Is het niet alleen een verplaatsing van de problemen? En de vraag is natuurlijk ook tegen welke kosten? Het sociaal gedrag van de mensen in een wijk maakt of breekt vaak de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van een wijk en in mindere mate de kwaliteit van de woningen. Door een verstandig immigratiebeleid zijn overigens al veel toekomstige problemen te voorkomen.quote:SCP: Gemengde wijk beste voor integratie
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: woensdag 25 juli 2007 @ 01:08
Integratie van etnische minderheden lukt het best door succesvolle mensen naar achterstandswijken te laten verhuizen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Maatregelen waarbij een resolute maximumgrens wordt gesteld aan het aantal allochtonen in een wijk leveren echter over het algemeen ''vrij weinig resultaat'' op, aldus de onderzoekers. ''Meer resultaat mag verwacht worden van initiatieven die ertoe leiden dat kansarme inwoners naar de buitenwijken/randgemeenten verhuizen, terwijl kansrijke inwoners zich in de achterstandswijken vestigen'', schrijven zij.
Slechte buurten moeten wel dicht bij het centrum liggen. De sloop van onaantrekkelijke woningen om plaats te maken voor mooie huizen, kan daarbij helpen. In de Verenigde Staten gebeuren dit soort verhuizingen volgens het SCP op grote schaal.
Eerder deze maand stelde het SCP al dat de verloedering van wijken na sloop en nieuwbouw vooral vermindert doordat mensen met een hoger inkomen de nieuwe woningen betrekken. Aan de andere kant verlaat een deel van de mensen met lagere inkomens na de sloop de wijk. Zij nemen hun problemen dus wel gewoon mee.
Volgens het SCP is het onbekend of subsidies om mensen uit verschillende culturen te laten integreren ook echt helpen. ''Projecten vanuit gedeelde interesses of gemeenschappelijke belangen bieden de meeste kans op resultaat. Het kan dan gaan om mentorprojecten of taallessen, maar ook om het met elkaar sporten, eten of tuinieren'', stellen de onderzoekers. Verder ontmoeten ouders van verschillende komaf elkaar gemakkelijk bij de school van hun kinderen.
''Opvallend is dat het bevorderen van inter-etnisch contact vooral in Nederland lijkt voor te komen'', aldus het SCP.
Inderdaad, maar zeker niet alleen in Nederland, maar in veel Europese landen. In sommige landen lijken de problemen nog ernstiger te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de rellen in de banlieus van Parijs in Frankrijk.quote:Op woensdag 25 juli 2007 01:59 schreef Edwinuss het volgende:
Het is en blijft nog steeds een groot probleem hier in Nederland of niet?
Ik volg het nieuws niet echt de laatste tijd, dus ik heb daar niet echt veel van mee gekregen. Maar het blijkt dat er nog steeds geen oplossing is gevonden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 02:04 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Inderdaad, maar zeker niet alleen in Nederland, maar in veel Europese landen. In sommige landen lijken de problemen nog ernstiger te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de rellen in de banlieus van Parijs in Frankrijk.
Het was nog niet zo lang geleden behoorlijk in het nieuws. Er is ook zo geen passende oplossing te bedenken, maar er wordt wel over nagedacht en aan gewerkt. De problemen komen voor een groot gedeelte voort uit een onverstandig en falend immigratiebeleid. De maatschappelijke en economische schade is enorm.quote:Op woensdag 25 juli 2007 02:05 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Ik volg het nieuws niet echt de laatste tijd, dus ik heb daar niet echt veel van mee gekregen. Maar het blijkt dat er nog steeds geen oplossing is gevonden.
Ik heb persoonlijk hier nog niet echt last van gehad, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen zich hier wel aan gaan ergeren.quote:Op woensdag 25 juli 2007 02:12 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er is ook zo geen passende oplossing te bedenken, maar er wordt wel over nagedacht en aan gewerkt. De problemen komen voor een groot gedeelte voort uit een onverstandig en falend immigratiebeleid. De maatschappelijke en economische schade is enorm.
Nou als je als overheid zorgt voor een tekort aan (betaalbare) koopwoningen, dan kan de overheid mensen wel zover krijgen om zich te vestigen in achterstandheidswijken. Natuurlijk moeten daar wel achterstandsbewoners voor verhuizen en die achterstandbewoners vestig je in een nettere buurt, zodat laatstgenoemde buurt ook kan verpauperen en overlast kan ervaren.quote:Op woensdag 25 juli 2007 02:14 schreef Hathor het volgende:
Wat een stel schriftgeleerden toch weer.Wat geeft hen eigenlijk het idee dat een succesvol, goed verdienend persoon, het uberhaupt ook maar in zijn hoofd zal halen om in zo'n kutbuurt te willen wonen? Ter bevordering van de integratie? Kom nou toch, dat goede salaris staat juist garant voor wonen in een wijk waar geen tuig van de richel zit, waar hij zijn kind naar een school kan sturen waar wel een acceptabel niveau word bereikt, en waar ie nog wel gewoon zijn auto voor de deur kan parkeren zonder bang te zijn dat mohammed van de overkant er s'nachts even de radio uit komt slopen.
Ik wens ze er veel succes mee, maar ik weet nu al hoe dit afloopt.![]()
quote:Op woensdag 25 juli 2007 02:26 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Nou als je als overheid zorgt voor een tekort aan (betaalbare) koopwoningen, dan kan de overheid mensen wel zover krijgen om zich te vestigen in achterstandheidswijken. Natuurlijk moeten daar wel achterstandsbewoners voor verhuizen en die achterstandbewoners vestig je in een nettere buurt, zodat laatstgenoemde buurt ook kan verpauperen en overlast kan ervaren.
quote:Slechte buurten moeten wel dicht bij het centrum liggen. De sloop van onaantrekkelijke woningen om plaats te maken voor mooie huizen, kan daarbij helpen. In de Verenigde Staten gebeuren dit soort verhuizingen volgens het SCP op grote schaal.
Eerder deze maand stelde het SCP al dat de verloedering van wijken na sloop en nieuwbouw vooral vermindert doordat mensen met een hoger inkomen de nieuwe woningen betrekken.
Ach, dat heet gewoon het probleem verschuiven naar andere locaties.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:41 schreef moussie het volgende:
en we lezen weer heel tactisch hier overheen
[..]
wat de flodders en de tokkies betreft wel ja, maar in een wijk vol met tokkies kan je er donder op zeggen dat de volgende generatie dat gedrag overneemt, terwijl als je de tokkies verspreidt blijven het de buitenbeentjes van de wijk die het na-apen niet waard zijnquote:Op woensdag 25 juli 2007 12:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ach, dat heet gewoon het probleem verschuiven naar andere locaties.
Maar je weet zelf ook wel dat het meestal die enkele families zijn die voor de grootste overlast zorgen in zo'n wijk, omdat ze alle regels aan hun laars lappen en er toch zo goed als niemand tegen durft op te treden. Ik zou wel eens willen weten hoeveel gezinnen er al zijn verhuist door toedoen van een zo'n enkele familie.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:24 schreef moussie het volgende:
[..]
wat de flodders en de tokkies betreft wel ja, maar in een wijk vol met tokkies kan je er donder op zeggen dat de volgende generatie dat gedrag overneemt, terwijl als je de tokkies verspreidt blijven het de buitenbeentjes van de wijk die het na-apen niet waard zijn
Veel gedrag wordt ook door de groep waarin men verblijft gekopieerd. Bijvoorbeeld: Kijk maar eens hoeveel mensen hier op fok tegenwoordig het woord pauper gebruiken, dit in tegenstelling tot 2 jaar geledenquote:Op woensdag 25 juli 2007 12:35 schreef Hathor het volgende:
Maar je weet zelf ook wel dat het meestal die enkele families zijn die voor de grootste overlast zorgen in zo'n wijk, omdat ze alle regels aan hun laars lappen en er toch zo goed als niemand tegen durft op te treden.
Ow en jij wordt bij je koop niet gesubsidieerd omdat je hypotheekrente aftrek krijgt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 15:11 schreef freud het volgende:
Mja, maar het is logisch dat als ik flink betaal voor een woning, ik niet blij ben met sociale verhuur naast me. Ik betaal 250K voor een mooi huis, en de buren die dan voor 400 euro gesubsidieerd ernaast zitten.
Is het gek als je dat niet wil? Je betaald ook voor een goeie leefomgeving hoor...
quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:05 schreef Balthar het volgende:
Doe je flink je best om het wat beter te hebben en rustig te wonen, krijg je in het kader van bevordering integratie een probleemgezin naast je.
Nee dank je.
Bevorderen integratie is als de tokkies en hangachmeds zelf eens een poging doen hun situatie te verbeteren door bijvoorbeeld een opleiding te volgen of te werken.
Subsidies en hulpinstanties genoeg.
Ikzelf streef naar een woning in een groene omgeving zonder schotelantennes, Caravans , graffiti,of andere tekenen van verpaupering.
Jij hoopt ooit in het Amazonegebied te wonen?quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:05 schreef Balthar het volgende:
Doe je flink je best om het wat beter te hebben en rustig te wonen, krijg je in het kader van bevordering integratie een probleemgezin naast je.
Nee dank je.
Bevorderen integratie is als de tokkies en hangachmeds zelf eens een poging doen hun situatie te verbeteren door bijvoorbeeld een opleiding te volgen of te werken.
Subsidies en hulpinstanties genoeg.
Ikzelf streef naar een woning in een groene omgeving zonder schotelantennes, Caravans , graffiti,of andere tekenen van verpaupering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |