abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51882679
Zo helder als de ziekte ;

Een 47-jarige inwoner van Amsterdam die zich op 7 juni tegenover de politie ontpopte als een 'soort van Hans Teeuwen' wordt vervolgd wegens majesteitsschennis. Om onbekende reden kreeg de man bonje met agenten die hij vervolgens toebeet: ''Ik haat jullie koningin. De koningin van Nederland is een hoer.''

Vervolgens beschreef de man seksuele handelingen die hij met Beatrix zou willen verrichten. Het Openbaar Ministerie pikt het gedrag van de man niet en daagt hem binnenkort voor de rechter. Op majesteitsschennis staat een maximale celstraf van 5 jaar. Er wordt overigens zelden iemand vervolgd voor de desbetreffende wetsartikelen 111 en 112 van het Wetboek van Strafrecht die reeds uit 1881 stammen.
______

Voor moord/verkrachting kom je er potdomme bijna beter vanaf, okay hij zit fout maar voor mij gaat dit even over de verhouding kwa delicten met de zich daaraan verbonden straffen. Iemand die mij dit systeem uit kan leggen ?

Zie ook; vrouw die tasjesdief kapot rijd.
pi_51882696
Er zijn altijd overijverige strepentrekkers die op die manier hoger op willen komen.
pi_51882751
Hij is nog niet eens veroordeeld, ik denk niet dat hij 5 jaar moet zitten .
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:17:24 #4
184572 philana
i'm an oxymoron
pi_51882831
het feit dat er 5 jaar ge-eist kan worden terwijl er voor moord of misbruik soms maar 3 of 4 jaar wordt ge-eist is natuurlijk wel te vaag.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:18:21 #5
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_51882860
Van Bea blijf je af ja!

Maar serieus, 5 jaar voor majesteitsschennis.
Zoiets valt onder vrije meningsuiting en hoort natuurlijk helemaal niet strafbaar te zijn.

Wel typisch dat de Amsterdammer het over 'jullie' koningin heeft, hij ziet zichzelf blijkbaar niet als Nederlander.
pi_51883077
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:18 schreef Frollo het volgende:
Van Bea blijf je af ja!

Zoiets valt onder vrije meningsuiting en hoort natuurlijk helemaal niet strafbaar te zijn.

Wel typisch dat de Amsterdammer het over 'jullie' koningin heeft, hij ziet zichzelf blijkbaar niet als Nederlander.
Real...Don't touch the Queen. !!
Wiesdebaas ..
pi_51883088
Niet DE reden uiteraard maar wel eentje die in de achtergrond ook meetelt waarom ik ga emigreren !
pi_51883137
Ik heb me er altijd over verbaasd dat Hansje Teeuwen niet werd vervolgd voor dat onderdeel van zijn show. Los van de vraag of het grappig was.

Die opmerking over vrije meningsuiting klopt niet. De vrijheid van meningsuiting is niet beperkt, maar wordt juist begrensd door de wet en dan dus wettelijke bepalingen als die waarin majesteitsschennis strafbaar is gesteld. Als je je mening niet kan formuleren zonder de koningin te beledigen, is die mening het formuleren niet waard.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:33:31 #9
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_51883290
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:17 schreef philana het volgende:
het feit dat er 5 jaar ge-eist kan worden terwijl er voor moord of misbruik soms maar 3 of 4 jaar wordt ge-eist is natuurlijk wel te vaag.
Appels met peren vergelijken.

Je vergelijkt bij het ene delict de maximale straf, bij de ander de gangbare OM-eis in de rechtzaal.
quote:
Artikel 289
Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Juiste vergelijking wordt dus:

Majesteitschennis: max 5 jaar.
Moord: max levenslang of 30 jaar
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:12 schreef Sok41 het volgende:
Zo helder als de ziekte ;

Voor moord/verkrachting kom je er potdomme bijna beter vanaf, okay hij zit fout maar voor mij gaat dit even over de verhouding kwa delicten met de zich daaraan verbonden straffen. Iemand die mij dit systeem uit kan leggen ?

Je snapt het nu?
pi_51883379
Eens met TS.
pi_51883409
Theo Maassen - Doodsbedreiging.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:37:37 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_51883412
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:12 schreef Sok41 het volgende:

wat snap je niet aan het systeem? Er is een wet, man wordt verdacht van overtreden van die wet, zaak wordt voorgelegd aan een rechter.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:38:38 #13
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_51883433
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat snap je niet aan het systeem? Er is een wet, man wordt verdacht van overtreden van die wet, zaak wordt voorgelegd aan een rechter.
Precies.
Zelfde geldt voor die vrouw zonder handtas.
Dat verandert alles
pi_51883461
quote:
Ik heb het ook niet over "mijn" koningin. Ik voel mezelf 1000% Nederlander maar ik erken het koningshuis niet. Net zomin als dat ik een 'god' erken. En iets dat niet bestaat kun je niet beledigen..

Beatrix = smerige hypocriete uitkeringtrekker met facistische trekjes en een - binnen het koningshuis wel vaker voorkomende - aantrekkingskracht op, en naar, criminelen, landsverraders en oorlogsmisdadigers, dan wel familie daarvan.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_51883463
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:33 schreef JaZekerZ het volgende:
Majesteitschennis: max 5 jaar.
Moord: max levenslang of 30 jaar

Je snapt het nu?
In belgie kan je wegens goed gedrag (maar vooral een tekort aan gevangenisplaatsen) al na 1 derde van je straf vrijkomen.

30j => 10j

De vergelijking gaat al wat meer op.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:39:50 #16
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_51883464
quote:
Van Bea blijf je af ja!

- maximaal mogelijke straf is 5 jaar.... nergens blijkt uit dat het OM dat gaat eisen, laat staan dat een rechter 5 jaar gaat opleggen
- vrijheid van meningsuiting is niet hetzelfde als het recht om te beledigen.
quote:
tsja.. als ik in Thailand roep dat ik "jullie koning een achterlijke kutmongool" vind terwijl ik er woon ben ik ook de lul (en niet met maar 5 jaar...)
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:40:02 #17
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_51883472
Nee, dit is een test...

hoe snel kunnen we er een allochtonenbashtopic van maken...

want de beste man heeft "jullie" gezegd
(van de fp, serieus, gelijk bij de eerste post al)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:40:42 #18
15967 Frollo
pi_51883491
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:27 schreef Argento het volgende:

Die opmerking over vrije meningsuiting klopt niet. De vrijheid van meningsuiting is niet beperkt, maar wordt juist begrensd door de wet en dan dus wettelijke bepalingen als die waarin majesteitsschennis strafbaar is gesteld. Als je je mening niet kan formuleren zonder de koningin te beledigen, is die mening het formuleren niet waard.
Ok, dat het niet onder vrije meningsuiting valt, dat snap ik wel.
Maar op zich is (ernstige) belediging al strafbaar. Dat er voor het beledigen van de majesteit een aparte wet bestaat, riekt imho naar klassenjustitie.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:41:04 #19
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_51883501
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:39 schreef katerwater het volgende:

[..]

In belgie kan je wegens goed gedrag (maar vooral een tekort aan gevangenisplaatsen) al na 1 derde van je straf vrijkomen.

30j => 10j

De vergelijking gaat al wat meer op.
dan moet je de vergelijking wél doortrekken:

5 jaar => 20 maanden

overigens is het in Nederland na 2/3e van je straf en dat gaat afgeschaft worden
pi_51883521
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:40 schreef Frollo het volgende:
Dat er voor het beledigen van de majesteit een aparte wet bestaat, riekt imho naar klassenjustitie.
pfff...
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:41:52 #21
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_51883531
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:40 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ok, dat het niet onder vrije meningsuiting valt, dat snap ik wel.
Maar op zich is (ernstige) belediging al strafbaar. Dat er voor het beledigen van de majesteit een aparte wet bestaat, riekt imho naar klassenjustitie.
Die wet is uit 1881, en als je in deze context klassejustitie gebruikt zou ik me eerst maar gaan verdiepen in het Nederlands recht...
Ecosia
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:43:21 #22
15967 Frollo
pi_51883575
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:41 schreef Argento het volgende:

pfff...
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:41 schreef Jumparound het volgende:

Die wet is uit 1881, en als je in deze context klassejustitie gebruikt zou ik me eerst maar gaan verdiepen in het Nederlands recht...
Het lijkt wel of ik iets raars gezegd heb.
Komt er nog uitleg waarom ik ernaast zit of is dat te veel gevraagd?
pi_51883581
als je nou zegt ik vind de koningin een HOER dan mag het weer wel want dan is het vrijheid van meningsuiting. zegt men
er zijn drie dingen waar ik een hekel aan heb
mensen die blijven zeiken over niks
en mensen die niet kunnen tellen
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:46:40 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_51883664
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:43 schreef Frollo het volgende:

[..]

[..]

Het lijkt wel of ik iets raars gezegd heb.
Komt er nog uitleg waarom ik ernaast zit of is dat te veel gevraagd?
Het is een wet die stamt uit de tijd dat Nederlanders nog respect hadden voor gezag...

Klassejustie is alleen van toepassing als je bv niet vervolgt wordt omdat je van adel bent...

BV onze lieve prinsjes die misbruik maakte van een artsenpas om overal in amsterdam te kunnen parkeren.
Opsluiten dat tuig maar nee, ze zijn van het koningshuis dus met een "foei" komen ze er vannaf (dat is klassejustitie)
Ecosia
pi_51883711
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:46 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Het is een wet die stamt uit de tijd dat Nederlanders nog respect hadden voor gezag...

Klassejustie is alleen van toepassing als je bv niet vervolgt wordt omdat je van adel bent...

BV onze lieve prinsjes die misbruik maakte van een artsenpas om overal in amsterdam te kunnen parkeren.
Opsluiten dat tuig maar nee, ze zijn van het koningshuis dus met een "foei" komen ze er vannaf (dat is klassejustitie)
Fout van de schepping dus..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')