abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51877103
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 01:41 schreef Prejudiced het volgende:
Voor je boodschappen zit je waarschijnlijk te laag. Site van het Nibud geeft daar richtlijnen voor, maar die zijn erg krap. Reken op 5 euro per persoon per dag, dan kom je waarschijnlijk realistischer uit.

Je heb inderdaad ook geen post met onvoorziene uitgaven (wasmachien die de geest geeft e.d.)

Verder zijn de gemeentelijke heffingen per gemeente verschillend. Bel die op om dat uit te rekenen, want je hebt het wel over een paar honderd euro per jaar voor al die heffingen/belastingen en ze komen allemaal in het voorjaar (feb,mrt,april) bij je door de bus vallen, dus dat zijn dure maanden.

Dan heb je nog heffingen en belastingen die niet bij de gemeente horen: waterschap bijvoorbeeld. De gemeente heeft daar wel info over voor je, dus vraag daar ook naar.

Tipje om te kijken wat je ongeveer moet sparen voor je onvoorziene uitgaven.....
De meeste duurzame spullen (meubilair, elektrische aparaten zoals wasmachine, koelkast e.d.) hebben een levensduur van ergens tussen de 5 en de 10 jaar op basis van nieuw-gekocht.
Hou ongeveer aan dat je elke 7 jaar dat soort dingen moet kunnen vervangen en reken terug hoeveel je dan per maand moet reserveren.

Huurtoeslag kan maar door 1 persoon aangevraagd worden, maar voor meer info kun je ook de site van de belastingdienst checken, want daar staat alles over toeslagen e.d. Vraag dan vooral ook even naar een aangifteformulier (of de info erover in jullie situatie), want 9 vande 10 studenten denken dat ze nix zullen krijgen en laten hun aangifte zitten. Stomme is dat ze juist vaak wel recht hebben op teruggaaf, ook al zullen het geen honderden euro's zijn.
Sja, 5 euro per persoon per dag, ik weet niet of ik dat zou overleven.

Verder staan inderdaad de gemeentelijke lasten er niet bij, en geen mobiele telefoon (heb je vast wel). En de huur is misschien wat laag ingeschat voor met zijn tweeën. En de huursubsidie wat hoog. Ik betaalde 225 euro kale huur en verdiende amper bij, en kreeg maar ongeveer 50 euro terug.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_51881914
quote:
rioolrecht / afvalstoffenheffing / waterschap ook niet vergeten
Bij een minimum inkomen worden deze belastingen toch kwijtgescholden? Of niet?
quote:
deeltijd studeren en maar 700 verdienen? ik studeer dubbele bachelor voltijd en verdien dat er zelfs bij
Het is het minimum wat ik ga verdienen met 20 uur per week. Daar is nog niet de ORT bijgerekend of eventuele uitloop met de uren.
quote:
kleding kapper schoenen uitgaan... 50 euro. Is dat per week? Dat is het bij mij wel namelijk
Het is aan de lage kant, maar ik hoef voor mezelf niet iedere maand nieuwe kleding te kopen. Uitgaan doen we niet zo veel.
quote:
mobiele telefoon?
Ik heb er wel een met abonnement, maar die word nu nog door mijn ouders betaald. Als dit is afgelopen heb ik genoeg aan een goedkoop abonnement/prepaid. Aangezien er dan ook een huistelefoon is.
quote:
je moet nog wel kunnen leven.. en 300 voor een huisje of iets klinkt ook erg onwaarschijnlijk tenzij je ergens in het noorden ver bij een grote stad vandaan gaat wonen?
Ik heb al verschillende huizen gezien voor plus/minus 300,-
Het hoeft geen grote woning te zijn. Een woonkamer, 2 slaapkamers, badkamer + keukentje.
quote:
huur van 300 euro voor een woning voor 2? en ik denk dat 137 subsidie op een woning van 300 niet echt haalbaar is.
Ik heb het berekend via toeslagen.nl
Ik kom toch echt op dit bedrag uit.

Nieuwe berekening. Kom ik nu wat meer in de buurt? En de schatting van het GWL? Is dat een beetje juist? Daar heb ik namelijk niet zoveel inzicht op.

Vaste gezamenlijke lasten
Huur: 340 (maximaal)
GWL: 100
Televisie: 9
Telefoon + Internet: 30
Boodschappen: 300
Studentenverzekeringspakket: 4.50
Uitvaartverzekering: 14.32
Extra/uitjes/vakantie: 100
Onvoorziene uitgaven : 50
= 458.91 per persoon

Vaste individuele lasten
Ziektenkostenverzekeringen: 101.17
Sportschool: 25
Kleding, kapper, schoenen, uitgaan: 100
Spaargeld: 50
= 138.10 per persoon

Totaal: 597,- per persoon/per maand

[ Bericht 2% gewijzigd door Dsir op 27-07-2007 12:10:48 ]
pi_51882636
quote:
Het hoeft geen grote woning te zijn. Een woonkamer, 2 slaapkamers, badkamer + keukentje.
Ik weet niet wat je onder een kleine woning vindt vallen, maar iets met 2 slaapkamers valt daar al niet meer onder. Dit ga je echt niet vinden voor 340, of je moet al in Friesland willen gaan wonen. Woningbouw is wel een optie, maar dan hoop ik dat je een flinke wachttijd hebt opgebouwd.
pi_51882800
Ik zou persoonlijk besparen op de kosten voor de kabel-tv. Neem gewoon Digitenne. Is 6,95 in de maand vanaf augustus. Scheelt toch weer een euro of 9 in de maand.

Moet je natuurlijk wel dekking hebben, daar waar je woont.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:21:36 #30
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51882959
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 02:03 schreef TC03 het volgende:

[..]

Huismerk koffie nemen.
Je kan er grapjes over maken maar begrafenissen lijden regelmatig tot enorme schulden bij de nabestaanden. 6000 euro ben je echt zó kwijt voor een begrafenis hoor. En dan heb je nog niet eens een steen ofzo erbij.
(mijn pa is dit jaar overleden dus weet er alles van, die had gelukkig wél een verzekering)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_51883028
Het is inderdaad helemaal geen onzin om een begrafenisverzekering te nemen. Alsof je geen ongeluk kunt krijgen.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 14:34:47 #32
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_51886744
Energie enzo: 150,-.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_51886992
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:24 schreef UncleFunk het volgende:
Het is inderdaad helemaal geen onzin om een begrafenisverzekering te nemen. Alsof je geen ongeluk kunt krijgen.
Maandelijkse lasten wegen niet op tegen de minieme kans dat je komt te overlijden als je rond de 20 bent. Je kunt dat geld wel beter/nuttiger gebruiken
Ja, schrok je toch even he!
  vrijdag 27 juli 2007 @ 14:50:07 #34
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_51887220
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:43 schreef Boe-man het volgende:

[..]

Maandelijkse lasten wegen niet op tegen de minieme kans dat je komt te overlijden als je rond de 20 bent. Je kunt dat geld wel beter/nuttiger gebruiken
Als je rond de 20 bent betaal je ook net 2 of 3 euro per maand. Als je dat niet kan missen moet je niet op jezelf gaan wonen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 19:22:22 #35
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_51895703
Tof topic.. ik (22) ga wss ook samenwonen met vriendin (23). Beide nog studerend, vriendin gaat in november promoveren. Momenteel staan we 1e voor een huurwoning. Zal even mijn idee van kostenplaatje maken:

Huur (incl watervoorschot, kookgas, servicekosten etc.): 600 euro
Gemeentebelastingen: 50 euro p/m (600 euro per jaar)
Gas/Licht: 100 euro p/m
Waterschapbelasting: 10 euro p/m (120 euro per jaar)
Boodschappen: 200 euro per maand (we doen nu voor 25 euro per 4 dagen p/w boodschappen).
Tv/Internet/Bellen: 40 euro p/m (moet lukken dacht ik zo)
Inboedel+aansprakelijkheidsverzekering + uitvaartverzekering: 10 euro p/m (inboedel tot 10.000 euro verzekerd)
Totaalprijs voor je maandelijkse lasten: 1000 euro
- 250 euro huursubsidie = 750 euro = 375 euro p.p. Betekend dat ik per maand minimaal 150 euro moet bijverdienen = minimaal 1 dag werken.

Alle inboedelstuff hebben we al (al samengewoond antikraak), we missen enkel nog wasmachine en strijkijzer.

Verder zag ik wel dat je huurtoeslag erg hard achteruit gaat als je meer gaat verdienen. In november gaat mn vriendin promoveren en dan zitten we op 1800*12= 21600 bruto p/j (ik neem aan dat ik mijn zorgtoeslag + stufi niet als inkomen moet rekeken of wel? dat zou namelijk nergens op slaan ). Dat betekend dat we ipv 250 euro toeslag nog maar 180 euro toeslag krijgne, maar goed, dat compenseert aardig met het salaris van mn vriendin dacht ik zo (1800 bruto = +/- 1200 netto?)

Zorgverzekering betaald mn pa tot ik werk heb, zij betaald vanaf dat ze werkt zelf. Betekend dat zij wel veel meer overhoudt, maar we hebben al besloten dat zij dan 150 euro meer betaald, dan hou ik wat meer over).

Houden dan over (wanneer zij werkt):

Ik: 325 euro p/m vaste lasten huurwoning, 100 euro p/m kleding/uitgaan/sparen (daar deed ik het de afgelopen 5 jaar ook van)
Zei: 525 euro p/m vaste lasten huurwoning, 120 euro p/m zorgverzekering, 200 euro p/m uitgaven aan andere zooi (redt ze nooit), grofweg 300 euro per maand spaargeld over.. genoeg voor backup voor vervanging apparaten etc.

Mis ik wat of gaat het zo lukken?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_51897688
ik betaal voor internet, telefoon en televisie een all in prijs van 50 euro.

Internet is dan 24 mbit up en down.

Echter heb ik wel een triple play via de glasvezel www.xsmsnet.nl
  vrijdag 27 juli 2007 @ 20:56:30 #37
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_51898113
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 20:39 schreef dewaal het volgende:
ik betaal voor internet, telefoon en televisie een all in prijs van 50 euro.

Internet is dan 24 mbit up en down.

Echter heb ik wel een triple play via de glasvezel www.xsmsnet.nl
Ik ga naar Zeist, Casema + telefonie = 20 euro per maand (256 kbit download, 128 kbit upload). + 15 euro RTV = 35 euro p.m.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_51898798
Ik huur een appartement voor mezelf. Mijn ervaring:
170,- Huur
70,- Servicekosten + gemeentebelasting + water + riool + afval + televisie + ...
20,- Stroom
40,- Verwarming (?)
104,- Ziektekostenverzekering:
120,- Boodschappen
45,- Telefoon en internet
En dan nog overige dingen, zoals kapper, kleding, treinkaartjes, enzovoort. 100,- is daarvoor eigenlijk te weinig.
pi_51914142
Kan iemand mss nog even naar de veranderde schatting kijken?
pi_51924009
ik ben er ook mee bezig (had er zelfs een topic over geopend) en ben tot nu toe op deze berekening gekomen:

auto verzekering: 75,-
auto belasting : 39,-
fnv bondgenoten: 15,-
zorg verzekering: 130,-
rechtsbijstand : 20,78
mobiel 100min. abbo. :5,-
internet : 20,-
gas/water/licht : 100,-
gemeente zooi (rioolrecht etc.) 50,-
boodschappen : 300,-
kleding : 100,-
sparen : 200,-
huur (ben zoekende) :350,-
totaal
---------+
1405,-

dit is gebaseerd op 1 persoon,mischien heb ik sommige dingen te ruim genomen zoals eten/drinken maar dat is voor de veiligheid.

en zoals het rekensommetje hierboven staat kom ik dus gewoon exact rond per maand,maar ik woon dus nog niet op mn eigen maar dit is wat ik voor huur te besteden heb.

wat is het toch allemaal verschrikkelijk duur
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 23:33:12 #41
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_51925180
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:46 schreef Dsir het volgende:

[..]

Bij een minimum inkomen worden deze belastingen toch kwijtgescholden? Of niet?
[..]
Ik ben student en het wordt bij mij niet kwijtgescholden. Tel er maar een 25 euro voor
quote:
Ik heb er wel een met abonnement, maar die word nu nog door mijn ouders betaald. Als dit is afgelopen heb ik genoeg aan een goedkoop abonnement/prepaid. Aangezien er dan ook een huistelefoon is.
die mis ik nog in je berekening. gaat ook makkelijk 20 euro in
quote:
Ik heb het berekend via toeslagen.nl
Ik kom toch echt op dit bedrag uit.
Reken op een euro of 80 huurtoeslag. Mijn huur is namelijk net wat boven de 300 en krijg 80 hts. Daarbij zijn jullie met 2, dus of er uberhaupt hts komt is maar de vraag
quote:

Nieuwe berekening. Kom ik nu wat meer in de buurt? En de schatting van het GWL? Is dat een beetje juist? Daar heb ik namelijk niet zoveel inzicht op.

Vaste gezamenlijke lasten
Huur: 340 (maximaal)
GWL: 100
Belastingen: 25
Televisie: 9
Telefoon + Internet: 30
Boodschappen: 300
Studentenverzekeringspakket: 4.50
Uitvaartverzekering: 14.32
Extra/uitjes/vakantie: 100
Onvoorziene uitgaven : 50
= 486.41 per persoon

Vaste individuele lasten
Ziektenkostenverzekeringen: 101.17
GSM: 20
Sportschool: 25
Kleding, kapper, schoenen, uitgaan: 100
Spaargeld: 50
= 296.17 per persoon

Totaal: 782,58 per persoon/per maand
* Je hebt er in het eerste gedeelte naast geteld. Die klopte niet. heb ik even aangepast voor je.

* Bij individuele lasten heb je het door 2 gedaan, wat dus ook niet klopt en nu ook aangepast is.

* GWL lijkt me prima inschatting
  zondag 29 juli 2007 @ 14:05:08 #42
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_51932945
hoe zit dat met huurtoeslag als je samenwoond, beiden studeerd en een bijbaantje waar we niet veel aan overhouden?
de huur zal ongeveer 500 euro bedragen.
pi_51932988
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 22:42 schreef the_contract_killer het volgende:
Bij huren zul je nooit op dat bedrag per maand uitkomen. Dat zou ¤ 600 per jaar zijn!
pi_51933028
quote:
Op zondag 29 juli 2007 14:05 schreef luciferist het volgende:
hoe zit dat met huurtoeslag als je samenwoond, beiden studeerd en een bijbaantje waar we niet veel aan overhouden?
samenwoont, studeert

www.toeslagen.nl
Kijk bij Hoeveel toeslag kan ik krijgen?
pi_51933473
quote:
Op zondag 29 juli 2007 14:07 schreef Serinde het volgende:

[..]

Bij huren zul je nooit op dat bedrag per maand uitkomen. Dat zou ¤ 600 per jaar zijn!
wat is hier dan wel een gangbaar bedrag op?
of valt dat helemaal weg door te huren?
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  zondag 29 juli 2007 @ 14:53:52 #46
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_51933959
quote:
Op zondag 29 juli 2007 14:05 schreef luciferist het volgende:
Totaal inkomen per jaar optellen, alles onder 18000 euro per jaar krijg je 250 euro huursubsidie (tenzij je rekenhuur hoger is dan 491,64 euro).

Is kut met samenwonen straks, vriendin gaat werken, gaat dus meer betalen, maar alles wat ik daarnaast werk gaat van je huurtoeslag af. Voorbeeldje, als ik 1200 eruo per jaar verdien en zij 21000 (bruto), dan gaat de huurtoeslag door mijn 1200 euro 30/40 euro per maand achteruit...betekend dat +/- de helft van je werk voor niks is

Zit al te denken aan lenen bij IB-groep, wordt niet als inkomen gezien, is wellciht rendabeler.
pi_51936294
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 23:33 schreef JaZekerZ het volgende:

* Je hebt er in het eerste gedeelte naast geteld. Die klopte niet. heb ik even aangepast voor je.

* Bij individuele lasten heb je het door 2 gedaan, wat dus ook niet klopt en nu ook aangepast is.
Whoeps, had ik niet door! Bedankt.
pi_52003045
quote:
Op zondag 29 juli 2007 14:30 schreef the_contract_killer het volgende:

[..]

wat is hier dan wel een gangbaar bedrag op?
of valt dat helemaal weg door te huren?
Wij betalen ongeveer ¤ 5 per maand. Dat is voor het schoonhouden van de portiek, portiekverlichting, glasverzekering en groenonderhoud (en misschien nog een aantal kleine dingetjes). In flats waar een lift aanwezig is, komen die kosten er sowieso nog bij. Maar ¤ 50,- per maand lijkt me héél overdreven. Dat heb ik nog nooit gezien bij het zoeken naar een huurflat.

Bij een koopwoning/-appartement wordt ook wel eens over servicekosten gesproken, vaak bedoelt men daar de VvE mee. Dan gaat het voor het groot deel ook om reservering van onderhoudskosten. Dat is bij huren niet aan de orde, de verhuurder is daar verantwoordelijk voor en dat zit gewoon in de huurprijs verwerkt.
pi_52003898
ik was rond de 20k kwijt voor de inrichting...... netto maandlasten rond de 1500 euro...

En dat is dus niet op stand, dus 500 euro lijkt wat onrealistisch

[ Bericht 53% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2007 22:57:47 ]
pi_52012419
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 22:42 schreef the_contract_killer het volgende:
ik ben er ook mee bezig (had er zelfs een topic over geopend) en ben tot nu toe op deze berekening gekomen:

auto verzekering: 75,-
auto belasting : 39,-
fnv bondgenoten: 15,-
zorg verzekering: 130,-
rechtsbijstand : 20,78
mobiel 100min. abbo. :5,-
internet : 20,-
gas/water/licht : 100,-
boodschappen : 300,-
kleding : 100,-
sparen : 200,-
huur (ben zoekende) :350,-
totaal
---------+
1405,-

dit is gebaseerd op 1 persoon,mischien heb ik sommige dingen te ruim genomen zoals eten/drinken maar dat is voor de veiligheid.

en zoals het rekensommetje hierboven staat kom ik dus gewoon exact rond per maand,maar ik woon dus nog niet op mn eigen maar dit is wat ik voor huur te besteden heb.

wat is het toch allemaal verschrikkelijk duur
Als ik je lijstje zo zie dan maak je het jezelf duur. Lid van FNV is niet echt verplicht, 100 euro aan kleding per maand is ook erg ruim, 300 euro voor boodschappen is zelfs EXTREEM ruim voor iemand alleen en 20 euro voor rechtsbijstand??? is dat echt nodig? en 130 euro voor zorg is ook best duur, of is dat met aanvullende pakketten?
Je zou zomaar 200-300 euro kunnen besparen als je wilt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')