]