abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:12:59 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52038403
We zijn bezig met het verbouwen van de woonkamer. Er gaat een hoop gestucced worden en het verlaagd plafond met decor platen gaat worden vervangen voor een gipsplaten plafond.

Nu hebben wij overal in huis van die hoge deurkozijnen met daarboven platen of glas.

Nu zaten wij eraan te denken om rechtstreeks tot op het glas of plaat de gipsplaten te plaatsen en met een sierlijstje zo een randje te maken zodat het niet echt gaat opvallen. Verwijderen van kozijn gaat niet lukken. Opvullen van de plekken met gipsplaat en stuccen is ook niet echt een oplossing aangezien het kozijn er weer tussen zit en het ook nog hoger ligt dan de rest van het stucwerk. Tenminste dat lijkt misschien zo.

Het zag er altijd al een beetje raar uit, dat wisten we ook voordat we er aan begonnen, maar heeft iemand nog een tip die het er iets minder raar uit laat zien?
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_52039178
gewoon tot op het glas doen
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
pi_52039249
Waarom het plafond verlagen? Had je niet beter wat hoekprofielen over die buizen kunnen zetten? Veel mooier/sneller/makkelijker/goedkoper.....
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:52:59 #4
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52039379
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:47 schreef Hydrogeny het volgende:
Waarom het plafond verlagen? Had je niet beter wat hoekprofielen over die buizen kunnen zetten? Veel mooier/sneller/makkelijker/goedkoper.....
Verlaagd plafond zat er al in. Er zaten alleen van die lelijke decor platen in (niet negatief bedoeld voor de mensen die ze wel mooi vinden. Ik vind ze alleen super lelijk). Het raggelwerk kunnen we zonder problemen gebruiken voor gipsplaten (60 cm breed).

Ik vind het ook een stuk mooiere uitstraling geven dan het originele. Andere buren hebben het nog in de oude stijl en zelfs met decor platen oogt het veel stijlvoller. Alleen zijn de kozijen wel een beetje een nadeel, alleen niet erg genoeg om het niet te doen.

We gaan dus hoe dan ook door met het verlaagde plafond, maar was alleen nog op zoek naar tips of ervaringen van mensen die in soortgelijke situaties gezeten hebben.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:53:18 #5
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_52039394
Ik had denk ik het glas boven de deur vervangen door een dunne plaat MDF. 5 mm ofzo.

Plaat op maat maken en zodanig plaatsen in het deel boven je deur dat je gipsplaten straks precies aansluiten aan deze plaat. Waarschijnlijk kun je 'm dus tegen je regelwerk plaatsen? Kan op de foto net niet goed zien of je het regelwerk strak tegen het kozijn hebt.

Kitten en plamuren en het plaatje in dezelfde kleur als het kozijn schilderen...en klaar is wasteil
pi_52039403
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:47 schreef Hydrogeny het volgende:
vind ik ook
pi_52039447
Gips tot tegen het glas aan en netjes afkitten. Voor het mooie eerst aan de binnenkant (dus de kant waar de gipsplaten ook komen) een randje folie op het raam plakken ofzo, zodat je niet in je plafond kunt kijken van de andere kant.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:57:18 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52039494
De gipsplaat indd tot het glas doorlaten lopen en de rand afkitten of met een plint afwerken.

Oftewel, de plaat in een hoek doorsnijden.

[ Bericht 22% gewijzigd door sanger op 02-08-2007 11:03:26 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52039525
Ik heb dat ook in mijn toilet, ik heb het glas er uit gehaald en er een mdf plaat in gezet, tot tegen de plaat aan gestuct en de plaat zelf moet nog wit geschilderd worden...
pi_52039601
Een plank op maat tegen de ongeschilderde balk zetten, tussen balk en ruit.
Afkitten, wit schilderen, klaar.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 11:02:38 #11
65960 sanger
pi_52039639
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:52 schreef WaSTeiL het volgende:
Het raggelwerk kunnen we zonder problemen gebruiken voor gipsplaten (60 cm breed).
Let dan wel op met het kopen van de gipsplaten. Ik heb ze laatst gekocht en die waren 59.7 cm. Na de 4de plaat kom je dus al 1,5 cm tekort om in het midden van het regelwerk uit te komen.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 11:04:46 #12
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52039697
We hadden ook al het idee om aan de binnenkant folie te plakken of een stuk gipsplaat te monteren. Anders kijk je alsnog onder het plafond. Aan de binnenkant zou het folie veel mooier zijn dan aan de buitenkant.

Tegen dat probleem zijn we al een keer aangelopen toen we het glas hadden vervangen van het oude draadjesglas naar helder. Was de glaszetter vergeten wat stickers te verwijderen aan de binnenkant zodat we er niet meer bij konden.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 11:06:01 #13
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52039738
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:02 schreef sanger het volgende:

[..]

Let dan wel op met het kopen van de gipsplaten. Ik heb ze laatst gekocht en die waren 59.7 cm. Na de 4de plaat kom je dus al 1,5 cm tekort om in het midden van het regelwerk uit te komen.
Ow...
Ik verwacht als er 60 cm staat bij de bouwmarkt dat het ook 60 cm is.
Klusje dus voor vanmiddag: gipsplaten opmeten!
pi_52039741
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:02 schreef sanger het volgende:

[..]

Als je het weet kan je natuurlijk een paar mm tussen elke gipsplaat laten zitten, dat maakt voor het afsmeren weinig uit, je zult het hooguit een keer extra moeten doen als het flink gewerkt heeft. Of natuurlijk van dat debiele band gebruiken (dat heeft idd niet mijn voorkeur )
  donderdag 2 augustus 2007 @ 11:13:32 #15
65960 sanger
pi_52039974
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:06 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Als je het weet kan je natuurlijk een paar mm tussen elke gipsplaat laten zitten, dat maakt voor het afsmeren weinig uit, je zult het hooguit een keer extra moeten doen als het flink gewerkt heeft. Of natuurlijk van dat debiele band gebruiken (dat heeft idd niet mijn voorkeur )
Dan moet je het alleen wel weten (en er rekening mee houden). Ik wist dat het bestond, alleen ik ging ook uit van de maat in de bouwmarkt.
pi_52044950
Je kunt de gipsplaten wel tot op het glas laten doorlopen maar zitten wel een paar minpunten aan. Als het glas ooit eens kapot gaat heb je een redelijk groot probleem en mag je een deel van je plafond gaan slopen. Gips (en andere mortels) bevatten korreltjes en chemicalien die als ze op glas komen het glas in itsen of krassen maken. Om dat te voorkomen moet je eerst je glas goed afplakken totdat alles klaar is.

Kun je niet veel beter dat hele verlaagde plafond er uit goiien, mooie koven maken om de leidingen of de leidingen in het plafond wegwerken? Of een combinatie zodat je verlaagde plaond niet onder maar tot je kozjenen komt?
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:24:16 #17
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52045313
Voordeel is dat het glas in alle gevallen aan de andere kant zit. Dus we kunnen het allertijden uithalen indien er problemen mee zijn. Destijds met het oude verlaagde plafond hebben we het ook zonder problemen kunnen vervangen.

Theoretisch zou het plafond natuurlijk lager gemaakt kunnen worden zodat ze precies boven de deur vallen en daarmee het bovenste stukje kozijn te verstoppen, maar dan wordt het erg laag. Omgekeerd houd je niet echt een verlaagd plafond meer over aangezien het kozijn stopt op 5 cm van het echte plafond.

Dank je voor de tip over het afplakken van glaswerk. Waarschijnlijk hadden we dat pas gedaan op het moment dat er gestucced zou gaan worden, maar de gipsplaten zelf worden natuurlijk al veel eerder geplaatst.
pi_52048001
als je nou hout erin zet, en dan tot aan het hout stuccen, en dan een balk op de dikte van het kozijn maken zodat het lijkt alsof het kozijn gewoon onder het plafond zit?
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 08:40:39 #19
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52064849
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:13 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan moet je het alleen wel weten (en er rekening mee houden). Ik wist dat het bestond, alleen ik ging ook uit van de maat in de bouwmarkt.
Je had gelijk. 59,4 bij de platen van de Hornbach. Nu bleek het raggelwerk toch niet helemaal goed te zitten dus dat is meteen opgelost. Wel waardeloos dat het niet klopt.
Maar hier komt dus weer regel 1 om de hoek zetten: "meten is weten".
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 08:43:55 #20
65960 sanger
pi_52064900
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 08:40 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Je had gelijk. 59,4 bij de platen van de Hornbach. Nu bleek het raggelwerk toch niet helemaal goed te zitten dus dat is meteen opgelost. Wel waardeloos dat het niet klopt.
Maar hier komt dus weer regel 1 om de hoek zetten: "meten is weten".
Heb je ook gekeken wat er op het bordje bijstond? Bij de Gamma zetten ze dus 200 x 60 neer terwijl ze smaller zijn
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 08:48:47 #21
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52064932
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 08:43 schreef sanger het volgende:

[..]

Heb je ook gekeken wat er op het bordje bijstond? Bij de Gamma zetten ze dus 200 x 60 neer terwijl ze smaller zijn
260 * 60 * 0,95 (of 0,94) stond er op het bord en ook nog op de platen zelf. Dan ga ik er als onwetend persoon vanuit dat dit ook klopt.

Overigens ben ik ook bij de Karwei geweest en dat ze daar nog gipsplaten durven te verkopen.
Daar lag een stapel waarvan er bijna geen enkele meer heel was. Stukken er vanaf. Kanten kapot, etc etc.
pi_52064946
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 08:48 schreef WaSTeiL het volgende:
Overigens ben ik ook bij de Karwei geweest en dat ze daar nog gipsplaten durven te verkopen.
Daar lag een stapel waarvan er bijna geen enkele meer heel was. Stukken er vanaf. Kanten kapot, etc etc.
ach dat heb ik ook wel gezien bij de Praxis en de Gamma, sommige mensen/werknemers nemen het niet zo nauw met die platen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_52065407
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 08:50 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ach dat heb ik ook wel gezien bij de Praxis en de Gamma, sommige mensen/werknemers nemen het niet zo nauw met die platen
Volgens mij heeft dat eerder te maken met de vorkheftruck capaciteiten van sommige bouwmarktmedewerkers
pi_52065861
Toch kun je daar een leuke korting mee krijgen. Reken uit hoeveel je nodig hebt, en welke hoeken er toch afmoeten, neem een hele stapel kapotte platen mee en stap naar de filiaalmanager. 50% is haalbaar, 100% lukt voor enkele platen ook nog wel.

Been there done that
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 10:04:52 #25
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_52066283
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 09:46 schreef Marsepein het volgende:
Toch kun je daar een leuke korting mee krijgen. Reken uit hoeveel je nodig hebt, en welke hoeken er toch afmoeten, neem een hele stapel kapotte platen mee en stap naar de filiaalmanager. 50% is haalbaar, 100% lukt voor enkele platen ook nog wel.

Been there done that
Ik had alleen wel allemaal lange hele platen nodig. Betrekkelijk weinig snijverlies. Of monteer je die slechte platen uiteindelijk dan toch ook in die staat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')