abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51860036
Ook bekend als (voormalig) DJ bij de VPRO is Jaap Boots ook een niet onverdienstelijk zanger. Samen met zijn begeleidingsband De Natte Honden bracht hij in 2000 het album Zal De Hemel uit.

Nu is Jaap terug en wel met een heuse conceptplaat. Afkuil is namelijk het muzikale relaas van Jaap Boots die zijn echtscheiding verwerkt. Internationaal gezien kennen we de onwaarschijnlijk sterke scheidingsplaten Blood On The Tracks van Bob Dylan en Heartbreaker van Ryan Adams. Niet dat Jaap er heel blij mee zal zijn, maar hij krijgt wel al direct de beste scheidingsplaat van eigen bodem op zijn naam.

Je proeft het verdriet, de vertwijfeling, de woede, kortom, de emoties.

Op zijn eigen site zegt men dit over de plaat:
quote:
Op AFKUIL worden alle blauwe plekken, bloedneuzen en zielekneuzingen die Boots de afgelopen jaren in de liefde opliep schaamteloos verwerkt en uitgevent. Onder het van Céline geleende motto “Verrek! Ik smelt mijn wrok om en verkoop het!” heeft de Amsterdamse zanger zijn ellende verwerkt tot een cd vol rauw-poëtische Nederlandstalige folkrock die geen luisteraar onberoerd zal laten. Titels als ‘Dode Vogel’, ‘Als je haar ziet zeg dan hallo’ en ‘Het ruikt hier naar ellende’ spreken wat dit betreft boekdelen.

Zelf zegt hij daarover, verwijzend naar Bob Dylan’s echtscheidingsplaat ‘Blood on the Tracks’: “Wis en waarachtig is AFKUIL een therapeutisch album. Ik ga niet zeggen zoals zangers zo vaak doen ‘ je mag zelf invullen waar het over gaat’. Nee. Het is een soort ‘Blood on the Tracks’ of ‘Sea Change’ geworden. Niet dat ik me wil meten met Dylan of Beck, maar dat was wel het idee. Je hebt van die mannen die met een shovel het huis van hun ex binnnenrijden -nou zo’n type ben ik niet. Maar dit is wel het muzikale equivalent daarvan. Het lucht op, en het levert nog kunst op ook. Wat wil je nog meer?”.

Gelukkig vergeet Boots niet de ellende hier en daar te verlichten met zijn zwarte humor in vlotte deunen zoals ‘Kutwijf’ en ‘Terug Naar Brussel’.

Deze plaat is te goed en te ontroerend om ongemerkt voorbij te laten gaan!

www.jaapboots.nl geeft ook heel handige bestelinfo.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 26 juli 2007 @ 19:27:03 #2
11502 nipeng
The last ride is free
pi_51862888
Er is geen betere inspiratiebron dan ellende. Ik zal eens wat beluisteren want folkrock trek ik wel.

Niet dat ik mensen ellende toewens...
  Trouwste user 2022 donderdag 26 juli 2007 @ 19:53:37 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_51863741
Ik hoop dat ie beter is als muzikant dan als presentator. Vond hem altijd een derderangs Fons Dellen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')