Dat hangt een beetje af van de richting die je op wilt. Als je een MBO kunt vinden die goed aansluit op de HBO die je wilt gaan volgen, dan zou ik dat zeker niet laten. Dit om de volgende redenen:
1. Wanneer je eerst MBO doet heb je na afloop meer praktische ervaring in de gewenste richting d.m.v. je verplichte stages op het MBO.
2. Wanneer je eerst MBO doet zal je over het algemeen iets meer levenservaring hebben dan je collega's die direct vanaf de HAVO zijn gekomen. Gemiddeld gezien zijn de MBO'ers op het HBO dan ook iets serieuzer en gemotiveerder dan hun HAVO collega's.
3. Wanneer je een MBO opleiding volgt in de richting die je op het HBO ook op wilt, heb je vooral in het begin van de opleiding een groot voordeel aangezien je al bekend bent met het merendeel van de van de stof (zij het in simpelere vorm).
4. Bedrijven zijn vaak huiverig om een 21jarig broekje aan te nemen die net zijn HBO papiertje heeft. Wanneer de keuze gemaakt moet worden tussen een 21 jarige met enkel een HBO diploma en mimale werkervaring, of een 25 jarige met een MBO diploma, HBO diploma en minimaal 2 jaar werkervaring in de specifieke richting, is de keuze vaak snel gemaakt.
Het grote nadeel van het MAVO/MBO/HBO traject is dat je een stuk Wiskunde c.q. Statistiek mist. Zeker voor een groot deel van de wat pittigere HBO opleidingen is Wiskunde B2 toch wel een vereiste wil je alle vakken goed doorkomen. Dit zijn vooral de Technische en Financieel Economische opleidingen.
Overigens denk ik wel dat ik recht van spreken heb, want ik heb namelijk MAVO, HAVO, MBO en HBO gedaan..
edit:Ik heb even voor je gezocht, en volgens mij is er geen enkele MBO opleiding in de richting die jij op wilt. In dat geval raad ik je aan om gewoon nog even je best op de HAVO te doen. Vergeet overigens niet dat Fysiotherapie vaak een instellingsfixus heeft en dat je dus ingeloot moet worden. Ik zou zeker een tweede keus in je achterhoofd houden.
Succes alvast!
[ Bericht 0% gewijzigd door -Jay-20- op 03-08-2007 00:34:16 ]