dat is dus CAO Klein Metaal. Bij ons wordt er ook over gezeurd en gepraat, en wij krijgen nu: 8 uur werken, 1 uur schaft en 45 minuten reizen in eigen tijd per dag.quote:Op maandag 30 juli 2007 23:21 schreef SolidasRock het volgende:
bij mijn vorige werkgever ging het zo, 8 uren werken, 1 uur schaften en 1 uur reizen. Daarbuiten de 10 uren was het betaalde reisuren zodat als ik 11 uren maakte ik dus 1 reisuur mocht schrijven.
Nu mijn huidige werkgever wilt er niet aan. Hij zegt dat hij pas buiten 8 uren werken, 1 uur schaften en 2 uren reizen pas reisuren betaald.
Iemand die weet of het wel klopt wat mijn huidige werkgever zegt?
Ik ben elektromonteur in de ruwbouw...
ja, en daar ben ik het niet mee eens.... kan ik eraan doen dat de baas het werk ver weg zoekt??? ik vindt, dat er gewoon betaalt moet worden vanaf het moment dat je op het werk wegrijdt! kijk, als je zelf een half uur rijden van je werk gaat wonen (of nog verder) dan had je maar werk dichterbij moeten zoeken, maar vanaf de zaak beginnen naar mijn idee de uren te tellenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 00:16 schreef Katinkat het volgende:
Da's overal verschillend; mijn vriend heeft zelfs 2 keer 1 1/2 uur voor zichzelf staan. Zijn reistijd is variabel, maar in het slechtste geval dus 3 uur reizen in eigen tijd.
Ik vind ook dat alles buiten 'normale' woonwerkverkeer betaald moet worden. Mijn vriend werkt voor een detacheringsburo wat er dus anders over denkt; zoals ik omschreef passen zij het toe, ook als zij hun werknemer voor een kllus naar de andere kant van het land sturen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 00:20 schreef gateway het volgende:
[..]
ja, en daar ben ik het niet mee eens.... kan ik eraan doen dat de baas het werk ver weg zoekt??? ik vindt, dat er gewoon betaalt moet worden vanaf het moment dat je op het werk wegrijdt! kijk, als je zelf een half uur rijden van je werk gaat wonen (of nog verder) dan had je maar werk dichterbij moeten zoeken, maar vanaf de zaak beginnen naar mijn idee de uren te tellen
als je in de detachering zit, heb je geen vaste werkplaats, dat weet je voordat je begint (vandaar vaak ook leasewagen, omdat dat goedkoper is dan reiskosten vergoeding)quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:27 schreef Katinkat het volgende:
[..]
Ik vind ook dat alles buiten 'normale' woonwerkverkeer betaald moet worden. Mijn vriend werkt voor een detacheringsburo wat er dus anders over denkt; zoals ik omschreef passen zij het toe, ook als zij hun werknemer voor een kllus naar de andere kant van het land sturen.
Is dat niet de taak van een baas om aan de centen te denken? Op welke manier zou het bedrijf anders winst moeten maken volgens jou?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:31 schreef gateway het volgende:
die bazen van tegenwoordig denken maar aan 1 ding: Geld verdienen, en ik weet wel haast zeker dat ze reisuren doorberekenen aan de klant!
ik zit zelf ook bij detacheringsburo, 2 uur reizen is hun grens. Bij je vriend is het zelfs 3 uren. Abnormaal hoor.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:27 schreef Katinkat het volgende:
[..]
Ik vind ook dat alles buiten 'normale' woonwerkverkeer betaald moet worden. Mijn vriend werkt voor een detacheringsburo wat er dus anders over denkt; zoals ik omschreef passen zij het toe, ook als zij hun werknemer voor een kllus naar de andere kant van het land sturen.
dat uiteraard, maar ze berekenen de klant ook 38 euro per uur voor mij, en ik krijg er netto nog geen 3de deel van......quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Is dat niet de taak van een baas om aan de centen te denken? Op welke manier zou het bedrijf anders winst moeten maken volgens jou?
Dat ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:25 schreef gateway het volgende:
[..]
dat uiteraard, maar ze berekenen de klant ook 38 euro per uur voor mij, en ik krijg er netto nog geen 3de deel van......
Dus kan er van de uren die ze de klant berekeken ook wel wat naar het personeel dat die KM's in de auto zit
Daar heb je dan ook zelf voor getekend....quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:25 schreef gateway het volgende:
[..]
dat uiteraard, maar ze berekenen de klant ook 38 euro per uur voor mij, en ik krijg er netto nog geen 3de deel van......
Dus kan er van de uren die ze de klant berekeken ook wel wat naar het personeel dat die KM's in de auto zit
Nee, niet verplicht in de IT.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:07 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
ik zit zelf ook bij detacheringsburo, 2 uur reizen is hun grens. Bij je vriend is het zelfs 3 uren. Abnormaal hoor.
Hoe dan ook, ook al zit ik niet bij detacheringsburo, dan nog werk ik in heel nederland want het is niet zo dat elke bouwplaats in Den Haag aan mij denkt en mijn baas werk verschaft zodat ik er kan werken.
Ik wou dus weten of reisuren nou wel of niet verplicht zijn? De CAO vind ik nogal ingewikkeld iets. Ben doof anders belde ik wel FNV of zo.
Hij is een aantal jaar geleden bij dit bedrijf gaan werken juist omdat ze alleen in de regio mensen onder brachten; helaas is het bedrijf van koers veranderd en plaatsen ze nu mensen overal in het land.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:38 schreef hiolpi het volgende:
[..]
als je in de detachering zit, heb je geen vaste werkplaats, dat weet je voordat je begint (vandaar vaak ook leasewagen, omdat dat goedkoper is dan reiskosten vergoeding)
Als je de detachering ingaat meot je niet klagen over reistijd, dan weet je dat je over het hele land kan zitten
Gelukkig is hij nu voor een jaar ingehuurd voor een bedrijf in de buurt, reistijd 15 minuten.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:07 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
ik zit zelf ook bij detacheringsburo, 2 uur reizen is hun grens. Bij je vriend is het zelfs 3 uren. Abnormaal hoor.
Is inderdaad logish en hoort bij het werk, tot op een zekere hoogte. Als je elke dag nog eens 4 uur reistijd bij je 8 uur werken op moet tellen (en daar zit nog niet eens een pauze bij) dan ben je 20 uur per week extra kwijt aan reistijd... bij een 40 urige werkweek is dat nog eens de helft die je er bij op moet tellen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:38 schreef hiolpi het volgende:
[..]
Als je de detachering ingaat meot je niet klagen over reistijd, dan weet je dat je over het hele land kan zitten
Ik vind 3 uur reistijd t.o.v. 8 uur werken behoorlijk veel; maar daar denkt iedereen anders over natuurlijk.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 14:16 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Is inderdaad logish en hoort bij het werk, tot op een zekere hoogte. Als je elke dag nog eens 4 uur reistijd bij je 8 uur werken op moet tellen (en daar zit nog niet eens een pauze bij) dan ben je 20 uur per week extra kwijt aan reistijd... bij een 40 urige werkweek is dat nog eens de helft die je er bij op moet tellen.
Zelf vind ik tot 3 uur reistijd per dag redelijk (zit ook in de detachering), maar daar ligt voor mij ook wel de grens van wat redelijk is.
1,5 heen en 1,5 terug is in de IT niet veel.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:08 schreef Katinkat het volgende:
[..]
Ik vind 3 uur reistijd t.o.v. 8 uur werken behoorlijk veel; maar daar denkt iedereen anders over natuurlijk.
Ik vind het veel te veel Ik zou er echt nooit akkoord mee gaan met 3 uren reistijd. 1 uur is mijn max. Als de volgende gesprek over de reisuren weer op niets uitloopt zijn ze een goede monteur kwijt. Dan ga ik wel werken voor 1 van de klanten van mijn detacheringsburo, ze hebben me allemaal een baan aangeboden en dus zit ik niet om werk verlegen.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 14:16 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Is inderdaad logish en hoort bij het werk, tot op een zekere hoogte. Als je elke dag nog eens 4 uur reistijd bij je 8 uur werken op moet tellen (en daar zit nog niet eens een pauze bij) dan ben je 20 uur per week extra kwijt aan reistijd... bij een 40 urige werkweek is dat nog eens de helft die je er bij op moet tellen.
Zelf vind ik tot 3 uur reistijd per dag redelijk (zit ook in de detachering), maar daar ligt voor mij ook wel de grens van wat redelijk is.
Hou er even rekening mee dat je niet zomaar met een klant van je detacheringsbureau in zee mag gaan. En dat een klant ook niet zomaar met jou in zee mag gaan...quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:04 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Ik vind het veel te veel Ik zou er echt nooit akkoord mee gaan met 3 uren reistijd. 1 uur is mijn max. Als de volgende gesprek over de reisuren weer op niets uitloopt zijn ze een goede monteur kwijt. Dan ga ik wel werken voor 1 van de klanten van mijn detacheringsburo, ze hebben me allemaal een baan aangeboden en dus zit ik niet om werk verlegen.
Ik weet het, je doelt op concurrentiebeding. Ik ga dus niet direct voor 1 van de klanten werken. Ik wilde alleen duidelijk maken dat ik niet om werk verlegen zit.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:07 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hou er even rekening mee dat je niet zomaar met een klant van je detacheringsbureau in zee mag gaan. En dat een klant ook niet zomaar met jou in zee mag gaan...
Ik dacht, ik zeg het even...quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:16 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Ik weet het, je doelt op concurrentiebeding. Ik ga dus niet direct voor 1 van de klanten werken. Ik wilde alleen duidelijk maken dat ik niet om werk verlegen zit.
daar zijn gewoon afspraken over te maken.. en het is aan de werknemer in dit geval om hierover te beginnen.doet werknemer dit niet, dan (denkt de werkgever) dat het de werknemer geen donder uitmaakt.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 14:16 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Is inderdaad logish en hoort bij het werk, tot op een zekere hoogte. Als je elke dag nog eens 4 uur reistijd bij je 8 uur werken op moet tellen (en daar zit nog niet eens een pauze bij) dan ben je 20 uur per week extra kwijt aan reistijd... bij een 40 urige werkweek is dat nog eens de helft die je er bij op moet tellen.
Zelf vind ik tot 3 uur reistijd per dag redelijk (zit ook in de detachering), maar daar ligt voor mij ook wel de grens van wat redelijk is.
toen ik deze baan nam, had ik meerdere opties.. eentje werkte niet mee, had tevens minder secundaire dingen. Heb ze het gewoon verteld. Ik kies voor mijn huidige werkgever omdat die wel passages wilt aanpassen in mijn contract.... en jullie niet.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 08:47 schreef Katinkat het volgende:
Afspraken hierover maken, lukt niet echt goed bij elke werkgever....wij hebben slechte ervaringen....
8 uur werken, 1 uur schaften, 1 reisuur. Dus smorgens half uur en smiddags ook. Dus het is niet 1 enkele reis of bedoel je dat toch?quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 22:27 schreef morpheus_at_work het volgende:
meestal is de standaard voor een enkele reis 1 uur is het eigen tijd daarboven is het werkgevers tijd
hij bedoelt hiermee, 1 uur reistijd heen, 8 uur werk 1 uur schaft, 1 uur reistijd terug (11 uur total dan)quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 11:02 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
8 uur werken, 1 uur schaften, 1 reisuur. Dus smorgens half uur en smiddags ook. Dus het is niet 1 enkele reis of bedoel je dat toch?
Nee de standaard is 1 uur heen, 1 uur terug. Jij zit fout.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:25 schreef SolidasRock het volgende:
Nou dat heeft ie dan fout. De standaard is half uur smorgens en half uur smiddags. Maar bazen proberen altijd te verdienen en dus rekken ze de standaarden een beetje op. Bij de 1 is het 1 uur heen en 1 uur terug, Bij de ander 1,5 uur heen en 1,5 terug.
Het is maar waar de werknemer akkoord mee wilt gaan.
Kan je dit staven? Bron?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:27 schreef existenz het volgende:
[..]
Nee de standaard is 1 uur heen, 1 uur terug. Jij zit fout.
Standaard is het de tijd die nodig is om van jouw huis naar je werk te gaan, bij karweiwerk is de reistijd meer dan de tijd die nodig is om van jouw huis naar je werk te gaan de reistijd die voor vergoeding in aanmerking komt.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:27 schreef existenz het volgende:
[..]
Nee de standaard is 1 uur heen, 1 uur terug. Jij zit fout.
Ik weet niet zeker of ik dit begrijp, woon snap ik wel maar werk is dat waar mijn bedrijf gevestigd is? Of is dat de karwei waar ik heen moet? Ze gebruiken hier 2 woorden door mekaar, werk en karwei, wat is wat? Van mijn huis naar het bedrijf is het 15 minuten hooguit. Van mijn huis naar het werk en terug is in totaal 2 uren. Hoeveel reisuren mag ik nu indienen? Half uurtje?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 15:47 schreef klipper het volgende:
CAO voor de klein Metaal en Techniek
Populaire versie 2005/2008
4.7 Betaling van reisuren
De tijd die u kwijt bent om van huis naar het werk en terug te gaan word niet betaald.
Als u echter naar een karwei toe moet wordt de extra tijd ( de tijd die meer is dan de tijd voor het woon-werkverkeer) wel vergoed.
Bij die vergoeding moet u er rekening mee houden of u met het openbaar vervoer of met eigen vervoer reist.
.......
.......
.......
De reisuren die binnen de dagelijkse werktijd vallen worden niet extra vergoed.
De vergoeding voor uren die buiten het dienstrooster vallen: 0,607% van het maandsalaris per uur ( 0,658% bij een vierweken salaris)
Voor uren op zondag of een feestdag: 1,12% van het maandsalaris of 1,21% van het vierwekensalaris, per uur.
4.8 Karweiwerk
Wanneer u diensttijd (dat wil zeggen u werktijd plus pauze) en uw reistijd bij karweiwerk (de tijd die meeris dan de tijd voor het woon-werkverkeer) samen meer is dan 10,5 uur op een dag, dan heeft u het recht om de tijd boven die 10,5 uur in vrije tijd te compenseren.
Dat mag in elk geval voor in totaal zes dagen per jaar.
De compensatie in vrije tijd voor overwerk en karweiwerk mag samen twaalf dagen bedragen.
Werk is dus waar het kantoor gevestigd is waar je in dienst bent, ofwel je werkthuisbasis of standplaats.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:09 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of ik dit begrijp, woon snap ik wel maar werk is dat waar mijn bedrijf gevestigd is? Of is dat de karwei waar ik heen moet? Ze gebruiken hier 2 woorden door mekaar, werk en karwei, wat is wat? Van mijn huis naar het bedrijf is het 15 minuten hooguit. Van mijn huis naar het werk en terug is in totaal 2 uren. Hoeveel reisuren mag ik nu indienen? Half uurtje?
Dat is niet logisch bij een detacheringsburo, wij gaan nooit eerst daarheen en dan naar de karwei. Simpelweg omdat een detacheringsburo geen materiaal of zo heeft voor een karwei (pijp, draad, inbouwdozen enz)quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Werk is dus waar het kantoor gevestigd is waar je in dienst bent, ofwel je werkthuisbasis of standplaats.
Karwei is hetgeen waar de klus uitgevoerd word, dit is dus een andere plaats dan waar je standplaats gevestigd is.
Veel bedrijven hebben als toevoeging dat het eerste uur voor karwei-medewerkers niet betaald word, om de uitvoering hiervan zo praktisch mogelijk te houden.
Dit is dan inderdaad sòchtends een half uur en s`middags een half uur, echter mocht de gehele reistijd bv sòchtend maar een kwartiertje zijn en s`middags drie kwartier dan geld dit vaak weer wel als het eerste reisuur, maar bij sommige bedrijven is het inderdaad dan s`middags een kwartier reistijd.
In jouw geval is het bij veel bedrijven dan 1 reisuur bij een reistijd van 2 uren totaal, maar nogmaals het bedrijf kan hier in overeenstemming met de OR van af geweken zijn.
Ook hanteren vele bedrijven niet de reistijd regel maar de kilometer regel, de km worden dan met een verdeelsleutel gedeeld waardoor je weet hoeveel reistijd je mag schrijven bij een bepaalde afstand, dit om het gezeur van file-omstandigheden te voorkomen.
Hierbij is bv 60 km gelijk aan 1 reisuur, maar 80 en 100 ook, omdat ze er bij deze verdeelsleutel vanuit gaan dat je bij verdere afstanden meer rijkswegen heb dan bij werk wat dichtbij is.
Ook hebben diverse bedrijven een bepaalde reistijd afgekocht in het loon, het loon lijkt dan wat hoger dan bv collega`s bij andere bedrijven verdienen, daarom moet je bij loon ook altijd naar het totaal plaatje kijken en niet gelijk naar je bruto-loon maar ook naar alle eventuele netto en bruto toeslagen.
Daardoor kan iemand met een lager basisloon veel hoger uitkomen dan iemand met een hoger basisloon waar diverse toeslagen in verwerkt zijn.
Nee dat zeg ik niet.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:28 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Dat is niet logisch bij een detacheringsburo, wij gaan nooit eerst daarheen en dan naar de karwei. Simpelweg omdat een detacheringsburo geen materiaal of zo heeft voor een karwei (pijp, draad, inbouwdozen enz)
Jij zegt nu dus dat er 2 reisuren zijn en zo in de CAO staat?
Dat valt wel weer mee, mijn huidige baas staat er bekend om slecht te betalen. Ik ben nu alleen maar teruggekomen omdat ik nu wel goed betaald wordt. Ik was alleen vergeten afspraken te maken over reisuren. Zij betalen dus pas reisuren na die 2 reisuren. Ik dacht dat het zo was dat er maar 1 reisuur per dag onbetaald was. Nu door jouw aangehaalde stukje uit de CAO weet ik het ff nie meer...quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:41 schreef klipper het volgende:
[..]
De cao gaat uit van mensen in vaste dienst bij een bedrijf, welke aangesloten is bij de desbetreffende cao.
Hoe dat met een detacheringsbureau zit weet ik niet precies, lijkt mij dat je via dat bureau weer uitgeleend word aan een ander bedrijf, en dat andere bedrijf zal dan waarschijnlijk je standplaats zijn, ofwel je zal vanaf dat bedrijf moeten gaan rekenen, en niet vanaf het detacheringsbureau.
Een bedrijf zal meestal iemand via een detacheringbureau in de arm nemen juist voor een bepaald karwei.
Maar grote kans dat dus inderdaad de reisuren bij je loon al inbegrepen zijn, vandaar dat het vaak aanlokkelijk lijkt om via een detacheringsbureau te werken.
Zie wijziging erboven!quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:44 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Dat valt wel weer mee, mijn huidige baas staat er bekend om slecht te betalen. Ik ben nu alleen maar teruggekomen omdat ik nu wel goed betaald wordt. Ik was alleen vergeten afspraken te maken over reisuren. Zij betalen dus pas reisuren na die 2 reisuren. Ik dacht dat het zo was dat er maar 1 reisuur per dag onbetaald was. Nu door jouw aangehaalde stukje uit de CAO weet ik het ff nie meer...
Ik kan geen kmvergoeding schrijven, reis met OV en met collega mee die wel auto heeft en kmvergoeding krijgt.quote:
Heb je nog mazzel. Ik weet van Atos, Ordina, Accenture en (Volgens mij ook LCG, CSC, Macaw) dat ze meer dan een uur eigen enkele reistijd rekenen (Vaak 1,5 enkele reis). Meeste informatie komt overigens van concullega's van die bedrijvenquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:44 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Dat valt wel weer mee, mijn huidige baas staat er bekend om slecht te betalen. Ik ben nu alleen maar teruggekomen omdat ik nu wel goed betaald wordt. Ik was alleen vergeten afspraken te maken over reisuren. Zij betalen dus pas reisuren na die 2 reisuren. Ik dacht dat het zo was dat er maar 1 reisuur per dag onbetaald was. Nu door jouw aangehaalde stukje uit de CAO weet ik het ff nie meer...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |