abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52026855
In het kader van de 'autistische weetjes' vroeg ik me het volgende af: Google werkt niet echt mee, maar ik zie hier een stuk of drie vliegen binnen een denkbeeldige blok van ongeveer 2 m2 zigzaggend vliegen.

Ze blijven binnen dat blok op dezelfde plaats vliegen en vliegen constant in een kaarsrechte lijn totdat ze ergens een hoek (een perfect scherpe hoek, dat ook nog) omgaan en weer een cm of 30 een rechte lijn vliegen.

Dit gaat door totdat ze elkaar tegenkomen, want in dat geval cirkelen ze eventje wild om elkaar heen, waarna ze na 2 seconden weer hetzelfde ritueel volgen door in rechte lijnen te vliegen.

De vraag is dan ook: wat doen ze en waarom?

ja, waar je je niet druk om kan maken, inderdaad
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_52027758
Het zal wel twee mannetjes en een vrouwtje zijn. De mannetjes zitten achter elkaar aan en achter het vrouwtje. Het vrouwtje moet er niets van hebben en vliegt steeds weg. Maar ze speelt eigenlijk 'hard to get', dus na 2m heeft ze het wel gezien en gaat ze de hoek om. De mannetjes zitten achter elkaar aan, maar komen elkaar soms tegen. En dan vechten ze eventjes. Totdat eentje vlucht. Maar na 2m heeft die weer zijn moed opgeraapt en vliegt weer achter het vrouwtje aan. Enzovoorts, enzovoorts.

Of misschien is 2m vliegen net genoeg om ze te laten vergeten wat ze aan het doen waren, zien ze weer iets nieuws en gaan daar op af.

Of misschien is je kamer maar 2m^2?
pi_52027801
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:14 schreef RetepV het volgende:

Of misschien is je kamer maar 2m^2?

Maar op zich is het idee niet zo slecht, alleen: ze doen het alle drie.
pi_52028172
Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd.

.

edit: alleen toen vloog de desbetreffende vlieg een trapezium.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 03:38:35 #5
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_52035827
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_52036031
pi_52036829
Op mijn werk doen ze het ook, maar hier thuis vliegen ze wel gewoon rond. Ik denk, dat het misschien met luchtstromen te maken heeft. Op werk lijken ze tussen twee airco luchtstromen te blijven *hangen* alsof het een soort vissekom van lucht is.

ja, ik heb inderdaad heel saai werk
pi_52036946
je moest zoeken op 'fruitvlieg'
quote:
Fruitvlieg goede speurder
Vliegjes vliegen niet zomaar een beetje heen en weer
Dossiers

Fruitvliegjes weten altijd feilloos een glas vruchtensap of een rijpe peer te vinden, om daar vervolgens lekker hinderlijk omheen te gaan zwermen. Hoe doen ze het toch? Met een uiterst geavanceerde zoektactiek, zeggen onderzoekers.

Fruitvliegjes vliegen niet zomaar een beetje heen en weer. Er zit wel degelijk structuur in hun vliegpatronen, ook al lijken die in onze ogen behoorlijk willekeurig, melden Mark Frye van de University of California en Andy Reynolds van het Britse Rothamsted Research in het tijdschrift PLoS One. Fruitvliegen speuren hun omgeving namelijk systematisch af naar voedsel. Zo kunnen ze het gevallen fruit, dat ze al van verre kunnen ruiken, vinden.

De onderzoekers volgden uitgehongerde fruitvliegjes met camera's en ontdekten zo dat fruitvliegen eerst een heel stuk rechtdoor vliegen, dan negentig graden draaien, en weer een heel stuk rechtdoor vliegen. Soms draaien ze om een botsing te voorkomen. Maar vaak is er helemaal geen obstakel in de buurt en lijken ze de draai zomaar, zonder reden, te maken.

Frye en Reynolds vroegen zich af of die bochten wel zo spontaan waren en lieten ingewikkelde wiskundige formules op de vluchtgegevens los. En wat bleek, de vliegpatronen leken erg op een beproefde manier om voedsel te zoeken, een tactiek die onder andere ook toegepast werd door onze voorvaderen, de jagers en verzamelaars. In deze zoekstrategie begint een hongerig dier eerst in een hoekje te zoeken. Dit doet hij volgens een bepaald patroon, hij begint bijvoorbeeld eerst rechts, kijkt dan links en dan boven. Pas als hij daarmee klaar is begint hij, even verderop, opnieuw en doorzoekt op die manier systematisch het hele gebied.

Als je het uiteindelijke zoekpatroon wat dan ontstaat van bovenaf bekijkt, blijkt dat hetzelfde als het kleine patroon waarmee het hongerige dier zijn zoektocht aanvankelijk begon. In de wiskunde heet dit verschijnsel een 'fraktal', een figuur waarin een motief, hoe ver je ook inzoomt, steeds herhaald wordt. Maar fruitvliegjes zoeken niet de hele tijd door, zagen de onderzoekers. Ze doen het eventjes, vliegen dan een stukje en gaan dan weer verder met zoeken. Dit lijkt op een andere zoekstrategie, eentje die veel toegepast wordt door octopussen en de smelt, een vissoort.

Het zoekgedrag van fruitvliegjes lijkt dus op verschillende methodes uit het dierenrijk. De onderzoekers denken dat de fruitvlieg al deze technieken heeft samengevoegd wat een erg doeltreffende techniek om voedsel op te sporen opleverde. Ze denken dat veel meer dieren dan nu gedacht wordt op dezelfde manier zoeken. En dat is niet zo heel gek, want wie wil er nou niet zo efficiënt zoeken als de fruitvlieg, die een lekkere pot bier die eenzaam op een tafeltje staat altijd razendsnel weet te vinden.

Lemke Kraan

Andy M. Reynolds, Mark A. Frye, 'Free-Flight Odor Tracking in DrosophilaIs Consistent with an Optimal Intermittent Scale-Free Search', PLoS One, april 2007.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/34100519/
pi_52036988
Hoe lang hebben 3 vliegen dan nodig om te constateren dat er op de 2 m2 geen voedsel ligt
  Moderator donderdag 2 augustus 2007 @ 10:41:29 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_52039117
Ze verdedigen een stuk lucht en laten op die manier aan vrouwtjes zien dat ze over bepaalde vliegkwaliteiten bezitten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 11:41:43 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_52040732
Koop een kat . Dan nemen ze ineens meer ruimte om te vliegen wanneer er op ze gechased wordt .
En het is een stuk leuker om naar te kijken
pi_52045265
Vroeger (als kind) bestudeerde ik vliegen veelvuldig. Laatst zag ik op de publieke omroep iemand die zich pas echt goed verdiept heeft in het gedrag van vliegen en dan vooral de werking van de ogen. Misschien is het niet geheel een antwoord op je vraag, maar de uitzending is zeker interessant. Vliegen zien namelijk enkel bij voldoende contrast en bij beweging.

Onderaan de pagina klikken op 'Bekijk de uitzending' en je zal het gedrag van vliegen misschien beter begrijpen. Ook voor de mensen die willen weten hoe je een vlieg het gemakkelijkst dood kan slaan.

Klik!

Misschien zoeken ze iets?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')