Als je gebruik maakt van iemands foto's maak je inbreuk op het portretrecht van degene op de foto, en vaak ook op de auteursrechten van de fotograaf. Dit is geregeld in de Auteurswet.
Als je een niet zover gaat om foto's te plaatsen maar alleen maar een (gestolen) nepnaam gebruikt, pleeg je mogelijk een onrechtmatige daad. Denk bijvoorbeeld aan het aanmelden bij diensten, websites, gratis emailaccounts, MSN, et cetera. Vrijwel altijd moet je akkoord gaan met voorwaarden die dit verbieden.
Ook als dit niet als zodanig in de voorwaarden genoemd staat, dan is het nog wel zo dat je een overeenkomst aangaat. Doe je dit met valse gegevens, dan is dat mogelijk valsheid in geschrifte.
Als je je voordoet als een bestaand persoon, is daar door die persoon zelf ook wel wat aan te doen vermoed ik (wellicht smaad?), maar daar ben ik niet zo van op de hoogte.
In ieder geval, de wet biedt wel handvatten tegen dit soort misbruik op het internet.
(Disclaimer: ben geen advocaat)
[ Bericht 2% gewijzigd door eleusis op 03-08-2007 00:01:42 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel